Cajon – zestaw perkusyjny w pudełku - buleria
Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku: buleria
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna podstawowe zagrywki w rytmie buleria,
zna pochodzenie tego rytmu.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zagrać bulerię,
potrafi zastosować w praktyce zdobyte umiejętności z zakresu techniki grania na cajònie,
potrafi zastosować w praktyce umiejętności z zakresu rytmiki,
potrafi zagrać akcenty w mocnych i słabych częściach taktu.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Kartki z zapisem rytmu
Instrumenty cajòn , najlepiej w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów i dodatkowo jeden dla nauczyciela
Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD
Kasety lub płyty CD z nagraniami w stylu buleria
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza z kasety lub płyty CD utwór w stylu buleria, wyjaśniając, skąd styl ten pochodzi.
Nauczyciel prosi uczniów o określenie metrum utworu.
Uczniowie odpowiadają.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zapisanym rytmem i jego wariantami (załącznik 1).
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na podziały rytmiczne i nierównomierne rozłożenie akcentów w taktach.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom znaczenie tzw. zegara flamenco.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na miejsca, gdzie rytm się zaczyna i gdzie najczęściej występuje zerwanie.
Nauczyciel po kolei demonstruje poszczególne warianty rytmu.
Uczniowie grają kolejne warianty rytmu.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.
5. Bibliografia
Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.
Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
buleria
zegar flamenco
akcenty
12 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | 7 | i | 8 | i | 9 | i | 10 | i | 11 | i |
X | X | X | X | X |
↑ zerwanie
warianty
12 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | 7 | i | 8 | i | 9 | i | 10 | i | 11 | i | |
S | L | L | P | L | L | L | L | P | L | L | L | P | L | L | P | L | P | L | ||||||
T | P | P | P | P | P | |||||||||||||||||||
tup | X | X | X | X | X |
12 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | 7 | i | 8 | i | 9 | i | 10 | i | 11 | i | |
S | L | P | L | P | L | L | P | L | P | L | L | P | L | L | P | L | P | L | ||||||
T | P | P | P | P | P | |||||||||||||||||||
tup | X | X | X | X | X |
12 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | 7 | i | 8 | i | 9 | i | 10 | i | 11 | i | |
S | L | L | P | L | L | L | L | P | L | L | P | L | L | L | P | L | P | L | ||||||
T | P | P | P | P | P | |||||||||||||||||||
tup |
12 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | 7 | i | 8 | i | 9 | i | 10 | i | 11 | i | |
S | L | L | P | L | L | L | L | P | L | L | L | L | P | L | L | L | P | L | ||||||
T | P | P | P | P | P | |||||||||||||||||||
tup |
12 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | 7 | i | 8 | i | 9 | i | 10 | i | 11 | i | |
S | L | P | L | L | P | L | L | P | P | L | P | L | ||||||||||||
T | P | P | P | L | P | |||||||||||||||||||
tup |
12 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | 7 | i | 8 | i | 9 | i | I | 10 | i | 11 | i | |
S | L | P | L | L | P | L | L | P | P | L | L | P | L | ||||||||||||
T | P | P | P | L | P | ||||||||||||||||||||
tup |
12 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | 7 | i | i | 8 | i | i | 9 | i | i | 10 | i | 11 | i | |
S | L | P | L | L | P | L | P | L | P | L | P | L | P | L | P | L | P | L | |||||||||
T | P | P | P | ||||||||||||||||||||||||
tup |
12 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | 7 | i | 8 | i | 9 | i | 10 | i | 11 | i | |
S | L | L | P | L | L | L | L | P | L | L | L | P | L | L | P | L | P | L | ||||||
T | P | P | P | P | P | |||||||||||||||||||
tup |
Uwaga! Czerwony kolor czcionki w zakończeniach oznacza, że uderzenia te są nieobowiązkowe (w wypadku wcześniejszego zerwania nie gramy ich).
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Do przeprowadzenia lekcji potrzebne są przynajmniej dwa instrumenty, jeden dla nauczyciela, drugi dla uczniów. Najlepiej, żeby liczba instrumentów odpowiadała liczbie uczniów plus jeden instrument dodatkowo dla nauczyciela. Lekcja przeznaczona jest dla uczniów, którzy zapoznali się z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku”.