Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RkR7spdAOzqu41

Bogowie i władcy. Jakie tematy interesowały malarzy okresu klasycyzmu?

Źródło: online skills.
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

Rn0MnhkDNNhRG1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

I.1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

I.2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;

I.6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:

III.1) zna dziedzictwo kulturowe najbliższego otoczenia, wymienia zabytki i dzieła architektury (historycznej i współczesnej);

III.4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;

III.5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;

III.7) wykazuje się znajomością najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki w Polsce i na świecie;

III.8) zna i stosuje zasady prezentacji i upowszechniania dzieł zgodnie z prawem i etyką.

Nauczysz się

wskazywać rodzaj sceny (portret, autoportret, scena historyczna, mitologiczna);

rozpoznwać malarstwo klasycystyczne i wyróżniać jego cechy;

wskazywać twórców i istotne dzieła z okresu klasycyzmu;

wyjaśniać pojęcie styl.

Od starożytności po klasycyzm

Jeszcze zanim powstała fotografia, ludzie pragnęli utrwalać swój wygląd w postaci obrazu. W starożytności wizerunki te wykuwano z kamienia w postaci popiersia, posągu lub pomnika w formie obelisku. Istniały również inne formy (np. malowidła ścienne), jednak niewiele z nich się zachowało. Kamienne rzeźby przedstawiały władców, a jeszcze częściej mitologicznych bogów, czczonych w starożytnej Grecji i Rzymie. Epoka antyku przeminęła wraz z V wiekiem. Z jej wzorów, ok. tysiąc lat później, bardzo chętnie korzystali twórcy renesansu, a po upływie kolejnych trzech stuleci – klasycyzmu. Jeszcze na początku XIX wieku tylko władcy tacy jak królowie i bogaci książęta mogli zatrudnić malarzy, którzy przez wiele dni malowali dla nich portretyPortretportrety i inne obrazy. Dzięki temu więcej wiemy o ich wyglądzie i o tym, co chcieli w nim podkreślić. Z ich dzieł możemy także wyczytać, co interesowało malarza i jemu współczesnych, czyli jaki stylStylstyl obowiązywał. W czasie, gdy królem Polski był Stanisław August Poniatowski, artyści wzorowali się na starożytnej harmonii, umiarze i szlachetnych proporcjach. Ten styl nazwano klasycyzmem. Włoski malarz Marcello Bacciarelli (czyt. marczello Bacciarelli) wykonywał dla polskiego króla liczne portrety i inne dzieła, pomógł założyć Malarnię Królewską.

classicmobile
Ćwiczenie 1
RJrQX7mMwVrhF1
Odpowiedz na pytanie. Jaka jest różnica między stylem a epoką?
Źródło: Zofia Neumann.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

RvHfvYzZDxRQum62497dacaad34ddb_00000000000061
Ćwiczenie 2
Polecenie brzmi: "Pojęcia „styl” i „epoka” mają wiele znaczeń. Zapoznaj się z definicjami i przeciągając, przyporządkuj je do nazwy STYL lub EPOKA. Które znaczenia były Ci już znane? Zwróć szczególną uwagę na określenia związane ze sztuką". Prawidłowe odpowiedzi należy wybrać z listy rozwijalnej. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online skills, cc0.
R7MAsldSMpU4om62497dacaad34ddb_00000000000071
Obiekt interaktywny - audiobook poświęcony technice wykonywania zdjęć Selfie.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
classicmobile
Ćwiczenie 3
R15UVfYYpJZbq1
Wskaż te cechy malarstwa klasycystycznego, które związane są z kompozycją, kolorem i sposobem przedstawienia postaci. Możliwe odpowiedzi: 1. Kompozycja centralna, postać w środku obrazu, 2. Silne kontrasty, 3. Barwa dominuje nad kształtem, 4. Kompozycja statyczna, 5. Idealizm przeważa nad realizmem, idealne proporcje postaci.
Źródło: Zofia Neumann.
static
m62497dacaad34ddb_0000000000006
m62497dacaad34ddb_0000000000007

Malarze klasycyzmu i kultura antyczna

Twórcy końca XVIII i początków XIX wieku uznawali wzorce plastyczne i architektoniczne, wypracowane przez starożytnych Rzymian i Greków, za idealne. Antyczne rzeźby, budowle i mityczne metafory (przenośnie) bardzo ich inspirowały. Na obrazach pojawiały się elementy architektoniczne, np. fragment kolumny lub cały budynek w tle, który przypomina grecką świątynię. Kojarzy się z Partenonem, świątynią Ateny – bogini mądrości i sztuki.

Francuski malarz Jacques‑Louis David [czytaj: żak lui dawid] będąc nadwornym malarzem Napoleona stworzył kilka wersji obrazu Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda. Malując kolejne dzieła, różniące się głównie kolorystyką, chciał osiągnąć ideał piękna. Piękna, do którego dążyli jego starożytni poprzednicy. W portrecie władcy artysta ukrył przesłanie, dlatego odstąpił od typowego w klasycyzmie statycznego ujęcia na rzecz dynamicznego (dającego wrażenie ruchu). Umieszczając Napoleona na koniu stającym dęba, odwołał się do starożytnego symbolu władzy.

R1cnP1Vt8ucA11
Animacja prezentująca pomnik Napoleona na koniu. W celu obejrzenia animacji należy kliknąć w biały trójkąt na szarym tle, a następnie obracać kursorem widok animacji, aby obejrzeć pomnik z każdej strony.
Napoleon
classicmobile
Ćwiczenie 4
RldNX2AWjMcy11
Wybierz cechy malarstwa klasycystycznego, wskazujące na inspirację sztuką antyczną. Możliwe odpowiedzi: 1. Antyczny element architektoniczny na obrazie, np. kolumna, 2. Odwołania do scen mitologicznych, 3. Sceny historyczne, 4. Kompozycja dynamiczna, 5. Odwołania do starożytnych symboli i przenośni.
Źródło: Zofia Neumann.
static

Sceny historyczne, mityczne i wzniosłe

Tematyka historyczna i mitologiczna służyła czasem celom umoralniającym i propagandowym. Jacques‑Louis David stworzył dzieło Przysięga Horacjuszy. Przywołał w nim Rzymską legendę o braciach Horacjuszach, którzy zginęli, broniąc Rzymu. W ten sposób nawoływał do patriotyzmu i wsparcia Wielkiej Rewolucji Francuskiej.

Ten sam autor namalował obraz inspirowany wydarzeniem historycznym, jakim była śmierć Sokratesa. Prawdopodobnie chciał pokazać, że człowiek wierny swoim ideałom jest gotów oddać za nie życie. Okoliczności śmierci Sokratesa nie są do końca jasne, jednak wiadomo, że wybrał dobrowolne wypicie śmiertelnej trucizny, zamiast przyznać się do stawianych mu zarzutów.

Uczniem Jacques’a‑Louisa Davida był Jean‑Auguste‑Dominique Ingres [czytaj: żą ogust domink ęgr]. Podobnie, jak jego mistrz był zafascynowany antykiem i dążył do perfekcji w każdym szczególe. Na obrazie Apoteoza Homera umieścił wiele przemyślanych symboli i postaci związanych z mitologią, jak n.p. Iliada i Odyseja. Te dwie kobiety siedzące u jego stóp symbolizują najbardziej znane utwory Homera, człowieka, którego życie również owiane jest tajemnicą i legendami.

