Bohater niepokorny, czyli gra z losem Cezarego Baryki
Bohater niepokorny czyli gra z losem Cezarego Baryki
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść Przedwiośnia Stefana Żeromskiego,
zna genezę Przedwiośnia Stefana Żeromskiego,
zna zasady oceniania postaci.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi dokonać samodzielnej oceny Cezarego Baryki,
potrafi scharakteryzować Cezarego,
potrafi stworzyć zarys dziejów bohatera,
potrafi wymienić cechy osobowości młodego Baryki,
zdobywa umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka heurystyczna, praca z tekstem – analiza, mapa mentalna, burza mózgów.
3. Środki dydaktyczne
dwie tablice do rysowania map mentalnych
książka Przedwiośnie Stefana Żeromskiego
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji. Wyjaśia, że lekcja będzie poświęcona charakterystyce głównego bohatera Przedwiośna Stefana Żeromskiego.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie przygotowanej przez nich genezy powieści.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o dokonanie charakterystyki postaci Cezarego Baryki. Uczniowie opowiadają losy bohatera i wskazują jego cechy osobowe.
Następnie uczniowie na podstawie wcześniejszej rozmowy o bohaterze piszą na tablicy w postaci planu schemat życia młodego Baryki ( załącznik 1).
Kolejnym zadaniem uczniów jest wypisanie cech osobowości bohatera. Uczniowie wypisują je w postaci drugiej mapy mentalnej ( załącznik 2).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie podsumowują obie mapy mentalne, które są opisem Cezarego Baryki – wypowiadają wnioski z lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o dokonanie oceny postaci i zachowania młodego Baryki. Uczniowie wyrażają swoje opinie. Wskazują na wady i zalety bohatera.
5. Bibliografia
Hutnikiewicz Artur, Przedwiośnie Stefana Żeromskiego, Państwowe Zakłady Wydawnicze, Warszawa 1967.
Maciąg Włodzimierz*, Ryzykowna gra Cezarego Baryki*, [w:] Lektury obowiązkowe, Ossolineum, Wrocław 1975.
Żeromski Stefan, Przedwiośnie, oprac. Zdzisław Jerzy Adamczyk, Ossolineum, Wrocław 1982.
6. Załączniki
załącznik 1.
Plan dziejów Cezarego Baryki
dzieciństwo i lata młodzieńcze w Baku
radosne dzieciństwo przerwane wojną
okres tak zwanego zachłyśnięcia swobodą
przesiąknięcie Cezarego ideałami wojennymi
śmierć matki skazuje go na samotność
nioczekiwany powrót ojca
podróż do Polski
śmierć ojca
dalsza podróż do Polski
widok rzeczywistości polskiej
urządzenie się w Warszawie
podjęcie studiów medycznych
przerwanie studiów przez wojnę z Rosją
wstąpienie do wojska
powojenny wypoczynek Cezarego koło Częstochowy
miłosne niepowodzenia
narodziny wewnętrznego buntu
praca dla Szymona Gajowca
uświadomienie potrzeby wielkiej idei dla Polski
ostateczne zerwanie z Laurą
marsz na Belweder
b). załącznik 2
mapa cech osobowych Cezarego Baryki
CEZARY BARYKA
impulsywny
przekorny
brutalny
cyniczny
kapryśny
zadziorny
nieposłuszny
uszczypliwy
kłótliwy
ujmujący
czasami sympatyczny
ujmujący
godny współczucia
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak