Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Business correspondence – faksy, maile i listy

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i pisania w oparciu o temat korespondencji biznesowej (handlowej).

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna słownictwo związane z korespondencją biznesową (handlową),

  • zna wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,

  • wie, jak prowadzi się korespondencję,

  • zna wzory korespondencji różnego typu.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi korespondencji biznesowej (handlowej),

  • ćwiczy sprawności czytania i pisania,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń w korespondencji,

  • potrafi czytać ze zrozumieniem,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • pisze emaile, faksy, listy.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki, przykładowe emaile, faksy, listy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Przypomnicie sobie zwroty związane z korespondencją. Następnie będziecie czytać i pisać listy, emaile, faksy. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, jakie są najważniejsze zasady pisania korespondencji handlowej. Uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel zapisuje przykładowe zwroty na tablicy.

  2. Uczniowie wykonują quiz o korespondencji ze strony 37. w podręczniku. Nauczyciel wyjaśnia zagadnienia, które są w nim poruszone lub prosi o to uczniów.

  3. Uczniowie czytają korespondencję z ćwiczenia 2. oraz wyjaśniają jej treść i podają jej typy, adresatów, tematy. Można przynieść dodatkowe emaile związane z typem klasy (specjalizacją) czy tematem zajęć, w zależności od potrzeb.

  4. Uczniowie czytają i tłumaczą ważne zwroty korespondencyjne z ćwiczenia 4/38. Powinni dodać swoje pomysły. Jeśli tego nie zrobią, nauczyciel uzupełnia podane wiadomości.

  5. Uczniowie pisemnie uzupełniają przykładową korespondencję ze strony 39. Nauczyciel podchodzi do uczniów i sprawdza ich postępy. Wyjaśnia trudne wyrażenia i pomaga w razie problemów.

  6. Uczniowie wyobrażają sobie, że są właścicielami różnych firm i w parach piszą własne przykłady korespondencji (jedno pytanie i jedna odpowiedź na parę). Nauczyciel monitoruje ich pracę i na bieżąco czyta ich emaile oraz listy.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Napisz korespondencję według wzoru z ćwiczenia 7/38.

  2. Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Uczniowie mniej zaawansowani mogą mieć problemy z napisaniem emaili na lekcji. Jeśli nie starczy czasu, uczniowie mogą napisać swoje własne przykłady korespondencji w domu. Powinni wyobrazić sobie, że mają własną firmę i napisać emaile z nią związane. Należy skupić się właśnie na emailach jako najnowocześniejszej formie korespondencji. Lekcję można przeprowadzić w pracowni komputerowej, ale tylko wtedy, gdy będzie czas na pisanie emaili. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z korespondencją, np.:

I reply to

I am writing

I enclose

I apologize for

Please contact me

I look forward to.

R1X60DNpvnMfU

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.17 KB w języku polskim
R1cyUwo1ltpre

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim