Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku: funky

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe zagrywki w rytmie funky,

  • zna pochodzenie funky.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zagrać funky,

  • potrafi zastosować w praktyce zdobyte umiejętności z zakresu techniki grania na cajònie,

  • potrafi zastosować w praktyce umiejętności z zakresu rytmiki,

  • potrafi zagrać akcenty w mocnych i słabych częściach taktu.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Kartki z zapisem rytmu

  2. Instrumenty cajòn , najlepiej w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów i dodatkowo jeden dla nauczyciela

  3. Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD

  4. Kasety lub płyty CD z nagraniami utworów w stylu funky

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel odtwarza z kasety lub płyty CD utwór w stylu funky, wyjaśniając, skąd styl ten pochodzi.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o określenie metrum utworu.

  3. Uczniowie odpowiadają.

  4. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zapisanym rytmem i jego wariantami (załącznik 1).

  5. Nauczyciel zwraca uwagę uczniom na podziały rytmiczne.

  6. Nauczyciel po kolei demonstruje poszczególne warianty rytmu.

  7. Uczniowie grają kolejne warianty rytmu.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.

5. Bibliografia

  1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

  2. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

  3. Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.

  4. http://drumbum.com/lessons/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

funky

1

e

i

e

2

e

i

e

3

e

i

e

4

e

i

e

S

L

L

P

L

L

T

P

P

P

tup

X

X

X

X

1

e

i

e

2

e

i

e

3

e

i

e

4

e

i

e

S

L

L

P

L

L

P

L

T

P

P

P

tup

X

X

X

X

1

e

i

e

2

e

i

e

3

e

i

e

4

e

i

e

S

L

L

L

L

P

L

T

P

P

P

P

tup

X

X

X

X

1

e

i

e

2

e

i

e

3

e

i

e

4

e

i

e

S

L

L

L

L

T

P

P

P

P

P

P

P

tup

X

X

X

X

1

e

i

e

2

e

i

e

3

e

i

e

4

e

i

e

S

L

L

P

L

L

T

P

P

P

P

P

P

tup

X

X

X

X

1

e

i

e

2

e

i

e

3

e

i

e

4

e

i

e

S

L

L

L

L

T

P

P

P

P

P

P

P

P

tup

X

X

X

X

1

e

i

e

2

e

i

e

3

e

i

e

4

e

i

e

S

L

L

L

P

L

T

P

P

P

P

P

P

tup

X

X

X

X

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Do przeprowadzenia lekcji potrzebne są przynajmniej dwa instrumenty, jeden dla nauczyciela, drugi dla uczniów. Najlepiej, żeby liczba instrumentów odpowiadała liczbie uczniów plus jeden instrument dodatkowo dla nauczyciela. Lekcja przeznaczona jest dla uczniów, którzy zapoznali się z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku”.

RjCaimcLhxD3k

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.48 KB w języku polskim
RWBEXZnKsB2hT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 54.00 KB w języku polskim