Budowa atomu – jądro i elektrony
Budowa atomu – jądro i elektrony
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jak zbudowany jest atom pierwiastka,
wie, co to są i jakie mają cechy cząstki elementarne (protony, neutrony, elektrony),
rozumie, jaki jest związek między liczbą protonów i elektronów w atomie danego pierwiastka,
wie, jaka jest maksymalna liczba elektronów w powłokach elektronowych.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi określić liczbę protonów, neutronów i elektronów w atomie pierwiastka, gdy znane są liczby atomowa i masowa,
umie narysować planetarny (pełny i uproszczony) model atomu pierwiastka, gdy znane są liczby atomowa i masowa.
2. Metoda i forma pracy
Praktyczna – ćwiczenia uczniowskie, słowna - naprowadzająca, aktywizująca – gry dydaktyczne.
3. Środki dydaktyczne
Encyklopedia chemiczna, słownik chemiczny
Pisaki, farby, arkusze papieru
Karty pracy ucznia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed lekcjami nauczyciel przygotowuje kartki z tekstem zawartym w karcie pracy (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, jak będzie wyglądała ich praca na lekcji.
Każda grupa sporządza notatki na temat jednego pojęcia, korzystając z różnych źródeł:
grupa I – atom
grupa II – jądro
grupa III – proton
grupa IV – elektron
grupa V – neutron
grupa VI – nukleon
Każda grupa wykonuje plakat przedstawiający daną cząstkę w sposób najbardziej interesujący, humorystyczny i zrozumiały.
Każda grupa przedstawia swoje pojęcie również w sposób opisowy, np.:
Jestem malutkim elektronem – najmniejszym z cząstek elementarnych. Krążę sobie wokół jądra atomowego po powłokach elektronowych lub orbitach. Mimo, że jestem taki malusieńki, to mam masę. Równa się ona 1\1840 u. Jestem naładowany ujemnie (-1). Beze mnie nie zaszłaby żadna reakcja chemiczna. Gdy mieszkam na ostatniej powłoce, tzw. walencyjnej, nazywam się elektron walencyjny.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom następujące pojęcia i zagadnienia:
elektrony walencyjne,
liczba masowa A,
liczba atomowa Z,
związek między liczbą protonów i elektronów w atomie danego pierwiastka,
maksymalna liczba elektronów w powłokach elektronowych.
Uczniowie wykonują zadanie 18 ze strony 12 z zeszytu ćwiczeń.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel w formie konkursu podsumowuje pracę w grupach.
Uczniowie rozwiązują zadania z karty.
Po rozwiązaniu zadań grupy wymieniają się kartami z rozwiązanymi zadaniami.
Nauczyciel podsumowuje pracę w grupach i udziela wskazówek.
5. Bibliografia
Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.
Kulawik T., Litwin M., Ćwiczenia z chemii dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.
Kotecka J., Remin A., Powietrze, ćwiczenia z chemii z elementami fizyki dla gimnazjum, zeszyt 2, Nowa Era, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Uzupełnij i zapamiętaj.
Atomy to indywidua chemiczne zbudowane z następujących cząsteczek elementarnych: ......................., ..................... i ........................ .
W skład jądra atomowego wchodzą ........................... i ......................... .
Wokół jądra krążą ............................... .
Elektron jest najmniejszą cząstką elementarną, której masa równa się ................... , a ładunek jest .......................... .
Proton ma elementarny ładunek ............................. , a neutron ......................... .
Zadanie
Zadanie 2., str. 11. ze zbioru zadań
b) Zadanie domowe
Zadania 2‑5, str. 11 ze zbioru zadań.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak