Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku: metrum

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie metrum,

  • zna zapis metrum.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi określić metrum danego rytmu,

  • potrafi zapisać metrum,

  • potrafi zagrać proste rytmy w różnym metrum.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD

  2. Kasety lub płyty CD z nagraniami muzyki o różnym metrum, wykorzystującej cajòn

  3. Kartki z zapisem prostych rytmów w różnym metrum

  4. Instrumenty cajòn , najlepiej w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów i dodatkowo jeden dla nauczyciela

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcie metrum.

  2. Nauczyciel odtwarza uczniom nagrania utworów o różnym metrum.

  3. Uczniowie opisują swoje wrażenia.

  4. Nauczyciel rozdaje kartki z wyjaśnieniem notacji (załącznik 1).

  5. Nauczyciel wyjaśnia sposób zapisywania metrum.

  6. Nauczyciel rozdaje kartki z prostymi rytmami w różnym metrum (załącznik 2).

  7. Uczniowie grają proste rytmy w różnym metrum.

  8. Nauczyciel odtwarza uczniom nagrania utworów o różnym metrum, prosząc o jego określenie.

  9. Uczniowie określają metrum poszczególnych utworów.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje odpowiedzi uczniów.

5. Bibliografia

  1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

  2. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

  3. Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.

  4. http://drumbum.com/lessons/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

zapis metrum

metrum 2/4

1

2

Rodzaj techniki

Ręka

Ręka

Rodzaj techniki

Ręka

Ręka

Rodzaj techniki: S = slap, T = ton

Ręka: P = prawa, L = lewa

metrum 3/4

1

2

3

Rodzaj techniki

Ręka

Ręka

Ręka

Rodzaj techniki

Ręka

Ręka

Ręka

Rodzaj techniki: S = slap, T = ton

Ręka: P = prawa, L = lewa

metrum 4/4

1

2

3

4

Rodzaj techniki

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Rodzaj techniki

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Rodzaj techniki: S = slap, T = ton

Ręka: P = prawa, L = lewa

załącznik 2.

proste rytmy o różnym metrum

rytmy w metrum 2/4

1

2

1

2

S

P

P

T

L

L

1

2

1

2

S

L

L

T

P

P

metrum 3/4

1

2

3

1

2

3

S

P

P

P

P

T

L

L

1

2

3

1

2

3

S

L

L

L

L

T

P

P

1

2

3

1

2

3

S

L

P

P

L

T

P

L

1

2

3

1

2

3

S

P

L

L

P

T

L

P

metrum 4/4

1

2

3

4

1

2

3

4

S

L

L

L

L

L

L

T

P

P

1

2

3

4

1

2

3

4

S

P

P

P

P

P

P

T

L

L

1

2

3

4

1

2

3

4

S

P

L

P

P

L

P

T

L

L

1

2

3

4

1

2

3

4

S

L

P

L

L

P

L

T

P

P

1

2

3

4

1

2

3

4

S

L

P

P

P

L

L

T

P

L

1

2

3

4

1

2

3

4

S

P

L

L

L

P

P

T

L

P

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Do przeprowadzenia lekcji potrzebne są przynajmniej dwa instrumenty, jeden dla nauczyciela, drugi dla uczniów. Najlepiej, żeby liczba instrumentów odpowiadała liczbie uczniów plus jeden instrument dodatkowo dla nauczyciela. Jest to druga lekcja z cyklu „Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku”.

RiRejUxNFEmPT

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.91 KB w języku polskim
RdEqT2InxbMou

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 48.00 KB w języku polskim