Bogowie i władcy. Jakie tematy interesowały malarzy okresu klasycyzmu?
Źródło: online skills.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
Rn0MnhkDNNhRG1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
I.1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
I.2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
I.6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
III.1) zna dziedzictwo kulturowe najbliższego otoczenia, wymienia zabytki i dzieła architektury (historycznej i współczesnej);
III.4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;
III.5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;
III.7) wykazuje się znajomością najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki w Polsce i na świecie;
III.8) zna i stosuje zasady prezentacji i upowszechniania dzieł zgodnie z prawem i etyką.
Nauczysz się
wskazywać rodzaj sceny (portret, autoportret, scena historyczna, mitologiczna);
rozpoznwać malarstwo klasycystyczne i wyróżniać jego cechy;
wskazywać twórców i istotne dzieła z okresu klasycyzmu;
wyjaśniać pojęcie styl.
Od starożytności po klasycyzm
Jeszcze zanim powstała fotografia, ludzie pragnęli utrwalać swój wygląd w postaci obrazu. W starożytności wizerunki te wykuwano z kamienia w postaci popiersia, posągu lub pomnika w formie obelisku. Istniały również inne formy (np. malowidła ścienne), jednak niewiele z nich się zachowało. Kamienne rzeźby przedstawiały władców, a jeszcze częściej mitologicznych bogów, czczonych w starożytnej Grecji i Rzymie. Epoka antyku przeminęła wraz z V wiekiem. Z jej wzorów, ok. tysiąc lat później, bardzo chętnie korzystali twórcy renesansu, a po upływie kolejnych trzech stuleci – klasycyzmu. Jeszcze na początku XIX wieku tylko władcy tacy jak królowie i bogaci książęta mogli zatrudnić malarzy, którzy przez wiele dni malowali dla nich portretyPortretportrety i inne obrazy. Dzięki temu więcej wiemy o ich wyglądzie i o tym, co chcieli w nim podkreślić. Z ich dzieł możemy także wyczytać, co interesowało malarza i jemu współczesnych, czyli jaki stylStylstyl obowiązywał. W czasie, gdy królem Polski był Stanisław August Poniatowski, artyści wzorowali się na starożytnej harmonii, umiarze i szlachetnych proporcjach. Ten styl nazwano klasycyzmem. Włoski malarz Marcello Bacciarelli (czyt. marczello Bacciarelli) wykonywał dla polskiego króla liczne portrety i inne dzieła, pomógł założyć Malarnię Królewską.
RFOEhEf7qpXGI
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Marcello Baciarellego "Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym". Król ukazany jest w całej postaci, w uroczystym stroju – Monarcha ubrany jest w srebrzysty kaftan, spodnie, czerwony płaszcz, a na szyi ma zawieszony Order Orła Białego. U jego lewego boku zawieszony jest miecz. Lewą ręką podpiera się pod bok, a prawą położoną ma na regimencie, znajdującym się na stole, na którym leżą także atrybuty władcy - korona i królewskie jabłko. W tle po lewej znajduje się kolumna a po prawej w górnym rogu przewieszona jest ciemnozielona kotara. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Marcello Bacciarelli herbu własnego (ur. 16 lutego 1731 w Rzymie, zm. 5 stycznia 1818 w Warszawie) – włoski malarz, przedstawiciel baroku i klasycyzmu, od 1756 czynny w Polsce, od 1766 nadworny malarz Stanisława Augusta Poniatowskiego, profesor Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Marcello Baciarellego "Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym". Król ukazany jest w całej postaci, w uroczystym stroju – Monarcha ubrany jest w srebrzysty kaftan, spodnie, czerwony płaszcz, a na szyi ma zawieszony Order Orła Białego. U jego lewego boku zawieszony jest miecz. Lewą ręką podpiera się pod bok, a prawą położoną ma na regimencie, znajdującym się na stole, na którym leżą także atrybuty władcy - korona i królewskie jabłko. W tle po lewej znajduje się kolumna a po prawej w górnym rogu przewieszona jest ciemnozielona kotara. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Marcello Bacciarelli herbu własnego (ur. 16 lutego 1731 w Rzymie, zm. 5 stycznia 1818 w Warszawie) – włoski malarz, przedstawiciel baroku i klasycyzmu, od 1756 czynny w Polsce, od 1766 nadworny malarz Stanisława Augusta Poniatowskiego, profesor Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego.
1
1. Marcello Bacciarelli herbu własnego (ur. 16 lutego 1731 w Rzymie, zm. 5 stycznia 1818 w Warszawie) – włoski malarz, przedstawiciel baroku i klasycyzmu, od 1756 czynny w Polsce, od 1766 nadworny malarz Stanisława Augusta Poniatowskiego, profesor Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego.
Marcello Bacciarelli, Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym, 1768-1771, Zamek Królewski w Warszawie, wikipedia.org, domena publiczna
RT2IeWVnDaUpV
Ilustracja interaktywna 1. Na polecenie króla wykonał Bacciarelli szereg scen z historii Polski oraz poczet królów polskich do Pokoju Marmurowego na Zamku Królewskim w Warszawie. Najbardziej jednak interesowało go malarstwo portretowe. Samych portretów króla Stanisława Augusta pozostawił ponad 30. Sportretował także członków najbliższej rodziny królewskiej i polskiej arystokracji.
Ilustracja interaktywna 1. Na polecenie króla wykonał Bacciarelli szereg scen z historii Polski oraz poczet królów polskich do Pokoju Marmurowego na Zamku Królewskim w Warszawie. Najbardziej jednak interesowało go malarstwo portretowe. Samych portretów króla Stanisława Augusta pozostawił ponad 30. Sportretował także członków najbliższej rodziny królewskiej i polskiej arystokracji.
1
1. Na polecenie króla wykonał Bacciarelli szereg scen z historii Polski oraz poczet królów polskich do Pokoju Marmurowego na Zamku Królewskim w Warszawie. Najbardziej jednak interesowało go malarstwo portretowe. Samych portretów króla Stanisława Augusta pozostawił ponad 30. Sportretował także członków najbliższej rodziny królewskiej i polskiej arystokracji.
Marcello Bacciarelli- Portret Konstancji i Stanisława Poniatowskich - rodziców króla Stanisława Augusta Poniatowskiego- 1766-1771, www.wikipedia.pl, domena publiczna
RqN5KVH61TMCl
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jeana-Augusta-Dominiqua Ingresa "Apoteoza Homera". Poeta Homer jest przedstawiany jako bóg, siedzący przed świątynią. Zostaje koronowany laurami przez alegorię Zwycięstwa. Dwie kobiety siedzące u jego stóp uosabiają skomponowane przez niego epiki. Kobieta z mieczem reprezentuje Iliadę, a kobieta z wiosłem - Odyseję. Poecie składa hołd czterdzieści sześć wielkich postaci starożytności i współczesności. Postacie antyczne stoją na całej szerokości obrazu i znajdują się najbliżej Homera. Świątynia w tle dekorowana jest kolumnadą na której spoczywa przyczółek z trójkątnym tympanonem. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Francuski malarz historyczny i portrecista, jeden z najwybitniejszych artystów francuskich XIX wieku. Ingres powszechnie uznawany jest za malarza klasycystycznego i stawiany w opozycji do romantycznego Delacroix. Na dorobek malarski Ingres'a składają się obrazy historyczne, portrety i akty.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jeana-Augusta-Dominiqua Ingresa "Apoteoza Homera". Poeta Homer jest przedstawiany jako bóg, siedzący przed świątynią. Zostaje koronowany laurami przez alegorię Zwycięstwa. Dwie kobiety siedzące u jego stóp uosabiają skomponowane przez niego epiki. Kobieta z mieczem reprezentuje Iliadę, a kobieta z wiosłem - Odyseję. Poecie składa hołd czterdzieści sześć wielkich postaci starożytności i współczesności. Postacie antyczne stoją na całej szerokości obrazu i znajdują się najbliżej Homera. Świątynia w tle dekorowana jest kolumnadą na której spoczywa przyczółek z trójkątnym tympanonem. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Francuski malarz historyczny i portrecista, jeden z najwybitniejszych artystów francuskich XIX wieku. Ingres powszechnie uznawany jest za malarza klasycystycznego i stawiany w opozycji do romantycznego Delacroix. Na dorobek malarski Ingres'a składają się obrazy historyczne, portrety i akty.
1
1. Francuski malarz historyczny i portrecista, jeden z najwybitniejszych artystów francuskich XIX wieku. Ingres powszechnie uznawany jest za malarza klasycystycznego i stawiany w opozycji do romantycznego Delacroix. Na dorobek malarski Ingres'a składają się obrazy historyczne, portrety i akty.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jeana-Augusta-Dominiqua Ingresa "Napoleon I na tronie cesarskim". Ukazuje mężczyznę w bogatym stroju, obszytym gronostajami, siedzącego na tronie. Ma na sobie czerwoną szatę wyszywaną złotymi nićmi. Na futrze z gronostaja zawieszony jest Order Legii Honorowej. Na głowie ma złoty wieniec laurowy. W prawej ręce trzyma berło, w lewej wykonaną z kości słoniowej rękę sprawiedliwości. W pochwie u jego boku przypięty jest miecz koronacyjny. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Portret olejny Jeana-Auguste'a-Dominique'a Ingres'a z 1806, przedstawiający Napoleona I w stroju koronacyjnym. Jean Auguste Dominique Ingres odszedł od barokowej tradycji królewskiego portretu i powrócił do starożytnego sposobu prezentacji wizerunku. Obraz przedstawia Napoleona Bonaparte jako cesarza, siedzącego na tronie. W prawej ręce trzyma berło, zwieńczone na szczycie statuetką średniowiecznego cesarza Karola Wielkiego. W lewej dłoni trzyma wykonaną z kości słoniowej "rękę sprawiedliwości", która miała należeć do Karola Wielkiego oraz zamknięty w pochwie miecz koronacyjny. Na jego głowie spoczywa złoty wieniec z liści laurowych. Przedstawione elementy miały na celu przyrównanie osoby Napoleona do wielkich francuskich władców z przeszłości.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jeana-Augusta-Dominiqua Ingresa "Napoleon I na tronie cesarskim". Ukazuje mężczyznę w bogatym stroju, obszytym gronostajami, siedzącego na tronie. Ma na sobie czerwoną szatę wyszywaną złotymi nićmi. Na futrze z gronostaja zawieszony jest Order Legii Honorowej. Na głowie ma złoty wieniec laurowy. W prawej ręce trzyma berło, w lewej wykonaną z kości słoniowej rękę sprawiedliwości. W pochwie u jego boku przypięty jest miecz koronacyjny. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Portret olejny Jeana-Auguste'a-Dominique'a Ingres'a z 1806, przedstawiający Napoleona I w stroju koronacyjnym. Jean Auguste Dominique Ingres odszedł od barokowej tradycji królewskiego portretu i powrócił do starożytnego sposobu prezentacji wizerunku. Obraz przedstawia Napoleona Bonaparte jako cesarza, siedzącego na tronie. W prawej ręce trzyma berło, zwieńczone na szczycie statuetką średniowiecznego cesarza Karola Wielkiego. W lewej dłoni trzyma wykonaną z kości słoniowej "rękę sprawiedliwości", która miała należeć do Karola Wielkiego oraz zamknięty w pochwie miecz koronacyjny. Na jego głowie spoczywa złoty wieniec z liści laurowych. Przedstawione elementy miały na celu przyrównanie osoby Napoleona do wielkich francuskich władców z przeszłości.
1
1. Portret olejny Jeana-Auguste'a-Dominique'a Ingres'a z 1806, przedstawiający Napoleona I w stroju koronacyjnym. Jean Auguste Dominique Ingres odszedł od barokowej tradycji królewskiego portretu i powrócił do starożytnego sposobu prezentacji wizerunku. Obraz przedstawia Napoleona Bonaparte jako cesarza, siedzącego na tronie. W prawej ręce trzyma berło, zwieńczone na szczycie statuetką średniowiecznego cesarza Karola Wielkiego. W lewej dłoni trzyma wykonaną z kości słoniowej "rękę sprawiedliwości", która miała należeć do Karola Wielkiego oraz zamknięty w pochwie miecz koronacyjny. Na jego głowie spoczywa złoty wieniec z liści laurowych. Przedstawione elementy miały na celu przyrównanie osoby Napoleona do wielkich francuskich władców z przeszłości.
Jean-Auguste-Dominique Ingres- Napoleon I na tronie cesarskim- 1806, www.wikipedia.pl, domena publiczna
R1AmnCNcQnSN8
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jacques'a-Louis Davida "Koronacja Napoleona" Ukazuje podniosłą scenę koronacji. Bonaparte nakłada koronę swojej żonie Józefinie, wcześniej koronując się sam. Scena ma miejsce w Katedrze Notre Dame w Paryżu. Wysokie wnętrze kościoła dodaje patosu. Koronacji towarzyszy tłum zebranych w odświętnych strojach. Wśród nich na tronie zasiada papież. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Francuski malarz, główny reprezentant klasycyzmu, nadworny malarz Napoleona Bonaparte. Uważany za filar sztuki oświecenia, oficjalny artysta rewolucji francuskiej. W roku 1774 otrzymał Prix de Rome (francuska nagroda dla wybitnych młodych malarzy, rzeźbiarzy, architektów, grafików i muzyków). apoleon mianował go w roku 1804 swym nadwornym malarzem i z tego okresu pochodzą główne dzieła Davida: Portret konny Napoleona na górze św. Bernarda, Le sacre zwany Koronacją Napoleona (1805–1807), portret Napoleona w stroju koronacyjnym i Rozdanie orłów w 1810 roku. Po upadku Napoleona musiał uchodzić z Francji jako „królobójca”; w roku 1816 osiadł w Brukseli gdzie nadal malował.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jacques'a-Louis Davida "Koronacja Napoleona" Ukazuje podniosłą scenę koronacji. Bonaparte nakłada koronę swojej żonie Józefinie, wcześniej koronując się sam. Scena ma miejsce w Katedrze Notre Dame w Paryżu. Wysokie wnętrze kościoła dodaje patosu. Koronacji towarzyszy tłum zebranych w odświętnych strojach. Wśród nich na tronie zasiada papież. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Francuski malarz, główny reprezentant klasycyzmu, nadworny malarz Napoleona Bonaparte. Uważany za filar sztuki oświecenia, oficjalny artysta rewolucji francuskiej. W roku 1774 otrzymał Prix de Rome (francuska nagroda dla wybitnych młodych malarzy, rzeźbiarzy, architektów, grafików i muzyków). apoleon mianował go w roku 1804 swym nadwornym malarzem i z tego okresu pochodzą główne dzieła Davida: Portret konny Napoleona na górze św. Bernarda, Le sacre zwany Koronacją Napoleona (1805–1807), portret Napoleona w stroju koronacyjnym i Rozdanie orłów w 1810 roku. Po upadku Napoleona musiał uchodzić z Francji jako „królobójca”; w roku 1816 osiadł w Brukseli gdzie nadal malował.
1
1. Francuski malarz, główny reprezentant klasycyzmu, nadworny malarz Napoleona Bonaparte. Uważany za filar sztuki oświecenia, oficjalny artysta rewolucji francuskiej. W roku 1774 otrzymał Prix de Rome (francuska nagroda dla wybitnych młodych malarzy, rzeźbiarzy, architektów, grafików i muzyków). apoleon mianował go w roku 1804 swym nadwornym malarzem i z tego okresu pochodzą główne dzieła Davida: Portret konny Napoleona na górze św. Bernarda, Le sacre zwany Koronacją Napoleona (1805–1807), portret Napoleona w stroju koronacyjnym i Rozdanie orłów w 1810 roku. Po upadku Napoleona musiał uchodzić z Francji jako „królobójca”; w roku 1816 osiadł w Brukseli gdzie nadal malował.
RmdAyMBCornGQ1
Ilustracja przedstawia obraz „Portret Stanisława Augusta z klepsydrą” Marcella Bacciarellego w formacie pionowego prostokąta. Król przedstawiony jest w szlafroku w prywatnej komnacie. Siedzi zamyślony przy biurku, na którym znajduje się korona, w którą wstawiona jest klepsydra. Na niej spoczywa dłoń Poniatowskiego. Z lewej strony w tle znajduje się ciemnoczerwona kotara, a z prawej okno, za którym widoczny jest pejzaż z ciemnymi chmurami i prześwitującymi przez nie promieniami słonecznymi.
Marcello Bacciarelli, Portret Stanisława Augusta z klepsydrą, 1793, Muzeum Narodowe w Warszawie, wikipedia.org, domena publiczna
classicmobile
Ćwiczenie 1
RJrQX7mMwVrhF1
Odpowiedz na pytanie. Jaka jest różnica między stylem a epoką?
Odpowiedz na pytanie. Jaka jest różnica między stylem a epoką?
Pojęcia „styl” i „epoka” mają wiele znaczeń. Zapoznaj się z definicjami i przeciągając, przyporządkuj je do nazwy STYL lub EPOKA. Które znaczenia były Ci już znane? Zwróć szczególną uwagę na określenia związane ze sztuką.
Własny sposób ubierania się, zachowania, Np. średniowiecze, Np. romański, gotycki, klasycystyczny, Np. brązu, kamienia łupanego, Sposób uprawiania sportu, np. pływania, Część okresu geologicznego w dziejach Ziemi (np. ... „lodowcowa”)., Może zawierać w sobie jeden lub więcej stylów, Sposób wypowiedzi, języka, W sztuce – cechy charakterystyczne dla danego okresu czasu, Jeden z etapów w dziejach
Epoka
Styl
Źródło: Zofia Neumann.
static
Ćwiczenie 1
Pojęcia „styl” i „epoka” mają wiele znaczeń. Zapoznaj się z definicjami i przeciągając, przyporządkuj je do nazwy STYL lub EPOKA. Które znaczenia były Ci już znane? Zwróć szczególną uwagę na określenia związane ze sztuką.
Grupa 1 - Epoka Grupa 2 - Styl
A - Np. romański, gotycki, klasycystyczny B - Własny sposób ubierania się, zachowania C - W sztuce – cechy charakterystyczne dla danego okresu czasu D - Część okresu geologicznego w dziejach Ziemi (np. ... „lodowcowa”). E - Sposób uprawiania sportu, np. pływania F - Może zawierać w sobie jeden lub więcej stylów G - Np. średniowiecze H - Np. brązu, kamienia łupanego I - Sposób wypowiedzi, języka J - Jeden z etapów w dziejach
Grupa 1 : D,F,G,H,J
Grupa 2 : A,B,C,E,I
Zobacz także
Inna wersja zadania
RvHfvYzZDxRQum62497dacaad34ddb_00000000000061
Ćwiczenie 2
Polecenie brzmi: "Pojęcia „styl” i „epoka” mają wiele znaczeń. Zapoznaj się z definicjami i przeciągając, przyporządkuj je do nazwy STYL lub EPOKA. Które znaczenia były Ci już znane? Zwróć szczególną uwagę na określenia związane ze sztuką". Prawidłowe odpowiedzi należy wybrać z listy rozwijalnej. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie brzmi: "Pojęcia „styl” i „epoka” mają wiele znaczeń. Zapoznaj się z definicjami i przeciągając, przyporządkuj je do nazwy STYL lub EPOKA. Które znaczenia były Ci już znane? Zwróć szczególną uwagę na określenia związane ze sztuką". Prawidłowe odpowiedzi należy wybrać z listy rozwijalnej. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Pojęcia „styl” i „epoka” mają wiele znaczeń. Zapoznaj się z definicjami i przeciągając, przyporządkuj je do nazwy STYL lub EPOKA. Które znaczenia były Ci już znane? Zwróć szczególną uwagę na określenia związane ze sztuką.
Np. brązu, kamienia łupanego - ............
Sposób uprawiania sportu, np. pływania - ............
Część okresu geologicznego w dziejach Ziemi (np. ... „lodowcowa”). - ............
Może zawierać w sobie jeden lub więcej stylów - ............
Sposób wypowiedzi, języka - ............
Np. romański, gotycki, klasycystyczny - ............
Jeden z etapów w dziejach - ............
Np. średniowiecze - ............
W sztuce – cechy charakterystyczne dla danego okresu czasu - ............
Własny sposób ubierania się, zachowania - ............
Źródło: online skills, cc0.
R7MAsldSMpU4om62497dacaad34ddb_00000000000071
Obiekt interaktywny - audiobook poświęcony technice wykonywania zdjęć Selfie.
Obiekt interaktywny - audiobook poświęcony technice wykonywania zdjęć Selfie.
Wskaż te cechy malarstwa klasycystycznego, które związane są z kompozycją, kolorem i sposobem przedstawienia postaci. Możliwe odpowiedzi: 1. Kompozycja centralna, postać w środku obrazu, 2. Silne kontrasty, 3. Barwa dominuje nad kształtem, 4. Kompozycja statyczna, 5. Idealizm przeważa nad realizmem, idealne proporcje postaci.
Wskaż te cechy malarstwa klasycystycznego, które związane są z kompozycją, kolorem i sposobem przedstawienia postaci. Możliwe odpowiedzi: 1. Kompozycja centralna, postać w środku obrazu, 2. Silne kontrasty, 3. Barwa dominuje nad kształtem, 4. Kompozycja statyczna, 5. Idealizm przeważa nad realizmem, idealne proporcje postaci.
Wybierz cechy charakterystyczne dla malarstwa klasycystycznego związane z kompozycją, kolorem i sposobem przedstawienia postaci.
Kompozycja centralna, postać w środku obrazu
Silne kontrasty
Barwa dominuje nad kształtem
Kompozycja statyczna
Idealizm przeważa nad realizmem, idealne proporcje postaci
Źródło: Zofia Neumann.
static
Ćwiczenie 3
Wybierz cechy charakterystyczne dla malarstwa klasycystycznego związane z kompozycją, kolorem i sposobem przedstawienia postaci.
A - Kompozycja centralna, postać w środku obrazu B - Silne kontrasty C - Barwa dominuje nad kształtem D - Kompozycja statyczna E - Idealizm przeważa nad realizmem, idealne proporcje postaci
A
D
E
m62497dacaad34ddb_0000000000006
m62497dacaad34ddb_0000000000006
Pojęcia „styl” i „epoka” mają wiele znaczeń. Zapoznaj się z definicjami i przeciągając, przyporządkuj je do nazwy STYL lub EPOKA. Które znaczenia były Ci już znane? Zwróć szczególną uwagę na określenia związane ze sztuką.
Pytania: Np. brązu, kamienia łupanego - ................ Sposób uprawiania sportu, np. pływania - ................ Część okresu geologicznego w dziejach Ziemi (np. ... „lodowcowa”). - ................ Może zawierać w sobie jeden lub więcej stylów - ................ Sposób wypowiedzi, języka - ................ Np. romański, gotycki, klasycystyczny - ................ Jeden z etapów w dziejach - ................ Np. średniowiecze - ................ W sztuce – cechy charakterystyczne dla danego okresu czasu - ................ Własny sposób ubierania się, zachowania - ................
Czy selfie ma styl? Wysłuchaj tekstu na temat klasycyzmu. Zwróć uwagę na muzykę w tle. Ona także powstała w tym stylu. W tej chwili towarzyszy nam „Marsz Turecki” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Czy potrafisz wyobrazić sobie świat bez selfie? Warto wiedzieć, że to rodzaj autoportretu. Dostępny natychmiast dla każdego, kto ma w ręku telefon komórkowy. Jednak jeszcze kilkanaście lat temu nie było to możliwe bez aparatu fotograficznego i … lustra. Rosyjska księżna Anastazja w ten właśnie sposób wykonała swoje zdjęcie przeznaczone dla przyjaciela. Miała wówczas 13 lat i było to ponad 100 lat temu. Wtedy niewielu ludzi cieszyło się własnym aparatem fotograficznym. Kto chciał być uwieczniony na zdjęciu, musiał udać się do fotografa. Jeśli cofniesz się do początków XIX wieku, zauważysz, że i takiej możliwości nie było, ponieważ aparat fotograficzny wynaleziono nieco później. Wysłuchaj jeszcze kilka taktów „Marsza Tureckiego”. Okazuje się, że ludzie od dawna pragnęli utrwalać swój wygląd w postaci obrazu. W jaki sposób to robili? Jak myślisz? Masz rację! Farbami. Jednak w przeciwieństwie do zrobionego komórką selfie, tylko władcy tacy jak królowie i bogaci książęta mogli zatrudnić malarzy, którzy przez wiele dni malowali im portrety. Z tych dzieł dziś możesz się dowiedzieć, jak panujący monarchowie wyglądali, jakie mieli uczesania i stroje, jak ubierały się ich żony i dzieci. Ponadto z portretów i innych obrazów klasycystycznych masz sposobność poznać, co i jak lubili malować artyści w tym czasie. Do III‑go i ostatniego rozbioru Polski w 1795 r. przez 31 lat panował Stanisław August Poniatowski. Król ten był wielkim miłośnikiem sztuki, literatury i zwolennikiem reform. Był mecenasem (dziś powiedzielibyśmy „sponsorem”) twórców i badaczy. Zgromadził ponad 2 tysiące obrazów wielu znanych malarzy. Kolekcją tą opiekował się włoski malarz nazwiskiem Bacciarelli. On też wykonał portrety króla i jego rodziny. Podczas panowania króla Stanisława Augusta Poniatowskiego i jeszcze ponad 30 lat w Europie rozwijały się idee oświecenia, według których to rozum jest źródłem wszelkiej wiedzy o świecie. W sztukach plastycznych i muzyce ten okres nazywany jest klasycyzmem. W tym czasie malarze, rzeźbiarze i architekci chętnie inspirowali się sztuką antyczną. Postacie na portretach umieszczano w środku obrazu, co nazywa się kompozycją centralną. Linie tworzące rysunek obrazu były przeważnie równoległe do poziomu lub pionu. Dzięki temu masz wrażenie spokojnego czyli statycznego układu. Na obrazach klasycystycznych nie widać wyraźnych kontrastów, a kształt czyli rysunek, jest ważniejszy od koloru. Tak, jak w starożytnych rzeźbach postacie mają idealne proporcje, a na twarzy nie rysują się uczucia. I podobnie, jak w antycznych posągach pojawia się tematyka mitologiczna, teraz wzbogacona o tematy historyczne i wzniosłe. W Polsce okres klasycyzmu nazywany był stylem stanisławowskim. Czy potrafisz wyobrazić sobie króla robiącego selfie? Wysłuchaj jeszcze kilka taktów III‑ej symfonii Es‑dur op. 55 „Eroica” Ludwiga van Beethovena.
Malarze klasycyzmu i kultura antyczna
Twórcy końca XVIII i początków XIX wieku uznawali wzorce plastyczne i architektoniczne, wypracowane przez starożytnych Rzymian i Greków, za idealne. Antyczne rzeźby, budowle i mityczne metafory (przenośnie) bardzo ich inspirowały. Na obrazach pojawiały się elementy architektoniczne, np. fragment kolumny lub cały budynek w tle, który przypomina grecką świątynię. Kojarzy się z Partenonem, świątynią Ateny – bogini mądrości i sztuki.
Francuski malarz Jacques‑Louis David [czytaj: żak lui dawid] będąc nadwornym malarzem Napoleona stworzył kilka wersji obrazu Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda. Malując kolejne dzieła, różniące się głównie kolorystyką, chciał osiągnąć ideał piękna. Piękna, do którego dążyli jego starożytni poprzednicy. W portrecie władcy artysta ukrył przesłanie, dlatego odstąpił od typowego w klasycyzmie statycznego ujęcia na rzecz dynamicznego (dającego wrażenie ruchu). Umieszczając Napoleona na koniu stającym dęba, odwołał się do starożytnego symbolu władzy.
RbGX0Y44n8Kqg1
Ilustracja przedstawia obraz Jacquesa Louisa Davida „Przysięga Horacjuszy”. Ukazuje trzy grupy postaci we wnętrzu. Młodzi mężczyźni po lewej stoją jeden za drugim. Są odziani w tuniki, a na ramiona mają zarzucone płaszcze, na głowach mają hełmy z pióropuszami. Są zwróceni w stronę mężczyzny stojącego pośrodku. Wyciągają ręce i przysięgają na trzymane przez ojca trzy miecze. Mężczyzna z siwą brodą jest ubrany w tunikę do kolan i czerwony płaszcz. Po prawej stronie siedzą trzy kobiety. Jedna z nich trzyma dwoje. Tłem sceny jest wnętrze z kolumnami i trzema arkadami.
Ilustracja przedstawia obraz Jacquesa Louisa Davida „Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku”. Ukazuje siedzącego na koniu stającym dęba cesarza. Koń i mężczyzna skierowani są w lewo. Napoleon ma mundur, wykończony drobnym haftem. Na lewej ręce ma założoną rękawicę. Mundur zakrywa pomarańczowy, rozwiany płaszcz. Po jego lewej stronie wisi miecz. Lewą ręką trzyma wodze białego konia. Prawą, wyciągnięta w górę przed siebie ręką wskazuje kierunek. W tle jego żołnierze wyciągają armaty z przełęczy. Za nimi idzie piechota z bagnetami. Tłem sceny są stoki gór oraz błękitne niebo ze złocistymi chmurami. U dołu na skałach znajdują się napisy.
Jacques-Louis David, „Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku”, wikipedia.org, domena publiczna
R1cnP1Vt8ucA11
Animacja prezentująca pomnik Napoleona na koniu. W celu obejrzenia animacji należy kliknąć w biały trójkąt na szarym tle, a następnie obracać kursorem widok animacji, aby obejrzeć pomnik z każdej strony.
Animacja prezentująca pomnik Napoleona na koniu. W celu obejrzenia animacji należy kliknąć w biały trójkąt na szarym tle, a następnie obracać kursorem widok animacji, aby obejrzeć pomnik z każdej strony.
Napoleon
classicmobile
Ćwiczenie 4
RldNX2AWjMcy11
Wybierz cechy malarstwa klasycystycznego, wskazujące na inspirację sztuką antyczną. Możliwe odpowiedzi: 1. Antyczny element architektoniczny na obrazie, np. kolumna, 2. Odwołania do scen mitologicznych, 3. Sceny historyczne, 4. Kompozycja dynamiczna, 5. Odwołania do starożytnych symboli i przenośni.
Wybierz cechy malarstwa klasycystycznego, wskazujące na inspirację sztuką antyczną. Możliwe odpowiedzi: 1. Antyczny element architektoniczny na obrazie, np. kolumna, 2. Odwołania do scen mitologicznych, 3. Sceny historyczne, 4. Kompozycja dynamiczna, 5. Odwołania do starożytnych symboli i przenośni.
Wybierz cechy malarstwa klasycystycznego, wskazujące na inspirację sztuką antyczną.
Antyczny element architektoniczny na obrazie, np. kolumna
Odwołania do scen mitologicznych
Sceny historyczne
Kompozycja dynamiczna
Odwołania do starożytnych symboli i przenośni
Źródło: Zofia Neumann.
static
Ćwiczenie 4
Wybierz cechy malarstwa klasycystycznego, wskazujące na inspirację sztuką antyczną.
A - Antyczny element architektoniczny na obrazie, np. kolumna B - Odwołania do scen mitologicznych C - Sceny historyczne D - Kompozycja dynamiczna E - Odwołania do starożytnych symboli i przenośni
A
B
E
Sceny historyczne, mityczne i wzniosłe
Tematyka historyczna i mitologiczna służyła czasem celom umoralniającym i propagandowym. Jacques‑Louis David stworzył dzieło Przysięga Horacjuszy. Przywołał w nim Rzymską legendę o braciach Horacjuszach, którzy zginęli, broniąc Rzymu. W ten sposób nawoływał do patriotyzmu i wsparcia Wielkiej Rewolucji Francuskiej.
Ten sam autor namalował obraz inspirowany wydarzeniem historycznym, jakim była śmierć Sokratesa. Prawdopodobnie chciał pokazać, że człowiek wierny swoim ideałom jest gotów oddać za nie życie. Okoliczności śmierci Sokratesa nie są do końca jasne, jednak wiadomo, że wybrał dobrowolne wypicie śmiertelnej trucizny, zamiast przyznać się do stawianych mu zarzutów.
Uczniem Jacques’a‑Louisa Davida był Jean‑Auguste‑Dominique Ingres [czytaj: żą ogust domink ęgr]. Podobnie, jak jego mistrz był zafascynowany antykiem i dążył do perfekcji w każdym szczególe. Na obrazie Apoteoza Homera umieścił wiele przemyślanych symboli i postaci związanych z mitologią, jak n.p. Iliada i Odyseja. Te dwie kobiety siedzące u jego stóp symbolizują najbardziej znane utwory Homera, człowieka, którego życie również owiane jest tajemnicą i legendami.
R10vhPsbTA3Rf1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jacquesa Louisa Davida „Śmierć Sokratesa". Ukazuje scenę zbiorową we wnętrzu. Pośrodku pierwszego planu na łożu siedzi do połowy rozebrany Sokrates. Towarzyszą mu inne osoby ubrane w greckie stroje. Sokrates prawą ręką sięga po naczynie trzymane przez odwróconego mężczyznę. Siedzący przed nim Platon kładzie rękę na jego kolanie. Grupa po prawej gestykuluje oraz przedstawiona jest w dramatycznych pozach. Po lewej stronie znajduje się zakończone łukiem przejście do dalszego, ciemnego pomieszczenia. Widać w nim schody, po których wchodzi grupa ludzi. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Jacques-Louis David, „Śmierć Sokratesa”, 1787, Stany Zjednoczone, Metropolitan Museum of Art, wikipedia.org, domena publiczna
classicmobile
Ćwiczenie 5
RtGAvgTvNnAsZ1
Sceny wzniosłe, historyczne i mitologiczne służyły malarzom do... Możliwe odpowiedzi: 1. Przekazywania faktów z historii, 2. Zapewnieniu środków do życia, 3. Rozbudzaniu uczuć patriotycznych i szerzeniu umoralniających treści.
Sceny wzniosłe, historyczne i mitologiczne służyły malarzom do... Możliwe odpowiedzi: 1. Przekazywania faktów z historii, 2. Zapewnieniu środków do życia, 3. Rozbudzaniu uczuć patriotycznych i szerzeniu umoralniających treści.
Sceny wzniosłe, historyczne i mitologiczne służyły malarzom do:
Przekazywania faktów z historii.
Zapewnieniu środków do życia.
Rozbudzaniu uczuć patriotycznych i szerzeniu umoralniających treści.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 5
Sceny wzniosłe, historyczne i mitologiczne służyły malarzom do:
A - Przekazywania faktów z historii. B - Zapewnieniu środków do życia. C - Rozbudzaniu uczuć patriotycznych i szerzeniu umoralniających treści.
C
Apoteoza czyli otaczanie kogoś czcią
W renesansie artyści umiejętnie łączyli sceny mitologiczneMitologiczna scenasceny mitologiczne z biblijnymi. Jednak w klasycyzmie brakowało miejsca dla tematyki chrześcijańskiej, a bogowie starożytni byli potrzebni malarzom głównie do podkreślenia potęgi człowieka. Wyrażali to w postaci hołdu oddawanego władcy, który zdobywał świat i serca poddanych dzięki swoim zdolnościom i przywódczym umiejętnościom, a nie łaskawości bogów. Miało to związek z wyzwoleniem rozumu – tylko to się liczy, co może wytłumaczyć ludzki umysł.
Na obrazie Apoteoza Homera Jean‑Auguste‑Dominique Ingres przedstawił scenę złożenia hołdu Homerowi. Homer był tak znanym i wielbionym poetą‑pieśniarzem wędrownym, że w starożytnej Grecji stawiano mu pomniki i świątynie w miejscach, gdzie czczono bogów. Ingres umieścił na obrazie nie tylko symbole mityczne i wielkich ludzi Grecji oraz Rzymu. Na pierwszym planie widzimy osoby współczesne artyście. Jest wśród nich Wolfgang Amadeus Mozart , jeden z najwybitniejszych kompozytorów okresu klasycyzmu.
Zamożni władcy zapewniali malarzom klasycyzmu dostatnie życie. Pomagali rozwijać talenty. Warto jednak zauważyć, że nie to było dla twórców najważniejsze. Oni pragnęli w swych dziełach wyrazić potęgę władcy, jego mądrość i wyjątkową rolę. Można odnieść wrażenie, że malarze klasycystyczni czcili panujących w taki sposób, jak starożytni swych bogów.
R18IgwMq0dITu1
Ilustracja przedstawia obraz Jeana-Augusta-Dominiqua Ingresa "Apoteoza Homera". Poeta Homer jest przedstawiany jako bóg, siedzący przed świątynią. Zostaje koronowany laurami przez alegorię Zwycięstwa. Dwie kobiety siedzące u jego stóp uosabiają skomponowane przez niego epiki. Kobieta z mieczem reprezentuje Iliadę, a kobieta z wiosłem - Odyseję. Poecie składa hołd czterdzieści sześć wielkich postaci starożytności i współczesności. Postacie antyczne stoją na całej szerokości obrazu i znajdują się najbliżej Homera. Świątynia w tle dekorowana jest kolumnadą na której spoczywa przyczółek z trójkątnym tympanonem.
Ilustracja przedstawia obraz Jacquesa Louisa Davida „Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku”. Ukazuje siedzącego na koniu stającym dęba cesarza. Koń i mężczyzna skierowani są w lewo. Napoleon ma mundur, wykończony drobnym haftem. Na lewej ręce ma założoną rękawicę. Mundur zakrywa pomarańczowy, rozwiany płaszcz. Po jego lewej stronie wisi miecz. Lewą ręką trzyma wodze białego konia. Prawą, wyciągnięta w górę przed siebie ręką wskazuje kierunek. W tle jego żołnierze wyciągają armaty z przełęczy. Za nimi idzie piechota z bagnetami. Tłem sceny są stoki gór oraz błękitne niebo ze złocistymi chmurami. U dołu na skałach znajdują się napisy.
Jacques-Louis David, „Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku”, wikipedia.org, domena publiczna
RGWYoqc3UtEmq1
Ilustracja przedstawia obraz Jeana-Augusta-Dominiqua Ingresa "Napoleon I na tronie cesarskim". Ukazuje mężczyznę w bogatym stroju, obszytym gronostajami, siedzącego na tronie. Ma na sobie czerwoną szatę wyszywaną złotymi nićmi. Na futrze z gronostaja zawieszony jest Order Legii Honorowej. Na głowie ma złoty wieniec laurowy. W prawej ręce trzyma berło, w lewej wykonaną z kości słoniowej rękę sprawiedliwości. W pochwie u jego boku przypięty jest miecz koronacyjny.
Jean-Auguste-Dominique Ingres, „Napoleon I na tronie cesarskim”, wikipedia.org, domena publiczna
Podsumowanie
W klasycyzmie nastąpił zwrot ku antycznemu umiarowi i harmonii. Uznano, że tylko umysł potrafi wyjaśnić świat. Malarze‑portreciści, a wśród nich Marcello Bacciarelli, Jacques‑Louis David, Jean‑Auguste‑Dominique Ingres, tworzyli dzieła o wzniosłej tematyce i idealnych proporcjach. Na obrazie dominuje statyka, brak wyrazistych kontrastów. Kształt jest ważniejszy od koloru. Twórcy często podejmują tematy mitologiczne, historyczne, czasem umoralniające i propagandowe.
Zadania
classicmobile
Ćwiczenie 6
RkGPZHd7pSv5g1
Określ rodzaj sceny w wymienionych dziełach: "Śmierć Sokratesa". Możliwe odpowiedzi: 1. Portret, 2. Scena Historyczna, 3. Scena Mitologiczna. "Apoteoza Homera". Możliwe odpowiedzi: 1. Portret, 2. Scena Historyczna, 3. Scena Mitologiczna. „Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku”. Możliwe odpowiedzi: 1. Portret, 2. Scena Historyczna, 3. Scena Mitologiczna.
Określ rodzaj sceny w wymienionych dziełach: "Śmierć Sokratesa". Możliwe odpowiedzi: 1. Portret, 2. Scena Historyczna, 3. Scena Mitologiczna. "Apoteoza Homera". Możliwe odpowiedzi: 1. Portret, 2. Scena Historyczna, 3. Scena Mitologiczna. „Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku”. Możliwe odpowiedzi: 1. Portret, 2. Scena Historyczna, 3. Scena Mitologiczna.
Polecenie do zadania brzmi: „Połącz dzieło z rodzajem sceny”. Prawidłowe odpowiedzi należy wybrać z listy rozwijalnej. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza grafika przedstawia obraz "Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym", druga „Śmierć Sokratesa”, trzecia obraz „Apoteoza Homera”.
Polecenie do zadania brzmi: „Połącz dzieło z rodzajem sceny”. Prawidłowe odpowiedzi należy wybrać z listy rozwijalnej. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza grafika przedstawia obraz "Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym", druga „Śmierć Sokratesa”, trzecia obraz „Apoteoza Homera”.
Do dzieł dobierz autora. "Portret Stanisława Augusta z klepsydrą". Możliwe odpowiedzi: 1. Marcello Bacciarelli, 2. Jean‑Auguste‑Dominique Ingres, 3. Jacques‑Louis David. "Napoleon I na tronie cesarskim". Możliwe odpowiedzi: 1. Marcello Bacciarelli, 2. Jean‑Auguste‑Dominique Ingres, 3. Jacques‑Louis David. "Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku". Możliwe odpowiedzi: 1. Marcello Bacciarelli, 2. Jean‑Auguste‑Dominique Ingres, 3. Jacques‑Louis David.
Do dzieł dobierz autora. "Portret Stanisława Augusta z klepsydrą". Możliwe odpowiedzi: 1. Marcello Bacciarelli, 2. Jean‑Auguste‑Dominique Ingres, 3. Jacques‑Louis David. "Napoleon I na tronie cesarskim". Możliwe odpowiedzi: 1. Marcello Bacciarelli, 2. Jean‑Auguste‑Dominique Ingres, 3. Jacques‑Louis David. "Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku". Możliwe odpowiedzi: 1. Marcello Bacciarelli, 2. Jean‑Auguste‑Dominique Ingres, 3. Jacques‑Louis David.
Źródło: Zofia Neumann.
static
Ćwiczenie 8
Znasz już kilku przedstawicieli malarstwa klasycystycznego. Połącz dzieła z nazwiskami.
Rp4D5nssgCwAR1
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, cc0.
1 - Portret Stanisława Augusta z klepsydrą; Marcello Bacciarelli 2 - Napoleon I na tronie cesarskim; Jean‑Auguste‑Dominique Ingres 3 - Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku; Jacques‑Louis David
B‑1,C‑2,A‑3
Zobacz także
Inna wersja zadania
RQUFhE8b6wUbCm62497dacaad34ddb_00000000000091
Ćwiczenie 9
Polecenie do zadania brzmi: „Znasz już kilku przedstawicieli malarstwa klasycystycznego. Połącz dzieła z nazwiskami”. Prawidłowe odpowiedzi należy wybrać z listy rozwijalnej. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza grafika przedstawia osobę siedzącą na tronie. W prawej ręce trzyma berło, zakończone statuetką średniowiecznego cesarza Karola Wielkiego. W lewej, wykonaną z kości słoniowej rękę sprawiedliwości oraz miecz koronacyjny. Ubrany jest w czerwoną pelerynę ozdobioną złotymi naszyciami, na głowie ma złoty wieniec z liści laurowych. Na szyi ma zawieszony, wysadzany diamentami, Order Legii Honorowej. Na drugiej grafice przedstawiona została osoba siedząca przy stole i spoglądająca w górę. Jego prawa dłoń spoczywa na klepsydrze, a lewa na kartkach papieru. Na lewej dłoni, najmniejszym palcu ma czerwony sygnet. Ubrany jest w białą koszulę z koronkowymi mankietami i żabotem oraz niebieski płaszcz z futrzanym kołnierzem. Trzecia grafika przedstawia postac na koniu, który staje dęba. Ubrana jest w mundur i żółtą pelerynę, na głowie ma bikorn.
Polecenie do zadania brzmi: „Znasz już kilku przedstawicieli malarstwa klasycystycznego. Połącz dzieła z nazwiskami”. Prawidłowe odpowiedzi należy wybrać z listy rozwijalnej. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza grafika przedstawia osobę siedzącą na tronie. W prawej ręce trzyma berło, zakończone statuetką średniowiecznego cesarza Karola Wielkiego. W lewej, wykonaną z kości słoniowej rękę sprawiedliwości oraz miecz koronacyjny. Ubrany jest w czerwoną pelerynę ozdobioną złotymi naszyciami, na głowie ma złoty wieniec z liści laurowych. Na szyi ma zawieszony, wysadzany diamentami, Order Legii Honorowej. Na drugiej grafice przedstawiona została osoba siedząca przy stole i spoglądająca w górę. Jego prawa dłoń spoczywa na klepsydrze, a lewa na kartkach papieru. Na lewej dłoni, najmniejszym palcu ma czerwony sygnet. Ubrany jest w białą koszulę z koronkowymi mankietami i żabotem oraz niebieski płaszcz z futrzanym kołnierzem. Trzecia grafika przedstawia postac na koniu, który staje dęba. Ubrana jest w mundur i żółtą pelerynę, na głowie ma bikorn.
Znasz już kilku przedstawicieli malarstwa klasycystycznego. Połącz dzieła z nazwiskami.
Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku; Jacques-Louis David, Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku; Jacques-Louis David, Portret Stanisława Augusta z klepsydrą; Marcello Bacciarelli, Napoleon I na tronie cesarskim; Jean-Auguste-Dominique Ingres, Napoleon I na tronie cesarskim; Jean-Auguste-Dominique Ingres, Portret Stanisława Augusta z klepsydrą; Marcello Bacciarelli
Odpowiedz na pytanie. Co oznacza pojęcie „styl”? Możliwe odpowiedzi: 1. Podporządkowanie się innemu twórcy, 2. Cechy charakterystyczne dla danego okresu w sztuce, kulturze, literaturze, 3. Etap w dziejach.
Odpowiedz na pytanie. Co oznacza pojęcie „styl”? Możliwe odpowiedzi: 1. Podporządkowanie się innemu twórcy, 2. Cechy charakterystyczne dla danego okresu w sztuce, kulturze, literaturze, 3. Etap w dziejach.
Co oznacza pojęcie „styl”?
Podporządkowanie się innemu twórcy.
Cechy charakterystyczne dla danego okresu w sztuce, kulturze, literaturze.
Etap w dziejach.
Źródło: Zofia Neumann.
static
Ćwiczenie 10
Co oznacza pojęcie „styl”?
A - Podporządkowanie się innemu twórcy. B - Cechy charakterystyczne dla danego okresu w sztuce, kulturze, literaturze. C - Etap w dziejach.
B
Polecenie 1
Wykonaj kilka selfie telefonem komórkowym i spróbuj odpowiedzieć na pytanie z materiału audio: Czy Twoje selfie’s mają styl? Jeśli tak, jakie cechy się powtarzają, sprawiając, że mają indywidualny charakter? Jeśli nie, napisz, jakie cechy mogłyby je wyróżniać?
RS6e0KLL0aOmj1
Zastanów się, jakie przedmioty z Twojego otoczenia mają ciekawą formę. Odpowiedz, co powoduje, że są funkcjonalne.
Zastanów się, jakie przedmioty z Twojego otoczenia mają ciekawą formę. Odpowiedz, co powoduje, że są funkcjonalne.
Odpowiedzi: A - Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku; Jacques‑Louis David B - Portret Stanisława Augusta z klepsydrą; Marcello Bacciarelli C - Napoleon I na tronie cesarskim; Jean‑Auguste‑Dominique Ingres
Rozwiązanie: 1‑A 2‑C 3‑B
m62497dacaad34ddb_0000000000201
Słownik pojęć
Autoportret
Autoportret
portret własny wykonany przez autora dzieła.
Historyczna scena
Historyczna scena
główny temat dzieła dotyczy wydarzenia z historii.
Mitologiczna scena
Mitologiczna scena
główny temat dzieła dotyczy mitów czyli opowieści o bogach, w których wierzono w starożytności.
Portret
Portret
plastyczne ukazanie (np. na obrazie, rysunku itp.) wyglądu jednej lub kilku osób; także fotografia twarzy.
Styl
Styl
w sztuce – cechy charakterystyczne dla danego okresu czasu. W przeciwieństwie do epoki, style powracają i bywają modyfikowane.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
sjp.pwn.pl
m62497dacaad34ddb_0000000000218
Galeria dzieł sztuki
RmNt9YftbowaP1
Ilustracja przedstawia obraz Marcello Baciarellego "Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym". Król ukazany jest w całej postaci, w uroczystym stroju – Monarcha ubrany jest w srebrzysty kaftan, spodnie, czerwony płaszcz, a na szyi ma zawieszony Order Orła Białego. U jego lewego boku zawieszony jest miecz. Lewą ręką podpiera się pod bok, a prawą położoną ma na regimencie, znajdującym się na stole, na którym leżą także atrybuty władcy - korona i królewskie jabłko. W tle po lewej znajduje się kolumna a po prawej w górnym rogu przewieszona jest ciemnozielona kotara.
Marcello Bacciarelli, Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym, 1768-1771, Zamek Królewski w Warszawie, wikipedia.org, domena publiczna
RmdAyMBCornGQ1
Ilustracja przedstawia obraz „Portret Stanisława Augusta z klepsydrą” Marcella Bacciarellego w formacie pionowego prostokąta. Król przedstawiony jest w szlafroku w prywatnej komnacie. Siedzi zamyślony przy biurku, na którym znajduje się korona, w którą wstawiona jest klepsydra. Na niej spoczywa dłoń Poniatowskiego. Z lewej strony w tle znajduje się ciemnoczerwona kotara, a z prawej okno, za którym widoczny jest pejzaż z ciemnymi chmurami i prześwitującymi przez nie promieniami słonecznymi.
Marcello Bacciarelli, Portret Stanisława Augusta z klepsydrą, 1793, Muzeum Narodowe w Warszawie, wikipedia.org, domena publiczna
RbGX0Y44n8Kqg1
Ilustracja przedstawia obraz Jacquesa Louisa Davida „Przysięga Horacjuszy”. Ukazuje trzy grupy postaci we wnętrzu. Młodzi mężczyźni po lewej stoją jeden za drugim. Są odziani w tuniki, a na ramiona mają zarzucone płaszcze, na głowach mają hełmy z pióropuszami. Są zwróceni w stronę mężczyzny stojącego pośrodku. Wyciągają ręce i przysięgają na trzymane przez ojca trzy miecze. Mężczyzna z siwą brodą jest ubrany w tunikę do kolan i czerwony płaszcz. Po prawej stronie siedzą trzy kobiety. Jedna z nich trzyma dwoje. Tłem sceny jest wnętrze z kolumnami i trzema arkadami.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jacquesa Louisa Davida „Śmierć Sokratesa". Ukazuje scenę zbiorową we wnętrzu. Pośrodku pierwszego planu na łożu siedzi do połowy rozebrany Sokrates. Towarzyszą mu inne osoby ubrane w greckie stroje. Sokrates prawą ręką sięga po naczynie trzymane przez odwróconego mężczyznę. Siedzący przed nim Platon kładzie rękę na jego kolanie. Grupa po prawej gestykuluje oraz przedstawiona jest w dramatycznych pozach. Po lewej stronie znajduje się zakończone łukiem przejście do dalszego, ciemnego pomieszczenia. Widać w nim schody, po których wchodzi grupa ludzi. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Jacques-Louis David, „Śmierć Sokratesa”, 1787, Stany Zjednoczone, Metropolitan Museum of Art, wikipedia.org, domena publiczna
R18IgwMq0dITu1
Ilustracja przedstawia obraz Jeana-Augusta-Dominiqua Ingresa "Apoteoza Homera". Poeta Homer jest przedstawiany jako bóg, siedzący przed świątynią. Zostaje koronowany laurami przez alegorię Zwycięstwa. Dwie kobiety siedzące u jego stóp uosabiają skomponowane przez niego epiki. Kobieta z mieczem reprezentuje Iliadę, a kobieta z wiosłem - Odyseję. Poecie składa hołd czterdzieści sześć wielkich postaci starożytności i współczesności. Postacie antyczne stoją na całej szerokości obrazu i znajdują się najbliżej Homera. Świątynia w tle dekorowana jest kolumnadą na której spoczywa przyczółek z trójkątnym tympanonem.
Ilustracja przedstawia obraz Jacquesa Louisa Davida „Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku”. Ukazuje siedzącego na koniu stającym dęba cesarza. Koń i mężczyzna skierowani są w lewo. Napoleon ma mundur, wykończony drobnym haftem. Na lewej ręce ma założoną rękawicę. Mundur zakrywa pomarańczowy, rozwiany płaszcz. Po jego lewej stronie wisi miecz. Lewą ręką trzyma wodze białego konia. Prawą, wyciągnięta w górę przed siebie ręką wskazuje kierunek. W tle jego żołnierze wyciągają armaty z przełęczy. Za nimi idzie piechota z bagnetami. Tłem sceny są stoki gór oraz błękitne niebo ze złocistymi chmurami. U dołu na skałach znajdują się napisy.
Jacques-Louis David, „Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku”, wikipedia.org, domena publiczna
RGWYoqc3UtEmq1
Ilustracja przedstawia obraz Jeana-Augusta-Dominiqua Ingresa "Napoleon I na tronie cesarskim". Ukazuje mężczyznę w bogatym stroju, obszytym gronostajami, siedzącego na tronie. Ma na sobie czerwoną szatę wyszywaną złotymi nićmi. Na futrze z gronostaja zawieszony jest Order Legii Honorowej. Na głowie ma złoty wieniec laurowy. W prawej ręce trzyma berło, w lewej wykonaną z kości słoniowej rękę sprawiedliwości. W pochwie u jego boku przypięty jest miecz koronacyjny.
Jean-Auguste-Dominique Ingres, „Napoleon I na tronie cesarskim”, wikipedia.org, domena publiczna
m62497dacaad34ddb_0000000000222
Bibliografia
Ilaria Ciseri, Romantyzm: 1780‑1860 narodziny nowej wrażliwości, Arkady, Warszawa 2010
Pierre Cabanne, Sztuka baroku i klasycyzmu, Hański Publishing Services, Warszawa 2007.
Silvestra Bietoletti, Klasycyzm i romantyzm 1770‑1840, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.