Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna charakterystyczne cechy biologii ptaków drapieżnych,

  • zna środowisko życia ptaków drapieżnych,

  • wie, jakie cechy musi posiadać środowisko, aby stanowiło dogodną przestrzeń życia ptaków drapieżnych,

  • wie, jakie działania ochronne podejmuje się w stosunku do ptaków drapieżnych,

  • wie, jakie są najistotniejsze zagrożenia ze strony człowieka dla ptaków drapieżnych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi podać cechy biologii ptaków drapieżnych które są specyficzne dla tej grupy,

  • potrafi określić przydatność krajobrazu swojej okolicy dla ptaków drapieżnych,

  • potrafi określić jakie są sposoby ochrony ptaków drapieżnych,

  • potrafi analizować wykresy i na ich podstawie wyciągać wnioski.

c) Postawy

Uczeń:

  • jest zaangażowany w wykonywanie poleceń,

  • rozumie, dlaczego ptaki drapieżne występują nielicznie,

  • jest wrażliwy na piękno przyrody i zniszczenia jakie w tym świecie powoduje człowiek,

  • rozumie rolę ptaków drapieżnych w przyrodzie i potrzebę ich ochrony

  • pragnie poznawać głębiej biologię ptaków drapieżnych i obserwować ptaki w terenie.

2. Metoda i forma pracy

Słowne: pogadanka, analiza wykresów, praca z tekstem, indywidualna, grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Przewodniki do rozpoznawania ptaków, leksykony ptaków drapieżnych, ilustracje sylwetek ptaków drapieżnych, ilustracja gniazda ptaka drapieżnego, wykresy składu pokarmu ptaków drapieżnych, karta pracy.

4. Przebieg zajęć

a) Faza wprowadzająca

1. Czynności organizacyjno – porządkowe.

2. Przypomnienie ogólnych wiadomości dotyczących ptaków i ich budowy umożliwiającej lot.

3. Nauczyciel podaje temat lekcji i określa jej cele.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel pyta uczniów, czy widzieli kiedykolwiek ptaka drapieżnego i jakie cechy budowy, lotu zwróciły ich szczególną uwagę.

2. Uczniowie na podstawie leksykonów i atlasów krótko opisują charakterystyczne cechy ptaków drapieżnych (załącznik nr1).

  1. Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy, nauczyciel koryguje ewentualne błędy..

  2. Nauczyciel przedstawia miejsce i sposób budowy gniazda ptaków drapieżnych. Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie: jaki las bardziej odpowiada ptakom, bardzo stary z drzewami, które mają potężne korony, czy jednolity młody las świerkowy.

  3. Uczniowie próbują określić jak zatem można chronić miejsca gniazdowe ptaków drapieżnych.

  4. Podział klasy na grupy 4‑osobowe, uczniowie otrzymują arkusze zawierające skład pokarmu ptaków drapieżnych (załącznik nr2).

  5. Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi, nauczyciel koryguje ew. błędy.

c) Faza podsumowująca

1. Uczniowie próbują określić jakie są najważniejsze cechy środowiska, od których zależy przetrwanie ptaków drapieżnych.

2. Nauczyciel podsumowuje ich wypowiedzi – decydujące dla przetrwania ptaków jest miejsce na gniazdo i żerowisko.

3. Nauczyciel przedstawia inne formy ochrony ptaków i zachęca do prowadzenia samodzielnych obserwacji, nawet w mieście.

4. Praca w domu – narysuj sylwetkę dowolnie wybranego gatunku ptaka drapieżnego i schematycznie pokoloruj jego pióra.

5. Bibliografia

6. Załączniki

Załącznik nr 1.

Karta pracy

Uzupełnij zdania:

Ptaki drapieżne mają dzioby………………………… , które często służą do rozrywania ofiary i wyszarpywania kawałków mięsa.

Ich nogi zakończone są …………………………………, które także pomagają w skutecznym polowaniu. Chwytają nimi swą ofiarę w locie lub na ziemi, dzięki…………………..mogą także wyciągać z wody ryby.

Ptaki drapieżne często lokalizują swą ofiarę z wielkiej odległości, pomagają im w tym doskonale rozwinięte zmysły …………………i …………………. .

Część ptaków poluje na inne ptaki. Tego typu gatunki mają skrzydła szerokie i ostro zakończone, pozwala im to dobrze manewrować i rozwijać dużą ………………….. .

Z kolei inne gatunki posiadają bardzo długie i szerokie skrzydła, które w zarysie przypominają łopatę, dzięki takiej budowie skrzydeł mogą one długo unosić się w powietrzu nie machając skrzydłami, lot tego typu nazywamy …………………… .

Załącznik nr 2.

Karta pracy

Na podstawie wykresu spróbuj napisać, które ptaki drapieżne będą miały problem ze zdobyciem pokarmu zimą.

Następnie spróbuj określić u których gatunków przeważa jeden typ pokarmu (np. ptaki, ssaki), a które gatunki mają zróżnicowaną dietę. Wymień po 2‑3 gatunki z każdej grupy.

R1MhCA8mF5Li6

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

ReW4lp5L7f3gA

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 300.08 KB w języku polskim
RCDoQ02U4n6Cm

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 932.00 KB w języku polskim