Cechy demograficzne społeczeństw - społeczeństwa stare i młode
Cechy demograficzne społeczeństw. Społeczeństwa stare i młode
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcia: „przyrost naturalny”, „wskaźnik feminizacji” i „wskaźnik maskulinizacji”,
rozumie proces stopniowego wydłużania się średniej długości życia ludzi na świecie,
rozumie problem starzenia się społeczeństw Europy Zachodniej.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyjaśnić związek między wiekiem społeczeństw a ich fazą rozwoju demograficznego,
analizować kształt piramidy wieku ludności i przypisywać go do odpowiedniego kraju,
powiązać kształt piramidy wieku z wiekiem społeczeństw i rozwojem gospodarczym kraju, który ona przedstawia,
wskazać przyczyny wysokiego lub niskiego przyrostu naturalnego w różnych państwach,
ocenić dynamikę zmian współczynnika dzietności w różnych krajach wraz z ich przyczynami i konsekwencjami,
omówić przyczyny zróżnicowanej wartości współczynnika feminizacji w zależności od kraju.
c) Postawy
Uczeń:
formułuje przemyślane wnioski.
2. Metoda i forma pracy
Metoda tekstu przewodniego, uzupełnianie kart pracy ucznia, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy ucznia, podręcznik, roczniki statystyczne.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne - sprawdzenie listy obecności, wpisanie tematu do dziennika, podyktowanie tematu lekcji oraz głównych jej punktów:
Czynniki kształtujące wielkość przyrostu naturalnego
Średnia długość życia a starzenie się społeczeństw
Piramida wieku jako graficzny obraz wieku społeczeństw
Zróżnicowanie płci na świecie – wskaźnik feminizacji
Powtórzenie materiału z poprzedniej lekcji - uczniowie otrzymują karty pracy ucznia i uzupełniają pierwszą – powtórzeniową ich część (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie uzupełniają na podstawie wiadomości w podręczniku zasadniczą część kart pracy ucznia (załącznik 1).
Objaśnienie przez nauczyciela zasad konstrukcji piramidy wieku.
Po zakończeniu indywidualnej pracy uczniów następuje wspólne sprawdzenie odpowiedzi. Wskazaniu uczniowie podają kolejno swoje odpowiedzi, a nauczyciel ewentualnie je poprawia i komentuje.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie uzupełniają podsumowującą tabelkę:
Cechy demograficzne społeczeństw krajów rozwiniętych | Cechy demograficzne społeczeństw krajów rozwijających się |
5. Bibliografia
J. Kop, M. Kucharska, E. Szkurłat, Geografia społeczno‑ekonomiczna. Podręcznik. Liceum ogólnokształcące – zakres rozszerzony, PWN, Warszawa 2003.
Rocznik Statystyczny GUS (najnowsze wydanie).
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Różnicę między liczbą urodzeń a liczbą zgonów nazywamy przyrostem .............................., który po uwzględnieniu różnicy między ilością imigrantów a emigrantów na danym obszarze, czyli .............................. ................................., nazywamy przyrostem ............................... .
W rozwoju demograficznym społeczeństw wyróżniamy 4 główne etapy (czasami mówi się o 5). Uszereguj je wg kolejności zachodzenia.
......... wysoka stopa urodzeń i spadek stopy zgonów
......... niska stopa urodzeń i niska stopa zgonów
........ spadek stopy urodzeń i spadek stopy zgonów
......... wysoka stopa urodzeń i spadek stopy zgonów
......... bardzo niska stopa urodzeń i bardzo niska stopa zgonów
Różne kraje na świecie znajdują się w tej chwili w różnych fazach rozwoju demograficznego, np.
Niger w ........... fazie (52,1 Indeks górny 00/Indeks dolny 0000 – ur., 23,6 Indeks górny 00/Indeks dolny 0000 – zg. w 2000 r. - .......... przyrost naturalny)
Szwecja w ......... fazie (10,1 – ur., 10,6- zg. w 2000 r. - ............. przyrost naturalny)
Brazylia w .......... fazie (19,5 – ur., 9,1 – zg. w 2000 r. - ............. przyrost naturalny)
Polska w ......... fazie (9,8 – ur,, 9,5 – zg. w 2000 r. - ............. przyrost naturalny)
Co decyduje o wielkości przyrostu naturalnego?
Na wysoki przyrost naturalny wpływa: | Na niski przyrost naturalny wpływa: |
Wielkość przyrostu naturalnego zadecydowała o tym, ile w społeczeństwie jest dzieci, ludzi młodych, dorosłych i ludzi starszych. Dla ułatwienia rozważań wprowadzono podział na 3 umowne grupy wiekowe społeczeństwa: - przedprodukcyjny, produkcyjny i poprodukcyjny.
Jeżeli mało dzieci się rodzi i mało ludzi umiera (tak, jak to w fazie IV i V), wzrasta liczba osób w wieku poprodukcyjnym. Jest to więc głównie problem krajów wysoko rozwiniętych.
Na tej podstawie mówimy o społeczeństwach:
młodych – gdzie ludność w wieku poprodukcyjnym stanowi ok. 5 % społeczeństwa,
starych - gdzie ludność w wieku poprodukcyjnym stanowi ponad 15 % społeczeństwa.
Wymień następstwa starzenia się społeczeństw. Zaproponuj rozwiązania.
Średnia długość życia ulega stopniowemu ......................... i obecnie wynosi ok. ....... lat, przy czym np. w Japonii wynosi ....... lat dla kobiet i ....... lat dla mężczyzn, a w Nigrze ........ lat dla kobiet i ....... lat dla mężczyzn. Generalnie kobiety na świecie żyją dłużej niż mężczyźni, gdyż ......................................................................................................................................................,
z wyjątkiem niektórych krajów rozwijających się, w których krótsza średnia życia kobiet spowodowana jest ........................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Społeczeństwa młode znajdują się w .................... fazie rozwoju demograficznego, zaś społeczeństwa starzejące się i stare należą do ..................... fazy rozwoju demograficznego.
Graficzna ilustracja wieku społeczeństwa to piramida wieku ludności.
Rozpoznaj, która z piramid wieku w podręczniku przedstawia społeczeństwo młode, a która starzejąca się ? Odczytaj maksimum informacji o społeczeństwach przedstawionych na piramidach.
Wskaźnik maskulanizacji jest to liczba ................ na 100 .................., w przeciwieństwie do bardziej popularnego wskaźnika ................................ . Do przyczyn przewagi liczby kobiet w niektórych krajach może należeć ................................................., .............................................. lub ...................................................... W krajach rozwijających się zaś istnieje przewaga mężczyzn w społeczeństwie powodowana m.in. ....................................., ..................................
W Polsce wskaźnik feminizacji wynosi .............. .
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak