Cajon – zestaw perkusyjny w pudełku: metrum
Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku: metrum
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie metrum,
zna zapis metrum.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi określić metrum danego rytmu,
potrafi zapisać metrum,
potrafi zagrać proste rytmy w różnym metrum.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD
Kasety lub płyty CD z nagraniami muzyki o różnym metrum, wykorzystującej cajòn
Kartki z zapisem prostych rytmów w różnym metrum
Instrumenty cajòn , najlepiej w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów i dodatkowo jeden dla nauczyciela
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcie metrum.
Nauczyciel odtwarza uczniom nagrania utworów o różnym metrum.
Uczniowie opisują swoje wrażenia.
Nauczyciel rozdaje kartki z wyjaśnieniem notacji (załącznik 1).
Nauczyciel wyjaśnia sposób zapisywania metrum.
Nauczyciel rozdaje kartki z prostymi rytmami w różnym metrum (załącznik 2).
Uczniowie grają proste rytmy w różnym metrum.
Nauczyciel odtwarza uczniom nagrania utworów o różnym metrum, prosząc o jego określenie.
Uczniowie określają metrum poszczególnych utworów.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel komentuje odpowiedzi uczniów.
5. Bibliografia
Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.
Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
zapis metrum
metrum 2/4
1 | 2 | |
Rodzaj techniki | Ręka | Ręka |
Rodzaj techniki | Ręka | Ręka |
Rodzaj techniki: S = slap, T = ton
Ręka: P = prawa, L = lewa
metrum 3/4
1 | 2 | 3 | |
Rodzaj techniki | Ręka | Ręka | Ręka |
Rodzaj techniki | Ręka | Ręka | Ręka |
Rodzaj techniki: S = slap, T = ton
Ręka: P = prawa, L = lewa
metrum 4/4
1 | 2 | 3 | 4 | |
Rodzaj techniki | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka |
Rodzaj techniki | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka |
Rodzaj techniki: S = slap, T = ton
Ręka: P = prawa, L = lewa
załącznik 2.
proste rytmy o różnym metrum
rytmy w metrum 2/4
1 | 2 | 1 | 2 | |
S | P | P | ||
T | L | L |
1 | 2 | 1 | 2 | |
S | L | L | ||
T | P | P |
metrum 3/4
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
S | P | P | P | P | ||
T | L | L |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
S | L | L | L | L | ||
T | P | P |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
S | L | P | P | L | ||
T | P | L |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
S | P | L | L | P | ||
T | L | P |
metrum 4/4
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
S | L | L | L | L | L | L | ||
T | P | P |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
S | P | P | P | P | P | P | ||
T | L | L |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
S | P | L | P | P | L | P | ||
T | L | L |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
S | L | P | L | L | P | L | ||
T | P | P |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
S | L | P | P | P | L | L | ||
T | P | L |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
S | P | L | L | L | P | P | ||
T | L | P |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Do przeprowadzenia lekcji potrzebne są przynajmniej dwa instrumenty, jeden dla nauczyciela, drugi dla uczniów. Najlepiej, żeby liczba instrumentów odpowiadała liczbie uczniów plus jeden instrument dodatkowo dla nauczyciela. Jest to druga lekcja z cyklu „Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku”.