Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R13IWN0iU1ZHY1

Cechy i ewolucja muzyki polskiej przełomu XIX i XX w.

Źródło: online-skills, cc0.

Ważne daty

1846 – urodził się Zygmunt Noskowski

1860 – urodził się I. J. Paderewski

1872 – śmierć Stanisława Moniuszki

1876 – urodził się Mieczysław Karłowicz

1882 – urodził się Karol Szymanowski

1896 – Zygmunt Noskowski komponuje pierwszy polski poemat symfoniczny Step

1901, 5 listopada – koncert inauguracyjny w nowo otwartej Filharmonii Warszawskiej

1904‑1906 – powstaje cykl Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza

1905 – powstaje Spółka Nakładowa Młodych Kompozytorów Polskich z siedzibą w Berlinie, pod mecenatem księcia Władysława Lubomirskiego

1907 – powstaje poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie op. 12 Mieczysława Karłowicza

1909, 8 lutego – tragiczna śmierć Mieczysława Karłowicza w Tatrach pod śnieżną lawiną

1913 – premiera Święta wiosny Igora Strawińskiego

1915 – powstaje Źródło Aretuzy z cyklu Mity op. 30 Karola Szymanowskiego

1918, 11 listopada – odzyskanie przez Polskę niepodległości

1923‑1931 – powstaje balet‑pantomima Harnasie Karola Szymanowskiego

1924‑1926 – powstaje 20 Mazurków op. 50 Karola Szymanowskiego

ma69134db38e72927_0000000000039
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RMiZ0ePY8X0e21
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: Anna Szarapka, cc0.
ma69134db38e72927_0000000000042

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

7. Romantyzm. Uczeń:

5) charakteryzuje polską muzykę romantyczną i jej reprezentantów (Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Stanisław Moniuszko, Ignacy Jan Paderewski, Władysław Żeleński, Zygmunt Noskowski);

6) zna pojęcia: kantylena, tempo rubato, transkrypcja fortepianowa, wirtuoz, uwertura koncertowa, muzyka programowa, leitmotiv, szkoła narodowa, instrumentacja.

8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: impresjonizm, ekspresjonizm, dodekafonia, serializm, punktualizm, neoklasycyzm, nawiązania do jazzu, folkloryzm, witalizm, aleatoryzm, sonoryzm, muzyka elektroakustyczna, improwizowana, multimedialna, performance;

4) omawia polską muzykę XX wieku i jej twórców, dokonując klasyfikacji zgodnie ze stylami i kierunkami: Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Knapik, Aleksander Lasoń, Andrzej Krzanowski, Paweł Szymański, Hanna Kulenty, Paweł Mykietyn, Agata Zubel i in.;

5) zna pojęcia: skala całotonowa, atonalność, technika dwunastotonowa (dodekafonia), seria, polirytmia, polimetria, politonalność, klaster.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

c) cechy stylów muzycznych,

d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,

e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in..

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.

ma69134db38e72927_0000000000050
Nauczysz się

przedstawiać sytuację kultury polskiej podczas zaborów;

przedstawiać biografie oraz sylwetki twórcze polskich kompozytorów przełomu XIX i XX w.;

wymieniać ich najważniejsze kompozycje,

wykazywać przemiany języka muzycznego;

definiować trudne, nowe terminy dotyczące stylów;

przedstawiać kontekst twórczości: uwarunkowania polityczne, społeczne.

ma69134db38e72927_0000000000054

Przemiany w muzyce przełomu XIX i XX w.

Dynamicznie zmieniająca się muzyka europejska schyłku XIX w., doprowadziła do kryzysu systemu tonalnego dur‑moll oraz do zmian w sposobie postrzegania roli melodyki, rytmu i barwy. Camille Saint‑Saëns pisał: Umiera system tonalny, któremu zawdzięczamy nowożytną harmonię. Stare skale wchodzą na scenę, w ślad za czym wtargną do sztuki skale Wschodu, których różnorodność jest olbrzymia. Harmonia również się zmieni i ledwo wyzyskany rytm rozwinie się ogromnie. Wyjdzie z tego wszystkiego nowa sztuka (źródłoma69134db38e72927_0000000000005źródło). Tak więc na przełomie XIX i XX w. w muzyce europejskiej pojawiły się nowe style, kierunki i techniki: impresjonizmImpresjonizmimpresjonizm, ekspresjonizm, neoklasycyzm i dodekafonia.

ma69134db38e72927_0000000000005
ma69134db38e72927_0000000000082

Sytuacja w muzyce polskiej XIX w.

Sytuacja w muzyce polskiej różniła się od sytuacji na Zachodzie Europy. Ponad 100 lat zaborów oraz systematyczne niszczenie polskiej kultury i języka hamowało rozwój polskiej muzyki. W zasadzie nie było stałych orkiestr, filharmonii i sal koncertowych. Dlatego też w dziewiętnastowiecznej Polsce komponowano przede wszystkim małe formy fortepianowe i wokalne. Wzorując się na Chopinie i Moniuszce, kompozytorzy tworzyli głównie gatunki oparte na rytmach poloneza, mazura i krakowiaka, ale często popadali w formy skonwencjonalizowane i banalne. Jedynym miejscem, w którym mogła rozbrzmiewać muzyka orkiestrowa był Teatr Narodowy, a od 1833 r. nowo wybudowany Teatr Wielki w Warszawie, działający przede wszystkim dla potrzeb opery i baletu. Twórczość symfoniczna miała więc bardzo ograniczone możliwości rozwoju. W I połowie XIX w. utwory symfoniczne tworzyli m. in. Ignacy Feliks Dobrzyński i Józef Krogulski, w  II połowie XIX w. natomiast Józef Wieniawski, Zygmunt Noskowski i Władysław Żeleński. Zygmunt Noskowski był nauczycielem kompozycji całego pokolenia kompozytorów polskich. Jego uczniami byli m. in. Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Ludomir Różycki, Apolinary Szeluto i Grzegorz Fitelberg. 5 listopada 1901 r. odbył się koncert inauguracyjny w nowo otwartej Filharmonii Warszawskiej, podczas którego wykonano kantatę Żyj pieśni Władysława Żeleńskiego, Symfonię d‑moll Zygmunta Stojowskiego, uwerturę fantastyczną Bajka Stanisława Moniuszki, poemat symfonicznyPoemat symfonicznypoemat symfoniczny Step Zygmunta Noskowskiego, Koncert fortepianowy a‑moll Ignacego Jana Paderewskiego oraz utwory Fryderyka Chopina: Balladę As‑dur, Nokturn G‑dur, Mazurka fis‑mollPoloneza As‑dur. Solistami koncertu byli Wiktor Grąbczewski (bas) i wielki Ignacy Jan Paderewski – pianista, kompozytor, jeden z fundatorów Filharmonii i przyszły mąż stanu. Orkiestrą dyrygował współzałożyciel Filharmonii i jej pierwszy dyrektor artystyczny Emil Młynarski. Powstanie Filharmonii Warszawskiej stworzyło warunki do rozwoju muzyki symfonicznej w Polsce w początkach XX w. 4 października 1900 r. odbyło się również uroczyste otwarcie Teatru Miejskiego we Lwowie w obecności gości honorowych – Henryka Sienkiewicza, Ignacego Paderewskiego i Henryka Siemiradzkiego. Podczas inauguracji wykonano m. in. operę Władysława Żeleńskiego Janek, specjalnie na tę okazję zamówioną i skomponowaną.

Twórczość w muzyce polskiej

R110o4YE99Oet1
Ilustracja interaktywna przedstawia Ignacego Jana Paderewskiego, który siedzi przy fortepianie i ma ułożone ręce na klawiszach. Mężczyzna widoczny jest z prawego profilu, włosy ma długie, lekki wąsik i brodę. Ubrany jest w białą koszulę i garnitur. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. 5 listopada 1901 r., podczas koncertu inauguracyjnego w nowo otwartej Filharmonii Warszawskiej wystąpił Ignacy Jan Paderewski i wykonał swój własny Koncert fortepianowy a-moll oraz dzieła Chopina. Paderewski zdobył niezwykłą sławę. Okrzyknięto go Królem fortepianu i Lwem pianistów. W 1937 r. Paderewski wystąpił w brytyjskim filmie Sonata księżycowa. Zagrał w nim samego siebie prezentując swą wspaniałą grę. Punkt 1: 5 listopada 1901 r., podczas koncertu inauguracyjnego w nowo otwartej Filharmonii Warszawskiej wystąpił Ignacy Jan Paderewski i wykonał swój własny Koncert fortepianowy a-moll oraz dzieła Chopina. Paderewski zdobył niezwykłą sławę. Okrzyknięto go Królem fortepianu i Lwem pianistów. W 1937 r. Paderewski wystąpił w brytyjskim filmie Sonata księżycowa. Zagrał w nim samego siebie prezentując swą wspaniałą grę.
Ignacy Jan Paderewski przy fortepianie, ipsb.nina.gov.pl, CC BY 3.0
R1VzkZ6P0wQoU1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jana Stanisławskiego pod tytułem „Step”. Obraz przedstawia łąkę na której rosną liczne kwiaty. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Pierwsze wykonanie Stepu w 1896 r. było w Warszawie dużym wydarzeniem i zakończyło się sukcesem. Utwór pierwotnie miał być uwerturą do opery na podstawie Ogniem i mieczem Henryka Sienkiewicza.
Jan Stanisławski, „Step”, 1900, Muzeum Narodowe w Krakowie, boszart.pl, CC BY 3.0
R1F4r3HZYlidk1
Ilustracja interaktywna przedstawia Zygmunta Noskowskiego. Otyły mężczyzna z dużym czołem i okrągłymi okularami bez zauszników. Twarz ma wyrazistą, poważną, ma wąsa i brodę. Ubrany jest w białą koszulę, krawat i marynarkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Zygmunt Noskowski to wychowawca kilku pokoleń polskich kompozytorów, m.in. Mieczysława Karłowicza i Karola Szymanowskiego. Działał w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym jako pedagog. Utworzył w Warszawie orkiestrę symfoniczną, z którą wykonywał muzykę polską. Dążył do utworzenia stałej orkiestry symfonicznej. Dzięki jego staraniom powstała Filharmonia Narodowa. W 1894 r. zorganizował w Żelazowej Woli obchody 45-lecia śmierci F. Chopina, połączone z odsłonięciem pomnika Chopina i koncertem dla 2000 słuchaczy.
Zygmunt Noskowski, radiowroclaw.pl, CC BY 3.0
RcXiXZxAVrgTD1
Ilustracja interaktywna przedstawia okładkę partytury utworu „Powracające fale” op. 9, pierwszego poematu symfonicznego Mieczysława Karłowicza. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje:
Okładka partytury utworu „Powracające fale” op.9, pierwszego poematu symfonicznego Mieczysława Karłowicza, pwm.com.pl, CC BY 3.0
R50pP5hrvoXBu1
Ilustracja interaktywna przedstawia Karola Szymanowskiego, który siedzi przy fortepianie i ma o niego oparty lewy łokieć. Mężczyzna lewą ręką podpiera głowę. Ubrany jest w płaszcz. Ma lekko zdziwiony wyraz twarzy z uchylonymi ustami. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Karol Szymanowski w swojej willi Atma w Zakopanem w 1935 r.
Karol Szymanowski, static.prsa.pl, CC BY 3.0
RGMZdWNX8iksR1
Ilustracja interaktywna przedstawia drewniane muzeum Karola Szymanowskiego w Zakopanem - Willa „Atma” - jedyna placówka muzealna gromadząca pamiątki po kompozytorze Karolu Szymanowskim. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Willa Atma powstała po 1890 r. jako typowy pensjonat w celu przyjmowania letników. Nazwa pochodzi z sanskrytu i oznacza tyle co „dusza”. Dom jest przykładem stylu zakopiańskiego, wprowadzonego do architektury przez Stanisława Witkiewicza. W willi tej, przy ulicy Kasprusie mieści się jedyne na świecie muzeum biograficzne Karola Szymanowskiego. Prezentuje podstawowe informacje o życiu i twórczości kompozytora, ukazuje jego kontakty z Zakopanem i folklorem Podhala, gromadzi zachowane po nim rzeczy osobiste, zawiera także rekonstrukcję gabinetu Karola Szymanowskiego.
Willa „Atma” – muzeum Karola Szymanowskiego w Zakopanem, mnk.pl, CC BY 3.0

Od neoromantyzmu do stylu narodowego

W II połowie XIX w. w muzyce polskiej nie pojawił się kompozytor o znaczeniu europejskim. Kompozycje Henryka Wieniawskiego czy Apolinarego Kątskiego miały charakter głównie użytkowo‑wirtuozowski. Interesującą twórczość prezentował niezwykle uzdolniony, a przedwcześnie zmarły Juliusz Zarębski (1854–1885), w którego spuściźnie znalazły się kompozycje fortepianowe wzorowane na twórczości Liszta oraz Kwintet fortepianowy g‑moll, jeden z najlepszych utworów polskiej muzyki kameralnej XIX w.

R1dQraCCIeQkD1
Juliusz Zarębski, wikipedia.org, CC BY 3.0
RCLljeHAgDzcg
Utwór muzyczny: J. Zarębski, Kwintet fortepianowy g-moll. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Znaczną popularność zdobyły pieśni Jana Karola Galla (1856–1912), Stanisława Niewiadomskiego (1859–1936), Zygmunta Noskowskiego (1846–1909), Eugeniusza Pankiewicza (1857–1898) i Władysława Żeleńskiego (1837–1921).

W muzyce symfonicznej kompozytorzy polscy końca XIX w. pozostawali pod wpływem twórczości muzycznej Feliksa Mendelssohna, Roberta Schumanna, Johannesa Brahmsa, Ryszarda Wagnera i Franciszka Liszta. Na szczególną uwagę w dziedzinie symfoniki zasługuje twórczość Zygmunta Noskowskiego i Władysława Żeleńskiego. Zygmunt Noskowski jest twórcą trzech symfonii, uwertury Morskie Oko oraz autorem Stepu (1896 r.), kompozycji uważanej za pierwszy polski poemat symfoniczny. Inspiracją do napisania Stepu była powieść Ogniem i mieczem, jedna z części Trylogii Henryka Sienkiewicza, której akcja toczy się na bezkresnych stepach Ukrainy.

Ryvov9Sd85RgF
Utwór muzyczny: Zygmunt Noskowski, Step. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Partytura Stepu poprzedzona jest inwokacją: Stepie wspaniały – pieśnią cię witam! Pośród twych niezmierzonych przestrzeni słychać było i szum skrzydeł, i dźwięk kopyt konnicy, rozbrzmiewała fujarka pastusza i tęskna pieśń kozacza, której towarzyszyły teorbany i bębenki, rozlegały się okrzyki wojenne i zgrzyt ścierających się szabel. Walki i zapasy olbrzymie skończyły się, wojownicy w grobie legli. Ty jeden tylko, wielki stepie, pozostałeś – wiecznie piękny i spokojny... (źródłoma69134db38e72927_0000000000005źródło). Melodyka Stepu wykorzystuje elementy folkloru polskiego i ukraińskiego. Utwór zachwyca doskonałą, skontrastowaną, sugestywną instrumentacją. Kompozycja ujęta jest w klasyczną formę sonatową poprzedzoną powolnym wstępem, powtórzonym na zakończenie.

