Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Budowle gotyckie. Jak wykonać projekt makiety zamku?

Etap

II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe:

(3.2) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury oraz opisuje ich funkcje i cechy charakterystyczne na tle epoki (posługując się podstawowymi terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin sztuki).

Temat lekcji:

Budowle gotyckie. Jak wykonać projekt makiety zamku?

Czas na realizację:

2 godziny lekcyjne.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wymienia gotyk jako jeden ze stylów średniowiecznych,

  • zna cechy architektury gotyckiej,

  • wymienia funkcje architektury gotyckiej: sakralną i świecką,

  • zna pojęcia: plan, bryła, konstrukcja,

  • zna etapy tworzenia makiety,

  • wie, jak wygląda warsztat architekta.

umiejętności – uczeń:

  • wymienia elementy konstrukcyjne stosowane w architekturze gotyckiej,

  • opisuje wzorcowy przykład budynku gotyckiego,

  • omawia konstrukcję świątyni gotyckiej,

  • wskazuje cechy charakterystyczne zamku,

  • potrafi wykonać makietę zamku.

postawy:

  • poszanowanie dla polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury,

  • rozwijanie wrażliwości estetycznej,

  • pobudzanie zainteresowania i podziwu dla architektury gotyckiej.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), pokaz materiału wizualnego, działania warsztatowe w zespole (makieta)

Forma pracy:

indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

schemat ukazujący plan, bryłę i sposób konstrukcji świątyni gotyckiej.

film instruktażowy na temat poszczególnych etapów pracy podczas wykonywania makiety zamku – podstawy konstrukcji.

Materiały plastyczne:

płyta lub sklejka, rolki tekturowe, pudełka różnej wielkości, szary papier do oklejania, farby plakatowe, klej, nożyczki

Przebieg lekcji

lekcja do realizacji po zajęciach na temat cech średniowiecza i sztuki romańskiej.

faza wprowadzająca:

(10 min.)

  1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).

  2. Powtórzenie wiadomości o cechach średniowiecza. Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące epoki oraz cech architektury romańskiej, pojawiają się takie cechy jak: masywność, łuk półkolisty, grube mury, małe okna.

faza realizacyjna:

część teoretyczna

(35 min.)

część praktyczna

(40 min.)

  1. Nauczyciel wprowadza termin gotyku jako stylu w architekturze i sztukach plastycznych, panującego w Europie w okresie średniowiecza; wyjaśnia pochodzenie nazwy i wskazuje Francję jako kolebkę stylu.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy. Każda z grup otrzymuje inne zadanie:

    1. grupa I. – cechy planu świątyni gotyckiej,

    2. grupa II. – opis bryły kościoła,

    3. grupa III. – konstrukcja świątyni

  3. Grupy pracują wykonują zadanie na podstawie wyświetlonego schematu, ukazującego plan, bryłę i sposób konstrukcji świątyni gotyckiej. (czas na wykonanie zadania: 15 minut).

  4. Po wykonaniu zadania poszczególne wyniki prezentują swoje spostrzeżenia i uzupełniają na tablicy tabelę. Sugestia wykonanej tabeli:

  1. Nauczyciel przypomina o obronnym charakterze budowli romańskich i wskazuje na tę samą cechę w zamkach gotyckich. Uczniowie przypominają terminy fosy, mostu zwodzonego a nauczyciel wprowadza i wyjaśnia pojęcia barbakanu, krenelażu i narożnych wieżyczek, które są charakterystyczne dla zamków gotyckich.

  2. Nauczyciel demonstruje film instruktażowy na temat poszczególnych etapów pracy podczas wykonywania makiety zamku.

  3. Uczniowie w tych samych grupach wykonują zadanie praktyczne, nauczyciel dzieli pracę w grupach, przydzielając uczniom odpowiednie zadania: projektanta, wykonawców oraz osób, które będą pracować nad wykończeniem pracy. Wszyscy uczniowie w ramach grup wzajemnie się uzupełniają i współpracują ze sobą, dzieląc się pomysłami i pomagając przy wyborze materiałów.

  4. Uczniowie rysują plan zamku na sklejce lub płycie, rozmieszczają na nim i odrysowują poszczególne pudełka, pozostawiając miejsce na fosę. Pomalowane pudełka z wyciętymi lub naklejonymi detalami architektonicznymi (okna, bramy, krenelaż) przyklejają w zaznaczone wcześniej miejsca. Ostatnim etapem pracy jest domalowanie fosy.

faza podsumowująca:

(5 min.)

  1. Uczniowie porządkują stanowiska pracy

  2. Uczniowie prezentują swoje prace, omawiając obecne w nich elementy charakterystyczne dla architektury gotyckiej.

  3. Ocena prac wyrażona stopniem

R1eDIDvZAtwjq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 108.00 KB w języku polskim
R112vlzIkuiWu

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 53.34 KB w języku polskim