Budowa atomu – jądro i elektrony

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jak zbudowany jest atom pierwiastka,

  • wie, co to są i jakie mają cechy cząstki elementarne (protony, neutrony, elektrony),

  • rozumie, jaki jest związek między liczbą protonów i elektronów w atomie danego pierwiastka,

  • wie, jaka jest maksymalna liczba elektronów w powłokach elektronowych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi określić liczbę protonów, neutronów i elektronów w atomie pierwiastka, gdy znane są liczby atomowa i masowa,

  • umie narysować planetarny (pełny i uproszczony) model atomu pierwiastka, gdy znane są liczby atomowa i masowa.

2. Metoda i forma pracy

Praktyczna – ćwiczenia uczniowskie, słowna - naprowadzająca, aktywizująca – gry dydaktyczne.

3. Środki dydaktyczne

Encyklopedia chemiczna, słownik chemiczny

Pisaki, farby, arkusze papieru

Karty pracy ucznia

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed lekcjami nauczyciel przygotowuje kartki z tekstem zawartym w karcie pracy (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, jak będzie wyglądała ich praca na lekcji.

  2. Każda grupa sporządza notatki na temat jednego pojęcia, korzystając z różnych źródeł:

grupa I – atom

grupa II – jądro

grupa III – proton

grupa IV – elektron

grupa V – neutron

grupa VI – nukleon

  1. Każda grupa wykonuje plakat przedstawiający daną cząstkę w sposób najbardziej interesujący, humorystyczny i zrozumiały.

  2. Każda grupa przedstawia swoje pojęcie również w sposób opisowy, np.:

Jestem malutkim elektronem – najmniejszym z cząstek elementarnych. Krążę sobie wokół jądra atomowego po powłokach elektronowych lub orbitach. Mimo, że jestem taki malusieńki, to mam masę. Równa się ona 1\1840 u. Jestem naładowany ujemnie (-1). Beze mnie nie zaszłaby żadna reakcja chemiczna. Gdy mieszkam na ostatniej powłoce, tzw. walencyjnej, nazywam się elektron walencyjny.

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom następujące pojęcia i zagadnienia:

elektrony walencyjne,

liczba masowa A,

liczba atomowa Z,

związek między liczbą protonów i elektronów w atomie danego pierwiastka,

maksymalna liczba elektronów w powłokach elektronowych.

  1. Uczniowie wykonują zadanie 18 ze strony 12 z zeszytu ćwiczeń.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel w formie konkursu podsumowuje pracę w grupach.

  2. Uczniowie rozwiązują zadania z karty.

  3. Po rozwiązaniu zadań grupy wymieniają się kartami z rozwiązanymi zadaniami.

  4. Nauczyciel podsumowuje pracę w grupach i udziela wskazówek.

5. Bibliografia

  1. Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.

  2. Kulawik T., Litwin M., Ćwiczenia z chemii dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.

  3. Kotecka J., Remin A., Powietrze, ćwiczenia z chemii z elementami fizyki dla gimnazjum, zeszyt 2, Nowa Era, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Uzupełnij i zapamiętaj.

  1. Atomy to indywidua chemiczne zbudowane z następujących cząsteczek elementarnych: ......................., ..................... i ........................ .

  2. W skład jądra atomowego wchodzą ........................... i ......................... .

  3. Wokół jądra krążą ............................... .

  4. Elektron jest najmniejszą cząstką elementarną, której masa równa się ................... , a ładunek jest .......................... .

  5. Proton ma elementarny ładunek ............................. , a neutron ......................... .

Zadanie

Zadanie 2., str. 11. ze zbioru zadań

b) Zadanie domowe

Zadania 2‑5, str. 11 ze zbioru zadań.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RkJJlsEdGY7HU

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.34 KB w języku polskim
RytVRfn0WxZus

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim