Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku: shuffle

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe zagrywki w rytmie shuffle,

  • zna pochodzenie shuffle.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zagrać shuffle,

  • potrafi zastosować w praktyce zdobyte umiejętności w zakresie techniki grania na cajònie,

  • potrafi zastosować w praktyce umiejętności w zakresie rytmiki,

  • potrafi grać akcenty w mocnych i słabych częściach taktu.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Kartki z zapisem rytmu

  2. Instrumenty cajòn , najlepiej w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów i dodatkowo jeden dla nauczyciela

  3. Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD

  4. Kasety lub płyty CD z nagraniami utworu w stylu blues

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel odtwarza z kasety lub płyty CD utwór w stylu blues wykorzystujący rytm shuffle, wyjaśniając, skąd styl ten pochodzi.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o określenie metrum utworu.

  3. Uczniowie odpowiadają.

  4. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zapisanym rytmem i jego wariantami (załącznik 1).

  5. Nauczyciel zwraca uwagę uczniom na triolowy podział rytmu.

  6. Nauczyciel po kolei demonstruje poszczególne warianty rytmu.

  7. Uczniowie grają kolejne warianty rytmu.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.

5. Bibliografia

  1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

  2. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

  3. Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.

  4. http://drumbum.com/lessons/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

shuffle

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

X

X

X

X

X

X

X

X

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

S

L

P

L

L

P

L

T

P

P

tup

X

X

X

X

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

S

L

P

L

L

P

L

T

P

P

P

tup

X

X

X

X

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

S

L

P

L

L

P

T

P

P

P

L

tup

X

X

X

X

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

S

L

P

L

P

T

P

P

P

P

tup

X

X

X

X

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

S

L

P

L

L

P

T

P

P

L

tup

X

X

X

X

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

S

L

P

L

P

L

T

P

P

P

tup

X

X

X

X

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Do przeprowadzenia lekcji potrzebne są przynajmniej dwa instrumenty, jeden dla nauczyciela, drugi dla uczniów. Najlepiej, żeby liczba instrumentów odpowiadała liczbie uczniów plus jeden instrument dodatkowo dla nauczyciela. Lekcja przeznaczona jest dla uczniów, którzy zapoznali się z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku”.

Rl9k0seX6sEoz

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.24 KB w języku polskim
RMSwAJnHlKSvD

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 43.00 KB w języku polskim