Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Dorota Atłas

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa II

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – godzina wychowawcza

3. Temat zajęć

Budowa książki.

4. Czas trwania zajęć

60 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Uczniowie czytają książki, ale nie zawsze zastanawiają się z jakich elementów została zbudowana książka i jakie są jej zadania, funkcje oraz czym różnią się książki. Znajomość tych elementów jest bardzo ważna w tworzeniu literatury, bibliografii do referatu, prezentacji czy pracy naukowej.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie narzędzi TIK ma na celu urozmaicenie zajęć, zainteresowanie ucznia tematem. Pokazanie, że lekcja w bibliotece w cale nie musi być nudna i tradycyjna, a biblioteka szkolna może być nowoczesnym centrum informacji naukowej.

7. Cel ogólny zajęć

Poznanie elementów budowy książki oraz jej funkcji.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Zna nazwy oraz elementy składające się na budowę książki,

  2. Rozumie funkcje poszczególnych elementów budowy książki,

  3. Wskazuje poszczególne elementy budowy książki,

  4. Wskazuje różnice w budowie książek,

  5. Wybiera informacje przydatne do prezentacji danego elementu.

  6. Wie jak powstała książka i pismo

9. Metody i formy pracy

Formy pracy:
* indywidulana
* zespołowa
* grupowa

Metody pracy:
* opowiadanie, burza mózgów, pogadanka, rozmowa kierowana,  prezentacja, ruletka, quiz

10. Środki dydaktyczne

Książki, prezentacja, laptopy, karteczki z ankietą, www.genialy.pl; www.youtbe.pl; www.wordwall.pl; www.learningaps.pl;www.jamboard.pl; Microsoft Forms

11. Wymagania w zakresie technologii

Laptopy,  głośniki, internet

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

  • Aktywność 2

    • Temat: Co to jest książka i czym różnią się książki.

    • Czas trwania: 10 min.

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel prosi o wysłuchanie piosenki o książkach:

      https://www.youtube.com/watch?v=2k13EM6NtCg
      Nauczyciel nawiązuje rozmowę z uczniami pytając się co to takiego jest książka, jakie mamy książki oraz czym różnią się od siebie?
      Uczniowie odpowiadają na zadane pytania na zasadzie burzy mózgów ( bajki, opowiadania, wierszyki, słowniki, mają tytuł, autora, różnią się wielkością, grubością, oprawą, treścią, szatą graficzną, itp.)
      Nauczyciel reasumuje aktywność: mimo tego, że książki różnią się od siebie to mają te same elementy, które pozwalają na łatwiejsze korzystanie z nich.

  • Aktywność 3

    • Temat: Budowa książki i jej elementy

    • Czas trwania: 15 min.

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel omawia budowę książki, z jakich elementów się składa i pokazuje to na przykładowej książce:
      * obwoluta- papierowa ochrona kładki, pełni funkcje ozdobną, reklamową,
      * okładka- może być miękka, z tektury, sztynw, lakierowana, matowa. Karty okładki połączone są grzbietem. Pełni funkcję ochronną, reklamową, informacyjną.
      * karta tytułowa- zawiera podstawowe informacje o autorze, tytule, współtwórcach ( ilustrator, tłumacz), miejscu wydania, wydawcę i rok wydania.
      * karta przedtytułowa- znajduje się tuż za wyklejką. Podaje tytuł i autora, bądź samo nazwisko autora albo sam tytuł. Może też być na niej tylko ilustarcja.
      * trzon- część główna ksiązki składa się z kartek. Tekst książki może być podzielony na rozdziały, części i uzupełniony ilustarcjami pozwalającymi na lepsze przyswojenie sobie treści oraz jej zapamiętanie.
      * spis treści- przeważnie znajduje się na końcu ksiązki, zaiwra tytuły rozdziałów, strony. Pozwala na szybkie zorientowanie się w treści ksiązki oraz znalezienie odpowiedniego fragmentu.
      * wyklejka- podwójna karta mocnego papieru przyklejona do pierwszej i ostatniej strony, łączaca je z okładką. Stanowi także ozdobę ksiązki, gdy jest kolorowa.
      * kapitałka- rodzaj tkaniny introligatorskiej w postaci tasiemki - wzmacnai książkę; cel estetyczny.
      * grzbiet

      Nauczyciel po wykładzie w celu utrawlenia wiadomości  prosi uczniów, aby za pomocą ruletki  Koła fortuny)wskazali poszczególne wylosowane elementy na książce. 
      https://wordwall.net/pl/resource/13090462/budowa-ksi%C4%85%C5%BCki

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z krótką ankietą i prosi uczniów, aby wybrali jedną odpowiedź i ją uzasadnili:
Dzisiejsz lekcja była:
* nudna
* ciekawa
* mało interesująca
* zajmująca
Uzasadnij swoją odpowiedź.

lub za pomocą Microsoft Forms
https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=STaNRXcK-EGLAZdMv03LWqHi59uKdUJArqXL0M_szkRUN05DNTNMRU03TlVHSVlNMjNVWjMzRlJNTS4u

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

R1brIKZJa2gib

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna