Budowa geologiczna Polski
Budowa geologiczna Polski
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
umie wymienić układy warstw skalnych,
umie zdefiniować główne jednostki tektoniczne Polski,
wymienia obszary występowania danych skał w Polsce,
potrafi przedstawić układy warstw skalnych**.**
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi rozróżnić jednostki tektoniczne Polski,
potrafi określić rolę, jaką odegrały ruchy tektoniczne w formowaniu struktur geologicznych,
potrafi scharakteryzować podstawowe prowincje tektoniczne: platformę wschodnioeuropejską, obszar fałdowań paleozoicznych oraz obszar fałdowań alpejskich.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, dyskusja, opis.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, mapa geologiczna Europy, mapa geologiczna Polski
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wita się z uczniami. Podaje temat lekcji: Budowa geologiczna Polski.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel opisuje budowę geologiczną Polski. Przedstawia budowę poszczególnych prowincji:
platformy europejskiej,
obszaru fałdowań paleozoicznych,
obszaru fałdowań alpejskich.
Uczniowie, korzystając z mapy geologicznej Polski, pokazują główne jednostki tektoniczne.
Nauczyciel opisuje główne obszary fałdowań. Uczniowie wybrani przez nauczyciela wskazują na mapie główne obszary fałdowań.
Uczniowie wypisują w zeszytach obszary fałdowań na ziemiach Polski i krótko je charakteryzują.
Obszary występowania skał w Polsce. Nauczyciel przy mapie geologicznej Polski przedstawia obszary występowania różnych skał w Polsce.
c) Faza podsumowująca
Jako podsumowanie nauczyciel podkreśla mozaikową budowę geologiczną Polski.
Nauczyciel zadaje zadanie domowe (załącznik).
5. Bibliografia
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.
Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.
6. Załączniki
) Zadanie domowe
Napisz definicje następujących pojęć: płaszczowina, monoklina, mozaikowa budowa geologiczna.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak