Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Campaigners – ćwiczenia w czytaniu

1. Cele lekcji

Cele ogólne lekcji: doskonalenie sprawności słuchania i czytania w oparciu o temat: kampanie. Nauka strategii efektywnego słuchania i rozwiązywania ćwiczeń typu prawda/fałsz. Poznawanie historii Wielkiej Brytanii.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • słowa związane z różnymi kampaniami i polityką,

  • zwroty wyrażające opinie i opisy ,

  • sławnych liderów kampanii z całego świata,

  • strategie słuchania.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • mówić o polityce, prawie, sławnych liderach,

  • użyć terminów związanych z tematem (kampanie, polityka),

  • opisać znanych liderów, polityków i kampanie,

  • rozwiązać ćwiczenie typu prawda/fałsz,

  • rozwiązać ćwiczenia w czytaniu – łączenie tekstu ze zdjęciem, uzupełnianie luk, odpowiedź na pytania do tekstu,

  • zrozumieć tekst słuchany i czytany.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z nauczycielem i z kolegami w grupie,

  • właściwie zachowuje się podczas słuchania i opisywania.

2. Metoda i forma pracy

  • Metoda: podejście komunikacyjne, opis, dyskusja, pogadanka, praca z książką, słuchanie, ćwiczebna

  • Forma: praca indywidualna i w parach

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, odtwarzacz i płyta z nagraniem, zdjęcia sławnych liderów.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel sprawdza listę obecności, podaje temat i cele lekcji oraz sprawdza pracę domową.

  2. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia sławnych liderów (polityków, królów, działaczy) oraz wydarzeń historycznych i politycznych (strajk, wybory, protesty, przemówienie itp.). Zadaje pytania: What can you see? What’s this? Who’s this? Uczniowie podają nazwiska i angielskie nazwy wydarzeń. Jeśli ich nie znają, nauczyciel podaje je sam.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 28 i podają nazwiska osób na zdjęciach. Ćwiczą angielską wymowę tych nazwisk. Nauczyciel prosi też o podanie znanych uczniom faktów z życia tych liderów. Następnie uczniowie łączą zdjęcia z podanymi obok, opisami działalności tych osób. Nauczyciel tłumaczy niezrozumiałe słowa. Do końca lekcji uczeń powinien mieć zapisane w zeszycie i wyjaśnione słowa zamieszczone w załączniku a (notatka).

  2. Uczniowie opowiadają o polskich liderach (np. Lech Wałęsa, Jan Paweł II). Przykładowy opis lidera znajduje się w załączniku (b).

  3. Uczniowie poznają słowa związane z kampaniami i polityką (wybory, równe prawa, strajk głodowy itp.), czytają i wyjaśniają je na głos.

  4. Uczniowie wykonują zadanie typu uzupełnianie luk – wpisują poznane przed chwilą słowa, dotyczące kampanii do tekstu o życiu Emmeline Pankhurst.

  5. Nauczyciel prosi o zapoznanie się ze strategiami słuchania podanymi w podręczniku i zastosowanie ich w następnym ćwiczeniu.

  6. Uczniowie czytają polecenie i ćwiczenie 5. Następnie 2 razy słuchają programu i rozwiązują ćwiczenie typu: prawda/fałsz. Po wysłuchaniu, ochotnicy czytają odpowiedzi. Następnie sprawdzają rozumienie tekstu, rozwiązując ćwiczenie 6.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi 2 uczniów o wymienienie i przetłumaczenie nowych słów i wyrażeń poznanych na lekcji, a następnie ocenia udział uczniów w lekcji i zadaje pracę domową. Poleca uczniom nauczyć się nowych słów.

5. Bibliografia

  1. Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Longman, Spain 2004.

  2. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

  3. Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, 2002.

6. Załączniki

a) Notatka

elections, equal rights, hunger strike, parliament, protest march, speech, suffragette, vote, freedom

b) Modelowy opis lidera

Mother Theresa helped poor people. She was a nun. She was very good. She lived in India.

c) Zadanie domowe

Opisz działalność sławnego lidera i wyraź o nim swoją opinię. Limit słów: 120‑150.

d) Test

Przetłumacz wyrażenia: głosować, wybory, prawa, przemówienie, wolność.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Następną lekcję można rozpocząć od 5‑minutowej kartkówki (załącznik d).

RIw5yh1eANPeQ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 140.97 KB w języku polskim
R1TZzsfTGkGKq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim