Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Budowa i właściwości soli

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • pojęcie soli,

  • właściwości soli,

  • nazewnictwo soli,

  • metody otrzymywania soli.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • odróżnia sole od innych związków,

  • nazywa sole zgodnie z nomenklaturą chemiczną.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, pokaz, praca z całą klasą, praca indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie listy obecności.

  2. Przypomnienie zagadnień omawianych na poprzedniej lekcji poprzez pogadankę na temat: Co nazywamy tlenkiem, a co - kwasem tlenowym?

  3. Pogadanka na temat soli.

b) Faza realizacyjna

  1. Wprowadzenie pojęcia soli

Podanie definicji soli i jej wzoru ogólnego.

Sól jest to związek metalu i reszty kwasowej. Ogólny wzór soli jest następujący:

MIndeks dolny nRIndeks dolny m , Indeks dolny koniec

gdzie n oznacza wartościowość reszty kwasowej, a m wartościowość metalu.

Podanie metod otrzymywania soli. Zapisanie odpowiednich równań pod kontrolą nauczyciela.

Zapisanie w zeszytach informacji na temat metod otrzymywania soli.

a) kwas + zasada = sól + woda, np. HNOIndeks dolny 3 + NaOH = NaNOIndeks dolny 3 + HIndeks dolny 2O;

b) tlenek metalu ( tl. zasadowy) + kwas = sól + woda, np. CuO + HIndeks dolny 2SOIndeks dolny 4 = CaSOIndeks dolny 4 + HIndeks dolny 2O;

c) zasada + tlenek niemetalu (tl. kwasowy) = sól + woda, np. 2KOH + SOIndeks dolny 3 = KIndeks dolny 2SOIndeks dolny 4 + HIndeks dolny 2O;

d) tlenek metalu + tlenek niemetalu = sól, np. 3CaO + PIndeks dolny 2OIndeks dolny 5 = CaIndeks dolny 3(POIndeks dolny 4)Indeks dolny 2;

e) metal + kwas = sól + wodór (z wyjątkiem metali szlachetnych i półszlachetnych ), np. Zn + HIndeks dolny 2SOIndeks dolny 4 = ZnSOIndeks dolny 4 + HIndeks dolny 2;

f) metal + kwas utleniający = sól + tlenek + woda, np. 3Cu +8HNOIndeks dolny 3 = 3Cu(NOIndeks dolny 3)Indeks dolny 2 + 2NO + 4HIndeks dolny 2O;

g) metal + niemetal = sól (beztlenowa), np. Hg + S = HgS.

  1. Podanie nazewnictwa soli.

Na podstawie dotychczas poznanej nomenklatury ćwiczenie przez uczniów nazewnictwa soli.

a) Sole kwasów beztlenowych:

  • Sól kwasu beztlenowego ma końcówkę –ek, np.:

    • kwas solny (HCl) – chlorek,

    • kwas bromowodorowy (HBr) – bromek,

    • kwas cyjanowodorowy (HCN) – cyjanek,

    • kwas siarkowodorowy (HIndeks dolny 2S ) – siarczek.

  • W przypadku, gdy metal występuje w kilku stopniach utlenienia, to po nazwie metalu dodajemy w nawiasie cyfrę rzymską, oznaczającą stopień utlenienia metalu w danej soli, np.:

    • FeClIndeks dolny 2 – chlorek żelaza (II),

    • FeClIndeks dolny 3 – chlorek żelaza (III).

b) Sole kwasów tlenowych:

  • Wszystkie sole kwasów tlenowych mają końcówkę – an, a jeśli niemetal występuje w różnych stopniach utleniania, to dodaje się w nawiasie cyfrę rzymską, oznaczającą stopień utlenienia niemetalu w kwasie, od którego pochodzi reszta kwasowa soli, np.:

  • kwas azotowy (V) – azotan (V)

  • kwas azotowy (III) – azotan (III)

  • jeżeli metal tworzący sól występuje także na różnych stopniach utlenienia to po nazwie metalu także dodaje się w nawiasie cyfrę rzymską oznaczającą stopień utlenienia metalu w danej soli, np.:

  • CuSOIndeks dolny 4 – siarczan (VI) miedzi (II)

  • CuIndeks dolny 2SOIndeks dolny 4 – siarczan(VI) miedzi (I)

  1. Podanie nazewnictwa i definicji wodorosoli i hydroksosoli.

Wodorosole są to sole wywodzące się z kwasów, zawierających więcej niż jeden atom wodoru, gdzie nie wszystkie kwasowe atomy wodoru zostały zastąpione atomami metalu, np.:

NaHSOIndeks dolny 4 – wodorosiarczan (VI) sodu,

NaHCOIndeks dolny 3 – wodorowęglan sodu (niesłusznie zwany też kwaśnym węglanem sodu),

NaHIndeks dolny 2POIndeks dolny 4 – diwodoroortofosforan (V) sodu,

NaIndeks dolny 2HPOIndeks dolny 4 – wodoroortofosforan (V) sodu.

Hydroksosole są to sole wywodzące się z zasad, zawierających więcej niż jedną grupę wodorotlenową, gdzie nie wszystkie zasadowe grupy wodorotlenowe zostały zastąpione grupami reszt kwasowych , np.:

CaOHCl – chlorek hydroksowapnia,

AlOHClIndeks dolny 2 – chlorek hydroksoglinu,

Al.(OH)Indeks dolny 2Cl – chlorek dihydroksoglinu.

  1. Podsumowanie wiadomości o solach. Pisanie przez uczniów wzorów strukturalnych wybranych soli

Wzór kwasu

Nazwa kwasu

Nazwa soli

Przykład soli

Wzór

Nazwa soli

HCl

chlorowodorowy

chlorek

NaCl

chlorek sodu

HI

jodowodorowy

jodek

KI

jodek potasu

HClOIndeks dolny 3

chlorowy (V)

chloran (V)

KClOIndeks dolny 3

chloran (V) potasu

HIndeks dolny 2SOIndeks dolny 4

siarkowy (VI)

siarczan (VI)

NaIndeks dolny 2SOIndeks dolny 4

siarczan (VI) sodu

HIndeks dolny 2SOIndeks dolny 3

siarkowy (IV)

siarczan (IV)

KIndeks dolny 2SOIndeks dolny 3

siarczan (IV) potasu

HIndeks dolny 2COIndeks dolny 3

węglowy

węglan

NaIndeks dolny 2COIndeks dolny 3

węglan sodu

HNOIndeks dolny 2

azotowy (III)

azotan (III)

NaNOIndeks dolny 2

azotan (III) sodu

HNOIndeks dolny 3

azotowy (V)

azotan (V)

KNOIndeks dolny 3

azotan (V) potasu

HIndeks dolny 3POIndeks dolny 3

fosforowy (III)

fosforan (III)

NaIndeks dolny 2HPOIndeks dolny 3

wodorofosforan (III) sodu

HPOIndeks dolny 3

metafosforowy (V)

metafosforan (V)

NaPOIndeks dolny 3

metafosforan(V) sodu

HIndeks dolny 3POIndeks dolny 4

ortofosforowy (V)

ortofosforan (V)

MgIndeks dolny 3(POIndeks dolny 4)Indeks dolny 2

ortofosforan (V) magnezu

  1. Podział soli:

Zapisanie w formie tabeli podziału na sole tlenowe i beztlenowe. Podanie przykładów.

SOLE

Beztlenowe

tlenowe

NaCl

KMnOIndeks dolny 4

KBr

KIndeks dolny 2SOIndeks dolny 4

NaCN

NaIndeks dolny 3POIndeks dolny 4

Nadmienienie, że oprócz tego podziału jest jeszcze inny, bardziej właściwy pod względem naukowym, podział soli, według którego sole dzielimy następująco:

  • Sole obojętne o wzorze ogólnym zapisanym wcześniej.

  • Sole „kwaśne” - wodorosole, gdzie przynajmniej jeden z atomów wodoru kwasu nie został zastąpiony atomem metalu. Sole te mają wzór ogólny MIndeks dolny y(HIndeks dolny kR)Indeks dolny x, a ich przedstawicielem jest NaHCOIndeks dolny 3

  • Sole „zasadowe” – hydroksosole, gdzie przynajmniej jedna grupa wodorotlenowa nie została zastąpiona przez resztę kwasową. Sole te mają wzór ogólny [M.(OH)Indeks dolny k]Indeks dolny yRIndeks dolny x,, a ich przedstawicielem jest Mg(OH)Cl.

  1. Właściwości soli.

Zapisywanie na tablicy i w zeszycie właściwości soli.

  1. Sole są ciałami stałymi o wiązaniu jonowym.

  2. Posiadają krystaliczną sieć przestrzenną, w której znajdują się dodatnie kationy metali i ujemne aniony reszty kwasowej.

  3. Większość soli jest rozpuszczalna w wodzie, a najbardziej rozpuszczalne są azotany.

  4. Rozpuszczalność soli rośnie wraz ze wzrostem temperatury.

  5. Niektóre sole są bezbarwne, a barwa innych soli zależy od obecności kationu metalu w środowisku wodnym:

  • sole CuIndeks górny 2+ - niebieskie,

  • sole CrIndeks górny 3+ - zielone lub fioletowe,

  • sole CrOIndeks dolny 4Indeks górny 2- - żółte,

  • sole CrIndeks dolny 2OIndeks dolny 7Indeks górny 2- - pomarańczowe,

  • sole MnOIndeks dolny 4Indeks górny - - fioletowe,

  • sole MnIndeks górny 2+ - różowe,

  • sole NiIndeks górny 2+- zielone,

  • sole CoIndeks górny 2+ - różowe,

  • sole FeIndeks górny 3+ - żółtobrunatne.

    1. Hydrolizie nie ulegają tylko sole mocnych kwasów i zasad.

    2. Niektóre sole mają związaną w cząsteczce soli wodę - są to tak zwane hydraty

Zapisanie przez uczniów właściwości hydroksosoli.

  1. W roztworach wodnych ulegają stopniowej hydrolizie, najpierw odszczepiają anion reszty kwasowej, a później grupę OH.

  2. Mogą mieć odczyn kwaśny, obojętny lub zasadowy.

  3. Są w większości rozpuszczalne w wodzie.

  4. Pod wpływem kwasów przechodzą w sole obojętne.

Zapisanie przez uczniów właściwości wodorosoli.

  1. Ulegają stopniowej dysocjacji, najpierw odszczepiając atom metalu, a później atom wodoru.

  2. Dobrze rozpuszczają się w wodzie.

  3. Mogą mieć odczyn kwaśny, obojętny lub zasadowy, w reakcji z zasadą przechodzą w sól obojętną.

c) Faza podsumowująca

Powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji.

5. Bibliografia

Z. Kluz, M. M. Poźniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Ze względu na rozległość prezentowanego materiału zajęcia mogą trwać nawet 3 x 45 minut.

RaYdQsIArnAez

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 133.56 KB w języku polskim
RqW9TiMzh4G2O

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 37.50 KB w języku polskim