Bohater godny naszych czasów – przygotowujemy charakterystykę Stasia
Bohater godny naszych czasów – przygotowujemy charakterystykę Stasia
1.Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna lekturę,
zna zasady doboru treści,
wie, na czym polega różnica między opisem a charakterystyką postaci.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
nazwać cechy charakteru i postępowania, znaleźć przykłady zachowań,
uzasadnić swoją opinię,
analizować treść lektury,
odróżnić zalety od wad.
2. Metoda i formy pracy
Praca z tekstem literackim, burza mózgów, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Egzemplarze lektury, słowniki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wraz z uczniami gromadzi fakty dotyczące głównego bohatera powieści – Stasia. Będą to informacje dotyczące pochodzenia, wykształcenia.
Należy zanotować je na tablicy, uczniowie zapisują je w zeszytach.
b) Faza realizacyjna
Potem nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe. Kiedy dzieci usiądą już w zespołach, muszą policzyć do czterech, by każdemu została przydzielona odpowiednia cyfra. Uczeń musi ją zapamiętać.
Zespoły zaczynają pracę nad gromadzeniem materiałów dotyczących Stasia. Każda grupa stara się podać 3 cechy charakteru chłopca wraz z przykładami działań. Na wykonanie tej czynności mają 5 minut. Następnie uczniowie zmieniają grupy. Z każdego zespołu odchodzi jedno dziecko i zaczyna pracę w kolejnej grupie. Najpierw grupę zmieniają jedynki, potem dwójki i tak do 4. Dzieci wykonują to samo ćwiczenie, tyle że przy każdej zmianie powinna powiększyć się liczba cech zgromadzonych przez grupę.
Następnie uczniowie wspólnie zastanawiają się, która z cech Stasia byłaby najbardziej przydatna we współczesnym świecie. Uczniowie podają argumenty przemawiające za ich wyborem. (Nauczyciel powinien przygotować wcześniej kartoniki z nazwami cech charakteru Stasia. Jeśli uczniowie zapomnieliby o którejś, prowadzący powinien tak pokierować ich skojarzeniami, by sami odnaleźli brakującą cechę - karta pracy - załącznik 2). Po dokonaniu wyboru podają przykłady działań, zachowań, kiedy wymieniona cecha byłaby niezbędna. Uzupełniają tabelę (załącznik 1). Po wypisaniu cech uczniowie zapisują je w zeszytach, a następnie na podstawie słownika wyrazów bliskoznacznych dopisują synonimy.
c) Faza podsumowująca
Na zakończenie nauczyciel omawia pracę domową.
5. Bibliografia
Cienkowski W., Praktyczny słownik wyrazów bliskoznacznych, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1993.
Sienkiewicz H., W pustyni i w puszczy, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2003.
Słownik synonimów i zwrotów bliskoznacznych, pod red. S. Skorupki, wyd. 22, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995***.***
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
załącznik 2
Tabelka zawiera nazwy cech charakteru.
MĄDRY | ROZSĄDNY | ZARADNY | NIEUSTRASZONY |
LOJALNY | POMYSŁOWY | WRAŻLIWY | DOJRZAŁY |
UCZCIWY | INTELIGENTNY | ODWAŻNY | ODPOWIEDZIALNY |
PRACOWITY | DELIKATNY | ODPORNY | KONSEKWENTNY |
WYTRZYMAŁY | NIEUGIĘTY | CIERPLIWY | OPIEKUŃCZY |
CZUŁY | TROSKLIWY | PRZEWIDUJĄCY | DUMNY |
b) Zadanie domowe
Przedstaw swoją opinię, czy Staś może być bohaterem naszych czasów? Praca powinna liczyć minimum 10 zdań, w których przedstawisz argumenty potwierdzające twoje zdanie.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 5.