Budowa litosfery
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Budowa litosfery.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
3.5.: uczeń podaje główne cechy płytowej budowy litosfery; wykazuje związki pomiędzy płytową budową litosfery a występowaniem zjawisk wulkanicznych i trzęsień ziemi.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
wie, jakie są główne cechy płytowej budowy litosfery,
rozumie związki między płytową budową litosfery a występowaniem zjawisk wulkanicznych i trzęsień ziemi.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi podać główne cechy płytowej budowy litosfery,
potrafi podać związki pomiędzy płytową budową litosfery a występowaniem zjawisk wulkanicznych i trzęsień ziemi,
pokazuje na mapie rozmieszczenie wulkanów,
pokazuje na mapie rejony szczególnie zagrożone trzęsieniami ziemi.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się | Nauczyciel pyta uczniów, czy Polska jest terenem aktywnym sejsmicznie i czy grożą nam trzęsienia ziemi i wybuchy wulkanów. Uczniowie odpowiadają, nauczyciel komentuje odpowiedzi. Następnie pyta, jakie, zdaniem uczniów, regiony są szczególnie zagrożone trzęsieniami ziemi. W razie problemów z uzyskaniem odpowiedzi nauczyciel podpowiada. | praca z różnymi środkami informacji (podręczniki, książki, czasopisma geograficzne, słowniki, mapy) | pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia | indywidualna i zbiorowa, praca w grupach |
Etap realizacji | Geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Nauczyciel tłumaczy, czym są płyty litosfery. Następnie wskazuje na mapie płyty litosfery znajdujące się na terenie Europy. Następnie wyjaśnia, czym jest wulkan i jak jest zbudowany. Pokazuje na mapie najważniejsze wulkany w Europie, w tym Wezuwiusza i Etnę. Opowiada o erupcji Wezuwiusza w 79 r. n.e. Tłumaczy, jak pył wulkaniczny zasypał starożytne Pompeje, a lawa zalała Herkulanum. Tłumaczy, dlaczego ludzie, pomimo zagrożeń, wciąż mieszkają na terenach przywulkanicznych (na przykładzie Neapolu). Następnie pokazuje na mapie rejony, w których występuje najwięcej czynnych wulkanów. Nauczyciel omawia strefy oraz skutki trzęsień ziemi. Opowiada, w jaki sposób wysoko rozwinięte kraje, leżące w strefie aktywnej sejsmicznie (np. Japonia) minimalizują potencjalne straty spowodowane trzęsieniami ziemi. Tłumaczy, w jaki sposób jest prowadzony monitoring obszarów sejsmicznych. W toku lekcji nauczyciel wykorzystuje galerię zdjęć (zasób nr 2). | praca z różnymi środkami informacji (podręczniki, książki, czasopisma geograficzne słowniki, plansze, atlasy, mapy), galeria zdjęć (zasób nr 2) | pogadanka, wykład, praca w grupach, ćwiczenia | praca w grupach, indywidualna i zbiorowa |
Etap podsumowujący | Geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | W ramach podsumowania nauczyciel wyświetla film (zasób nr 1) i omawia zadanie domowe o następującej treści: Wyszukaj informacje na temat największych trzęsień ziemi w nowożytnej historii Europy. Czy któreś z nich wydarzyło się w pobliżu naszego kraju? | atlasy, mapa fizyczna świata, globusy uczniowskie, film (zasób nr 1) | pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia | praca w grupach indywidualna i zbiorowa |