Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Budowa utworu dramatycznego – Aleksander Fredro „Zemsta”

- uświadomienie przez uczniów roli dramatu w kulturze,

- powtórzenie i utrwalenie wiadomości o dramacie i jego częściach składowych.

Umiejętności

Uczeń:

- potrafi wskazać różnice w budowie poznanych lektur,

- dostrzega i rozumie wieloznaczność pojęcia dramat,

- umie wymienić rodzaje i cechy dramatu,

- potrafi wskazać osoby dramatu,

- znajduje w tekście odpowiednie fragmenty dotyczące: ekspozycji, zawiązania akcji, punktu kulminacyjnego, rozwiązania akcji,

- wie, czym jest akt, scena i odsłona,

- potrafi streścić akcję komedii,     

- tworzy poprawne konstrukcje zdaniowe,

- kształci logiczne myślenie.

Metoda i forma pracy

Metody: podawcza, poszukująca, elementy heurezy, pogadanki, praca z tekstem, dyskusja.

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.

Środki dydaktyczne

„Zemsta” Aleksandra Fredry, „Słownik języka polskiego”, „Słownik wyrazów obcych”, podręcznik.

1. Nauczyciel wita uczniów.

2. Następnie powtarza z nim informacje z poprzednich lekcji dotyczące postaci Aleksandra Fredry.

3. Uczniowie zapisują temat zajęć.

    1. Nauczyciel zaprasza uczniów do dyskusji na temat: Czym się różni budowa poznanych utworów? Teksty wybrane do dyskusji zostały omówione na wcześniejszych zajęciach. Są to: „Krzyżacy” Henryka Sienkiewicza, „Pan od przyrody” Zbigniewa Herberta o raz „Zemsta” Aleksandra Fredry.

    2. Wnioski z dyskusji uczniowie zapisują w zeszytach. W notatce powinny się znaleźć informacje, że mamy trzy rodzaje literackie: epikę, której przykładem są „Krzyżacy”, lirykę i tu umieścimy „Pana od przyrody” oraz dramat, czyli w naszym wypadku „Zemsta”.

    3. Następnie uczniowie w słownikach odszukują znaczenia słowa dramat.

Definicje:

Dramat – 1. utwór literacki, którego akcja przedstawiona jest w dialogach i monologach, przeznaczony do wystawienia na scenie; 2. jeden z trzech głównych rodzajów literackich (obok epiki i liryki), obejmujący takie utwory; 3. nieszczęście dotykające kogoś *.

* Definicja została zaczerpnięta ze Słownika języka polskiego pod redakcją M. Szymczaka, PWN, Warszawa 1994.

Dramat – jeden z trzech głównych rodzajów literackich, oparty na akcji i dialogu; sztuka sceniczna, zwłaszcza o charakterze poważnym; ciężkie przeżycie moralne, trudny konflikt życiowy; nieszczęście **.

** Definicja została zaczerpnięta ze Słownika wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych Władysława Kopalińskiego, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1989,

4. Uczniowie zapisują w zeszytach wszystkie znaczenia słowa dramat.

  1. Kolejno przychodzi czas na pracę z tekstem. Uczniowie przeglądają tekst lektury i wypisują osoby dramatu. Następnie kilku z nich dokonuje ustnego streszczenia lektury.

  2. Nauczyciel z uczniami przygląda się kompozycji utworu, zwraca uwagę na: akty, sceny, didaskalia. Przypomina znaczenie niezrozumiałych terminów.

  3. Kolejno zainteresowanie uczniów nauczyciel kieruje w stronę wewnętrznej budowy utworu. Pamiętając o treści utworu i przyglądając się jego budowie należy wyszczególnić: ekspozycję, zawiązanie akcji, rozwój akcji, punkt kulminacyjny oraz rozwiązanie akcji.

      1. Podsumowanie przeprowadzonych zajęć. Nauczyciel przypomina cele dzisiejszej lekcji i dokonuje zebrania wiadomości na temat dramatu. Wspólnie z uczniami redaguje notatkę, która zostaje zapisana w ich zeszytach.

Treści, które powinny zostać zebrane w notatce:

Dramat obejmuje utwory przeznaczone do wystawienia na scenie. Jest rodzajem literackim, dzieli się na kilkanaście gatunków: tragedia, komedia, dramat właściwy, monodram, musical, opera, operetka.

Tekst utworu dramatycznego dzieli się na: akty, sceny, odsłony.

Didaskalia – to tekst poboczny, zawierający informację na temat realizacji spektaklu, pochodzą one od autora.

Dialogi – to tzw. tekst główny. Podstawową formą podawczą jest dialog. Wydarzenia w utworze rozgrywają się tu i teraz, na oczach widowni, narrator nie jest, zatem potrzebny.

Podstawowe części kompozycyjne dramatu:

ekspozycja – zawiera przedstawienie bohaterów głównego konfliktu, pojawienie się sytuacji początkowej, wyjściowej, z której wynikają następne,

rozwinięcie akcji – jest to rozwój, narastanie sytuacji konfliktowej,

punkt kulminacyjny – jest to splot wielu wątków, moment największego napięcia, najważniejsze wydarzenie w utworze,

rozwiązanie akcji – jest to rozwiązanie, wyjaśnienie losów postaci, forma zakończenia.

5. Bibliografia

Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1995,

Nasiłkowski S., Metody nauczania, Toruń 1997,

Nagajowa M., Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994,

Orłowa K., Synowie H., Język ojczysty 2, Podręcznik do kształcenia językowego dla klasy pierwszej gimnazjum, Warszawa 2002,

Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa 1975,

Szymczak M., Słownik języka polskiego, t. I – III, Warszawa 1994.

Przygotuję się do sprawdzianu mojej wiedzy. Powtórzę i nauczę się na pamięć informacji o dramacie i jego budowie.

R5b8m69eKkIrj

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 33.00 KB w języku polskim