Budujemy miasto z pudełek – jestem urbanistą

Etap

I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III

Przedmiot

Edukacja plastyczna

Wymagania szczegółowe:

(II.1.b) korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej (zgodnie z elementarną wiedzą o prawach autora)

Temat lekcji:

Budujemy miasto z pudełek – jestem urbanistą

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna pojęcia: przestrzeń, bryła, urbanista, makieta,

  • wypowiada się na temat znanych obiektów architektonicznych,

  • rozróżnia przestrzeń miejską i wiejską,

  • posiada elementarną wiedzę o prawach autorskich.

umiejętności – uczeń:

  • potrafi wskazać różnice w usytuowaniu przestrzennym obiektów,

  • wykonuje proste obiekty przestrzenne,

  • potrafi zastosować określone narzędzia i materiały,

  • stosuje różne techniki plastyczne podczas pracy.

postawy:

  • kształtowanie wyobraźni,

  • pobudzanie do aktywności twórczej i kreatywności,

  • rozwijanie poczucia własnej wartości,

  • szacunek dla zabytków.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja filmu i animacji, działania praktyczne (malowanie farbami, wycinanie, wyklejanie).

Forma pracy:

indywidualna, grupowa, zbiorowa

Środki dydaktyczne:

ilustracje z gazet, prospekty, widokówki ukazujące zabudowę miejska, plenery wiejskie, pejzaże

w tym zasoby multimedialne:

animacja ukazująca usytuowanie obiektów w przestrzeni.

film pokazujący kilka różnych widoków (zagospodarowanie przestrzeni wiejskiej, miejskiej).

Materiały plastyczne:

pudełka i kartoniki różnej wielkości, farby plakatowe, gazety, nożyczki, klej, pędzle

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Przypomnienie pojęć: architektura, architekt, budowla.

  3. Obejrzenie filmu (zasób: film pokazujący kilka różnych widoków (zagospodarowanie przestrzeni wiejskiej, miejskiej).

  4. Wprowadzenie pojęć: przestrzeń, bryła, urbanista.

faza wprowadzająca:

(5 min.)

faza realizacyjna:

(28 min.)

Uwaga: na wcześniejszych zajęciach uczniowie zostali poinformowani o przyniesieniu różnej wielkości pudełek i kartoników. Do zadania nauczyciela należy przygotowanie dużego kartonu (karton trzeba rozłożyć w taki sposób, aby powstały trzy ściany boczne a czwartą wykorzystać jako przedłużenie podłoża).

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy:

    1. grupa I będzie wykonywać z pudełek domy, bloki, budynki występujące w przestrzeni miejskiej lub wiejskiej,

    2. grupa II na pudełkach wykona elementy występujące w otoczeniu (np. samochody, drzewa, krzewy),

  2. Nauczyciel wyjaśnia sposób wykonania zadania do realizacji – uczniowie malują pudełka lub wykorzystują przyniesione gazety i wycinają z nich elementy, detale (okna, drzwi, fasady, dachy, drzewa, samochody itp.) i naklejają je na pomalowane pudełka. Nauczyciel zwraca uwagę na dopasowanie wykonywanych obiektów do wielkości pudełek; nadzoruje prace uczniów i udziela wskazówek.

  3. Po wykonaniu prac uczniowie oglądają animację z zasobu, ukazującą usytuowanie obiektów w przestrzeni. Animacja jest wskazówką dla uczniów do zrealizowania wspólnej makiety, w której wykorzystają wcześniej zrobione prace.

faza podsumowująca:

(12 min.)

  1. Wykonanie makiety: w dużym, przygotowanym wcześniej przez nauczyciela kartonie uczniowie rozmieszają swoje prace. Nauczyciel pomaga dzieciom w odpowiednim ustawieniu elementów (uwzględnienie ich wielkości).

  2. Porządkowanie stanowiska pracy.

  3. Nauczyciel ocenia prace grup.

R14hOjtMdKd27

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 86.00 KB w języku polskim
R1Gsy2FxHKBl0

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 48.43 KB w języku polskim