Budowle gotyckie. Jak wykonać projekt makiety zamku?

Etap

II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe:

(3.2) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury oraz opisuje ich funkcje i cechy charakterystyczne na tle epoki (posługując się podstawowymi terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin sztuki).

Temat lekcji:

Budowle gotyckie. Jak wykonać projekt makiety zamku?

Czas na realizację:

2 godziny lekcyjne.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wymienia gotyk jako jeden ze stylów średniowiecznych,

  • zna cechy architektury gotyckiej,

  • wymienia funkcje architektury gotyckiej: sakralną i świecką,

  • zna pojęcia: plan, bryła, konstrukcja,

  • zna etapy tworzenia makiety,

  • wie, jak wygląda warsztat architekta.

umiejętności – uczeń:

  • wymienia elementy konstrukcyjne stosowane w architekturze gotyckiej,

  • opisuje wzorcowy przykład budynku gotyckiego,

  • omawia konstrukcję świątyni gotyckiej,

  • wskazuje cechy charakterystyczne zamku,

  • potrafi wykonać makietę zamku.

postawy:

  • poszanowanie dla polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury,

  • rozwijanie wrażliwości estetycznej,

  • pobudzanie zainteresowania i podziwu dla architektury gotyckiej.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), pokaz materiału wizualnego, działania warsztatowe w zespole (makieta)

Forma pracy:

indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

schemat ukazujący plan, bryłę i sposób konstrukcji świątyni gotyckiej.

film instruktażowy na temat poszczególnych etapów pracy podczas wykonywania makiety zamku – podstawy konstrukcji.

Materiały plastyczne:

płyta lub sklejka, rolki tekturowe, pudełka różnej wielkości, szary papier do oklejania, farby plakatowe, klej, nożyczki

Przebieg lekcji

lekcja do realizacji po zajęciach na temat cech średniowiecza i sztuki romańskiej.

faza wprowadzająca:

(10 min.)

  1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).

  2. Powtórzenie wiadomości o cechach średniowiecza. Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące epoki oraz cech architektury romańskiej, pojawiają się takie cechy jak: masywność, łuk półkolisty, grube mury, małe okna.

faza realizacyjna:

część teoretyczna

(35 min.)

część praktyczna

(40 min.)

  1. Nauczyciel wprowadza termin gotyku jako stylu w architekturze i sztukach plastycznych, panującego w Europie w okresie średniowiecza; wyjaśnia pochodzenie nazwy i wskazuje Francję jako kolebkę stylu.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy. Każda z grup otrzymuje inne zadanie:

    1. grupa I. – cechy planu świątyni gotyckiej,

    2. grupa II. – opis bryły kościoła,

    3. grupa III. – konstrukcja świątyni

  3. Grupy pracują wykonują zadanie na podstawie wyświetlonego schematu, ukazującego plan, bryłę i sposób konstrukcji świątyni gotyckiej. (czas na wykonanie zadania: 15 minut).

  4. Po wykonaniu zadania poszczególne wyniki prezentują swoje spostrzeżenia i uzupełniają na tablicy tabelę. Sugestia wykonanej tabeli:

  1. Nauczyciel przypomina o obronnym charakterze budowli romańskich i wskazuje na tę samą cechę w zamkach gotyckich. Uczniowie przypominają terminy fosy, mostu zwodzonego a nauczyciel wprowadza i wyjaśnia pojęcia barbakanu, krenelażu i narożnych wieżyczek, które są charakterystyczne dla zamków gotyckich.

  2. Nauczyciel demonstruje film instruktażowy na temat poszczególnych etapów pracy podczas wykonywania makiety zamku.

  3. Uczniowie w tych samych grupach wykonują zadanie praktyczne, nauczyciel dzieli pracę w grupach, przydzielając uczniom odpowiednie zadania: projektanta, wykonawców oraz osób, które będą pracować nad wykończeniem pracy. Wszyscy uczniowie w ramach grup wzajemnie się uzupełniają i współpracują ze sobą, dzieląc się pomysłami i pomagając przy wyborze materiałów.

  4. Uczniowie rysują plan zamku na sklejce lub płycie, rozmieszczają na nim i odrysowują poszczególne pudełka, pozostawiając miejsce na fosę. Pomalowane pudełka z wyciętymi lub naklejonymi detalami architektonicznymi (okna, bramy, krenelaż) przyklejają w zaznaczone wcześniej miejsca. Ostatnim etapem pracy jest domalowanie fosy.

faza podsumowująca:

(5 min.)

  1. Uczniowie porządkują stanowiska pracy

  2. Uczniowie prezentują swoje prace, omawiając obecne w nich elementy charakterystyczne dla architektury gotyckiej.

  3. Ocena prac wyrażona stopniem

R1eDIDvZAtwjq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 108.00 KB w języku polskim
R112vlzIkuiWu

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 53.34 KB w języku polskim