Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Bohater godny naszych czasów – przygotowujemy charakterystykę Stasia

1.Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna lekturę,

  • zna zasady doboru treści,

  • wie, na czym polega różnica między opisem a charakterystyką postaci.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • nazwać cechy charakteru i postępowania, znaleźć przykłady zachowań,

  • uzasadnić swoją opinię,

  • analizować treść lektury,

  • odróżnić zalety od wad.

2. Metoda i formy pracy

Praca z tekstem literackim, burza mózgów, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Egzemplarze lektury, słowniki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wraz z uczniami gromadzi fakty dotyczące głównego bohatera powieści – Stasia. Będą to informacje dotyczące pochodzenia, wykształcenia.

Należy zanotować je na tablicy, uczniowie zapisują je w zeszytach.

b) Faza realizacyjna

  1. Potem nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe. Kiedy dzieci usiądą już w zespołach, muszą policzyć do czterech, by każdemu została przydzielona odpowiednia cyfra. Uczeń musi ją zapamiętać.

  2. Zespoły zaczynają pracę nad gromadzeniem materiałów dotyczących Stasia. Każda grupa stara się podać 3 cechy charakteru chłopca wraz z przykładami działań. Na wykonanie tej czynności mają 5 minut. Następnie uczniowie zmieniają grupy. Z każdego zespołu odchodzi jedno dziecko i zaczyna pracę w kolejnej grupie. Najpierw grupę zmieniają jedynki, potem dwójki i tak do 4. Dzieci wykonują to samo ćwiczenie, tyle że przy każdej zmianie powinna powiększyć się liczba cech zgromadzonych przez grupę.

  3. Następnie uczniowie wspólnie zastanawiają się, która z cech Stasia byłaby najbardziej przydatna we współczesnym świecie. Uczniowie podają argumenty przemawiające za ich wyborem. (Nauczyciel powinien przygotować wcześniej kartoniki z nazwami cech charakteru Stasia. Jeśli uczniowie zapomnieliby o którejś, prowadzący powinien tak pokierować ich skojarzeniami, by sami odnaleźli brakującą cechę - karta pracy - załącznik 2). Po dokonaniu wyboru podają przykłady działań, zachowań, kiedy wymieniona cecha byłaby niezbędna. Uzupełniają tabelę (załącznik 1). Po wypisaniu cech uczniowie zapisują je w zeszytach, a następnie na podstawie słownika wyrazów bliskoznacznych dopisują synonimy.

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie nauczyciel omawia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Cienkowski W., Praktyczny słownik wyrazów bliskoznacznych, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1993.

  2. Sienkiewicz H., W pustyni i w puszczy, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2003.

  3. Słownik synonimów i zwrotów bliskoznacznych, pod red. S. Skorupki, wyd. 22, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995***.***

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

załącznik 2

Tabelka zawiera nazwy cech charakteru.

MĄDRY

ROZSĄDNY

ZARADNY

NIEUSTRASZONY

LOJALNY

POMYSŁOWY

WRAŻLIWY

DOJRZAŁY

UCZCIWY

INTELIGENTNY

ODWAŻNY

ODPOWIEDZIALNY

PRACOWITY

DELIKATNY

ODPORNY

KONSEKWENTNY

WYTRZYMAŁY

NIEUGIĘTY

CIERPLIWY

OPIEKUŃCZY

CZUŁY

TROSKLIWY

PRZEWIDUJĄCY

DUMNY

b) Zadanie domowe

Przedstaw swoją opinię, czy Staś może być bohaterem naszych czasów? Praca powinna liczyć minimum 10 zdań, w których przedstawisz argumenty potwierdzające twoje zdanie.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 5.

R1ZhJ1wi5QWFt

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 128.55 KB w języku polskim
R1dnEqoZy2fAV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.50 KB w języku polskim