R10vhPsbTA3Rf1
Jacques-Louis David, „Śmierć Sokratesa”, 1787, Stany Zjednoczone, Metropolitan Museum of Art, wikipedia.org, domena publiczna
classicmobile
Ćwiczenie 5
RtGAvgTvNnAsZ1
Sceny wzniosłe, historyczne i mitologiczne służyły malarzom do... Możliwe odpowiedzi: 1. Przekazywania faktów z historii, 2. Zapewnieniu środków do życia, 3. Rozbudzaniu uczuć patriotycznych i szerzeniu umoralniających treści.
Źródło: online-skills.
static

Apoteoza czyli otaczanie kogoś czcią

W renesansie artyści umiejętnie łączyli sceny mitologiczneMitologiczna scenasceny mitologiczne z biblijnymi. Jednak w klasycyzmie brakowało miejsca dla tematyki chrześcijańskiej, a bogowie starożytni byli potrzebni malarzom głównie do podkreślenia potęgi człowieka. Wyrażali to w postaci hołdu oddawanego władcy, który zdobywał świat i serca poddanych dzięki swoim zdolnościom i przywódczym umiejętnościom, a nie łaskawości bogów. Miało to związek z wyzwoleniem rozumu – tylko to się liczy, co może wytłumaczyć ludzki umysł.

Na obrazie Apoteoza Homera Jean‑Auguste‑Dominique Ingres przedstawił scenę złożenia hołdu Homerowi. Homer był tak znanym i wielbionym poetą‑pieśniarzem wędrownym, że w starożytnej Grecji stawiano mu pomniki i świątynie w miejscach, gdzie czczono bogów. Ingres umieścił na obrazie nie tylko symbole mityczne i wielkich ludzi Grecji oraz Rzymu. Na pierwszym planie widzimy osoby współczesne artyście. Jest wśród nich Wolfgang Amadeus Mozart , jeden z najwybitniejszych kompozytorów okresu klasycyzmu.

Zamożni władcy zapewniali malarzom klasycyzmu dostatnie życie. Pomagali rozwijać talenty. Warto jednak zauważyć, że nie to było dla twórców najważniejsze. Oni pragnęli w swych dziełach wyrazić potęgę władcy, jego mądrość i wyjątkową rolę. Można odnieść wrażenie, że malarze klasycystyczni czcili panujących w taki sposób, jak starożytni swych bogów.

Podsumowanie

W klasycyzmie nastąpił zwrot ku antycznemu umiarowi i harmonii. Uznano, że tylko umysł potrafi wyjaśnić świat. Malarze‑portreciści, a wśród nich Marcello Bacciarelli, Jacques‑Louis David, Jean‑Auguste‑Dominique Ingres, tworzyli dzieła o wzniosłej tematyce i idealnych proporcjach. Na obrazie dominuje statyka, brak wyrazistych kontrastów. Kształt jest ważniejszy od koloru. Twórcy często podejmują tematy mitologiczne, historyczne, czasem umoralniające i propagandowe.

Zadania

classicmobile
Ćwiczenie 6
RkGPZHd7pSv5g1
Określ rodzaj sceny w wymienionych dziełach: "Śmierć Sokratesa". Możliwe odpowiedzi: 1. Portret, 2. Scena Historyczna, 3. Scena Mitologiczna. "Apoteoza Homera". Możliwe odpowiedzi: 1. Portret, 2. Scena Historyczna, 3. Scena Mitologiczna. „Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku”. Możliwe odpowiedzi: 1. Portret, 2. Scena Historyczna, 3. Scena Mitologiczna.
Źródło: Zofia Neumann.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R1IABk8FXayvem62497dacaad34ddb_00000000000081
Ćwiczenie 7
Polecenie do zadania brzmi: „Połącz dzieło z rodzajem sceny”. Prawidłowe odpowiedzi należy wybrać z listy rozwijalnej. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza grafika przedstawia obraz "Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym", druga „Śmierć Sokratesa”, trzecia obraz „Apoteoza Homera”.
Źródło: online skills, cc0.
classicmobile
Ćwiczenie 8
R1MT3jvNt81Ej1
Do dzieł dobierz autora. "Portret Stanisława Augusta z klepsydrą". Możliwe odpowiedzi: 1. Marcello Bacciarelli, 2. Jean‑Auguste‑Dominique Ingres, 3. Jacques‑Louis David. "Napoleon I na tronie cesarskim". Możliwe odpowiedzi: 1. Marcello Bacciarelli, 2. Jean‑Auguste‑Dominique Ingres, 3. Jacques‑Louis David. "Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku". Możliwe odpowiedzi: 1. Marcello Bacciarelli, 2. Jean‑Auguste‑Dominique Ingres, 3. Jacques‑Louis David.
Źródło: Zofia Neumann.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

