Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Bitwa pod Grunwaldem według Długosza, Sienkiewicza i Matejki.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. zna źródło inspiracji przedstawień bitwy pod Grunwaldem H. Sienkiewicza i J. Matejki.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. wskazać i skomentować różnice pomiędzy różnymi opisami bitwy pod Grunwaldem,

  2. wypowiedzieć się na temat znaczenia przedstawień literackich i malarskich wydarzeń historycznych na kształtowanie wyobraźni zbiorowej.

2. Metoda i forma pracy

Metoda podawcza, metoda oglądowa, praca indywidualna uczniów.

3. Środki dydaktyczne

Teksty epickie (J. Długosz, Roczniki, czyli Kroniki sławnego Królestwa Polskiego; H. Sienkiewicz, Krzyżacy), reprodukcja obrazu Jana Matejki pt. Bitwa pod Grunwaldem, karty pracy ucznia.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Zapoznanie z tematem lekcji. Zadanie uczniom pytania: „Co wiedzą na temat bitwy pod Grunwaldem?”, „Jak sobie wyobrażają tamte wydarzenia?”.

b) Faza realizacyjna

  1. Informujemy uczniów, że naszą wiedze i wyobrażenia na temat wydarzeń spod Grunwaldu czerpiemy z powieści Sienkiewicza, Krzyżacy i obrazu Jana Matejki. Ale nie mało kto wie, że wzorem zarówno dla Sienkiewicza, jaki i Matejki, był opis Jana Długosza.

  2. Podanie najważniejszych informacji o Janie Długoszu ( na podstawie podanej w źródłach strony internetowej).

  3. Rozdane uczniom skopiowanych fragmentów opisu bitwy pod Grunwaldem autorstwa Jana Długosza.

  4. Głośne odczytanie fragmentu.

  5. Wyliczenie cech opisu Długosza (monumentalizm, dynamizm, hiperbole, rozbudowane epitety).

  6. Pokazanie uczniom obrazu Jana Matejki, objaśnienie najważniejszych scen i postaci (na podstawie podanej w źródłach strony internetowej).

  7. Rozdanie uczniom kart pracy (Załącznik nr 1)

c) Faza podsumowująca

Odczytanie i skomentowanie wyników pracy uczniów. Zwrócenie uwagi, że każde z tych przedstawień jest w jakimś stopniu fikcją literacką.

5. Bibliografia

Długosz J., Roczniki, czyli Kroniki sławnego Królestwa Polskiego http://staropolska.gimnazjum.com.pl/sredniowiecze/dziejopisarstwo/Dlugosz.html

Matejko J., Bitwa pod Grunwaldem http://www.pinakoteka.zascianek.pl/Matejko/Grunwald.htm

Sienkiewicz H., Krzyżacy, t. II, PIW, Warszawa 1988.

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

BITWA POD GRUNWALDEM

CECHY WSPÓLNE

ELEMENTY ORYGINALNE

Jan Długosz, Roczniki, czyli Kroniki sławnego Królestwa Polskiego.

Jan Matejko, Bitwa pod Grunwaldem.

Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy.

b) Zadanie domowe

Zredaguj informacje na temat bitwy pod Grunwaldem w postaci notatki encyklopedycznej.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jeśli klasa pracuje wolniej, to warto przeznaczyć na realizację tego zagadnienie dwie jednostki lekcyjne. Można również sprecyzować kartę pracy np. w rubrykę cechy wspólne wzbogacić o pytania – Jakie informacje są przekazywane? Jakie części mowy przeważają? W jaki sposób oddziałuje na odbiorcę?

Raq0DfSIbHbN3

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 118.46 KB w języku polskim
R1R7IaVmY2ggM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim