Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku: tangos flamenco

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe zagrywki w rytmie tangos,

  • zna pochodzenie tangos flamenco.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zagrać tangos flamenco,

  • potrafi zastosować w praktyce zdobyte umiejętności w zakresie techniki grania na cajònie,

  • potrafi zastosować w praktyce umiejętności z zakresu rytmiki,

  • potrafi zagrać akcenty w mocnych i słabych częściach taktu.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Kartki z zapisem rytmu

  2. Instrumenty cajòn , najlepiej w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów i dodatkowo jeden dla nauczyciela

  3. Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD

  4. Kasety lub płyty CD z nagraniami utworów w stylu tangos

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel odtwarza z kasety lub płyty CD utwór w stylu tangos, wyjaśniając, skąd styl ten pochodzi.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o określenie metrum utworu.

  3. Uczniowie odpowiadają.

  4. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zapisanym rytmem i jego wariantami (załącznik 1).

  5. Nauczyciel zwraca uwagę uczniom na akcenty oraz miejsce, gdzie najczęściej występuje zerwanie.

  6. Nauczyciel po kolei demonstruje poszczególne warianty rytmu.

  7. Uczniowie grają kolejne warianty rytmu.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.

5. Bibliografia

  1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

  2. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

  3. Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.

  4. http://drumbum.com/lessons/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

tangos flamenco

akcenty

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

2

i

3

i

4

i

X

X

X

X

warianty

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

2

i

3

i

4

i

S

L

L

L

L

L

L

T

P

P

tup

X

X

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

2

i

3

i

4

i

S

L

L

L

L

L

L

T

P

P

P

P

tup

X

X

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

2

i

3

i

4

i

S

L

L

P

P

L

L

P

P

T

P

L

P

L

tup

X

X

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

2

i

3

i

4

i

S

L

L

P

L

L

P

L

L

L

P

L

L

P

L

T

P

P

tup

X

X

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

2

i

3

i

4

i

S

L

L

P

L

L

L

L

L

P

L

L

L

T

P

P

P

P

tup

X

X

X

X

zerwania

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

2

i

i

3

i

4

i

S

L

L

P

P

P

L

L

P

T

P

L

P

tup

X

X

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

2

e

i

e

3

i

4

i

S

L

L

P

P

P

L

P

L

P

T

P

L

P

tup

X

X

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

i

2

i

i

3

i

4

i

S

L

L

P

P

P

L

P

L

P

L

P

T

P

L

tup

X

X

X

X

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Do przeprowadzenia lekcji potrzebne są przynajmniej dwa instrumenty, jeden dla nauczyciel, drugi dla uczniów, najlepiej jednak posiadać ilość instrumentów odpowiadającą liczbie uczniów i jeden dodatkowo dla nauczyciela. Jest to dla uczniów, którzy zapoznali się z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku”.

R144wELOBH57Q

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.15 KB w języku polskim
RhnoDXRvBCZrO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 63.00 KB w języku polskim