Campaigners - ćwiczenia w słuchaniu
Campaigners – ćwiczenia w czytaniu
1. Cele lekcji
Cele ogólne lekcji: doskonalenie sprawności słuchania i czytania w oparciu o temat: kampanie. Nauka strategii efektywnego słuchania i rozwiązywania ćwiczeń typu prawda/fałsz. Poznawanie historii Wielkiej Brytanii.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
słowa związane z różnymi kampaniami i polityką,
zwroty wyrażające opinie i opisy ,
sławnych liderów kampanii z całego świata,
strategie słuchania.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
mówić o polityce, prawie, sławnych liderach,
użyć terminów związanych z tematem (kampanie, polityka),
opisać znanych liderów, polityków i kampanie,
rozwiązać ćwiczenie typu prawda/fałsz,
rozwiązać ćwiczenia w czytaniu – łączenie tekstu ze zdjęciem, uzupełnianie luk, odpowiedź na pytania do tekstu,
zrozumieć tekst słuchany i czytany.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z nauczycielem i z kolegami w grupie,
właściwie zachowuje się podczas słuchania i opisywania.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, opis, dyskusja, pogadanka, praca z książką, słuchanie, ćwiczebna
Forma: praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz i płyta z nagraniem, zdjęcia sławnych liderów.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności, podaje temat i cele lekcji oraz sprawdza pracę domową.
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia sławnych liderów (polityków, królów, działaczy) oraz wydarzeń historycznych i politycznych (strajk, wybory, protesty, przemówienie itp.). Zadaje pytania: What can you see? What’s this? Who’s this? Uczniowie podają nazwiska i angielskie nazwy wydarzeń. Jeśli ich nie znają, nauczyciel podaje je sam.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 28 i podają nazwiska osób na zdjęciach. Ćwiczą angielską wymowę tych nazwisk. Nauczyciel prosi też o podanie znanych uczniom faktów z życia tych liderów. Następnie uczniowie łączą zdjęcia z podanymi obok, opisami działalności tych osób. Nauczyciel tłumaczy niezrozumiałe słowa. Do końca lekcji uczeń powinien mieć zapisane w zeszycie i wyjaśnione słowa zamieszczone w załączniku a (notatka).
Uczniowie opowiadają o polskich liderach (np. Lech Wałęsa, Jan Paweł II). Przykładowy opis lidera znajduje się w załączniku (b).
Uczniowie poznają słowa związane z kampaniami i polityką (wybory, równe prawa, strajk głodowy itp.), czytają i wyjaśniają je na głos.
Uczniowie wykonują zadanie typu uzupełnianie luk – wpisują poznane przed chwilą słowa, dotyczące kampanii do tekstu o życiu Emmeline Pankhurst.
Nauczyciel prosi o zapoznanie się ze strategiami słuchania podanymi w podręczniku i zastosowanie ich w następnym ćwiczeniu.
Uczniowie czytają polecenie i ćwiczenie 5. Następnie 2 razy słuchają programu i rozwiązują ćwiczenie typu: prawda/fałsz. Po wysłuchaniu, ochotnicy czytają odpowiedzi. Następnie sprawdzają rozumienie tekstu, rozwiązując ćwiczenie 6.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi 2 uczniów o wymienienie i przetłumaczenie nowych słów i wyrażeń poznanych na lekcji, a następnie ocenia udział uczniów w lekcji i zadaje pracę domową. Poleca uczniom nauczyć się nowych słów.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Longman, Spain 2004.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, 2002.
6. Załączniki
a) Notatka
elections, equal rights, hunger strike, parliament, protest march, speech, suffragette, vote, freedom
b) Modelowy opis lidera
Mother Theresa helped poor people. She was a nun. She was very good. She lived in India.
c) Zadanie domowe
Opisz działalność sławnego lidera i wyraź o nim swoją opinię. Limit słów: 120‑150.
d) Test
Przetłumacz wyrażenia: głosować, wybory, prawa, przemówienie, wolność.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Następną lekcję można rozpocząć od 5‑minutowej kartkówki (załącznik d).