Bliżej sztuki.
Autor/autorka
Barbara Wolanin
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – artystyczna, edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Bliżej sztuki.
4. Czas trwania zajęć
60 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawą programową dla I etapu edukacyjnego, programem nauczania edukacji wczesnoszkolnej „Oto ja” wydawnictwa MAC Edukacja realizowanym w klasie III.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie narzędzi TIK uatrakcyjni zajęcia, spowoduje większe zainteresowanie lekcją i wpłynie na wzrost aktywności uczniów. Poprzez użycie technologii informacyjnych uczniowie będą mieli możliwość skuteczniejszego przyswojenia nowej wiedzy oraz jej poszerzenia i ugruntowania. Zastosowanie technologii pozwoli skuteczniej zrealizować założenia lekcji.
7. Cel ogólny zajęć
Utrwalenie informacji o poznanych gatunkach malarskich oraz podejmowanie działalności twórczej - martwa natura. Rozwijanie wrażliwości estetycznej poprzez obcowanie ze sztuką.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń zna podstawowe gatunki malarskie i wskazuje różnice między nimi (martwa natura, pejzaż, portret).
Uczeń porównuje szkic z obrazem na płótnie.
Uczeń potrafi naszkicować lub namalować martwą naturę z ułożonej kompozycji.
Uczeń przejawia wrażliwość na barwy i kształt dzieła malarskiego.
9. Metody i formy pracy
Metody:
- rozmowa
- pokaz
- gra dydaktyczna
- praktycznego działania
Formy:
- zbiorowa
- indywidualna
10. Środki dydaktyczne
Linki:
https://wordwall.net/pl/resource/15446691
https://pixabay.com/pl/illustrations/szkic-apple-danie-martwa-natura-1858470/
https://pixabay.com/pl/illustrations/cezanne-artysta-malarstwo-2745690/
Pozostałe:
karta pracy , biała kartka A4, ołówki, pastele, wazon, kwiat, gruszka
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer ze stałym łączem do Internetu.
- Rzutnik multimedialny.
- Ekran.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Rodzaje malarstwa.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Rozmowa na temat pracy artysty malarza. Przypomnienie wiadomości dotyczących gatunków malarskich - odpowiedzi uczniów na pytania nauczyciela: Co to jest pejzaż? Co to jest portret? Co to jest martwa natura?
Zachęcenie uczniów do wykonania ćwiczenia - porządkowanie obrazów ze względu na gatunek: portret, pejzaż, martwa natura:
https://wordwall.net/pl/resource/15446691
Aktywność 2
Temat: Martwa natura
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel pokazuje uczniom dwa obrazy: martwa natura szkic i obraz na płótnie:
https://pixabay.com/pl/illustrations/szkic-apple-danie-martwa-natura-1858470/
https://pixabay.com/pl/illustrations/cezanne-artysta-malarstwo-2745690/
Uczniowie wypowiadają sie na temat obrazów. Wypisują wyrazy określające szkic i obraz na płótnie oraz podobieństwa i różnice - karta pracy - załącznik.
Nauczyciel zwraca uwagę na to, że szkic może być ukończonym obrazem lub punktem wyjścia do namalowania obrazu.
Sprawdzenie poprawności wykonania zadania.
Aktywność 3
Temat: Jestem malarzem
Czas trwania: 25 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel odkrywa przygotowaną kompozycję przedstawiającą kwiat w wazonie i leżącą obok gruszkę. Zachęca uczniów do wypowiedzi na temat proporcji kompozycji i światła. Nauczyciel zaprasza uczniów do wykonania pracy w wybranej przez siebie technice: szkic ołówkiem, malowanie pastelami.
Aktywność 4
Temat: Wystawa prac.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Uczniowie tworzą galerię prac na tablicy grupując je na szkic i obraz wykonany pastelami. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat prac.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ankietahttps://docs.google.com/forms/d/1B6mVgk75WpkK4K_Dq1tpwzZ1gFiy8rLxLvdPE_rVxgo/edit
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna