Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Bulimia – choroba naszego wieku

1. Cele lekcji

Cel ogólny: Akceptacja własnego ciała.

a) Wiadomości

  • Uczeń wie, co to jest bulimia.

  • Uczeń zna przyczyny bulimii.

  • Uczeń zna skutki bulimii.

b) Umiejętności

  • Uczeń potrafi opisać główne cechy choroby.

  • Uczeń uświadamia sobie, które części ciała zaniedbuje.

2. Metoda i forma pracy

Metoda pracy:

  • Łańcuch skojarzeń

  • Zabawa

  • Wykład

  • Zdania niedokończone

Forma pracy:

  • Indywidualna

  • Grupowa

  • Zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Materiały plastyczne (arkusze szarego papieru, kredki, flamastry)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Rundka wstępna:

Uczniowie po kolei określają swoją gotowość do zajęć w skali od 1 do 10.

Łańcuch skojarzeń:

Uczniowie kolejno wypowiadają skojarzenia z pojęciem bulimia, a następnie zapisują je na arkuszu szarego papieru.

b) Faza realizacyjna

  1. Zabawa – Mapa ciała.

Nauczyciel rozpoczyna zabawę od pytania: Jak obchodzicie się ze swoim ciałem? Dobrze czy niedbale? Po udzieleniu odpowiedzi, uczniowie biorą arkusz szarego papieru, kredki i malują samych siebie. Mają na to 10 minut. Po upływie czasu spokojnie oglądają obraz. Zadanie należy rozpocząć od głowy i przy każdej części ciała uczeń zadaje sobie pytanie: Co ta część ciała bardzo lubi, a czego nie lubi? Swoje odpowiedzi zapisuje na arkuszu papieru obok odpowiedniej części ciała. Na to zadanie uczniowie mają 15 minut. W kolejnym etapie zabawy uczniowie dobierają się czwórkami i przez 15 minut dyskutują na temat swoich obrazów. Następnie każdy uczeń ogląda jeszcze raz swój obraz i postanawia, co da w przyszłości swojemu ciału. Na wykonanie zadania uczniowie mają 5 minut. Na koniec zabawy wszyscy stają w kole. Kolejno każdy uczeń mówi, w jaki sposób będzie lepiej traktował własne ciało.

Propozycje pytań do uczniów po skończonej zabawie:

  • Czy zabawa podobała wam się?

  • Czy znacie kogoś, kto jest szczególnie przyjazny dla własnego ciała?

  • Czy znacie kogoś, kto szczególnie zaniedbuje własne ciało?

  • Na które części ciała zwracacie na co dzień najmniej uwagi?

  • O które części ciała dbacie na co dzień najbardziej?

  • Z kim najczęściej rozmawiacie o swoim ciele?

  1. Wykład – Wilczy głód – bulimia (załącznik 1).

Nauczyciel, nawiązując do wcześniejszej zabawy, tłumaczy uczniom, że są osoby, które niedbale traktują swoje ciało. Uważają, że ich ciało jest brzydkie i ciągle są niezadowoleni ze swojego wyglądu. Osoby tak mogą cierpieć na chorobę zwaną bulimią.

c) Faza podsumowująca

Zdania niedokończone:

Uczniowie kolejno kończą zdania wypowiadane przez nauczyciela:

  • Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem (-am) się, że…

  • Dzisiaj na zajęciach ważne dla mnie było…

  • Na dzisiejszych zajęciach nowe dla mnie było…

  • Na dzisiejszych zajęciach najbardziej zainteresowało mnie to, że…

5. Bibliografia

  1. Abraham S., Llewellyn‑Jones D., Anoreksja Bulimia Otyłość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

  2. http://pl.wikipedia.org/wiki/Bulimia

6. Załączniki

a) Wykład nauczyciela

Załącznik 1

Wilczy głód – bulimia

Co to jest bulimia? Nazwa bulimia pochodzi od słowa bulimis, co dosłownie oznacza byczy głód (limos – głód, bous – byk). Bulimia określana też jest jako żarłoczność psychiczna, chorobliwe objadanie się. Osoby poddające się napadom niepohamowanego przejadania się, inaczej mówiąc bulimii, stanowią grupę osób z zaburzeniami odżywiania się. Bywa też, że u niektórych pacjentów z bulimią rozwija się anoreksja. Napady bulimii zwykle zaczynają się między 15 a 24 rokiem życia, po okresie zwiększonej troski o swoją sylwetkę i wagę.

Główne cechy bulimii: Bulimia dotyka osoby, które nie akceptują swojego ciała, swojego wyglądu, wagi. Nie czują się dobrze w swoim ciele i pragną za wszelką cenę polepszyć swoje samopoczucie. U osób cierpiących na bulimię występuje przymus pochłaniania dużych ilości jedzenia w krótkim czasie, najczęściej do dwóch godzin. U tych osób napady niepohamowanego przejadania się zdarzają się częściej niż 2 razy w tygodniu. Jest to choroba o zaburzeniu psychicznym, a chorzy na nią zwykle czują się głodni nawet po spożytym posiłku. Podczas napadu bulimii większość osób chorych połyka szybko jedzenie, niemal panicznie wpycha je do ust. Napad może zacząć się o każdej porze dnia i zakończyć się nagle. Osoby te wykazują ciągłe zaniepokojenie swoją sylwetką i wagą, dlatego rygorystycznie ograniczają ilości jedzenia bądź stosują głodówkę między napadami bulimii. Zdarza się, że gimnastykują się intensywnie, by nie przytyć. Ponad połowa osób cierpiących na bulimię wywołuje wymioty w trakcie i pod koniec każdego napadu niepohamowanego przejadania się. Zdarza się, że między napadami stosują środki przeczyszczające czy odwadniające, próbując w ten sposób kontrolować swoją wagę. Większość pacjentów dotkniętych bulimią to kobiety.

Przyczyny bulimii:

  • samotność,

  • nuda,

  • brak bliskiej osoby, z czym chory nie potrafi sobie poradzić,

  • brak samoakceptacji,

  • konflikty rodzinne,

  • zaburzenia mechanizmów samoregulacji i samokontroli,

  • uszkodzenie ośrodka sytości w mózgu,

  • emocjonalne zaniedbanie dziecka w dzieciństwie.

Typy bulimii: Rozpoznano dwa typy. Pierwszy to typ przeczyszczający, w którym, po napadzie żarłoczności, następuje prowokowanie wymiotów oraz używanie środków przeczyszczających. Drugi to typ nieprzeczyszczający, w którym zamiast przeczyszczania się środkami farmakologicznymi i wymuszania wymiotów, chorzy stosują ścisłą dietę (często głodówkę), ograniczając ilość spożywanych pokarmów do minimum bądź też wykonują dużo wyczerpujących ćwiczeń fizycznych.

Zmiany fizyczne i psychiczne i osób cierpiących na bulimię:

  • niedobory pokarmowe,

  • uczucie pełna,

  • odwodnienie,

  • zmęczenie,

  • ospałość,

  • zły nastrój,

  • ból głowy,

  • niepokój,

  • zaparcia ,

  • niedociśnienie tętnicze,

  • dyskomfort w jamie brzusznej,

  • nieregularne miesiączki lub ich brak,

  • sucha skóra,

  • zgrubienia skóry palców (od prowokowania wymiotów),

  • rany lub blizny na grzbietach dłoni,

  • uszkodzenie szkliwa zębów,

  • uszkodzenie naczyń krwionośnych w oczach,

  • opuchlizna twarzy i policzków (zapalenia ślinianek),

  • rozciągnięcie żołądka do znacznych rozmiarów,

  • zaburzona praca nerek,

  • osłabienie serca, wątrobyukładu pokarmowego,

  • podrażnienie przełyku, zgaga,

  • w skrajnych przypadkach – pęknięcie przełyku lub przepony,

  • niechęć do samej siebie,

  • stany depresyjne,

  • poczucie wstydu i upokorzenia,

  • psychiczne uzależnienie od środków przeczyszczających i odwadniających,

  • agresywność.

Bulimia nieleczona może doprowadzić do śmierci.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji jest przeznaczony dla klasy drugiej gimnazjum.

R4tk3oW8NwKvK

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 109.63 KB w języku polskim
R1SUB9kAabt2U

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 37.00 KB w języku polskim