"Byłem u Ciebie (...) Fryderyku" - historia przyjaźni Norwida z Chopinem
Autor/autorka
Olga Zjawiona
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadgimnazjalna - liceum - klasa II
2. Przedmiot
język polski
3. Temat zajęć
„Byłem u Ciebie (...) Fryderyku” - historia przyjaźni Norwida z Chopinem
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat realizuje zagadnienia z podstawy programowej i kompetencje kluczowe. Lekcja zawiera treści związane z dwoma przedstawicielami epoki romantyzmu. Zagadnienie ujęłam w sposob ciekawy - przyjaźni dwóch artystów -Cypriana Kamila Norwida oraz Fryderyka Chopina. Lekcja ma za zadanie zaciekawić uczniów oraz przybliżyć postać
i osiągnięcia Chopina dla naszej kultury oraz wskazać jak ważna dla każdego człowieka jest wartość przyjaźni.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Uczeń dzięki ćwiczeniu umiejętności cyfrowych może wyszukać oraz poznać konteksty kulturowe dzieł tych dwóch artystów.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń zna elementy biografii Norwida i Chopina oraz analizuje teksty kultury (utwór liryczny, proza, artykuł prasowy, artykuł naukowy)
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń: umie analizować tekst poetycki
rozpoznaje różne gatunki publicystyczne
wyszukuje rzetelne informacje w środowisku internetowym
czyta ze zrozumieniem
potrafi rozpozmać symbole i motywy
zna najważniejsze informacje o Chopinie i Norwidzie
rozumie kontekst historyczny i historycznoliteracki utworów
wskazuje rolę sztuki, muzyki i poezji w życiu artystów
9. Metody i formy pracy
Burza mózgów
Elementy wykładu
Praca indywidualna
Praca z tekstem
Elementy dyskusji
Metoda audiowizualna (udostępnienie nagrań muzycznych z zasobów Google Arts&Culture oraz filmowych z You Tube)
Metody nauki zdalnej - praca zdalna polegająca na udostępnianiu materiałów oraz praca w M. Teams
10. Środki dydaktyczne
- Google Arts&Culture https://artsandculture.google.com/exhibit/fryderyk-chopin/_ALyc78USWHPKQ
- artykuł naukowy autorstwa Janusza Nowosada „ Cypriana Norwida Fortepian Chopina”https://docplayer.pl/9166515-Cypriana-norwida-fortepian-chopina.html
- ćwiczenia na platformie e- podręczniki https://epodreczniki.pl/a/tworca-i-sztuka-w-wierszu-cypriana-kamila-norwida-fortepian-szopena/DGjFTdIRo
- filmik biograficzny autorstwa 4 MUSIC 4U https://www.youtube.com/watch?v=12UMs4pUi1g
- filmik biograficzny autorstwa Marcina Formelli https://www.youtube.com/watch?v=KQb14qwn7lI&t=181s
- artykuł na stronie Muzeum Łazienki Królewskie https://www.lazienki-krolewskie.pl/pl/edukacja/baza-wiedzy/tworczosc-fryderyka-chopina
- tekst literacki w serwisu Wolne Lektury https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/norwid-czarne-kwiaty.html
- zwiastun filmu Chopin Pragnienie miłości w reż. Jerzego Antczaka https://www.filmweb.pl/video/Zwiastun/Chopin.+Pragnienie+mi%C5%82o%C5%9Bci+Zwiastun+nr+1-11706
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer stacjonarny/laptop/tablet
Stałe łącze internetowe
Platforma M. Teams - przy nauczaniu zdalnym
Tablica multimedialna‑interaktywna/projektor/monitor/ - przy nauczaniu stacjonarnym
Głośniki
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wstęp i doświadczenie
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Zadania organizacyjne - sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji, przedstawienie celów lekcji.
Uczniowie w domu mieli zapoznać się z dwoma filmikami z platformy You Tube -
- krótka biografia Chopina https://www.youtube.com/watch?v=12UMs4pUi1g
- krótka biografia Norwida https://www.youtube.com/watch?v=KQb14qwn7lI&t=181sNa początek lekcji zapoznają się z wirtualną wystawą o Fryderyku Chopinie zamieszczoną na Google Arts&Culture https://artsandculture.google.com/exhibit/fryderyk-chopin/_ALyc78USWHPKQhttps://artsandculture.google.com/exhibit/fryderyk-chopin/_ALyc78USWHPKQZnajduja się tam informacje biograficzne, nagrania utworów oraz opinie współczesnych kompozytorów o Chopinie.
