Budowa grzyba. Grzyby jadalne, niejadalne i trujące.
Autor/autorka
Patrycja Sieradzan
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Budowa grzyba. Grzyby jadalne, niejadalne i trujące.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat został ujęty w podstawie programowej klasy I i jest zgodny z programem nauczania „Wielka Przygoda”- wydawnictwa Nowa era.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie cyfrowych narzędzie powoduje, że lekcje stają się dużo bardziej ciekawe, co przekłada się na efektywność uczenia się uczniów.
7. Cel ogólny zajęć
Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych- uświadamianie o występowaniu grzybów jadalnych, niejadalnych i trujących.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń omawia budowę grzyba.
Uczeń wie, że w przyrodzie występują grzyby jadalne, niejadalne i trujące.
Uczeń potrafi odróżnić grzyby jadalne od niejadalnych.
Uczeń potrafi odpowiedzieć na zadawane pytania.
Uczeń wykonuje zadania na platformach edukacyjnych.
9. Metody i formy pracy
Metody:
- obserwacja
- słowna
- ćwiczenia interaktywne
Formy:
- zbiorowa
- indywidualna
10. Środki dydaktyczne
platforma Youtube
- zintegrowana platforma edukacyjna
- platforma wordwall.net
- platrofma learning apps
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer + dostęp do internetu
- tablica multimedialna
- głośniki
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Charakterystyka grzybów.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Obejrzenie filmu na platformie Youtube (czas 6:30):
https://www.youtube.com/watch?v=oM7gzB5iBFU
2. Obejrzenie podziału grzybów na zintegrowanej platformie edukacyjnej:
https://moje.zpe.gov.pl/a/anonymous/D19d3Xm1I/UNdgUZqU
Aktywność 2
Temat: Omówienie filmu.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Rozmowa z uczniami:
a) Jakie nazwy grzybów zostały wymienione?
b) Które z tych grzybów są jadalne?
c) Które z tych grzybów są trujące?
d) Czy lubicie chodzić do lasu i zbierać grzyby? Jeżeli tak, to dlaczego?
e) Czy możecie sami chodzić do lasu i zbierać grzyby?
f) Jak myślicie, co powinniśmy zrobić, gdy nie jesteśmy pewni czy grzyb jest jadalny?
Aktywność 3
Temat: Budowa grzyba.
Czas trwania: 7 minut
Opis aktywności:
Opisanie budowy grzyba wyświetlonego na tablicy multimedialnej.
- plansza pobrana ze strony: https://www.printoteka.pl/hg/materials/item/4666
Aktywność 4
Temat: Rozpoznawanie grzybów.
Czas trwania: 18 minut
Opis aktywności:
Utrwalenie wiedzy na temat grzybów jadalnych i trujących- wspólne dopasowywanie zdjęć i podpisów do grup.
https://wordwall.net/pl/resource/4752930/przyroda/grzyby
2. Gra memory- szukanie pary.
https://learningapps.org/3915308
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie oceniają lekcję za pomocą kolorowych kartek;
- zielona kartka- lekcja ciekawie przeprowadzona- bardzo mi się podobało
- pomarańczowa kartka- lekcja ciekawa, ale można pewne elementy zmienić
- czerwona kartka- lekcjia nieciekawa, było nudno
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna