Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Być wielbicielem Wisławy Szymborskiej

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zapoznaje się z sylwetką twórczą Wisławy Szymborskiej,

  • zapoznaje się z charakterystycznymi cechami poezji Szymborskiej.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • przedstawić twórczość Wisławy Szymborskiej,

  • wskazać charakterystyczne cechy poezji Szymborskiej.

2. Metoda i forma pracy

Dyskusja, praca w grupach, nauczanie sytuacyjne, praca analityczna z tekstami Szymborskiej.

3. Środki dydaktyczne

Egzemplarze Poezji Wisławy Szymborskiej.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Sprawdzenie listy obecności. Wykład: informacje o Szymborskiej, wskazanie m.in. na następujące fakty: noblistka, niechęć do dziennikarzy, wstydliwy fragment życia (pierwsze dwa tomiki świadczą o uwiedzeniu komunistyczną ideologią - sama poetka określa ten okres jako najgorsze doświadczenie w życiu), jej wiersze to skończone arcydzieła.

b) Faza realizacyjna

1. Praca z tekstem: analiza i interpretacja wierszy: Radość pisania, Nic dwa razy, Dwie małpy Bruegla.

2. Radość pisania – tajemnica twórczego pisania:

  • Co jest rzeczywistością w wierszu? (napisana sarna, napisany las)

  • Jak powstaje literacka rzeczywistość? (każde napisane słowo powołuje do życia napisane zjawiska i rzeczy)

  • Czy poeta posiada władzę?

Jest w kropli atramentu spory zapas

Myśliwych z przymrużonym okiem

Gotowych zbiec po stromym piórze w dół,

Otoczyć sarnę, złożyć się do strzału.

(tak, poeta w jednej chwili może podjąć decyzję o życiu i o śmierci; jedno słowo i napisaną sarnę spotyka śmierć)

  • Jaką władzę posiada poetka?

    1. Nic dwa razy - głęboki traktat filozoficzny, wiersz o przemijaniu:

  • Do jakiej filozofii odwołuje się poetka?

  • Kim był Heraklit? (filozofem, który mówił, iż nie można wejść dwa razy do tej samej rzeki)

  • Jak rozumiecie metaforę rzeki?

Próba naprowadzenia uczniów, że w świecie żadne zdarzenie nie jest powtarzalne, a wrażenia i uczucia są względne - zmieniają się ciągle.

  • W którym miejscu w utworze zostaje podkreślona wyjątkowość każdego człowieka?

Uśmiechnięci, współobjęci

Spróbujemy szukać zgody,

Choć różnimy się od siebie

Jak dwie krople czystej wody.

  • Zastanówcie się, czy dwie krople czystej wody mogą być identyczne?

    1. Dwie małpy Bruegla:

  • Kim jest tytułowy Bruegl? (Peter Breughel – malarz. Namalował obraz Dwie małpy. Przedstawia on dwie małpy siedzące w oknie i przykute do ściany łańcuchem. Za oknem widać miasto oraz morze z pływającymi po nim łódkami. Jedna z małp patrzy na oglądającego obraz, druga jest odwrócona bokiem i przysypia)

  • Gdzie znajduje się podmiot liryczny? (podmiot liryczny został umieszczony niejako w środku namalowanego obrazu)

  • Jakie tematy zostały poruszone w wierszu?

  • Jaka jest rzeczywistość wiersza?

  • Kim są egzaminatorzy?

  • Jaki przedmiot zdaje podmiot liryczny?

  • Jak myślicie, dlaczego małpy w wierszu ironicznie słuchają pytanego?

Koncept wiersza Szymborskiej polega na odwróceniu ról - natura sprawdza istotę ludzką z człowieczeństwa.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie charakterystycznych cech poezji Wisławy Szymborskiej:

  • zwięzłość, oszczędność wypowiedzi,

  • subtelne operowanie emocjami,

  • przywołanie zjawisk pozornie banalnych jako punkt wyjścia do głębokich refleksji,

  • operowanie paradoksami,

  • fascynacja ewolucją i przyrodą,

  • niechęć do historii, sceptycyzm wobec ludzkich dokonań,

  • niedomknięta kompozycja utworów,

  • korzystanie z filozofii antycznej, m.in. nawiązanie do Heraklita,

  • częste odwołania do tekstów kultury - malarstwo, literatura,

  • dowcip - pokrewny manierystycznemu konceptowi,

  • motyw zdziwienia światem - zaskoczenie rzeczami banalnie prostymi,

  • obrona indywidualności.

5. Bibliografia

W. Szymborska, Poezje, PIW, Warszawa 1977.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Wybierzcie dwa wiersze z dowolnego tomiku Wisławy Szymborskiej. Następnie przeanalizujcie i zinterpretujcie oraz wskażcie charakterystyczne cechy występujące w tych wierszach.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja poświęcona analizie wierszy Wisławy Szymborskiej – przeznaczona dla klasy trzeciej liceum ogólnokształcącego.

Rc2zUC9EQobHB

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.53 KB w języku polskim
R1Ly2jipSwTJw

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.00 KB w języku polskim