Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku: inne rytmy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe zagrywki w przedstawionych rytmach,

  • zna pochodzenie tych rytmów.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zagrać przedstawione rytmy,

  • potrafi zastosować w praktyce zdobyte umiejętności z zakresu techniki grania na cajònie,

  • potrafi zastosować w praktyce umiejętności z zakresu rytmiki,

  • potrafi zagrać akcenty w mocnych i słabych częściach taktu.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Kartki z zapisem rytmów

  2. Instrumenty cajòn, najlepiej w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów i dodatkowo jeden dla nauczyciela

  3. Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD

  4. Kasety lub płyty CD z nagraniem utworu w jednym z przedstawionych rytmów

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel odtwarza z kasety lub płyty CD utwór w jednym z rytmów.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o określenie metrum utworu.

  3. Uczniowie odpowiadają.

  4. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zapisanymi rytmami i jego ich wariantami (załącznik 1).

  5. Nauczyciel wyjaśnia pochodzenie przedstawionych rytmów.

  6. Nauczyciel po kolei demonstruje poszczególne rytmy.

  7. Uczniowie grają rytmy.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.

5. Bibliografia

  1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

  2. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

  3. Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.

  4. http://drumbum.com/lessons/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

tanguillo

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

S

L

L

P

L

L

L

P

L

T

P

P

tup

X

X

X

X

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

S

L

L

P

L

P

L

P

L

P

L

T

P

tup

X

X

X

X

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

S

L

L

P

L

L

L

L

T

P

P

tup

X

X

X

X

marinera

1

e

i

e

2

e

i

e

3

e

i

e

S

L

L

L

L

T

P

P

P

tup

X

X

lando

1

i

2

i

3

i

1

i

2

i

3

i

S

L

L

L

T

P

P

P

P

P

tup

X

X

X

X

X

X

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Do przeprowadzenia lekcji potrzebne są przynajmniej dwa instrumenty, jeden dla nauczyciela, drugi dla uczniów. Najlepiej, żeby liczba instrumentów odpowiadała liczbie uczniów plus jeden instrument dodatkowo dla nauczyciela. Lekcja przeznaczona jest dla uczniów, którzy zapoznali się z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku”.

R1RFntBgHRcEY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.18 KB w języku polskim
R1JLbypKhC7t1

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 36.50 KB w języku polskim