Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Olga Zjawiona

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadgimnazjalna - liceum - klasa II

2. Przedmiot

język polski

3. Temat zajęć

„Byłem u Ciebie (...) Fryderyku” - historia przyjaźni Norwida z Chopinem

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat realizuje zagadnienia z  podstawy programowej i  kompetencje kluczowe. Lekcja zawiera treści związane z dwoma przedstawicielami epoki romantyzmu. Zagadnienie ujęłam w sposob ciekawy - przyjaźni dwóch artystów -Cypriana Kamila Norwida oraz Fryderyka Chopina. Lekcja ma za zadanie zaciekawić uczniów oraz przybliżyć postać
i osiągnięcia Chopina dla naszej kultury oraz wskazać jak ważna dla każdego człowieka jest wartość przyjaźni.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Uczeń dzięki ćwiczeniu umiejętności cyfrowych może wyszukać oraz poznać konteksty kulturowe dzieł tych dwóch artystów.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń zna elementy biografii Norwida i Chopina oraz analizuje teksty kultury (utwór liryczny, proza, artykuł prasowy, artykuł naukowy)

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń: umie analizować tekst poetycki

  2. rozpoznaje różne gatunki publicystyczne

  3. wyszukuje rzetelne informacje w środowisku internetowym

  4. czyta ze zrozumieniem

  5. potrafi rozpozmać symbole i motywy

  6. zna najważniejsze informacje o Chopinie i Norwidzie

  7. rozumie kontekst historyczny i historycznoliteracki utworów

  8. wskazuje rolę sztuki, muzyki i poezji w życiu artystów

9. Metody i formy pracy

Burza mózgów

Elementy wykładu

Praca indywidualna

Praca z tekstem

Elementy dyskusji 

Metoda audiowizualna (udostępnienie  nagrań muzycznych z zasobów Google Arts&Culture oraz filmowych z You Tube)

Metody nauki zdalnej  - praca zdalna polegająca na udostępnianiu materiałów oraz praca w M. Teams

10. Środki dydaktyczne

- Google Arts&Culture   https://artsandculture.google.com/exhibit/fryderyk-chopin/_ALyc78USWHPKQ

 -  artykuł naukowy autorstwa Janusza Nowosada „ Cypriana Norwida Fortepian Chopina”https://docplayer.pl/9166515-Cypriana-norwida-fortepian-chopina.html

-  ćwiczenia na platformie e- podręczniki https://epodreczniki.pl/a/tworca-i-sztuka-w-wierszu-cypriana-kamila-norwida-fortepian-szopena/DGjFTdIRo

 - filmik biograficzny autorstwa 4 MUSIC 4U https://www.youtube.com/watch?v=12UMs4pUi1g

 - filmik biograficzny autorstwa Marcina Formelli https://www.youtube.com/watch?v=KQb14qwn7lI&t=181s

 - artykuł na stronie Muzeum Łazienki Królewskie https://www.lazienki-krolewskie.pl/pl/edukacja/baza-wiedzy/tworczosc-fryderyka-chopina

 - tekst literacki w serwisu Wolne Lektury https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/norwid-czarne-kwiaty.html

 - zwiastun filmu Chopin Pragnienie miłości w reż. Jerzego Antczaka https://www.filmweb.pl/video/Zwiastun/Chopin.+Pragnienie+mi%C5%82o%C5%9Bci+Zwiastun+nr+1-11706

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer stacjonarny/laptop/tablet 

Stałe łącze internetowe

Platforma M. Teams - przy nauczaniu zdalnym

Tablica multimedialna‑interaktywna/projektor/monitor/ - przy nauczaniu stacjonarnym 

Głośniki 

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja i dyskusja

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      1. Uczniowie na forum klasy dzielą się swoimi przemyśleniami dotyczącymi: podobieństw w życiorysach artystów, ich stosunku do sztuki, możliwości przyjaźni między nimi. Opisują swoje wrażenia z wysłuchanych utworów Chopina. W wypowiedzi powinni nawiązać do tych  czterech tekstów kultury (dwa filmiki, wirtualne muzeum oraz nagrania z muzyką Chopina) i umiejętnie się wypowiedzieć. 

      2. Czytamy wiersz Cypriana Kamila Norwida „Fotrepian Chopina”, wykorzystując e- podręczniki https://epodreczniki.pl/a/tworca-i-sztuka-w-wierszu-cypriana-kamila-norwida-fortepian-szopena/DGjFTdIRo

      3. Wspólnie omawiamy tekst poetycki, opisujemy kontekst historyczny, historycznoliteracki. Wykonujemy ćwiczenia: 1,2,3,4,7,8,9,12.1,12.2.

  • Aktywność 3

    • Temat: Analiza

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      1. Analiza utworu poetyckiego- wyszukiwanie motywu artysty (Pigmalion, Orfeusz, Chrystus), budowa utworu, muzyczność

      2. Czytanie krótkiego fragmentu utworu Cypriana Kamila Norwida Czarne kwiaty  https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/norwid-czarne-kwiaty.html - Akapit  10 -15, który zawiera opis przyjaźni poety z pianistą (oczami poety)

      3. Czytanie fragmentu artykułu naukowego autorstwa Janusza Nowosada „ Cypriana Norwida Fortepian Chopina” https://docplayer.pl/9166515-Cypriana-norwida-fortepian-chopina.html - który zawiera opis przyjaźni pianisty z poetą (oczami pianisty)

      4. Porównanie tych dwóch przekazów - krótka dyskusja.

  • Aktywność 4

    • Temat: Praktyka

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      1. Uczniowie zapoznają się z artykułem na stronie Muzeum Łazienki Królewskie https://www.lazienki-krolewskie.pl/pl/edukacja/baza-wiedzy/tworczosc-fryderyka-chopina - jest to przedstawienie współczesnych  kontekstów kulturowych związanych z Chopinem.

      2. Uczniowie mają wykonać zadanie: poszujaj w zasobach internetu kontekstów kulturowych związanych z Chopinem  (np. muzyka, film, sztuka) Chętni przesyłają na forum klasy linki i uzasadniają swój wybór.  Przykładowo mogą nawiązać do filmu Antczaka lub projektu muzycznego Natalii Kukulskiej „Czułe struny” . 

      3. Nauczyciel na koniec zachęca uczniów, by w wolnym czasie obejrzeli film biograficzny w reż. J. Antczaka Chopin. Pragnienie miłości Nauczyciel może pokazać im zwiastun filmu  z portalu FILMWEB https://www.filmweb.pl/video/Zwiastun/Chopin.+Pragnienie+mi%C5%82o%C5%9Bci+Zwiastun+nr+1-11706

      4. Praca domowa: Napisz krótką pracę na temat: Czym jest dla Ciebie przyjaźń? Odnieś się do tematu lekcji oraz podaj przykłady słynnych relacji przyjacielskich między artystami  w kulturze

13. Sposób ewaluacji zajęć

Krótka ankieta Forms. https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=2s00Nszve0SYZC-E8LtYol9gSHQGrKtMpBUHoZs8UtNUMlRSTUJXMUQ4SzdaV1RNUFo3QjE4REtGNy4u

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Lekcję można przeprowadzić w trybie stacjonarnym i dowolnie modyfikować. Wszystkie materiały uzyte w scenariuszu wykorzystane są wyłącznie w celach edukacyjnych. W przypadku, gdy wcześniej nie zadamy uczniom do obejrzenia filmików biograficznych- to lekcję należy przeprowadzić podczas 2 godzin lekcyjnych. 

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć