Bieg jako forma aktywnego wypoczynku
Bieg jako forma aktywnego wypoczynku
Scenariusz lekcji, II etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
3. Sporty całego życia i wypoczynek
3.3 Uczeń omawia zasady aktywnego wypoczynku
Adresat: Uczniowie klasy IV (z możliwością realizacji w klasie V‑VI)
Czas trwania: 45 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
zna definicję aktywnego wypoczynku
zna formy aktywnego wypoczynku
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
uczestniczy w grach i zabawach biegowych
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
ma świadomość znaczenia aktywnego wypoczynku dla zdrowia
Metody nauczania: zadaniowa ścisła
Formy i miejsce zajęć
Formy: zajęć w zespołach z dodatkowymi zadaniami, grupowa, indywidualna
Miejsce ćwiczeń: hala sportowa, boisko lub teren
Przybory i przyrządy: Szarfy dla każdego, 2 piłki gumowe i skakanki, pachołki/słupki, rzutnik, laptop.
Zasoby multimedialne
prezentacja multimedialna: „Aktywny wypoczynek”.
zestaw ilustracji: „Formy aktywnego wypoczynku”.
Opis przebiegu zajęć
Tok | Opis przebiegu zajęć | Uwagi organizacyjno – metodyczne |
Część wstępna 10 – 12 minut |
Gra ożywiająca – „Przetrwanie” Drużyny biegają po boisku i podają między sobą piłkę. Zadaniem każdej drużyny jest zbicie wszystkich przeciwników. Osoba trafiona schodzi z boiska i poza jego linią wykonuje zadanie dodatkowe. Ćwiczenia indywidualne:
| Ustawienie w szeregu. Dzieci w rozsypce w dowolnym siadzie. Prezentacja multimedialna. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie drużyny i oznacza ich szarfami Ustawienie na obwodzie koła. Podział na dwa zespoły. Nauczyciel komentując zabawę przypomina, że bieg jest bardzo dobrym sposobem aktywnego spędzania czasu wolnego. |
Część główna 25 – 30 minut | Ćwiczenia kształtujące szybkość:
Zadaniem dzieci jest bieg do linii mety, okrążenie znajdującego się tam słupka
Zadaniem dzieci jest bieg do linii mety. Gdy uczeń przekroczy linię mety, siada
Uczestnicy siedzą w siadzie skrzyżnym. Na sygnał nauczyciela ostatni biegnie na początek swojego rzędu, siada w siadzie skrzyżnym i unosi rękę do góry, co jest sygnałem startu dla następnej osoby. Konkurencja trwa do momentu, aż wszyscy zmienią miejsce.
Zadanie polega na pokonaniu trasy wyścigu z użyciem skakanki. Najpierw uczniowie skaczą na skakance obunóż, po dobiegnięciu do słupka składają skakankę na pół i chwytają w dłonie. Następnie, Gry i zabawy kształtujące szybkość
Wszyscy uczniowie w szeregu, leżą przodem przed linią startu. Na sygnał uczniowie wykonują bieg wahadłowy pokonując 4 długości wyznaczonej trasy. Bieg kończy się powrotem do pozycji wyjściowej.
Pozycja wyjściowa tak jak w biegu wcześniejszym. Oprócz linii startu są jeszcze trzy linie: linia nr 1 | Nauczyciel przez odliczanie dzieli dzieci na 3 rzędy i ustawia je na linii startu. Wyścigi odbywają się na odcinku o długości 10 m. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze przebiegnięcie wyznaczonej trasy drużyny ukończą wyścig równocześnie, to właściwe ustawienie jest rozstrzygające. Wyścigi rzędów mają charakter rywalizacji, za którą nauczyciel przyznaje następującą liczbę punktów: 1 miejsce – 3 pkt., 2 miejsce – 2 pkt. i 3 miejsce – 1 pkt. Wygrywa zespół, który zbierze największą liczbę punktów. Każda konkurencja jest rozgrywana dwukrotnie. Nauczyciel rozdaje skakanki. Nauczyciel wyznacza trasę biegu Nauczyciel wyznacza trasę biegu |
Część końcowa 5 – 10 minut |
W trakcie wszystkich ćwiczeń obowiązuje zasada wdechu nosem i wydechu ustami.
Zbiórka, omówienie lekcji. Wyłonienie najlepszej drużyny. | Zestaw ilustracji. W podsumowaniu nauczyciel zachęca do aktywnego spędzania czasu wolnego i przypomina |