RQUFhE8b6wUbCm62497dacaad34ddb_00000000000091
Ćwiczenie 9
Polecenie do zadania brzmi: „Znasz już kilku przedstawicieli malarstwa klasycystycznego. Połącz dzieła z nazwiskami”. Prawidłowe odpowiedzi należy wybrać z listy rozwijalnej. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza grafika przedstawia osobę siedzącą na tronie. W prawej ręce trzyma berło, zakończone statuetką średniowiecznego cesarza Karola Wielkiego. W lewej, wykonaną z kości słoniowej rękę sprawiedliwości oraz miecz koronacyjny. Ubrany jest w czerwoną pelerynę ozdobioną złotymi naszyciami, na głowie ma złoty wieniec z liści laurowych. Na szyi ma zawieszony, wysadzany diamentami, Order Legii Honorowej. Na drugiej grafice przedstawiona została osoba siedząca przy stole i spoglądająca w górę. Jego prawa dłoń spoczywa na klepsydrze, a lewa na kartkach papieru. Na lewej dłoni, najmniejszym palcu ma czerwony sygnet. Ubrany jest w białą koszulę z koronkowymi mankietami i żabotem oraz niebieski płaszcz z futrzanym kołnierzem. Trzecia grafika przedstawia postac na koniu, który staje dęba. Ubrana jest w mundur i żółtą pelerynę, na głowie ma bikorn.
Źródło: online skills, cc0.
classicmobile
Ćwiczenie 10
RI3kWk0QtE9mK1
Odpowiedz na pytanie. Co oznacza pojęcie „styl”? Możliwe odpowiedzi: 1. Podporządkowanie się innemu twórcy, 2. Cechy charakterystyczne dla danego okresu w sztuce, kulturze, literaturze, 3. Etap w dziejach.
Źródło: Zofia Neumann.
static
Polecenie 1

Wykonaj kilka selfie telefonem komórkowym i spróbuj odpowiedzieć na pytanie z materiału audio: Czy Twoje selfie’s mają styl? Jeśli tak, jakie cechy się powtarzają, sprawiając, że mają indywidualny charakter? Jeśli nie, napisz, jakie cechy mogłyby je wyróżniać?

RS6e0KLL0aOmj1
Zastanów się, jakie przedmioty z Twojego otoczenia mają ciekawą formę. Odpowiedz, co powoduje, że są funkcjonalne.
m62497dacaad34ddb_0000000000008
m62497dacaad34ddb_0000000000009
m62497dacaad34ddb_0000000000201

Słownik pojęć

Autoportret
Autoportret

portret własny wykonany przez autora dzieła.

Historyczna scena
Historyczna scena

główny temat dzieła dotyczy wydarzenia z historii.

Mitologiczna scena
Mitologiczna scena

główny temat dzieła dotyczy mitów czyli opowieści o bogach, w których wierzono w starożytności.

Portret
Portret

plastyczne ukazanie (np. na obrazie, rysunku itp.) wyglądu jednej lub kilku osób; także fotografia twarzy.

Styl
Styl

w sztuce – cechy charakterystyczne dla danego okresu czasu. W przeciwieństwie do epoki, style powracają i bywają modyfikowane.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

sjp.pwn.pl

m62497dacaad34ddb_0000000000218

Galeria dzieł sztuki

m62497dacaad34ddb_0000000000222

Bibliografia

Ilaria Ciseri, Romantyzm: 1780‑1860 narodziny nowej wrażliwości, Arkady, Warszawa 2010

Pierre Cabanne, Sztuka baroku i klasycyzmu, Hański Publishing Services, Warszawa 2007.

Silvestra Bietoletti, Klasycyzm i romantyzm 1770‑1840, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.