Bociany i ich tajemnice.
Autor/autorka
Wioletta Gordziejewska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Bociany i ich tajemnice.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Wzbogacenie i utrwalenie wiedzy o bocianach. Zaciekawienie uczniów rzadkim gatunkiem bociana czarnego oraz różnicami miedzy ptakami i ssakami. Wykorzystanie technologi informacyjnej do poszerzenia wiedzy o tych polskich ptakach.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Poprzez użycie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK)uczniowie utrwalą wiedzę o bocianach. Zastosowane narzędzia cyfrowe pozwolą skuteczniej zrealizować założenia lekcji. Aplikacja learning apps pozwala na dokonanie poprawności wykonania zadania, aplikacja wordwall wyzwala aktywność dziecka oraz weryfikację jego wiedzy, aplikacja kahoot pozwala na zebranie szybkiej informacji zwrotnej.
7. Cel ogólny zajęć
Poznanie trybu życia bociana i ciekawostek o nim.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń , uczennica zna budowę ciała ptaków.
Uczeń, uczennica wie w jakim środowisku i czym się żywi i jakie ma zwyczaje bocian.
Uczeń, uczennica korzysta ze zdobytej wiedzy w quizie.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy: metody problemowe, dyskusja - wymiana doświadczeń, pogadanka, pokaz Formy pracy - praca indywidualna, grupowa.
10. Środki dydaktyczne
Wizerunek bociana dla każdego dziecka, kartki, kredki. Youtobe, aplikacja learning apps, kahoot, wordwall, platforma e‑podręczniki.pl.
11. Wymagania w zakresie technologii
Tablica multimedialna, telefony z aplikacją kahoot dla uczniów, stałe łącze internetowe
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Co pamiętam o bocianach?
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Uczniowie otrzymują puzzle i układają obrazek przedstawiający temat dzisiejszej lekcji i przyklejają do zeszytu. Nauczyciel/nauczycielka zaprasza uczniów do wspólnego obejrzenia filmu o bocianach, zwraca uwagę na uważne słuchanie, ponieważ po filmie będziemy wykonywać zadanie z wykorzystaniem informacji o bocianach. ,Oglądanie filmiku z cyklu edukredka- film edukacyjny dla dzieci. https://www.youtube.com/watch?v=2XwDTO0Wh_c filmik o bocianach
Aktywność 2
Temat: Jak żyją bociany?
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Odpowiadanie na pytania dotyczące treści wcześniej obejrzanego filmu- wordwall – ruletka. Uczniowie, uczennice odpowiadają na wylosowane pytanie dotyczące bocianów zamieszczone na polach ruletki dotyczące treści wcześniej obejrzanego filmu. Jeśli trafia na pole z wizerunkiem bociana, mogą zadać same pytanie i wskazać inne dziecko do odpowiedzi.https://wordwall.net/pl/community?localeId=1045&query=bocian https://wordwall.net/pl/resource/14811787/co-wiem-o-bocianach
Aktywność 3
Temat: Ptak czy ssak?
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Sprawdzenie wiedzy na temat czesci ciała ptaków, poprzez weryfikacje. Zabawa edukacyjna polegająca na dopasowaniu części ciała do ptaków i ssaków z wykorzystaniem platformy learning pps.org. Podpisywanie części bociana na ułożonym wcześniej z puzzli rysunku. Ptak czy ssak?
https://epodreczniki.pl/wczesnoszkolna/KL1_ORE_V9_JESIEN_1_1_7_39_p4 wykonanie zadania z dopasowaniem częsci ciała ptaka.
Aktywność 4
Temat: Quiz wiedzy o bocianach
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Uczniowie uczestniczą w quizie bociany- odpowiadają na pytania dotyczące bocianów na telefonach z aplikacją kahoot. Sprawdzają swoją wiedzę na temat bocianów. https://create.kahoot.it/creator/aff242c5-410b-4255-8773-48e1e533c4fb
Zadanie domowe W programie Paint wykonaj rysunek bociana, pracę prześlij do mnie pocztą elektroniczną.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie, uczennice uzupełniają zdanie : na dzisiejszej lekcji dowiedziałem się , że….. lub zaskoczyło mnie, że. Przyklejenie buźki do zadania z lekcji, które najbardziej się podobało.
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna