Bilbo Baggins w książce i w internecie
Bilbo Baggins w książce i w internecie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zasady redagowania opisu postaci i charakterystyki,
wie, czym charakteryzuje się hasło słownikowe,
wie, jakie są zasady pracy w grupie.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
czytać ze zrozumieniem tekst literacki,
wyszukać informacje w tekście literackim oraz internecie,
zredagować opis i charakterystykę,
zredagować hasło słownikowe,
dokonać przekładu intersemiotycznego,
zadbać o estetykę pracy,
współpracować w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, heureza, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne.
3. Środki dydaktyczne
Tekst literacki, komputer z dostępem do internetu, materiały do prac plastycznych ( kartony A3, mazaki, kredki, markery, nożyczki, klej).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Prowadzący podaje temat lekcji, potem wyjaśnia pierwsze zadanie. Dzieli klasę na kilkuosobowe zespoły. Ważne, by każda grupa miała dostęp do przynajmniej do jednego komputera. Na polecenie nauczyciela, uczniowie wyszukują w internecie informacje na temat hobbitów. Następnie w grupach redagują hasło słownikowe wyjaśniające, kim jest hobbit. Prezentują efekty swojej pracy na forum klasy. Najbardziej trafna i poprawna definicja zostaje zapisana w zeszytach.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel informuje uczniów, że cel lekcji to zebranie jak najwięcej informacji na temat Bilba Bagginsa i przedstawienie ich w formie plakatu. Przy ocenie prac pod uwagę będzie brane: stopień wyczerpania (ilość informacji), estetyka wykonania oraz oryginalność plakatu.
Uczniowie podzieleni na grupy wyszukują w internecie oraz książce informacje na temat wyglądu Bilba, jego cech, zwyczajów, upodobań. Nauczyciel sugeruje, by najpierw podzielić zadania w grupie, bo to znacznie ułatwi wykonanie plakatu, co jest ważne przy ograniczonym czasie (25‑30 minut). Następnie uczniowie tworzą samodzielnie zaprojektowany plakat, ozdobiony plastycznym wizerunkiem Bilba według przyjętej przez zespół koncepcji.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie prezentują swoje prace. Nauczyciel dokonuje korekty merytorycznej i językowej. Potem w drodze głosowania zostaje wybrany najlepszy plakat, a jego twórcy otrzymują oceny. By zachować obiektywizm werdyktu, można przyjąć zasadę, że nie wolno głosować na plakat swojej grupy.
5. Bibliografia
Badowska A., Mazurek O., Olinkiewicz E., Otolińska R., Inspiracje, pomysły. Ksiązka pomocnicza dla twórczego nauczyciela, Siedmioróg, Wrocław 2002.
Bernacka D., Od słowa do działania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.
4. Tolkien J. R. R., Hobbit albo Tam i z powrotem, Amber, Warszawa 2003.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wykorzystując zdobyte na lekcji wiadomości, napisz charakterystykę bohatera.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja odbywa się w pracowni komputerowej. Przed zajęciami nauczyciel powinien polecić, by uczniowie przynieśli materiały do prac plastycznych.