Cajon – zestaw perkusyjny w pudełku: tangos flamenco
Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku: tangos flamenco
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna podstawowe zagrywki w rytmie tangos,
zna pochodzenie tangos flamenco.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zagrać tangos flamenco,
potrafi zastosować w praktyce zdobyte umiejętności w zakresie techniki grania na cajònie,
potrafi zastosować w praktyce umiejętności z zakresu rytmiki,
potrafi zagrać akcenty w mocnych i słabych częściach taktu.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Kartki z zapisem rytmu
Instrumenty cajòn , najlepiej w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów i dodatkowo jeden dla nauczyciela
Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD
Kasety lub płyty CD z nagraniami utworów w stylu tangos
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza z kasety lub płyty CD utwór w stylu tangos, wyjaśniając, skąd styl ten pochodzi.
Nauczyciel prosi uczniów o określenie metrum utworu.
Uczniowie odpowiadają.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zapisanym rytmem i jego wariantami (załącznik 1).
Nauczyciel zwraca uwagę uczniom na akcenty oraz miejsce, gdzie najczęściej występuje zerwanie.
Nauczyciel po kolei demonstruje poszczególne warianty rytmu.
Uczniowie grają kolejne warianty rytmu.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.
5. Bibliografia
Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.
Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
tangos flamenco
akcenty
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i |
X | X | X | X |
warianty
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | |
S | L | L | L | L | L | L | ||||||||||
T | P | P | ||||||||||||||
tup | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | |
S | L | L | L | L | L | L | ||||||||||
T | P | P | P | P | ||||||||||||
tup | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | |
S | L | L | P | P | L | L | P | P | ||||||||
T | P | L | P | L | ||||||||||||
tup | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | |
S | L | L | P | L | L | P | L | L | L | P | L | L | P | L | ||
T | P | P | ||||||||||||||
tup | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | |
S | L | L | P | L | L | L | L | L | P | L | L | L | ||||
T | P | P | P | P | ||||||||||||
tup | X | X | X | X |
zerwania
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | 2 | i | i | 3 | i | 4 | i | |
S | L | L | P | P | P | L | L | P | |||||||||
T | P | L | P | ||||||||||||||
tup | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | 2 | e | i | e | 3 | i | 4 | i | |
S | L | L | P | P | P | L | P | L | P | |||||||||
T | P | L | P | |||||||||||||||
tup | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | i | 2 | i | i | 3 | i | 4 | i | |
S | L | L | P | P | P | L | P | L | P | L | P | |||||||
T | P | L | ||||||||||||||||
tup | X | X | X | X |
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Do przeprowadzenia lekcji potrzebne są przynajmniej dwa instrumenty, jeden dla nauczyciel, drugi dla uczniów, najlepiej jednak posiadać ilość instrumentów odpowiadającą liczbie uczniów i jeden dodatkowo dla nauczyciela. Jest to dla uczniów, którzy zapoznali się z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku”.