Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Budowa geologiczna Polski

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • umie wymienić układy warstw skalnych,

  • umie zdefiniować główne jednostki tektoniczne Polski,

  • wymienia obszary występowania danych skał w Polsce,

  • potrafi przedstawić układy warstw skalnych**.**

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi rozróżnić jednostki tektoniczne Polski,

  • potrafi określić rolę, jaką odegrały ruchy tektoniczne w formowaniu struktur geologicznych,

  • potrafi scharakteryzować podstawowe prowincje tektoniczne: platformę wschodnioeuropejską, obszar fałdowań paleozoicznych oraz obszar fałdowań alpejskich.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, dyskusja, opis.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, mapa geologiczna Europy, mapa geologiczna Polski

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wita się z uczniami. Podaje temat lekcji: Budowa geologiczna Polski.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel opisuje budowę geologiczną Polski. Przedstawia budowę poszczególnych prowincji:

  • platformy europejskiej,

  • obszaru fałdowań paleozoicznych,

  • obszaru fałdowań alpejskich.

  1. Uczniowie, korzystając z mapy geologicznej Polski, pokazują główne jednostki tektoniczne.

  2. Nauczyciel opisuje główne obszary fałdowań. Uczniowie wybrani przez nauczyciela wskazują na mapie główne obszary fałdowań.

  3. Uczniowie wypisują w zeszytach obszary fałdowań na ziemiach Polski i krótko je charakteryzują.

  4. Obszary występowania skał w Polsce. Nauczyciel przy mapie geologicznej Polski przedstawia obszary występowania różnych skał w Polsce.

c) Faza podsumowująca

  1. Jako podsumowanie nauczyciel podkreśla mozaikową budowę geologiczną Polski.

  2. Nauczyciel zadaje zadanie domowe (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  2. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  3. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

) Zadanie domowe

Napisz definicje następujących pojęć: płaszczowina, monoklina, mozaikowa budowa geologiczna.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R17LYc5gD3yt7

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 94.99 KB w języku polskim
R1bm7Gkp1trLZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim