Binarny system liczbowy.
Autor/autorka
Zbigniew Barański
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Binarny system liczbowy.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową. Uczniowie poznają cyfrowe sposoby zapisu informacji.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Uczniowie chętniej i z większym zaangażowaniem pracują na lekcjach z wykorzystaniem TIK, dzięki czemu łatwiej przyswajają wiedzę i szybciej kształtują umiejętności.
7. Cel ogólny zajęć
Zapoznanie z binarnym systemem liczbowym.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń definiuje cyfrowy system zapisu informacji.
Uczeń definiuje pojęcia: bit i bajt.
Uczeń zna algorytm konwersji liczb z systemu dziesiętnego na dwójkowy i z systemu dwójkowego na dziesiętny i stosuje go w praktyce.
9. Metody i formy pracy
Metody:
eksponująca – filmy
pogadanka
interaktywne ćwiczenie praktyczne;
Formy:
zbiorowa, indywidualna
10. Środki dydaktyczne
1. Komputer z dostępem do internetu,
2. MS Teams,
3. https://www.youtube.com/watch?v=HPgy2GBm3u8
4. https://pl.khanacademy.org/computing/ap-computer-science-principles/x2d2f703b37b450a3:digital-information/x2d2f703b37b450a3:bits-and-bytes/v/khan-academy-and-codeorg-binary-data?modal=1
5. https://www.youtube.com/watch?v=VUHwfugYFEA
6. https://learningapps.org/3129296
7. https://quizizz.com/join/game/U2FsdGVkX1%252By%252FSHgS0xypgKlZrYLg4uvPpaOGjXS1VRARDvMKxZc9V5%252B26hifWxi?gameType=solo
8. https://forms.office.com/r/v35XgZZ43J
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do internetu,
2. MS Teams,
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Podanie tematu i celów lekcji, przypomnienie wiadomości - Czym jest informacja.
Czas trwania: 7 min
Opis aktywności:
Uczniowie oglądają film - Podstawy teorii informacji:
https://www.youtube.com/watch?v=HPgy2GBm3u8
Po obejrzeniu filmu, odpowiedzi uczniów na pytania:
- Czym jest bit?
- Jakie wartości może przyjmować pojedynczy bit?
Aktywność 2
Temat: Wprowadzenie do tematu – Czym jest binarny system liczbowy?
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Zapoznanie z podstawowymi informacjami w oparciu o:
https://pl.khanacademy.org/computing/ap-computer-science-principles/x2d2f703b37b450a3:digital-information/x2d2f703b37b450a3:bits-and-bytes/v/khan-academy-and-codeorg-binary-data?modal=1- Omówienie wiadomości zaprezentowanych na filmie: Na czym polega zapisywanie informacji w systemie binarnym?
Aktywność 3
Temat: Zamiana liczb – system dwójkowy.
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Dokonywanie konwersji z systemu dziesiętnego na dwójkowy oraz z dwójkowego na dziesiętny:
https://www.youtube.com/watch?v=VUHwfugYFEA- Podsumowanie przez uczniów - jak dokonujemy konwersji?
- Wspólne dokonanie konwersji liczb: 21(10) i 1001(2)
Aktywność 4
Temat: Zastosowanie - ćwiczenia praktyczne.
Czas trwania: 13 min
Opis aktywności:
Uczniowie samodzielnie dokonują konwersji liczb w parciu o:
https://learningapps.org/3129296
https://quizizz.com/join/game/U2FsdGVkX1%252By%252FSHgS0xypgKlZrYLg4uvPpaOGjXS1VRARDvMKxZc9V5%252B26hifWxi?gameType=solo
Podsumowanie – wskazanie przez uczniów najważniejszych informacji zdobytych podczas lekcji.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie uzupełniają ankietę ewaluacyjną:
https://forms.office.com/r/v35XgZZ43J
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna