By nie utonąć w śmieciach.
Autor/autorka
Elżbieta Dąbrowska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
By nie utonąć w śmieciach.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawa programową. Wybrane przeze mnie zagadnienie pozwala na zapoznanie uczniów z tematem dbania o naszą planetę oraz zachęcenia ich do poznania środowiska przyrodniczego. Kształtowanie i rozwijanie świadomości ekologicznej od wczesnych lat szkolnych oraz dbanie o środowisko naturalne jest bardzo ważne dla przyszłości Ziemi. Proekologiczne zachowania i nawyki powinny być kształtowane i utrwalane w różnych sytuacjach w szkole i w domu.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowane narzędzia TIK uatrakcyjniają zajęcia, sprzyjają przyswojeniu i utrwaleniu wiadomości w sposób ciekawy, kreatywny oraz wielozmysłowy. Zajęcia w takiej formie dają uczniom nowe możliwości, uczą samodzielności i pomysłowości. Wyzwalają radość z wykonywanych zadań.
7. Cel ogólny zajęć
Rozwijanie świadomości ekologicznej uczniów. Pobudzanie do aktywnego działania na rzecz ochrony środowiska.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń, rozumie konieczność segregowania śmieci.
Uczeń, potrafi wymienić kilka czynników mających szkodliwy wpływ na przyrodę.
Zna kolory pojemników na odpady,
Wie, co to jest recykling.
Potrafi wypowiadać się pełnymi zdaniami.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
pogadanka, burza mózgów, pokaz, obserwacja, ćwiczenia praktyczne
Formy pracy:
indywidualna, zbiorowa
10. Środki dydaktyczne
komputer/ laptop/ tablica multimedialna/ smartfon
piosenka na platformie you tube Moja planeta
przysłowia o Ziemi
film edukacyjny na platformie you tube- segregacja śmieci, recykling
puzzle na platformie puzzlefactory Segregacja śmieci
gra edukacyjna na platformie wordwall SEGREGACJA ŚMIECI - Sortowanie grup (wordwall.net)
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer/tablica multimedialna/ tablet z dostępem do Internetu
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Ziemia w centrum zainteresowania.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Ułożenie hasła przez dzieci- Dzień Ziemi.
https://wordwall.net/pl/resource/31672598
2. Przysłowia mądrością narodów! – wyjaśnienie przysłów i powiedzeń o Ziemi Uczniowie rozwijają paski papieru i odczytują zapisane na nich przysłowia i powiedzenia. Przysłowia w materiałach pomocniczych. Próbują wyjaśnić ich znaczenie.
Aktywność 2
Temat: Śmieci zalewają świat.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Wysłuchanie piosenki o Ziemi pt. ,,Moja planeta”https://www.youtube.com/watch v=1MZovZPTP7I&ab_channel=%C5%9Apiewaj%C4%85ceBrzd%C4%85ce‑Piosenkidladzieci
Dzielenie się wrażeniami.
Wspólne udzielanie odpowiedzi - O co i dlaczego prosi Ziemia?
Podawanie przykładów działań, za pomocą których każdy człowiek może pomóc Ziemi.
Aktywność 3
Temat: Co powinniśmy robić, aby nie śmiecić?
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Wysłuchanie wiersza https://www.youtube.com/watch?v=7kqdON_92Iw&ab_channel=BajkiPoPolsku
2. Rozmowa na temat wiersza. Udzielanie odpowiedzi na pytania, co to : segregacja śmieci, recykling, frakcje odpadów, czego nie wrzucać do śmieci. Jakie są kolory pojemników na śmieci i co w nie wrzucać?
3. Układanie puzzli https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/304810-segregacja-%C5%9Bmieci#3x2
Aktywność 4
Temat: Co możesz obiecać Ziemi?
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Podsumowanie zajęć. Dzieci odpowiadają na pytanie Nauczciela: Czy należy dbać o czystość naszej planety i segregować śmieci?
2. Ćwiczenia w sortowaniu śmieci, dzieci odpowiadają, do jakiego pojemnika należy wrzucić daną rzecz. https://wordwall.net/pl/resource/1642684
3. Na zakończenie zajęć przeprowadzono ewaluację w formie ankiety
https://www.mentimeter.com/app/presentation/a6d025ad99e2e08258e168b5eb827ecb/3826103fe820
13. Sposób ewaluacji zajęć
ewaluacja za pomocą ankiety https://www.mentimeter.com/app/presentation/a6d025ad99e2e08258e168b5eb827ecb/3826103fe820
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz zajęć stacjonarnych oraz zdalnych. Można modyfikować wedle uznania i potrzeb.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna