Bon ton na co dzień - omawiamy zasady dobrego wychowania
Bon ton na co dzień. Omawiamy zasady dobrego wychowania
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest savoir‑vivre, zna jego ogólne zasady,
zna zasady dotyczące zachowania przy stole, ubioru, powitania, żucia gumy
w miejscach publicznych oraz wręczania kwiatów.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi przyjąć poprawną postawę przy stole,
potrafi wręczyć kwiaty,
potrafi nakryć do stołu,
potrafi odpowiednio się ubrać,
potrafi zastosować powitanie stosowne do sytuacji.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, referaty, praca z cała klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Nakrycie podstawowe do obiadu składającego się z dwóch dań: łyżka do zupy, nóż
i widelec, kieliszek do wina, kielich do wody, serweta.Ubrania na pokaz mody.
Pytania do konkursu.
Opis poprawnej postawy przy stole.
Minitest sprawdzający wiadomości uczniów z zasad savoir‑vivre’u.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza obecność, informuje uczniów o celach lekcji. Wprowadza pojęcie savoir‑vivre.
savior vivre
wiedzieć żyć
czyli ogłada, dobre maniery, bon ton, znajomość obowiązujących zwyczajów
Informuje, że zasady savoir‑vivre ‘u dotyczą wielu dziedzin życia, które będą omawiać ich koleżanki z klasy.
b) Faza realizacyjna
Wcześniej przygotowani uczniowie prezentują cztery dziedziny życia, w których savoir‑vivre odgrywa dużą rolę.
Powitanie
Uczniowie urządzają mały quiz w klasie (załącznik 1), dzielą ją na dwie drużyny. Zadają pytania i zapisują poprawne odpowiedzi na tablicy. Praca zespołu będzie przebiegać sprawnie, jeśli ekipa będzie liczyć trzy osoby. Po jednej do zapisywania punktów, czytania
i sprawdzania odpowiedzi, tworzenia notatki na tablicy. Punkty zdobywa drużyna, która pierwsza się zgłosi i poda prawidłową odpowiedź.Przy stole
Organizatorzy zapraszają jednego z uczniów do prowizorycznie (przed lekcją) urządzonego stołu. Zadaniem ucznia będzie przyjęcie pozy, jaka jest najmilej widziana przy stole, na podstawie odczytywanego przez uczniów tekstu (załącznik 2).
Uczniowie starają się wskazać, jakie zachowania przy stole są niemile widziane, np.:
bawienie się sztućcami czy jedzeniem,
bębnienie palcami w blat,
krzyżowanie pod stołem nóg, czy zakładanie nogi na nogę,
huśtanie nogami.
Organizatorzy zapraszaj do stołu innego ucznia. Otrzymuje on zestaw sztućców i talerzy potrzebnych do podania obiadu składającego się z dwóch dań. Jego zadaniem jest ułożenie ich poprawnie na stole. Klasa może mu podpowiadać lub, jeśli uczeń sam wykona ćwiczenie, skorygować błędy.
Organizatorzy mogą pokazać, jak ułożyć w restauracji sztućce, by przekazać kelnerowi odpowiednią informację:
Jeszcze nie skończyłem jeść.
Proszę o ponowne nałożenie.
Dziękuję, skończyłem już posiłek. Można sprzątnąć moje nakrycie.
Wygląd
Uczniowie organizują mały pokaz mody. Prezentują trzy stroje, odpowiednie dla trzech różnych okazji. Pozostali uczniowie decydują, który strój pasuje na jaką okazję. Np.: wieczorna dyskoteka, szkoła, urodziny cioci.
Organizatorzy pokazu odczytują zasady dobrego ubioru:
staranny, czysty, dopasowany pod względem rozmiaru,
dopasowany do pory dnia, okoliczności,
dobrany ze względu na kolorystykę i wzór.
Inne (wręczanie kwiatów, żucie gumy)
Uczniowie prezentują kilka scenek, po każdej omawiając zasady savior‑vivr’u.
a) Uczennica żuje gumę, mlaska, wyciąga ją z ust, robi balony, ostatecznie przykleja na miejscu, gdzie siedziała i wychodzi.
Uczniowie wyrażają swoje zdanie na ten temat. Wspólnie starają się wskazać sytuacje
i miejsca, w których żucie świadczy o braku kultury, a także wymyślają, jak pozbyć się zużytej gumy, w sposób kulturalny, np.:
koncert, teatr, wystawa, zajęcia i inne miejsca publiczne, w których może to komuś przeszkadzać,
w trakcie witania się z kimś, rozmowy,
żując, nie wydajemy z siebie niepożądanych odgłosów,
zawinąć w papierek i wyrzucić do kosza. Nie wolno jej nigdzie przyklejać, wrzucać do popielniczki czy przyklejać na talerzu.
b) Organizatorzy zapraszają jednego z uczniów, by wręczył kwiaty dowolnej osobie. Omawiają scenkę wraz z pozostałymi uczniami, wskazując poprawne i niepoprawne zachowanie ucznia:
należy rozpakować kwiaty przed podaniem,
podajemy kwiaty główkami do góry,
kobiety dają kwiaty mężczyznom w wyjątkowych sytuacjach, np.: pacjentka lekarzowi.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel uzupełnia zasady savoir‑vivre'u o: uśmiech, uprzejmość, punktualność, dyskrecję, grzeczność. Rozdaje uczniom test, który ma być dla nich samym odzwierciedleniem wiedzy na temat zasad zachowania (załącznik 3).
5. Bibliografia
http://www.restaurants.pl/savoir_vivre.htm
http://www.ctgabi.gd.pl/s_w.html
6. Załączniki
a) Załącznik 1
Kto komu pierwszy mówi: „Dzień Dobry”? Pan pani czy pani panu?
Kto komu pierwszy mówi: „Dzień Dobry”? Osoba starsza młodszej czy młodsza starszej?
Kto komu pierwszy mówi: „Dzień Dobry”? Podwładny przełożonemu czy przełożony podwładnemu?
Kto komu podaje pierwszy rękę? Osoba młodsza starszej czy starszy młodszej?
Kto komu podaje pierwszy rękę? Kolega koleżance czy koleżanka koledze?
Kto komu podaje pierwszy rękę? Dyrektor uczniowi czy uczeń dyrektorowi?
b) Załącznik 2
Usiądź na krześle spokojnie i prosto. Ręce połóż na stole, nie opierając na nim łokci.
Lewą rękę, gdy jest wolna, kładziemy na krawędzi stołu. Złącz nogi.
b) Załącznik 3
Mini test sprawdzający wiadomości uczniów z zasad savoir‑vivre’u.
Kolega spotyka kolegę z dziewczyną. Kto pierwszy powinien wyciągnąć rękę do powitania?
Wchodzisz do klasy. Czy powinieneś lub powinnaś powiedzieć cześć jako pierwszy lub pierwsza?
Straszy kolega podchodzi do młodszych. Kto wita się pierwszy?
Skończyłeś jeść. Jak zasygnalizujesz kelnerowi, że może uprzątnąć twoje naczynia?
Wchodzisz do gabinetu dyrektora. Czy możesz wówczas żuć gumę?
Czy osoba wchodząca do sklepu powinna przepuścić wychodzących?
Mężczyzna idzie z kobietą ulicą. Zaczyna padać deszcz. Ona otwiera parasol. Co on powinien zrobić?
W czasie przedstawienia można:
spożywać słodycze
rozmawiać
żadne z powyższych
Czy, siedząc przy stole, można:
żuć gumę
mieć nogę założoną na nogę
trzymać ręce pod stołem
siedzieć wyprostowanym
krzyżować nogi
trzymać łokcie na stole
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak