| I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III |
| |
| |
| |
| (II.1.b) korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej (zgodnie z elementarną wiedzą o prawach autora) |
| |
| Budujemy miasto z pudełek – jestem urbanistą |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna pojęcia: przestrzeń, bryła, urbanista, makieta,
wypowiada się na temat znanych obiektów architektonicznych,
rozróżnia przestrzeń miejską i wiejską,
posiada elementarną wiedzę o prawach autorskich.
|
| umiejętności – uczeń:
potrafi wskazać różnice w usytuowaniu przestrzennym obiektów,
wykonuje proste obiekty przestrzenne,
potrafi zastosować określone narzędzia i materiały,
stosuje różne techniki plastyczne podczas pracy.
|
| postawy:
kształtowanie wyobraźni,
pobudzanie do aktywności twórczej i kreatywności,
rozwijanie poczucia własnej wartości,
szacunek dla zabytków.
|
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja filmu i animacji, działania praktyczne (malowanie farbami, wycinanie, wyklejanie). |
| |
| indywidualna, grupowa, zbiorowa |
| |
| ilustracje z gazet, prospekty, widokówki ukazujące zabudowę miejska, plenery wiejskie, pejzaże |
w tym zasoby multimedialne: | animacja ukazująca usytuowanie obiektów w przestrzeni. film pokazujący kilka różnych widoków (zagospodarowanie przestrzeni wiejskiej, miejskiej). |
| |
| pudełka i kartoniki różnej wielkości, farby plakatowe, gazety, nożyczki, klej, pędzle |
| |
|
Czynności organizacyjne.
Przypomnienie pojęć: architektura, architekt, budowla.
Obejrzenie filmu (zasób: film pokazujący kilka różnych widoków (zagospodarowanie przestrzeni wiejskiej, miejskiej).
Wprowadzenie pojęć: przestrzeń, bryła, urbanista.
|
faza wprowadzająca: (5 min.) | |
faza realizacyjna: (28 min.) | Uwaga: na wcześniejszych zajęciach uczniowie zostali poinformowani o przyniesieniu różnej wielkości pudełek i kartoników. Do zadania nauczyciela należy przygotowanie dużego kartonu (karton trzeba rozłożyć w taki sposób, aby powstały trzy ściany boczne a czwartą wykorzystać jako przedłużenie podłoża).
Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy:
grupa I będzie wykonywać z pudełek domy, bloki, budynki występujące w przestrzeni miejskiej lub wiejskiej,
grupa II na pudełkach wykona elementy występujące w otoczeniu (np. samochody, drzewa, krzewy),
Nauczyciel wyjaśnia sposób wykonania zadania do realizacji – uczniowie malują pudełka lub wykorzystują przyniesione gazety i wycinają z nich elementy, detale (okna, drzwi, fasady, dachy, drzewa, samochody itp.) i naklejają je na pomalowane pudełka. Nauczyciel zwraca uwagę na dopasowanie wykonywanych obiektów do wielkości pudełek; nadzoruje prace uczniów i udziela wskazówek.
Po wykonaniu prac uczniowie oglądają animację z zasobu, ukazującą usytuowanie obiektów w przestrzeni. Animacja jest wskazówką dla uczniów do zrealizowania wspólnej makiety, w której wykorzystają wcześniej zrobione prace.
|
faza podsumowująca: (12 min.) |
Wykonanie makiety: w dużym, przygotowanym wcześniej przez nauczyciela kartonie uczniowie rozmieszają swoje prace. Nauczyciel pomaga dzieciom w odpowiednim ustawieniu elementów (uwzględnienie ich wielkości).
Porządkowanie stanowiska pracy.
Nauczyciel ocenia prace grup.
|