Każdy uczeń ma czas do namysłu oraz przygotowanie się do przedstawienia swoich wrażeń z obejrzanej wystawy i pracy domowej.
Aktywność 2
Temat: Refleksja i dyskusja
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Uczniowie na forum klasy dzielą się swoimi przemyśleniami dotyczącymi: podobieństw w życiorysach artystów, ich stosunku do sztuki, możliwości przyjaźni między nimi. Opisują swoje wrażenia z wysłuchanych utworów Chopina. W wypowiedzi powinni nawiązać do tych czterech tekstów kultury (dwa filmiki, wirtualne muzeum oraz nagrania z muzyką Chopina) i umiejętnie się wypowiedzieć.
Czytamy wiersz Cypriana Kamila Norwida „Fotrepian Chopina”, wykorzystując e- podręczniki https://epodreczniki.pl/a/tworca-i-sztuka-w-wierszu-cypriana-kamila-norwida-fortepian-szopena/DGjFTdIRo
Wspólnie omawiamy tekst poetycki, opisujemy kontekst historyczny, historycznoliteracki. Wykonujemy ćwiczenia: 1,2,3,4,7,8,9,12.1,12.2.
Aktywność 3
Temat: Analiza
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Analiza utworu poetyckiego- wyszukiwanie motywu artysty (Pigmalion, Orfeusz, Chrystus), budowa utworu, muzyczność
Czytanie krótkiego fragmentu utworu Cypriana Kamila Norwida Czarne kwiaty https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/norwid-czarne-kwiaty.html - Akapit 10 -15, który zawiera opis przyjaźni poety z pianistą (oczami poety)
Czytanie fragmentu artykułu naukowego autorstwa Janusza Nowosada „ Cypriana Norwida Fortepian Chopina” https://docplayer.pl/9166515-Cypriana-norwida-fortepian-chopina.html - który zawiera opis przyjaźni pianisty z poetą (oczami pianisty)
Porównanie tych dwóch przekazów - krótka dyskusja.
Aktywność 4
Temat: Praktyka
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Uczniowie zapoznają się z artykułem na stronie Muzeum Łazienki Królewskie https://www.lazienki-krolewskie.pl/pl/edukacja/baza-wiedzy/tworczosc-fryderyka-chopina - jest to przedstawienie współczesnych kontekstów kulturowych związanych z Chopinem.
Uczniowie mają wykonać zadanie: poszujaj w zasobach internetu kontekstów kulturowych związanych z Chopinem (np. muzyka, film, sztuka) Chętni przesyłają na forum klasy linki i uzasadniają swój wybór. Przykładowo mogą nawiązać do filmu Antczaka lub projektu muzycznego Natalii Kukulskiej „Czułe struny” .
Nauczyciel na koniec zachęca uczniów, by w wolnym czasie obejrzeli film biograficzny w reż. J. Antczaka Chopin. Pragnienie miłości Nauczyciel może pokazać im zwiastun filmu z portalu FILMWEB https://www.filmweb.pl/video/Zwiastun/Chopin.+Pragnienie+mi%C5%82o%C5%9Bci+Zwiastun+nr+1-11706
Praca domowa: Napisz krótką pracę na temat: Czym jest dla Ciebie przyjaźń? Odnieś się do tematu lekcji oraz podaj przykłady słynnych relacji przyjacielskich między artystami w kulturze
13. Sposób ewaluacji zajęć
Krótka ankieta Forms. https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=2s00Nszve0SYZC-E8LtYol9gSHQGrKtMpBUHoZs8UtNUMlRSTUJXMUQ4SzdaV1RNUFo3QjE4REtGNy4u
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcję można przeprowadzić w trybie stacjonarnym i dowolnie modyfikować. Wszystkie materiały uzyte w scenariuszu wykorzystane są wyłącznie w celach edukacyjnych. W przypadku, gdy wcześniej nie zadamy uczniom do obejrzenia filmików biograficznych- to lekcję należy przeprowadzić podczas 2 godzin lekcyjnych.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć