Bryła
Wprowadzenie
Pod względem wizualnym rzeźbę i otaczającą ją przestrzeń można uważać za dwa przylegające do siebie obiekty. Ma swoją objętość, powierzchnię, fakturę. Jednocześnie jednak współczesne formy rzeźbiarskie wykraczają poza takie rozumienie – często przestrzeń wypełniona jest pustką. Czy można zatem mówić o braku przestrzeni? A może ta przestrzeń wypełnia rzeźbę i stanowi jej część?
Artyści współcześni często rezygnowali z wiernego odwzorowania rzeczywistości na rzecz abstrakcji. Zatem o bryle można mówić jako o dowolnym, ograniczonym obszarze przestrzennym wraz z powierzchnią, która go ogranicza. Bryłami będą więc nie tylko reliefy, pełnoplastyczne rzeźby, lecz także wszelkie formy przestrzenne i struktury.
prezentować własne przeżycia z kontaktu z bryłami rzeźbiarskimi;
wskazywać zastosowane w dziełach sztuki środki wyrazu artystycznego i ich funkcje;
określać kompozycję, ekspresję, fakturę, materiał brył rzeźb; rozpoznawać autorów współczesnych rzeźb;
określać cechy właściwe dla twórczości artysty.
Bryła i jej forma
Czym jest bryła?
Określenia fizycznego, które w pełni wyrażałoby ten termin nie można znaleźć wśród określeń stosowanych w naukach ścisłych. W matematyce definicje dotyczą brył obrotowych. W sztuce różnorodność rodzajów brył jest duża i cały czas się powiększa, jest zatem nieograniczona.
Pojęcie rzeźby jako wytworów, będących...
Słownik terminologiczny sztuk pięknych
...kompozycjami trójwymiarowymi (...), nie mającymi na ogół funkcji użytkowych (w przeciwieństwie do architektury i rzemiosła artystycznego).Źródło: Katarzyna Kubalska-Sulkiewicz, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1996, s. 326–366.
Rzeźba zawiera podstawową cechę bryły jako trójwymiarowego obiektu.
Zatem składa się z poszczególnych części, będących przedmiotem analizy i plastycznej obróbki.
Gdy bryła będzie złożona - zróżnicowana lub wieloczłonowa, można je wyróżnić i poddać analizie – określić układ, opisać fakturę, dostrzec wszelkie wklęsłości i wypukłości lub prześwity (ażurowość). W tradycyjnej rzeźbie nie sprawiałoby to większego problemu, ale współcześnie, poza tradycyjną rzeźbą, w sztukach plastycznych artyści odeszli od bryły, łącząc ją z przestrzenią w taki sposób, że przenika ona dzieło, stając się jego częścią. Już w I połowie XX wieku jako ready‑madeready‑made [czytaj: redi mejd] pojawiły się zaliczane do rzeźby przedmioty codziennego użytku, którym, poprzez zmianę ich pierwotnych funkcji nadano inne znaczenia.
Kompozycja bryły
Frontalna.
Zamknięta.
Jednoelementowa/jednofiguralna statyczna - horyzontalna lub wertykalna.
Zwarta.
Uporządkowana.
Symetryczna.

Kilkuprofilowa.
Otwarta.
Wieloelementowa/wielofiguralna dynamiczna‑diagonalna (z przewagą linii ukośnych).
Rozczłonkowana.
Luźna.
Asymetryczna.

Opracowanie powierzchni bryły (faktura)
Wykończona/wypolerowana.
Gładka.
Połyskująca.

Surowa/niewykończona (non finito).
Chropowata/porowata/nierówna.
Matowa.

Porównaj poniższe opisy prac. Spróbuj je scharakteryzować. O której udało Ci się więcej napisać?
Bryła w rzeźbach II połowie XX wieku
W drugiej połowie XX w. rozwinęły się nowe techniki rzeźbiarskie, artyści stosowali nowe narzędzia, np. laserowe. Rzeźba stawiała nowe wymagania odbiorcy.
Abstrakcyjne kompozycje z metalu, zgromadzone z otoczenia przedmioty, poddawane często destrukcji i łączeniu w całość lub poddawane obróbce inspirowały wielu artystów, np. w rzeźbie recyklingowej. Współczesna rzeźba znacznie zespala się z otoczeniem, modyfikując je (sprawia, że wnętrze staje się jej częścią). Obiekty stworzone lub zaprojektowane przez rzeźbiarzy przybierały monumentalne formy, kurtyny, wyolbrzymione kształty.

Rzeźba frontalna, przeznaczona głównie do oglądania od przodu, w ten sposób można odczytać główne przesłanie – znaczenie rodziny, więź pomiędzy postaciami.
Rzeźba statyczna – postacie przedstawione są w pozycji siedzącej, ruch jest zatrzymany.
Rzeźba wielofiguralna, zwarta – dwie skrajne postacie łączy dziecko znajdujące się pomiędzy nimi.
Gładka, wypolerowana i połyskująca faktura.
Masywna, surowa, ciężka bryła rzeźby.
Henry Moore [czytaj: henri mur] (1898–1986) - angielski rzeźbiarz, który zrezygnował z obowiązującego w rzeźbie akademickiej kanonu piękna, stosując uproszczone i syntetyczne kształty. W swoich figuralnych przedstawieniach nawiązywał do abstrakcji organicznej, surrealizmu. Wprowadzał do prac powietrze i światło, traktując je równorzędnie.

Rzeźba jednofiguralna, odlew z brązu.
Rzeźba dynamiczna, postać ukazana jest w pozycji kroczącej, w wykroku i z pochylonym tułowiem.
Rzeźba wertykalna o nienaturalnie wydłużonych kształtach.
Faktura chropowata, nieoszlifowana.
Bryła sprawiająca wrażenie kruchości, delikatności.
Alberto Giacometti [czytaj: alberto dżiakometti] (1901–1966) to szwajcarski rzeźbiarz, malarz i grafik, przebywający od 1922 roku w Paryżu. Po 1935 roku uprawiał głównie rzeźbę figuralną.

Praca wieloelementowa, złożona jest z malowanych blaszek połączonych szkieletem z drutów.
Delikatna, ażurowa konstrukcja.
Rzeźba dynamiczna o nieograniczonych możliwościach, zależnych od człowieka i sił natury.
Rzeźba rozczłonkowana – poszczególne elementy znajdują się w różnych odległościach od siebie.
Bryła lekka, ażurowa, sprawiająca wrażenie delikatności, niestabilności.
Alexander Calder [czytaj: aleksander kalder], (1898–1976), rzeźbiarz amerykański, uważany za twórcę rzeźb kinetycznych. Jego prace to głównie konstrukcje z barwionej blachy o abstrakcyjnych i organicznych kształtach.

Kompozycja bryły oszczędna, powtarzalność elementów, strukturalizm, geometryczność formy, abstrakcyjność, szkieletowa konstrukcja, otwarta forma, którą można rozbudowywać, uproszczenie.
Faktura gładka, matowa, jednolita, czarna.
Bryła lekka, ażurowa, chociaż sprawia wrażenie stabilności dzięki konstrukcji rzeźby.
Sol LeWitt (1928–2007) to amerykański artysta, przedstawiciel minimalizmu. Podstawą jego prac jest oparta na module konstrukcja sześcianu, który powielał lub rozbijał na elementarne części.

Dzieło jest rzeźbą plenerową, zostało wykonane z płytek ceramicznych i betonu.
Rzeźba wieloelementowa – składa się z głowy kobiety, osadzonej na długiej szyi. Rzeźba jest pokryta czerwoną, żółtą, niebieską, czarno‑białą mozaiką.
Kompozycja wertykalna – rzeźba przeznaczona do oglądania od frontu – głowa jest płaska, ujęta od frontu, nie ma ukształtowanego profilu.
Faktura zróżnicowana - na niektórych elementach gładka, a na innych - chropowata, poszczególne elementy barwne.
Bryła sprawia wrażenie delikatności i ruchu, ale także stabilności ze względu na umiejscowienie jej na masywnym, ciężkim cokole.
Roy Lichtenstein [czytaj: roj lichtensztajn] (1923–1997) – amerykański artysta tworzący w stylu pop‑art. W latach 60. stał się czołową postacią tego nowego ruchu artystycznego. Zasłynął z prac malarskich utrzymanych w konwencji komiksowej. Około 1964 roku zaczął eksperymentować z rzeźbą, w której powtarzał motywy ze swoich dzieł malarskich.

Rzeźba wertykalna, zwarta, plenerowa.
Powierzchnia gładka, imituje drewno, zawiera strukturę słojów.
Rzeźba barwna (ciemny brąz).
Claes Oldenburg [czytaj: klaesz oldenburg] (1929‑2022) to urodzony w Szwecji rzeźbiarz amerykański. Od lat 60. używał nietradycyjnych materiałów, na przykład drutu pokrytego płótnem nasączonym tynkiem i farbą emaliowaną. Tematykę poszerzył o przedmioty codziennego użytku - odzież i artykuły spożywcze. Wykonywał też miękkie, rzeźbiarskie wersje przedmiotów codziennego użytku o gigantycznych rozmiarach.

Rzeźba jednoelementowa, plenerowa.
Rzeźba statyczna.
Kompozycja wertykalna.
Faktura chropowata, oddaje strukturę skóry i paznokcia.
Bryła masywna, ciężka, mocno osadzona na podłożu.
César [czytaj: sezar] (1921- 1998) – francuski rzeźbiarz, przedstawiciel nowego realizmu. Pierwsze rzeźby powstały z odpadów złomu, który poddawał sprasowaniu w różne, przestrzenne formy, a popularność zyskał dzięki spawanym rzeźbom owadów, różnego rodzaju zwierząt. Po 1965 roku rozpoczął wykorzystywać w pracach tworzywa sztuczne, następnie wykonywał odlewy ze spienionego poliuretanu.

Kompozycja otwarta, wielofiguralna.
Rzeźba dynamiczna – ruch, generowany najpierw przez systemy napędzane ręcznie, a następnie przez silniki elektryczne pozwalające konstrukcjom poruszać się ze zmiennymi prędkościami, ale w regularnym cyklu.
Rzeźba rozczłonkowana, luźna – figury rozmieszczone są w przestrzeni, w odstępach od siebie, z ażurowymi prześwitami między elementami.
Rzeźba dynamiczna – figury są ukazane w ruchu.
Kontrast materiałów – figury zwierząt i przedmiotów codziennego użytku, wykonane z tworzywa sztucznego, jaskrawo pomalowane i nieustannie wprawiane w ruch za pomocą małych fontann.
Bryła masywna ze względu na pełne kształty, ale jednocześnie sprawiająca wrażenie lekkości spowodowane ruchem i gestami postaci.
Niki de Saint Phalle [czytaj: niki de sain‑fel] (1930‑2002) to francuska rzeźbiarka tworząca na pograniczu nowego realizmu i pop‑artu, która realizowała od 1956 roku rzeźby razem z Jeanem Tinguely [czytaj: żanem tingeli], późniejszym mężem, wykorzystującym w pracach przestarzałe obiekty (asamblaż), w przeciwieństwie do elegancji form Niki.

„Spiralna grobla” to zbudowana z błota, kryształów soli, skał bazaltowych, ziemi i wody na północno‑wschodnim wybrzeżu Wielkiego Jeziora Słonego w stanie Utah [czytaj: juta].
Kompozycja ma kształt spirali, kierunek zwinięcia przeciwny do wskazówek zegara, odznacza się na tle wody.
Powiązana z rzeźbą terenu, będąca ingerencją w środowisko naturalne.
Ma formę nasypu, wykorzystuje naturalne tworzywo.
Bryła nasypu sprawia wrażenie lekkości, delikatności kształtu spirali, przenikania się z taflą wody.
Robert Smithson [czytaj: robert smitson] (1938‑1973) to amerykański artysta związany z land artem i minimalizmem. Sztuką ziemi zainteresował się w 1967 roku, podczas ziemnych prac kopalnianych. Uważany jest za założyciela kierunku.

Reichstag [czytaj: rajhstag] owinięty jest srebrnym materiałem (łącznie artysta zużył 110 tys. metrów kwadratowych tkaniny) i owinął go niebieskimi linami liczącymi w sumie 8 tysięcy metrów długości.
Kompozycja: bryła opakowanego budynku, połączenie masywnej podstawy z elementami wystających wieżyczek, kompozycja zamknięta, ograniczona opakowaniem, zwarta, dynamiczna ze względu na występowanie wklęsłości i wypukłości oraz wieżyczki.
Cechy: srebrny materiał jest udrapowany, tworzy fałdy układające się w pionie, masywna bryła z występującymi elementami, tworzy wrażenie bryły lodu.

Kompozycja wielofiguralna, swobodna, luźna, otwarta, z prześwitami.
Praca koresponduje z przestrzenią i widzem.
Zróżnicowana, matowa faktura – gładkie ciała i ubrania z różnych materiałów.
Bryła rzeźb sprawia wrażenie lekkości ze względu na zastosowanie ubrań, ale zdecydowane pozy postaci są sztywne, zastygłe w ruchu, zdecydowanie osadzone na podłożu.
Duane Hanson [czytaj: dułejn hanson] (1925‑1996) to amerykański artysta, hiperrealistyczny. Hiperrealistyczne dzieła powstały w latach 70. i 80. XX wieku i przedstawiają postacie z nadwagą i wymownymi rekwizytami.
Różnorodność działań artystów polskich

Kompozycja jednofiguralna, wieloelementowa.
Rzeźba wolnostojąca, dynamiczna, wielokierunkowa.
Rzeźba symboliczna, monochromatyczna.
Asamblaż.
Zróżnicowana faktura: gładki metal, struktura tkaniny.
Bryła ciężka, poszczególne jej elementy (bagaże) są masywne.
Bryła zwarta, a jedynym odstającym od niej elementem jest walizka, chociaż pochylenie ku niej postaci sprawia wrażenie zespolenia bryły rzeźby.
Tadeusz Kantor (1915‑1990) to krakowski artysta, malarz, reżyser, scenograf, teoretyk sztuki. W latach 60. w jego twórczości pojawiły się obiekty przestrzenne – z tego okresu pochodzą ambalaże. Postacie w spektaklach Kantora są zrośnięte ze swoimi atrybutami. Nie można odróżnić, gdzie jest człowiek, a gdzie przedmiot. Mówi się, że to ludzie‑przedmioty lub bio‑obiekty. Atrybutem Edgara Wałpora są walizki. To człowiek z walizkami, czyli wieczny wędrowiec.
Przedmioty w spektaklach Tadeusza Kantora są zwyczajne. Pochodzą z życia codziennego. Często przedmioty Kantora są stare, zużyte i bez wartości. Kantor nazywał je biednymi i był zafascynowany takimi przedmiotami.

Projekt asamblażu „Golgota III” przedstawia skierowaną ku górze, wyrastającą ze wzgórza, zakrwawioną rękę, w której dłoń wbity jest nóż. Obok stoi wysunięta ponad obiekt powyginana drabinę. Elementy te, otoczone są krzyżami, umieszczone zostały w otwartym i pobitym szklanych kielichu. Projekt ma charakter symboliczny – artysta odwołuje się do tradycji Męki Pańskiej, ale forma wykracza ponad tradycyjne przedstawienie.
Kompozycja wieloelementowa.
Rzeźba wertykalna, statyczna z elementami dynamiki (drabina).
Rzeźba oparta na kontrastach materiałów.
Asamblaż.
Symbolika religijna, kulturowa.
Bryła delikatna, ażurowa (rozchylone palce dłoni, drabina), sprawiająca wrażenie nietrwałości.
Władysław Hasior (1928‑1999) to rzeźbiarz, malarz, scenograf, pedagog. Uważany jest za prekursora pop‑artu i asamblażu. Jego prace budziły wśród odbiorców skrajne odczucia – z jednej strony były podziwiane, z drugiej – szokowały. Był rzeźbiarzem, ale niektóre jego dzieła są trudne do sklasyfikowania. Inspirował się techniczną cywilizacją, wzbogaconą o ironiczny komentarz. Jego projekty pomnikowe cechuje monumentalizm, posługiwanie się żywiołami: wodą, ogniem, ziemią i powietrzem, które wraz z fantazjowaniem określał jako swoją materię. Wykorzystywał znalezione przedmioty, nadawał im znaczenia metaforyczne, ideowe lub komentował w indywidualny, często kontrowersyjny sposób.

Kompozycja statyczna.
Rzeźba jednofiguralna
Rzeźbę cechują: gładka faktura, seksualność, patos, eksponowanie siły.
Dzięki zastosowaniu ażurów i znacznym wydłużeniu szyi, bryła rzeźby sprawia wrażenie lekkiej i subtelnej.
Alina Szapocznikow (1926‑1973) to polska rzeźbiarka i graficzka. Pierwsze prace artystki utrzymane były w duchu socrealizmu, jednak po emigracji do Paryża w 1963 roku jej rzeźby figuralne nabrały ekspresyjnego charakteru. W okresie paryskim rozwinęła też technikę, wprowadzając do prac tworzywa sztuczne i żywice syntetyczne. Dzieła Szapocznikow w późnym okresie mają wymiar osobisty.
Duma, wyrażona postawą tej kobiety, zdaje się rzucać wyzwanie światu zniszczonemu przez wojnę. W kompozycji stanowczość i godność przedstawionej postaci zostały wzmocnione przez wydłużenie szyi oraz nadanie rzeźbie wymiarów przekraczających przeciętny wzrost kobiety – mająca niemal 190 cm praca góruje nad zwiedzającymi. Uroda i witalność dziewczęcego ciała są zarazem wyrazem budzącej się młodzieńczej siły charakteru.”

Kompozycja jest wieloelementowa, wertykalna.
Kompozycję cechuje: powtarzalność elementów, połączenie statyki i dynamiki (statyczna dolna część, dynamiczne fragmenty twarzy), zróżnicowanie faktur – błyszcząca i chropowata, masywność połączona z lekkością.
Dzieło ma charakter osobisty.

Kompozycja jest jednoelementowa, dynamiczna, z wystającymi elementami (powierzchnia płata tkaniny i wystający poza niego spiczasty element).
Pracę cechują: powierzchnia pomarszczona, nierówna, chropowata, monochromatyczna (czerwona), widoczna struktura materiału, nawiązująca do form organicznych.
Magdalena Abakanowicz (1930‑2017) – polska rzeźbiarka, profesor akademicki, twórczyni tkaniny artystycznej. Tworzyła monumentalne prace przestrzenne wykonane z tkaniny, nazywane od jej nazwiska abakanami. Na początku lat 70. jej twórczość wypełnia przede wszystkim rzeźba figuralna, wykonana z utwardzanej tkaniny konopnej.

Cykl składa się z 26 rzeźb. Przedstawiają stojące, męskie postacie bez głów. Postacie powstały w wyniku odciskania z form. Nasączone żywicą płótno artystka układała we wnętrzu skorup form, w wyniku czego uzyskała oczekiwany kształt.
Kompozycja dzieła jest wielofiguralna, rytmiczna, przeznaczona do oglądania frontalnie, wertykalnie ukazane postacie bez głów, stojące swobodnie, w lekkim rozkroku, z opuszczonymi rękoma, wszystkie są jednakowej wysokości.
Rzeźby mają formę skorup, ich powierzchnia jest mocno pomarszczona i chropowata, nierówna, monochromatyczna, widoczna struktura materiału.

Kompozycja jest wielofiguralna, statyczna, piramidalna, przeznaczona do oglądania z wielu stron - wielokierunkowa, wertykalnie spiętrzone figury.
Rzeźbę cechują: naturalna faktura (sierść, pióra), realizm przedstawienia, zatrzymanie w ruchu (naturalne pozy zwierząt).
Katarzyna Kozyra (ur. 1963) – polska rzeźbiarka, artystka tworząca instalacje, performance [czytaj: performens], czołowa przedstawicielka sztuki krytycznej. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie, obroniła dyplom w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego, gdzie jej pracą dyplomową była „Piramida zwierząt”.
Koń był jeden, ten zapłacony. Psów była masa, mogłam sobie wybierać, jakiego chciałam. Z tym że wszystkie miały ten sam feler - były nadgniłe. Dostałam wreszcie psa, którego kwadrans wcześniej uśpiono na życzenie właściciela. Kotów było ze sześć do wyboru, a koguty zatłukłam dwa, nie wiedziałam, który będzie lepszy, duży czy mały. Miałam problem: czy nie powinnam w imię konsekwencji kupić także żywe psy i koty i dać im w łepek. Co mnie powstrzymało? Emocje. Nie potrafiłabym tego, przynajmniej wtedy.
Zwierzęta zostały przeznaczone na śmierć zanim wybrała je artystka. Kontrowersje budził fakt użycia ich do realizacji rzeźby.”
Bryła w architekturze
Zagadnienie bryły w sztuce związane jest także z innymi dziedzinami. Istotną rolę pełni w architekturze i sztuce użytkowej, odnosząc się do funkcji, którą pełnią obiekty architektoniczne czy przedmioty użytkowe. Wraz z nadejściem nowych technologii, zmieniających się potrzeb społecznych, architekci zaczęli poszukiwać innowacyjnych sposobów wykorzystania bryły w swoich dziełach, eksperymentować z ich kształtem, ale korzystali także z wcześniejszych, znanych już rozwiązań konstruowania bryły. Do nurtu międzynarodowego nawiązuje willą Farnsworth [czytaj: farnsłorf] zaprojektowana w 1951 roku pod Chicago [czytaj: szikago] przez Miesa van der Roche. Architekt ograniczył elementy bryły budynku, podkreślając koncepcję „mniej znaczy więcej”.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DrIV26WBF
Odpowiedz na pytanie: na jakich elementach nośnych opiera się dach willi? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie: na planie jakiej figury powstał budynek? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedź wpisz poniżej.
Odmienne cechy reprezentuje Opera w Sydney [czytaj: sydnej] zaprojektowana przez Jorna Utzona [czytaj: jorna ucona] w 1959 roku. Gmach łączy cechy nurtu ekspresyjnego i organicznego. O wyjątkowości budowli świadczy nie tylko jej położenie, ale także innowacyjna, podkreślająca funkcjonalność i harmonię z otoczeniem bryła.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DrIV26WBF
Odpowiedz na pytanie: które z zastosowanych materiałów budowlanych nadają budynkowi blasku? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Wymień elementy, które współgrają z otoczeniem opery.
Wymień elementy budynku, które świadczą o jego dynamiczności.
U progu II połowy XX wieku wykorzystanie pospolitych materiałów budowlanych i eksponowanie ich surowych powierzchni było jednym z najbardziej charakterystycznych elementów architektury zaliczanej do tzw. Nowego Brutalizmu. Projektanci dążyli do przejrzystego ukazania bryły i konstrukcji budynku, pokazania materiałów, których użyto do budowy wraz z wyeksponowaniem ich faktury. Cechy te posiada np. Sugden House [czytahj: sudżen hałs] w Watford [czytaj: łatford], zaprojektowany przez Alisona i Petera Smithsonów [alisona i petera smitsonów].

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DrIV26WBF
Określ kształt budynku – z jaką figurą masz skojarzenia? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Które elementy konstrukcyjne sprawiają wrażenie „surowości” wykonania domu? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie: Które elementy dodają minimalistycznego wyrazu całości budynku?
Odmiennym, bo wykorzystującym możliwości techniki nurtem był high‑tech [czytaj: haj‑tek], rozwijająca się w latach 70. XX wieku. Budynki high‑tech [czytaj: haj‑tek] wykorzystują zaawansowane systemy konstrukcyjne, materiały o wysokiej wytrzymałości czy inteligentne rozwiązania energetyczne. Mimo tak zaawansowanych rozwiązań, architektura ta kładzie nacisk na prostotę i funkcjonalność. Budynki są często geometryczne, o klarownych kształtach i wyraźnych proporcjach, co podkreśla ich nowoczesny charakter. Najbardziej znanym przykładem reprezentującym ten nurt jest Centrum Sztuki i Kultury Pompidou [czytaj: pompidu] w Paryżu.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DrIV26WBF
Odpowiedz na pytanie: dlaczego Twoim zdaniem bryła Centrum kontrastuje z zabudową Paryża? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie: jaki materiał dominuje w fasadzie Centrum? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie: które elementy świadczą o dynamicznej bryle Centrum?
W latach 80. XX wieku architekci częściej sięgali po nowatorskie rozwiązania, które często zaskakiwały. Szczególnie ciekawym nurtem był dekonstruktywizm. Główne założenia obejmują odrzucenie tradycyjnych rozwiązań i zasad projektowania na rzecz eksperymentowania z nieregularnością i dezorganizacją bryły, polegające na rozłożeniu i rozczłonkowaniu elementów architektonicznych, aby zdezorientować i zaskoczyć obserwatora nieprzewidywalnością.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DrIV26WBF
Podaj nazwę zastosowanego materiału, który pokrywa elewację Muzeum. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Wymień elementy, które korespondują z otoczeniem, w którym się znajduje budynek. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie: Bryła Muzeum jest dynamiczna czy statyczna? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
W związku z rosnącą świadomością ekologiczną, architekci szukali nowych rozwiązań w architekturze, które mogłyby połączyć funkcjonalność budynku i środowiska naturalnego. Przykładem takiego podejścia jest Flower Tower [czytaj: flałer tałer] w Paryżu - budynek zaprojektowany przez Edouarda Francoisa [czytaj: edułarda fransuła], który propaguje ideę nowoczesnego podejścia do architektury i stawia na harmonię między człowiekiem a naturą.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DrIV26WBF
Na planie jakiej figury został wzniesiony budynek? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie: co w omawianym budynku stanowi przykład architektury zrównoważonej? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie: czy omawiany budynek idealnie wpisuje się w miejski krajobraz Paryża? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Sztuka użytkowa
Sztuka użytkowa to dziedzina sztuki, która łączy estetykę z funkcjonalnością w tworzeniu przedmiotów codziennego użytku. Przedmioty sztuki użytkowej są projektowane z myślą nie tylko o funkcjonalności, ale także o estetyce. Projektanci starają się tworzyć je jako atrakcyjne wizualni, wykazując się kreatywnością, wyobraźnią i nowatorskimi rozwiązaniami. Ich indywidualny styl, wizja artystyczna sprawiają, że w projektach sięgają po drogie materiały, oryginalne rozwiązania i nowatorskie pomysły. Przedmioty te cechuje także ciekawa bryła.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DrIV26WBF
Dokonaj analizy mebli, a następnie wymień materiały z jakich zostały one stworzone. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie: z ilu elementów składa się omawiany zestaw wypoczynkowy? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Wymień elementy, które świadczą o ekskluzywności mebla.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DrIV26WBF
Wymień elementy kontrastujące ze sobą w omawianym meblu. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Wymień elementy, które świadczą o tym, że krzesło ma minimalistyczną bryłę. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie: które elementy krzesła wpływają na jego stabilność.
Do znanych współczesnych artystów projektujących głównie przedmioty oświetleniowe należy Elio Martinelli, którego autorstwa są lampy do scenografii teatralnej. Jego pomysły charakteryzują się wykorzystaniem wysokiej jakości produktów i są ręcznie tworzone, a pomysły i inspiracje artysta czerpie z geometrii i natury. Jego współczesne lampy prezentują nowoczesne trendy i prosty design [czytaj: dizajn].

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DrIV26WBF
Podaj nazwę materiału, który sprawia, że lampa ma industrialny wygląd.
Odpowiedz na pytanie: na ilu nogach opiera się konstrukcja lampy?
Odpowiedz na pytanie: jakie barwy dominują na obudowie lampy?
Pojęcie bryły - animacja

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1RGathIzFuXd
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Bryła.
Odpowiedz na pytanie: Co oznacza, że rzeźba jest ażurowa? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie: co oznacza pojęcie „pełnoplastyczna” w kontekście rzeźby? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie: Kiedy modelunek światłocieniowy jest miękki a kiedy twardy? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Wiedza na temat bryły a wykonywane zawody
Architekt
Architekci są odpowiedzialni za projektowanie budynków i innych przestrzeni miejskich, które są zarówno funkcjonalne, jak i estetyczne. Ich zadaniem jest uwzględnienie bryły w kontekście potrzeb użytkowników, lokalizacji i zrównoważonego rozwoju. Muszą zwrócić uwagę na lokalizację obiektu, spójność bryły z otoczeniem., kubaturę, dostosować jej kształty, kompozycję. Wiedza na temat bryły w plastyce pozwoli na właściwą konstrukcję budowli, jej wykończenie, dobór właściwych materiałów.

Stolarz
Stolarz zajmuje się produkcją mebli, drzwi, galanterii drewnianej. Tworzy meble, głównie wolnostojące, np. szafy, stoły, krzesła, skrzynie, regały, ale również meble biurowe i do zabudowy, np. kuchnie, garderoby, ale także elementy stolarki budowlanej: ramy okienne, drzwi, ramy do obrazów czy galanterię drewnianą: ozdobne pudełka, lampy, biżuterię, klamki. Wiedza na temat bryły konieczna jest do projektowania przedmiotów, bowiem mają one określony kształt, a ich kubatura musi być dostosowana do wnętrza i przeznaczenia.

Projektant wzornictwa przemysłowego
Projektant wzornictwa przemysłowego tworzy projekty różnych przedmiotów użytkowych: mebli, sprzętu AGD, zabawek, samochodów, rowerów itp. Podczas projektowania wykorzystuje wiadomości na temat bryły. Musi zaplanować kształt przedmiotu, przygotować model 3D, według którego powstanie produkt. Często musi także przygotować model jako makiety albo wydruku z drukarki 3D – określa materiały, z których zostanie wykonany przedmiot, bierze pod uwagę ich właściwości i dobiera efekt końcowy, czyli zwraca uwagę na teksturę bryły, jej kolor, kształt, fakturę.

Scenograf
Scenograf zajmuje się projektowaniem scenografii do różnych spektakli, filmów, imprez plenerowych. Opracowuje dekoracje, rekwizyty do filmu, przedstawienia teatralnego, imprezy plenerowej. Jego pomysł musi być spójny z koncepcją artystyczną dzieła, scenariuszem. Tworząc dekoracje, wykorzystuje wiedze na temat bryły. Dostosowuje zaprojektowane elementy, biorąc pod uwagę ich wielkość, kształt, rodzaj pomieszczenia, sceny, a także ich rozmiar.

Rzeźbiarz
Rzeźbiarz tworzy trójwymiarowe prace przeznaczone do wnętrz lub wystawiane w plenerze, pomniki, konstrukcje o charakterze abstrakcyjnym, kompozycje przestrzenne. Wykorzystuje różne materiały: kamień, drewno, glinę, gips, stopy metali, masę ceramiczną, sztuczne tworzywa. Może także wykorzystywać do konstruowania rzeźb gotowe elementy. Podczas kształtowania bryły swoich prac, wykorzystuje różne narzędzia, właściwe dla obróbki danego materiału. Przed wykonaniem pracy, wykonuje szkic zgodnie z zamysłem, musi wyobrazić sobie gotowe kształty i ogólną bryłę, uwzględnić jej gabaryty. Jeśli dziełem jest konstrukcja, powinien uwzględnić sposób łączenia poszczególnych elementów.

Podsumowanie
Podejście artystów do bryły różni się w zależności od okresu, w którym tworzą, tendencji w sztuce, jak i indywidualnej koncepcji dzieła. Obserwujemy kontynuację i rozwój różnorodnych trendów, które wpływają na sposób postrzegania i wykorzystywania bryły w różnych dziedzinach sztuki. Postrzeganie bryły jako obiektu przestrzennego oraz jej analiza w dziełach sztuki pozwala lepiej zrozumieć ich znaczenie przestrzeni w konstrukcji dzieła, pozwala na dostrzeżenie wszelkich relacji pomiędzy poszczególnymi elementami składowymi czy zwrócenie uwagi na relacje z otoczeniem.
Ćwiczenia
Ułóż puzzle i wpisz w polu poniżej, jak autorka nazywa swoje kompozycje przestrzenne.
Projekt asamblażu przedstawia skierowaną ku górze, wyrastającą ze wzgórza, zakrwawioną rękę, w której dłoń wbity jest nóż oraz pionową, wysuniętą ponad obiekt powyginaną drabinę. Elementy te, otoczone krzyżami, umieszczone zostały w otwartej półkuli ze szkła. Możliwe odpowiedzi: 1. Golgota III, 2. Czarny krajobraz I – Dzieciom Zamojszczyzny, 3. Edgar Wałpor - Człowiek z walizkami
Przeczytaj opis polskiej artystki, a następnie wpisz jej imię i nazwisko.
Polska rzeźbiarka i graficzka, pochodząca z rodziny żydowskiej, studiowała m.in. w Wyższej Szkole Artystyczno‑Przemysłowej u Josefa Wagnera [czytaj: jozefa wagnera] i w paryskiej École Nationale Supérieure des Beaux‑Arts [czytaj: ekol nasiona superier dez buz‑ar], której nie ukończyła z powodu choroby. Pierwsze prace artystki utrzymane były w duchu socrealizmu, jednak po emigracji do Paryża w 1963 roku jej rzeźby figuralne nabrały ekspresyjnego charakteru. W okresie paryskim rozwinęła też technikę, wprowadzając do prac tworzywa sztuczne i żywice syntetyczne. Jej dzieła w późnym okresie mają wymiar osobisty.
Uzupełnij informacje o poniższym dziele, wybierz właściwe terminy.

Kompozycja: 1. gładka, 2. wielofiguralna, 3. horyzontalna, 4. diagonalna, 5. dynamiczna, 6. statyczna, 7. wertykalna, 8. zróżnicowana, 9. jednofiguralna (statyczna/dynamiczna)
Kompozycja: 1. gładka, 2. wielofiguralna, 3. horyzontalna, 4. diagonalna, 5. dynamiczna, 6. statyczna, 7. wertykalna, 8. zróżnicowana, 9. jednofiguralna (jednofiguralna/wielofiguralna)
Kompozycja: 1. gładka, 2. wielofiguralna, 3. horyzontalna, 4. diagonalna, 5. dynamiczna, 6. statyczna, 7. wertykalna, 8. zróżnicowana, 9. jednofiguralna (horyzontalna/wertykalna/diagonalna)
Zapoznaj się z fragmentem opisu do dzieła Piramida zwierząt Katarzyny Kozyry. Czy Twoim zdaniem taka sztuka ma sens? Czy prezentowanie martwych i wypchanych zwierząt oraz układanie ich jeden na drugim można nazwać sztuką? Swoją odpowiedź uzasadnij.
Katarzyna Kozyra, „Piramida zwierząt”Cztery zwierzęta, postawione jedno na drugim. Koń, na koniu pies, na psie kot, na kocie kogut. Obraz zaczerpnięty z baśni braci Grimm „Trzej muzykanci z Bremy” doczekał się realizacji. Z jednym zastrzeżeniem: zwierzęta miały być martwe. W wywiadzie Kozyra mówiła:
„Koń był jeden, ten zapłacony. Psów była masa, mogłam sobie wybierać, jakiego chciałam. Z tym że wszystkie miały ten sam feler - były nadgniłe. Dostałam wreszcie psa, którego kwadrans wcześniej uśpiono na życzenie właściciela. Kotów było ze sześć do wyboru, a koguty zatłukłam dwa, nie wiedziałam, który będzie lepszy, duży czy mały. Miałam problem: czy nie powinnam w imię konsekwencji kupić także żywe psy i koty i dać im w łepek. Co mnie powstrzymało? Emocje. Nie potrafiłabym tego, przynajmniej wtedy.”
Źródło: Karol Sienkiewicz, Katarzyna Kozyra, „Piramida zwierząt”, 2009, dostępny w internecie: https://culture.pl/pl/dzielo/katarzyna-kozyra-piramida-zwierzat [dostęp 24.11.2021].
Dokonaj opisu kompozycji i faktury poniższego dzieła.

Do ilustracji dołącz właściwe cechy bryły.
Wybierz dowolne dwa dzieła rzeźbiarskie reprezentujące różne kierunki. Omów ich bryły i scharakteryzuj technikę, w jakiej zostały wykonane.
Słownik pojęć
[franc. emballage; [czytaj: ębalaż]], opakowanie, działanie artystyczne polegające na opakowywaniu, owijaniu, zasłanianiu obiektów - przedmiotów, architektury, natury.
[franc. assemblage; [czytaj: assąblaż]], gromadzenie, technika wywodząca się z kolażu i oznaczająca dzieło powstałe z wykorzystaniem elementów trójwymiarowych.
[ang. environment art]; czytaj: enwajroment art]], termin określający rodzaj dzieła i równocześnie działania plastycznego, polegający na zaaranżowaniu przestrzeni w taki sposób, by widz, znajdując się wewnątrz aranżacji, poddany był ze wszystkich stron zintegrowanemu działaniu bodźców plastycznych. Environment [czytaj: enwajroment] pojawił się w końcu lat 50. w kręgu pop‑artu.
w sztuce współczesnej przestrzenny układ elementów zaprojektowany przez artystę, najczęściej specjalnie do określonej przestrzeni. W aranżacji tej stosowane są często tzw. przedmioty gotowe ready‑made [czytaj: redi mejd]. Instalacja towarzyszy zazwyczaj komentarz artysty wprowadzający widza w kontekst dzieła.
termin używany od końca lat 60. XX w. na określenie efemerycznych działań artystycznych, przybierających formę wystąpień artysty (artystów) przed publicznością, która, w odróżnieniu od happeningu, jest bezpośrednim, lecz biernym obserwatorem, a nie uczestnikiem akcji.
w wolnym tłumaczeniu z ang. gotowy przedmiot; termin nadany przez Marcela Duchampa [czytaj: marsela duszampa], słynnego dadaistę gotowemu, fabrycznemu przedmiotowi, który artysta umieszcza w nowym artystycznym kontekście (np. na wystawie), podnosząc przedmiot do rangi dzieła sztuki.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. Krystyna Kubalska‑Sulkiewicz, Warszawa 1996.
Notatki ucznia
Galeria
Bibliografia
Jadzińska M., Duże dzieło sztuki, Kraków 2012.
Little S, Sztuka. Kierunki, mistrzowie, arcydzieła, Warszawa 2005.
Potocka M. A., Rzeźba. Dzieje teoretyczne, Kraków 2002.
Richardson T., Stangos N., Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980.
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. Krystyna Kubalska‑Sulkiewicz, Warszawa 1996.




