Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku: codzienne ćwiczenia

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna podstawowe ćwiczenia na cajòn.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi zagrać podstawowe ćwiczenia.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Kartki z zapisem podstawowych ćwiczeń

  2. Instrumenty cajòn, najlepiej w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów i dodatkowo jeden dla nauczyciela

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, dlaczego konieczne jest systematyczne ćwiczenie gry na instrumencie.

  2. Nauczyciel rozdaje kartki z zapisanymi ćwiczeniami (załącznik 1).

  3. Nauczyciel wyjaśnia uczniom kolejne ćwiczenia, grając je na instrumencie.

  4. Uczniowie grają kolejne ćwiczenia.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.

5. Bibliografia

  1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

  2. Rogalska–Marasińska A., Magiczny świat flamenco, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

  3. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

  4. Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.

  5. http://drumbum.com/lessons/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

ćwiczenia

jedynki

1

2

3

4

S

P

L

P

L

T

1

2

3

4

S

T

P

L

P

L

1

2

3

4

S

L

L

T

P

P

1

2

3

4

S

P

L

T

P

L

dwójki

1

2

1

2

S

T

P

P

L

L

1

2

1

2

S

P

P

L

L

T

1

2

1

2

S

L

L

T

P

P

1

2

1

2

S

P

L

T

P

L

trójki

1

2

3

1

2

3

S

P

P

P

L

L

L

T

1

2

3

1

2

3

S

T

P

P

P

L

L

L

1

2

3

1

2

3

S

L

L

L

T

P

P

P

1

2

3

1

2

3

S

P

L

T

P

P

L

L

1

2

3

1

2

3

S

P

P

L

L

T

P

L

1

2

3

1

2

3

S

P

L

L

T

P

P

L

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Do przeprowadzenia lekcji potrzebne są przynajmniej dwa instrumenty, jeden dla nauczyciela, drugi dla uczniów. Najlepiej, żeby liczba instrumentów odpowiadała liczbie uczniów plus jeden instrument dodatkowo dla nauczyciela. Lekcja przeznaczona jest dla uczniów, którzy zapoznali się z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku”.

R1aahY8A2xOxV

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.89 KB w języku polskim
RSLYp0FY9KpIy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 38.50 KB w języku polskim