II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
2. Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:
2) różnicuje wartości rytmiczne nut i pauz;
4) zna podstawowe oznaczenia: metryczne, agogiczne, dynamiczne i artykulacyjne oraz fermatę;
3. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje podziału:
1) instrumentów muzycznych ze względu na źródło dźwięku – nazywa i charakteryzuje je;
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
1) zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej.
Nauczysz się
rozpoznawać słuchem instrumenty perkusyjne melodyczne i niemelodyczne;
rozpoznawać słuchem idiofony i membranofony;
klasyfikować instrumenty perkusyjne ze względu na źródło brzmienia;
klasyfikować instrumenty perkusyjne ze względu na wysokość brzmienia.
Bum tarara
Bum tarara – to wyrażenie od razu kojarzy się z dźwiękami bębenkaBębenekbębenka, czyli instrumentu perkusyjnego. Ale czy wiesz, jak w języku polskim nazywane są takie wyrazy lub ich zestawienia, które swoim brzmieniem naśladują dźwięki? Wysłuchaj poniższego przykładem aby zapoznać się z onomatopejomOnomatopejaonomatopejom.
RxEqXfbclyIpz
Posłuchaj jak brzmi zestaw perkusyjny, który najczęściej możesz usłyszeć w utworach szeroko pojętej muzyki rozrywkowej.
R1WgRiAIjOT4W
Instrumenty perkusyjne
Instrumenty perkusyjne to grupa instrumentów muzycznych obejmująca idiofonyIdiofonyidiofony i membranofonyMembranofonymembranofony. Dzieli się ją tradycyjnie na:
Instrumenty o określonej wysokości dźwięku (np. dzwonkiDzwonki orkiestrowe, dzwonkidzwonki, ksylofonKsylofonksylofon, kotłyKotłykotły)
Instrumenty o nieokreślonej wysokości dźwięku (np. tamburynTamburyntamburyn, trójkątTrójkąttrójkąt, werbelWerbelwerbel)
Zadaniem instrumentów perkusyjnych to między innymi podkreślenie pulsu, wzbogacenie brzmienia i nadanie charakteru utworowi muzycznemu.
Idiofony
Idiofony należą do najstarszych instrumentów na świecie. Były już wykorzystywane w społeczeństwach pierwotnych jako instrumenty sygnalizacyjne, a także podkreślały rytm w trakcie pracy i obrzędów. Najbardziej rozwinęły się w Afryce i Azji.
Idiofony to tzw. instrumenty „samodźwięczne”, w których wibratoremWibratorwibratorem jest ciało stałe mające naturalną sprężystość, nie wymagające wstępnego napięcia (jak struna czy membrana) ani specjalnego rezonatora. W zależności od zastosowanego systemu klasyfikacji idiofony dzielą się na różne grupy.
Ze względu na sposób pobudzania idiofony dzielą się na:
Uderzane pośrednio, np. prętem - trójkąttrójkąttrójkąt;
Uderzane bezpośrednio, np. o ziemię – tykwaTykwytykwa;
Zderzane, np. pary jednakowych instrumentów uderzane o siebie – talerzetalerzetalerze;
instrument z grupy idiofonów, pochodzenia azjatyckiego (w Europie od średniowiecza).
czelesta
RkjgtrbZZ0zUt
chimesy
REh5WvsoFS9ID
Ze względu na zastosowany materiał idiofony dzielą się na:
Ksylofony - drewno, np. ksylofon;
Metalofony – metal, np. wibrafon;
Litofony – kamień, np. zestaw kamieni;
Krystalofony – szkło, np. harmonika szklana.
Membranofony
Membranofony były znane od początku działalności człowieka, jako narzędzia sygnałowe. Wówczas napinano skórę na wypróchniałe pnie. Z czasem membranofony zyskały funkcje obrzędowe i taneczne. W Europie membranofony były używane już w neolicie.
Membranofony to grupa instrumentów, w których źródłem dźwięku jest drgająca membrana, np. skóra. Ze względu na budowę membranofony dzielą się na:
KotłyKotłyKotły – mają korpus sklepiony z jednej strony, membrana jest napięta;
BębnyBębenBębny – korpus bębna jest otwarty z obu stron tak jak rura, membrana jest napięta;
MirlitonyMirlitonMirlitony – membrana jest luźna, lekko przymocowana do ramki instrumentu o dowolnym kształcie.
Ze względu na sposób pobudzania membranofony dzielą się na:
Uderzane, np. pałką – kotły;
Pocierane, np. dłonią – bębenki obręczowe;
Dęte, np. strumieniem powietrza – mirlitony.
WerbelWerbelWerbel wraz z wielkim bębnem stanowią podstawowy zestaw perkusyjny. Posłuchaj jak brzmi werbel w zależności od techniki gry. Werbel swoje charakterystyczne brzmienie zyskuje dzięki sprężynom napiętym na dolnej membranie.
R14VmOu23RTti
RGtpaVXsxnDkd
R1WKTKUoY51Z4
R123jZxRZkn74
Kotły składają się z naciągu rozpiętego na miskowatym korpusie, najczęściej wykonanym z miedzi. Najpopularniejszy typ kotłów wyposażony jest w pedał, który pozwala na regulację napięcia membrany a tym samym daje możliwość strojenia instrumentu. Dawniej używano do tego śrub, które były o wiele mniej wygodne. Membrany są wykonywane ze skóry lub tworzyw sztucznych. Kotliści korzystają z różnych pałek, dzięki którym uzyskują różne barwy. Klasyczny zestaw kotłów składa się z czterech instrumentów.
RzBWD9aSymbNW
Popularnym instrumentem z grupy membranofonów są kongaKongakonga (congas). To rodzina bębnów kubańskich wywodzących się z Afryki. Pełny zestaw to cztery bębny (Nino, Quinto, Conga i Tumba). Congas są integralną częścią tradycyjnej kultury kubańskiej. Obecnie konga używane w szeroko pojętej muzyce rozrywkowej.
Posłuchaj jak na tych instrumentach gra Orlando Poleo, perkusista z Wenezueli.
RFzl9hDjneDkf
R8jajsm42QtNT
Instrumenty perkusyjne melodyczne i niemelodyczne
Wszystkie instrumenty perkusyjne, zarówno idiofony jak i membranofony, dzieli się jeszcze ze względu na wysokość dźwięku, jaką można z nich uzyskać. Te, na których można zagrać melodię przyjmują nazwę instrumenty perkusyjne melodyczne, czyli są to instrumenty o określonej wysokości dźwięku. Druga grupa to takie instrumenty, na których nie można zagrać melodii. Te instrumenty określane są jako niemelodyczne, czyli o nieokreślonej wysokości dźwięku.
MarimbaMarimbaMarimba to instrument ludowy, którego rodowód sięga czasów sprzed odkrycia Ameryki. Na marimbie grano w Afryce i Ameryce Środkowej. W tradycyjnej wersji do sztabek instrumentu, jako rezonatory doczepianie są tykwy – jednoroczne rośliny tropikalne z rodziny dyniowatych. Tradycyjne zespoły grające na marimbach zdobyły popularność w Gwatemali, gdzie są symbolem kultury narodowej. Marimba jest popularna również w muzyce rozrywkowej, wówczas używa się profesjonalnych instrumentów wysokiej klasy.
R5ghKYg0OqZPg
Przed Tobą kilka przykładów wykorzystania instrumentów perkusyjnych w muzyce klasycznej.
Posłuchaj, w jaki sposób Franciszek Liszt wykorzystał w koncercieKoncertkoncercie fortepianowym trójkąt, najmniejszy instrument perkusyjny z orkiestry symfonicznej.
RfMYn5Q3dPRmC
Interesującym przykładem użycia werbla jest Bolero Maurycego Ravela. Na werblu wygrywany jest wciąż ten sam rytm. Posłuchaj fragmentu tego utworu i śledź zapis muzyczny. Pierwsze cztery takty werbel gra tylko z akompaniamentem smyczków. Następnie melodię zaczyna grać fletFletflet. Zwróć uwagę na moment, w którym klarnetKlarnetklarnet przejmuje melodię po flecie, wówczas flet zaczyna akompaniować w tym samym rytmie, co werbel.
R15d21gbudwVX
Innym ciekawym przykładem muzycznym jest 94. Symfonia Józefa Haydna nazywana „Niespodzianką” lub „Z uderzeniem w kocioł”. Haydn zastosował w niej swego rodzaju żart, mianowicie w drugiej części początek melodii jest grany cicho a następnie jeszcze ciszej powtarzany. W momencie, kiedy oczekujemy niezwykle spokojnego zakończenia, nagle odzywa się ostry i bardzo głośny akord. Posłuchaj tego fragmentu.
współbrzmienie co najmniej trzech różnych dźwięków.
Bęben
Bęben
perkusyjny instrument muzyczny z grupy membranofonów.
Bębenek
Bębenek
mały bęben; instrument muzyczny z grupy membranofonów.
Czelesta
Czelesta
[wł. celeste ‘niebiański’], celesta - instrument muzyczny z grupy idiofonów sztabkowych (idiofony), przypominający kształtem fisharmonię.
Drumla
Drumla
instrument z grupy idiofonów szarpanych, w kształcie podkowy, z elastyczną sprężynką wewnątrz.
Dzwonki orkiestrowe, dzwonki
Dzwonki orkiestrowe, dzwonki
wł. Campanelli - instrument z grupy idiofonów, składający się z różnej wielkości płytek metalowych, ułożonych w dwóch rzędach na drewnianej ramie lub w płaskim pudle, nastrojonych wg stopni skali chromatycznej.
Dzwony rurowe
Dzwony rurowe
instrument perkusyjny z rodziny idiofonów.
Flet
Flet
[fr.] - instrument z grupy aerofonów wargowych.
Gong
Gong
instrument z grupy idiofonów, pochodzenia azjatyckiego (w Europie od średniowiecza).
Grzechotka
Grzechotka
instrument muzyczny, idiofon.
Harmonia
Harmonia
dęty instrument z grupy idiofonów języczkowych.
Harmonika szklana
Harmonika szklana
dawny instrument muzyczny składający się ze szklanych kloszów, umieszczonych na wspólnej osi, wprowadzanych w ruch obrotowy.
Idiofony
Idiofony
[gr.] - grupa instrumentów, w których źródłem dźwięku (tzw. wibratorem) jest sprężysty element drgający (np. płytka, sztabka, pręt, rura, blaszka — tzw. języczek, naczynie z metalu, kamienia, drewna, szkła).
Klarnet
Klarnet
[wł. < łac.] - instrument z grupy aerofonów stroikowych.
Koncert
Koncert
[łac.], concerto, utwór muzyczny na instrument solo (koncert skrzypcowy, fortepianowy itp.) lub 2–4 instrumenty solowe (koncert podwójny, potrójny itd.) i orkiestrę.
Konga
Konga
instrument perkusyjny z rodziny membranofonów.
Kotły
Kotły
instrumenty perkusyjne z grupy membranofonów.
Ksylofon
Ksylofon
[gr. xýlon ‘drewno’, phōnḗ ‘dźwięk’], instrument z grupy idiofonów uderzanych w postaci kilku rzędów drewnianych płytek różnej długości, w które uderza się drewnianymi pałeczkami.
Marimba
Marimba
afrykański instrument perkusyjny, rodzaj ksylofonu.
Membranofony
Membranofony
[łac.-gr.] - grupa instrumentów, w których źródłem dźwięku jest drgająca membrana, np. skóra lub błona napięta na rezonatorze (tzn. na części instrumentu współbrzmiącej ze źródłem dźwięku i wzmacniającej jego brzmienie).
Mirliton
Mirliton
prymitywny membranofon dęty w postaci drewnianej, metalowej lub kartonowej rurki.
Onomatopeja
Onomatopeja
dźwiękonaśladownictwo, imitowanie pozajęzykowych efektów akustycznych środkami językowymi przez gromadzenie dźwiękonaśladowczych słów, sekwencji głoskowych (instrumentacja głoskowa) lub układów rytmicznych ze słów; np. „Ruszyła maszyna po szynach ospale” (J. Tuwim Lokomotywa).
Orkiestra symfoniczna
Orkiestra symfoniczna
orkiestra złożona z instrumentów smyczkowych, dętych, perkusyjnych, harfy, niekiedy fortepianu i innych.
Partytura
Partytura
[wł.] - zapis utworu zespołowego, sporządzony tak, aby wszystkie partie (głosy) utworu były zestawione jedna nad drugą wg określonego porządku, odzwierciedlającego ich wzajemne zsynchronizowanie.
Perkusja
Perkusja
[łac. percussio ‘uderzenie’] - grupa instrumentów obejmująca idiofony i membranofony uderzane.
Symfonia
Symfonia
[gr.] - cykliczna forma orkiestrowa, zazwyczaj 4‑częściowa, zbudowana zgodnie z zasadami cyklu sonatowego.
Talerze
Talerze
czynele, piatti, żele, instrument z grupy idiofonów.
Tamburyn
Tamburyn
tamburyno, mały, płaski bębenek z błoną napiętą na obręczy, w której umieszczone są brzęczące blaszki.
Trójkąt
Trójkąt
instrument perkusyjny w postaci metalowego pręta w kształcie niedomkniętego trójkąta, uderzany pałeczką.
Tykwa
Tykwa
instrument perkusyjny, który powstaje z wysuszonych i wydrążonych owoców tykwy.
Werbel
Werbel
[niem.] perkusyjny instrument, rodzaj małego bębna opatrzony od spodu kilkoma rezonującymi strunami.
Wibrator
Wibrator
część instrumentu muzycznego, wprawiana w drganie i wydająca dźwięk.
Utwór: Lokomotywa autorstw Juliana Tuwima. Wykonawca: Piotr Fronczewski. Na nagraniu aktor dynamicznie, rytmicznie i obrazowo czyta wiersz. Jego tekst: Stoi na stacji lokomotywa, Ciężka, ogromna i pot z niej spływa - Tłusta oliwa. Stoi i sapie, dyszy i dmucha, Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha: Buch - jak gorąco! Uch - jak gorąco! Puff - jak gorąco! Uff - jak gorąco! Już ledwo sapie, już ledwo zipie, A jeszcze palacz węgiel w nią sypie. Wagony do niej podoczepiali Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali, I pełno ludzi w każdym wagonie, A w jednym krowy, a w drugim konie, A w trzecim siedzą same grubasy, Siedzą i jedzą tłuste kiełbasy. A czwarty wagon pełen bananów, A w piątym stoi sześć fortepianów, W szóstym armata, o! jaka wielka! Pod każdym kołem żelazna belka! W siódmym dębowe stoły i szafy, W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy, W dziewiątym - same tuczone świnie, W dziesiątym - kufry, paki i skrzynie, A tych wagonów jest ze czterdzieści, Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści. Lecz choćby przyszło tysiąc atletów I każdy zjadłby tysiąc kotletów, I każdy nie wiem jak się natężał, To nie udźwigną - taki to ciężar! Nagle - gwizd! Nagle - świst! Para - buch! Koła - w ruch! Najpierw powoli jak żółw 2 ociężale Ruszyła maszyna po szynach ospale. Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem, I kręci się, kręci się koło za kołem, I biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej, I dudni, i stuka, łomoce i pędzi. A dokąd? A dokąd? A dokąd? Na wprost! Po torze, po torze, po torze, przez most, Przez góry, przez tunel, przez pola, przez las I spieszy się, spieszy, by zdążyć na czas, Do taktu turkoce i puka, i stuka to: Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to, Gładko tak, lekko tak toczy się w dal, Jak gdyby to była piłeczka, nie stal, Nie ciężka maszyna zziajana, zdyszana, Lecz fraszka, igraszka, zabawka blaszana. A skądże to, jakże to, czemu tak gna? A co to to, co to to, kto to tak pcha? Że pędzi, że wali, że bucha, buch-buch? To para gorąca wprawiła to w ruch, To para, co z kotła rurami do tłoków, A tłoki kołami ruszają z dwóch boków I gnają, i pchają, i pociąg się toczy, Bo para te tłoki wciąż tłoczy i tłoczy,, I koła turkocą, i puka, i stuka to: Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to!...
RFAe2ND8kpT6i
Utwór: Solo na perkusji, wykonawca: Simon Philips. Na nagraniu perkusista wykonuje dynamiczne solo, gra szybkie przebiegi po tom-tomach.
R1Elf7llU5Y6m
Utwór: Przykład gry na niewytłumionym werblu. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Na nagraniu kilka dźwięków zagranych na nie wytłumionym werblu. Dźwięki trwają długo, głęboko.
R199qIhwD8Fe2
Utwór: Przykład gry na wytłumionym werblu. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Na nagraniu kilka dźwięków zagranych na wytłumionym werblu. Dźwięki trwają krótko, są selektywne.
RmzW0NtF5LCOG
Utwór: Przykład gry na obręczy werbla. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Na nagraniu kilka dźwięków zagranych na obręczy werbla Dźwięki trwają krótko, są selektywne i dużo bardziej płaskie niż w poprzednich nagraniach.
R1FHMKgiFvGVZ
Utwór: Solo na congach, wykonawca: Orlando Poleo. Na nagraniu skoczny, szybki rytm zagrany na kongach. W czasie gry muzyk zmienia barwę instrumentu uderzając w różne miejsca membrany.
R1eEWFVRQ9pBi
Zespół Tradycyjny zespół z Gwatemali przygrywający do tańca, online-skills, CC BY 3.0
R1DwWGMTKLgUl
Utwór: I Koncert fortepianowy Es - dur, autorstwa Ferenca Liszta. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Na nagraniu utwór wykonywany przez pianistę i akompaniującą mu orkiestrę. Pianista gra szybką, błyskotliwą melodię. Orkiestra i trójkąt grają w przerwach. Tak jakby pianista dialogował z perkusistą grającym na trójkącie.
RcXqDa8580Dnd
Utwór: Bolero autorstwa Maurice Ravela wykonawca Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Na nagraniu początek Bolera Maurice’a Ravela. Utwór rozpoczyna się rytmem bolera granym na werblu, to rytmiczne ostinato będzie towarzyszyło przez cały utwór. Później spokojną, kołyszącą melodię gra flet piccolo.
R11nEr9GsDaoi
Utwór: Symfonia nr 94 G-dur Josepha Haydna. Wykonawca Berliner Philharmoniker, Herbert von Karajan. Na nagraniu początek części Symfonii znanej jako Symfonia z uderzeniem w kocioł. Muzyka rozpoczyna się łagodnie, tak jakby ktoś się skradał. Nagle pojawia się mocny akord i uderzenie w kocioł.
Przewiń
Głośność
Bibliografia
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
red. Mieczysław Szymczak, Słownik języka polskiego, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1979.