SCENARIUSZ LEKCJI

GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Budowa litosfery.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • 3.5.: uczeń podaje główne cechy płytowej budowy litosfery; wykazuje związki pomiędzy płytową budową litosfery a występowaniem zjawisk wulkanicznych i trzęsień ziemi.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • wie, jakie są główne cechy płytowej budowy litosfery,

  • rozumie związki między płytową budową litosfery a występowaniem zjawisk wulkanicznych i trzęsień ziemi.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi podać główne cechy płytowej budowy litosfery,

  • potrafi podać związki pomiędzy płytową budową litosfery a występowaniem zjawisk wulkanicznych i trzęsień ziemi,

  • pokazuje na mapie rozmieszczenie wulkanów,

  • pokazuje na mapie rejony szczególnie zagrożone trzęsieniami ziemi.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap

wstępny

Geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się

Nauczyciel pyta uczniów, czy Polska jest terenem aktywnym sejsmicznie i czy grożą nam trzęsienia ziemi i wybuchy wulkanów. Uczniowie odpowiadają, nauczyciel komentuje odpowiedzi. Następnie pyta, jakie, zdaniem uczniów, regiony są szczególnie zagrożone trzęsieniami ziemi. W razie problemów z uzyskaniem odpowiedzi nauczyciel podpowiada.

praca z różnymi środkami informacji (podręczniki, książki, czasopisma geograficzne, słowniki, mapy)

pogadanka,

praca w grupach,

ćwiczenia

indywidualna i zbiorowa,

praca w grupach

Etap realizacji

Geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się

Nauczyciel tłumaczy, czym są płyty litosfery. Następnie wskazuje na mapie płyty litosfery znajdujące się na terenie Europy. Następnie wyjaśnia, czym jest wulkan i jak jest zbudowany. Pokazuje na mapie najważniejsze wulkany w Europie, w tym Wezuwiusza i Etnę. Opowiada o erupcji Wezuwiusza w 79 r. n.e. Tłumaczy, jak pył wulkaniczny zasypał starożytne Pompeje, a lawa zalała Herkulanum.

Tłumaczy, dlaczego ludzie, pomimo zagrożeń, wciąż mieszkają na terenach przywulkanicznych (na przykładzie Neapolu). Następnie pokazuje na mapie rejony, w których występuje najwięcej czynnych wulkanów.

Nauczyciel omawia strefy oraz skutki trzęsień ziemi. Opowiada, w jaki sposób wysoko rozwinięte kraje, leżące w strefie aktywnej sejsmicznie (np. Japonia) minimalizują potencjalne straty spowodowane trzęsieniami ziemi. Tłumaczy, w jaki sposób jest prowadzony monitoring obszarów sejsmicznych. W toku lekcji nauczyciel wykorzystuje galerię zdjęć (zasób nr 2).

praca z różnymi środkami informacji (podręczniki, książki, czasopisma geograficzne słowniki, plansze,

atlasy, mapy), galeria zdjęć (zasób nr 2)

pogadanka, wykład,

praca w grupach,

ćwiczenia

praca w grupach,

indywidualna i zbiorowa

Etap podsumowujący

Geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się

W ramach podsumowania nauczyciel wyświetla film (zasób nr 1) i omawia zadanie domowe o następującej treści:

Wyszukaj informacje na temat największych trzęsień ziemi w nowożytnej historii Europy. Czy któreś z nich wydarzyło się w pobliżu naszego kraju?

atlasy, mapa fizyczna świata, globusy uczniowskie, film (zasób nr 1)

pogadanka,

praca w grupach,

ćwiczenia

praca w grupach

indywidualna i zbiorowa

R6vsUSUigfU73

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 71.12 KB w języku polskim
R16QSmeYsTk0K

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 102.00 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3