Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Boli mnie głowa. Części ciała

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jak nazywa się większość poznanych części ciała w języku niemieckim.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wskazać lub zaznaczyć poszczególne części ciała,

  • potrafi przyporządkować podpis do rysunku,

  • wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane słownictwo.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.

3. Środki dydaktyczne

Fotokopie z rysunkami części ciała oraz podpisy do nich

Fotokopie z krzyżówką

Puzzle z częściami ciała

Gra memory

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy części ciała. Następnie wspólnie wykonują ćwiczenie polegające na dopasowaniu odpowiedniego podpisu do danej części ciała. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i za pomocą magnesów umieszczają podpis przy rysunku (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie parami grają w grę memory. Elementy znajdują się poukładane obrazkami i podpisami schowanymi. Jeden z uczniów rozpoczyna grę wybierając dwie dowolne karty. Jeśli uda mu się trafić parę (rysunek‑podpis) odkłada ją na bok i wybiera ponownie. Jeśli jednak się pomyli, wtedy odkłada elementy dokładnie w to samo miejsce i daje szansę koledze na znalezienie pary (załącznik 2).

  2. Krzyżówka oraz praca ze słowniczkiem niemiecko‑polskim. Nauczyciel rozdaje uczniom słowniczki, objaśnia zadanie oraz rozdaje krzyżówkę. Trzy osoby, które jako pierwsze rozwiążą zadanie otrzymują plusy. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę wpisując w jej pola nazwy części ciała przedstawionych na rysunkach. W kolorowych polach pionowo powstanie hasło – jeszcze jedna część ciała. Uczniowie, którzy rozwiążą krzyżówkę muszą odnaleźć w słowniczku, jak się nazywa ta część ciała oraz jaki będzie posiadała rodzajnik. Odpowiedź należy zapisać w zeszycie i pokazać nauczycielowi. Dodatkową trudnością będzie pierwszy punkt krzyżówki. Należy tam wpisać słowo „ząb”, które uczniowie poznali w klasie piątej, więc osoby, które pamiętają to słówko poradzą sobie szybciej z krzyżówką, a te, których pamięć zawiedzie, będą musieli poszukać i tego hasła w słowniczku (załącznik 3).

  3. Kolejną częścią lekcji będzie prawidłowe wpisanie części ciała w luki na planszy. Uczniowie powinni wpisać również rodzajniki (załącznik 4).

  4. Puzzle. Uczniowie dzielą się na grupy 2‑osobowe i układają puzzle. Najpierw jedna, a potem druga osoba. Układając elementy układanki należy głośno mówić, jaką część ciała widzimy na tym elemencie. Kolega słucha uważnie i koryguje ewentualne błędy. Po ułożeniu układanki uczniowie zamieniają się rolami (załącznik 5).

c) Faza podsumowująca

Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe utrwalające poznany materiał. http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/korperteile.htm

5. Bibliografia

A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main, 1981.

6. Załączniki

Załącznik 1.

RO7KIqdKyHRZR

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 2.

Gra memory

R16NlnHASnLej

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 3.

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 4.

R1BZlHTtpuHgM

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 5.

RS38tbmEleV7m

Rys. Karolina Majchrzak

b) Zadanie domowe

Nauczyć się wiadomości z lekcji.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1ax04ZoDttmo

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 359.67 KB w języku polskim
R1SFa8X1WzT06

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 398.00 KB w języku polskim