Buildings – ćwiczenia w mówieniu
Buildings – ćwiczenia w mówieniu
1. Cele lekcji
Ogólny cel lekcji: doskonalenie sprawności słuchania ze zrozumieniem i mówienia, poznawanie najważniejszych informacji o architekturze.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
najważniejsze informacje o architekturze
słowa i zwroty związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
doskonali sprawność słuchania ze zrozumieniem
poszerza wiedzę na temat architektury
potrafi opisać zdjęcia, budynki
formułuje opinie o budynkach
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania, pracy indywidualnej i w parze
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie bawi się sprzętem, tylko wykonuje ćwiczenia zgodnie z poleceniem
samodzielnie przygotowuje wypowiedź, nie odpisuje od kolegów
nie boi się prezentować swoich opinii
2. Metoda i forma pracy
Metoda: komunikacyjna, metoda frontalna, praca z podręcznikiem, pytania i odpowiedzi, pogadanka.
Forma: praca w grupach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, zdjęcia, pocztówki, magnetofon, kaseta, słowniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Dowiecie się dzisiaj najważniejszych rzeczy o architekturze”.
Rozgrzewka językowa: burza mózgów. Nauczyciel pyta: What famous buildings do you know? What styles do you know? Materials? Kinds of buildings? Uczniowie odpowiadają.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi o otworzenie podręcznika na stronie 129 i zapoznanie się z materiałem wizualnym oraz opisem zdjęć. Pyta: Which of the buildings do you like? Why? Wyznaczeni uczniowie odpowiadają.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy, każdej przydziela jeden nagłówek (styles, materials, features, buildings) i prosi o uzupełnienie, wyszukanie innych przykładów, słów oraz skojarzeń. Uczniowie korzystają ze słowników. Grupy mają 5 minut na pracę, po czym 1 uczeń z każdej grupy prezentuje znalezione słowa, tłumaczy je na język polski i zapisuje na tablicy dla kolegów. Nauczyciel uzupełnia wiadomości uczniów, poprawia ewentualne błędy (ćwiczenie 2/129). Słowa z podręcznika (key words) również zostają wyjaśnione. Słownictwo tematyczne znajduje się także w załączniku (a).
Uczniowie ćwiczą nowe wyrazy, uzupełniając tabelkę z ćwiczenia nr 3 ze słuchu. Słuchają nagrania – opisu budynków na zdjęciach, przyporządkowując pisemnie słowa kluczowe do budynków na zdjęciach. Nagranie jest odtwarzane 2 razy. Nauczyciel pyta też, jakie jeszcze informacje uczniowie usłyszeli na kasecie. Uczniowie opowiadają po polsku.
Nauczyciel rozdaje zdjęcia różnych znanych budynków i prosi o zastosowanie nowych słów do ich opisu i wyrażenia opinii o nich. Nauczyciel pomaga w problemach, odpowiada na pytania. Chętni uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Modelowa odpowiedź ucznia znajduje się w załączniku (b).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność plusami i minusami. Przypomina o konieczności nauczenia się dzisiaj poznanych słów. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Pre‑Intermediate, Spain, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.
6. Załączniki
Słownictwo tematyczne
art deco, baroque, concrete, neo‑classical, office block, palace, wood, features, brick, stone, curved roof, spire, thick walls, outskirts, in front, skyscraper, on top, spectacular, made of
Modelowy opis
Malbork castle is gothic. It has thick walls, spires, towers. It’s a museum. It’s by the river. It’s very big and spectacular. It’s made of brick.
c) Zadanie domowe
Wybierz dwa budynki: jeden, który ci się podoba oraz drugi, którego nie lubisz. Opisz obydwa, używając słownictwa z dzisiejszej lekcji i wyraź opinię o nich. Dołącz zdjęcia. Limit słów dla każdego opisu: 100.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
7. Uwagi do scenariusza
brak