Cajon – zestaw perkusyjny w pudełku: codzienne ćwiczenia
Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku: codzienne ćwiczenia
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna podstawowe ćwiczenia na cajòn.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi zagrać podstawowe ćwiczenia.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Kartki z zapisem podstawowych ćwiczeń
Instrumenty cajòn, najlepiej w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów i dodatkowo jeden dla nauczyciela
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, dlaczego konieczne jest systematyczne ćwiczenie gry na instrumencie.
Nauczyciel rozdaje kartki z zapisanymi ćwiczeniami (załącznik 1).
Nauczyciel wyjaśnia uczniom kolejne ćwiczenia, grając je na instrumencie.
Uczniowie grają kolejne ćwiczenia.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.
5. Bibliografia
Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
Rogalska–Marasińska A., Magiczny świat flamenco, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.
Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
ćwiczenia
jedynki
1 | 2 | 3 | 4 | |
S | P | L | P | L |
T |
1 | 2 | 3 | 4 | |
S | ||||
T | P | L | P | L |
1 | 2 | 3 | 4 | |
S | L | L | ||
T | P | P |
1 | 2 | 3 | 4 | |
S | P | L | ||
T | P | L |
dwójki
1 | 2 | 1 | 2 | |
S | ||||
T | P | P | L | L |
1 | 2 | 1 | 2 | |
S | P | P | L | L |
T |
1 | 2 | 1 | 2 | |
S | L | L | ||
T | P | P |
1 | 2 | 1 | 2 | |
S | P | L | ||
T | P | L |
trójki
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
S | P | P | P | L | L | L |
T |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
S | ||||||
T | P | P | P | L | L | L |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
S | L | L | L | |||
T | P | P | P |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
S | P | L | ||||
T | P | P | L | L |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
S | P | P | L | L | ||
T | P | L |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
S | P | L | L | |||
T | P | P | L |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Do przeprowadzenia lekcji potrzebne są przynajmniej dwa instrumenty, jeden dla nauczyciela, drugi dla uczniów. Najlepiej, żeby liczba instrumentów odpowiadała liczbie uczniów plus jeden instrument dodatkowo dla nauczyciela. Lekcja przeznaczona jest dla uczniów, którzy zapoznali się z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku”.