Boli mnie głowa - części ciała
Boli mnie głowa. Części ciała
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jak nazywa się większość poznanych części ciała w języku niemieckim.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wskazać lub zaznaczyć poszczególne części ciała,
potrafi przyporządkować podpis do rysunku,
wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane słownictwo.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.
3. Środki dydaktyczne
Fotokopie z rysunkami części ciała oraz podpisy do nich
Fotokopie z krzyżówką
Puzzle z częściami ciała
Gra memory
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy części ciała. Następnie wspólnie wykonują ćwiczenie polegające na dopasowaniu odpowiedniego podpisu do danej części ciała. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i za pomocą magnesów umieszczają podpis przy rysunku (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie parami grają w grę memory. Elementy znajdują się poukładane obrazkami i podpisami schowanymi. Jeden z uczniów rozpoczyna grę wybierając dwie dowolne karty. Jeśli uda mu się trafić parę (rysunek‑podpis) odkłada ją na bok i wybiera ponownie. Jeśli jednak się pomyli, wtedy odkłada elementy dokładnie w to samo miejsce i daje szansę koledze na znalezienie pary (załącznik 2).
Krzyżówka oraz praca ze słowniczkiem niemiecko‑polskim. Nauczyciel rozdaje uczniom słowniczki, objaśnia zadanie oraz rozdaje krzyżówkę. Trzy osoby, które jako pierwsze rozwiążą zadanie otrzymują plusy. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę wpisując w jej pola nazwy części ciała przedstawionych na rysunkach. W kolorowych polach pionowo powstanie hasło – jeszcze jedna część ciała. Uczniowie, którzy rozwiążą krzyżówkę muszą odnaleźć w słowniczku, jak się nazywa ta część ciała oraz jaki będzie posiadała rodzajnik. Odpowiedź należy zapisać w zeszycie i pokazać nauczycielowi. Dodatkową trudnością będzie pierwszy punkt krzyżówki. Należy tam wpisać słowo „ząb”, które uczniowie poznali w klasie piątej, więc osoby, które pamiętają to słówko poradzą sobie szybciej z krzyżówką, a te, których pamięć zawiedzie, będą musieli poszukać i tego hasła w słowniczku (załącznik 3).
Kolejną częścią lekcji będzie prawidłowe wpisanie części ciała w luki na planszy. Uczniowie powinni wpisać również rodzajniki (załącznik 4).
Puzzle. Uczniowie dzielą się na grupy 2‑osobowe i układają puzzle. Najpierw jedna, a potem druga osoba. Układając elementy układanki należy głośno mówić, jaką część ciała widzimy na tym elemencie. Kolega słucha uważnie i koryguje ewentualne błędy. Po ułożeniu układanki uczniowie zamieniają się rolami (załącznik 5).
c) Faza podsumowująca
Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe utrwalające poznany materiał. http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/korperteile.htm
5. Bibliografia
A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main, 1981.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 2.
Gra memory
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 3.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 4.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 5.
Rys. Karolina Majchrzak
b) Zadanie domowe
Nauczyć się wiadomości z lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak