Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku: buleria

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe zagrywki w rytmie buleria,

  • zna pochodzenie tego rytmu.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zagrać bulerię,

  • potrafi zastosować w praktyce zdobyte umiejętności z zakresu techniki grania na cajònie,

  • potrafi zastosować w praktyce umiejętności z zakresu rytmiki,

  • potrafi zagrać akcenty w mocnych i słabych częściach taktu.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Kartki z zapisem rytmu

  2. Instrumenty cajòn , najlepiej w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów i dodatkowo jeden dla nauczyciela

  3. Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD

  4. Kasety lub płyty CD z nagraniami w stylu buleria

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel odtwarza z kasety lub płyty CD utwór w stylu buleria, wyjaśniając, skąd styl ten pochodzi.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o określenie metrum utworu.

  3. Uczniowie odpowiadają.

  4. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zapisanym rytmem i jego wariantami (załącznik 1).

  5. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na podziały rytmiczne i nierównomierne rozłożenie akcentów w taktach.

  6. Nauczyciel wyjaśnia uczniom znaczenie tzw. zegara flamenco.

  7. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na miejsca, gdzie rytm się zaczyna i gdzie najczęściej występuje zerwanie.

  8. Nauczyciel po kolei demonstruje poszczególne warianty rytmu.

  9. Uczniowie grają kolejne warianty rytmu.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.

5. Bibliografia

  1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

  2. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

  3. Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.

  4. http://drumbum.com/lessons/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

buleria

zegar flamenco

R19VdlXWWe5Uj

akcenty

12

i

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

7

i

8

i

9

i

10

i

11

i

X

X

X

X

X

↑ zerwanie

warianty

12

i

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

7

i

8

i

9

i

10

i

11

i

S

L

L

P

L

L

L

L

P

L

L

L

P

L

L

P

L

P

L

T

P

P

P

P

P

tup

X

X

X

X

X

12

i

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

7

i

8

i

9

i

10

i

11

i

S

L

P

L

P

L

L

P

L

P

L

L

P

L

L

P

L

P

L

T

P

P

P

P

P

tup

X

X

X

X

X

12

i

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

7

i

8

i

9

i

10

i

11

i

S

L

L

P

L

L

L

L

P

L

L

P

L

L

L

P

L

P

L

T

P

P

P

P

P

tup

12

i

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

7

i

8

i

9

i

10

i

11

i

S

L

L

P

L

L

L

L

P

L

L

L

L

P

L

L

L

P

L

T

P

P

P

P

P

tup

12

i

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

7

i

8

i

9

i

10

i

11

i

S

L

P

L

L

P

L

L

P

P

L

P

L

T

P

P

P

L

P

tup

12

i

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

7

i

8

i

9

i

I

10

i

11

i

S

L

P

L

L

P

L

L

P

P

L

L

P

L

T

P

P

P

L

P

tup

12

i

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

7

i

i

8

i

i

9

i

i

10

i

11

i

S

L

P

L

L

P

L

P

L

P

L

P

L

P

L

P

L

P

L

T

P

P

P

tup

12

i

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

7

i

8

i

9

i

10

i

11

i

S

L

L

P

L

L

L

L

P

L

L

L

P

L

L

P

L

P

L

T

P

P

P

P

P

tup

Uwaga! Czerwony kolor czcionki w zakończeniach oznacza, że uderzenia te są nieobowiązkowe (w wypadku wcześniejszego zerwania nie gramy ich).

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Do przeprowadzenia lekcji potrzebne są przynajmniej dwa instrumenty, jeden dla nauczyciela, drugi dla uczniów. Najlepiej, żeby liczba instrumentów odpowiadała liczbie uczniów plus jeden instrument dodatkowo dla nauczyciela. Lekcja przeznaczona jest dla uczniów, którzy zapoznali się z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku”.

RyUGxywt0z763

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 114.89 KB w języku polskim
RWb58DEsZO7Vv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 78.00 KB w języku polskim