| II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI |
| |
| |
| |
| (3.2) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury oraz opisuje ich funkcje i cechy charakterystyczne na tle epoki (posługując się podstawowymi terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin sztuki). |
| |
| Budowle gotyckie. Jak wykonać projekt makiety zamku? |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
wymienia gotyk jako jeden ze stylów średniowiecznych,
zna cechy architektury gotyckiej,
wymienia funkcje architektury gotyckiej: sakralną i świecką,
zna pojęcia: plan, bryła, konstrukcja,
zna etapy tworzenia makiety,
wie, jak wygląda warsztat architekta.
|
| umiejętności – uczeń:
wymienia elementy konstrukcyjne stosowane w architekturze gotyckiej,
opisuje wzorcowy przykład budynku gotyckiego,
omawia konstrukcję świątyni gotyckiej,
wskazuje cechy charakterystyczne zamku,
potrafi wykonać makietę zamku.
|
| postawy:
poszanowanie dla polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury,
rozwijanie wrażliwości estetycznej,
pobudzanie zainteresowania i podziwu dla architektury gotyckiej.
|
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), pokaz materiału wizualnego, działania warsztatowe w zespole (makieta) |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | schemat ukazujący plan, bryłę i sposób konstrukcji świątyni gotyckiej. film instruktażowy na temat poszczególnych etapów pracy podczas wykonywania makiety zamku – podstawy konstrukcji. |
| |
| płyta lub sklejka, rolki tekturowe, pudełka różnej wielkości, szary papier do oklejania, farby plakatowe, klej, nożyczki |
| |
| lekcja do realizacji po zajęciach na temat cech średniowiecza i sztuki romańskiej. |
faza wprowadzająca: (10 min.) |
Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).
Powtórzenie wiadomości o cechach średniowiecza. Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące epoki oraz cech architektury romańskiej, pojawiają się takie cechy jak: masywność, łuk półkolisty, grube mury, małe okna.
|
faza realizacyjna: część teoretyczna (35 min.) część praktyczna (40 min.) |
Nauczyciel wprowadza termin gotyku jako stylu w architekturze i sztukach plastycznych, panującego w Europie w okresie średniowiecza; wyjaśnia pochodzenie nazwy i wskazuje Francję jako kolebkę stylu.
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy. Każda z grup otrzymuje inne zadanie:
grupa I. – cechy planu świątyni gotyckiej,
grupa II. – opis bryły kościoła,
grupa III. – konstrukcja świątyni
Grupy pracują wykonują zadanie na podstawie wyświetlonego schematu, ukazującego plan, bryłę i sposób konstrukcji świątyni gotyckiej. (czas na wykonanie zadania: 15 minut).
Po wykonaniu zadania poszczególne wyniki prezentują swoje spostrzeżenia i uzupełniają na tablicy tabelę. Sugestia wykonanej tabeli:
Nauczyciel przypomina o obronnym charakterze budowli romańskich i wskazuje na tę samą cechę w zamkach gotyckich. Uczniowie przypominają terminy fosy, mostu zwodzonego a nauczyciel wprowadza i wyjaśnia pojęcia barbakanu, krenelażu i narożnych wieżyczek, które są charakterystyczne dla zamków gotyckich.
Nauczyciel demonstruje film instruktażowy na temat poszczególnych etapów pracy podczas wykonywania makiety zamku.
Uczniowie w tych samych grupach wykonują zadanie praktyczne, nauczyciel dzieli pracę w grupach, przydzielając uczniom odpowiednie zadania: projektanta, wykonawców oraz osób, które będą pracować nad wykończeniem pracy. Wszyscy uczniowie w ramach grup wzajemnie się uzupełniają i współpracują ze sobą, dzieląc się pomysłami i pomagając przy wyborze materiałów.
Uczniowie rysują plan zamku na sklejce lub płycie, rozmieszczają na nim i odrysowują poszczególne pudełka, pozostawiając miejsce na fosę. Pomalowane pudełka z wyciętymi lub naklejonymi detalami architektonicznymi (okna, bramy, krenelaż) przyklejają w zaznaczone wcześniej miejsca. Ostatnim etapem pracy jest domalowanie fosy.
|
faza podsumowująca: (5 min.) |
Uczniowie porządkują stanowiska pracy
Uczniowie prezentują swoje prace, omawiając obecne w nich elementy charakterystyczne dla architektury gotyckiej.
Ocena prac wyrażona stopniem
|