ma69134db38e72927_0000000000005

Twórczość Mieczysława Karłowicza

R1FZxtg9EAm6H1
Mieczysław Karłowicz, jacekptak.nazwa.pl, CC BY 3.0

Bardzo ważną rolę w rozwoju muzyki polskiej przełomu wieków odegrał Mieczysław Karłowicz (1876–1909). Choć nie należał do grupy kompozytorów młodopolskich, reprezentował ich ideały artystyczne. Trzonem jego twórczości są poematy symfoniczne, w których nawiązywał do stylistyki neoromantycznejNeoromantyzmneoromantycznej, do technik kompozytorskich stosowanych przez Ryszarda Straussa, Ryszarda Wagnera, Franciszka Liszta i Piotra Czajkowskiego. Po okresie stagnacji w polskiej muzyce symfonicznej II połowy XIX w., był pierwszym kompozytorem tworzącym dzieła na poziomie europejskim. Jego muzyka przeniknięta jest nastrojem kontemplacyjności, mistycyzmu, głębokim liryzmem i melancholijną zadumą. W warstwie brzmieniowej Karłowicz stosuje zasady harmoniki dur‑moll, ale wzbogaca je skomplikowanymi przebiegami modulacyjnymi, chromatyką, progresjami, miksturami akordowymi, wykorzystuje rozbudowany, późnoromantyczny skład orkiestry. Przeciwstawia fragmenty tutti, partiom solowym lub zespołowym, wykorzystuje różnorodną artykulację – tremola, tryle, figuracje, glissanda. Stosuje rozwarstwienia fakturalne, polifonię oraz brzmienia poligeniczne, które wpływają na duże zróżnicowanie barwowe kompozycji – brzmienia ciemne kontrastują z przenikliwymi, jasnymi i migotliwymi. Tematyka utworów orkiestrowych Karłowicza koncentruje się wokół tajemnicy bytu, miłości i śmierci. Dominują nastroje melancholii i smutku. Wśród poematów symfonicznych Karłowicza wymienić należy utwór Stanisław i Anna Oświecimowie, uważany za jego najwybitniejsze dzieło, a także Powracające fale, Odwieczne pieśni (cykl składający się z trzech poematów: Pieśń o wiekuistej tęsknocie, Pieśń o miłości i śmierci, Pieśń o wszechbycie), Rapsodię litewską, Smutną opowieść oraz ukończony przez Grzegorza Fitelberga Epizod na maskaradzie. Mieczysław Karłowicz jest także autorem Serenady C‑dur na orkiestrę smyczkową, Symfonii e‑moll Odrodzenie oraz Koncertu skrzypcowego A‑dur, będącego pomostem między koncertami Henryka Wieniawskiego i Karola Lipińskiego a koncertami Karola Szymanowskiego.

Z wczesnego okresu twórczości pochodzą 22 zachowane pieśni, tworzone do tekstów młodopolskich poetów. 10 pieśni powstało do słów Kazimierza Przerwy‑Tetmajera. Ich tematyka opiewa tęsknotę za utraconym rajem dzieciństwa, gwiaździstym niebem, miłością i śmiercią. W pieśniach Karłowicza można wyróżnić dwa typy: ekspresywny i impresywny. Pieśni ekspresywne cechuje silny emocjonalizm, melancholia i dramatyzm (Smutną jest dusza moja, Skąd pierwsze gwiazdy, Nie płacz nade mną, Mów do mnie jeszcze). Pieśni typu impresywnego mają charakter łagodny, senny, nastrojowy (Pamiętam ciche, jasne złote dnie). Liryka wokalna kompozytora, pomimo krytycznej oceny samego Karłowicza, zaliczana jest do najpiękniejszych w polskiej liryce wokalnej.

Mów do mnie jeszcze Mów do mnie jeszcze... Za taką rozmową
tęskniłem lata... Każde twoje słowo
słodkie w mym sercu wywołuje dreszcze –
mów do mnie jeszcze...
Mów do mnie jeszcze... Ludzie nas nie słyszą,
słowa twe dziwnie poją i kołyszą,
jak kwiatem, każdym słowem twym się pieszczę
mów do mnie jeszcze...

R1bJjZr96RlFf1
Utwór muzyczny: M. Karłowicz, „Mów do mnie jeszcze”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.

W 1907 r. Karłowicz osiedlił się w Zakopanem. Oprócz pracy kompozytorskiej fascynował się górami. Działał w Towarzystwie Tatrzańskim, publikował artykuły, w których opisywał tatrzańską przyrodę oraz swoje doświadczenia ze wspinaczek, pasjonował się jazdą na nartach i fotografią. Wrażenia z wędrówek po Tatrach stały się inspiracją Odwiecznych pieśni. Kompozytor tak zanotował: I gdy znajdę się na stromym wierzchołku, sam, mając jedynie lazurową kopułę nieba nad sobą, a naokoło zatopione w morzu równin zakrzepłe bałwany szczytów – wówczas zaczynam rozpływać się w otaczającym przestworze, przestaję się czuć wyosobnioną jednostką, owiewa mnie potężny, wiekuisty oddech wszechbytu. (…) Godziny przebyte w tej półświadomości są jakby chwilowym powrotem do niebytu: dają one spokój wobec życia i śmierci, mówią o wiecznej pogodzie roztopienia się we wszechistnieniu (źródłoma69134db38e72927_0000000000005źródło).

RmXRSxqG0GcQ4
Utwór muzyczny: Mieczysław Karłowicz, Odwieczne pieśni. Pieśń o wiekuistej tęsknocie. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.

Karłowicz zginął 8 lutego 1909 r. pod śnieżną lawiną u stóp Małego Kościelca w drodze z Hali Gąsienicowej do Czarnego Stawu.

R5WDha7t971T91
Kamień Karłowicza w miejscu śmierci w Tatrach u stóp Małego Kościelca na szlaku z Hali Gąsienicowej do Czarnego Stawu, wikimedia.org, CC BY 3.0
Warto wiedzieć

Znak swastyki na kamieniu postawionym w miejscu śmierci Mieczysława Karłowicza jest rozpowszechnionym na Podhalu znakiem zwanym krzyżykiem niespodzianym, symbolem pomyślności i szczęścia. Znak ten jest obecny w wielu religiach świata, był również szczególnie ulubiony przez Karłowicza. W ten sposób kompozytor sygnował wytyczane górskie szlaki, bilety wizytowe i listy do przyjaciół.

ma69134db38e72927_0000000000005

Młoda Polska w muzyce

W 1898 r. Artur Górski opublikował w krakowskim Życiu cykl artykułów pod tytułem Młoda Polska. Termin ten odnosił się początkowo do twórczości literackiej związanej z dekadentyzmem, sztuką dla sztuki, modernizmem i neoromantyzmem. Literacką Młodą Polskę reprezentowali: Kazimierz Przerwa‑Tetmajer, Stanisław Przybyszewski, Jan Kasprowicz, Stefan Żeromski, Stanisław Wyspiański, Władysław S. Reymont. W muzyce polskiej tego czasu kompozytorzy porzucali tradycjonalistyczną, romantyczną postawę swoich poprzedników i dążyli do doskonalenia rzemiosła artystycznego. Opierali się na wzorach neoromantycznych Franciszka Liszta, Ryszarda Wagner i Ryszarda Straussa, stylu nowatorów rosyjskich, w tym Aleksandra Skriabina, poszukiwali nowych środków harmonicznych, orkiestrowych i formalnych. Wykorzystywali gatunek poematu symfonicznego i formę pieśni deklamacyjnej.

W 1905 r. grupa młodych kompozytorów, uczniów Noskowskiego – Ludomir Różycki (1883–1953), Apolinary Szeluto (1884–1966), Karol Szymanowski (1882–1937) i Grzegorz Fitelberg (1879–1953) utworzyła Spółkę Nakładową Młodych Kompozytorów Polskich z siedzibą w Berlinie. Ich mecenasem został książę Władysław Lubomirski.

RQVKo9W0OSh7V1
Ilustracja interaktywna przedstawia członków Spółki Nakładowej Młodych Kompozytorów Polskich. Na zdjęciu jest pięciu mężczyzn elegancko ubranych. Od lewej znajduje się: Apolinary Szeluto, Karol Szymanowski, Władysław Lubomirski, Grzegorz Fitelberg, Ludomir Różycki. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Apolinary Szeluto,. 2. Karol Szymanowski. 3. Władysław Lubomirski. 4. Grzegorz Fitelberg. 5. Ludomir Różycki.
Członkowie Spółki Nakładowej Młodych Kompozytorów Polskich, psmzam.pl, CC BY 3.0

Zadaniem spółki było popieranie nowej muzyki polskiej za pomocą koncertów i wydawnictw własnych utworów stowarzyszonych, a tym samym torowanie sobie drogi ku przyszłości artystycznym przebojem na zasadzie szerokiej samopomocy, wyzwalając się z ciężkiej niejednokrotnie zależności od wydawców z jednej, a od impresariów z drugiej strony (źródłoma69134db38e72927_0000000000005źródło).

Pierwszym wydanym przez spółkę utworem był cykl Preludiów op. 1 Karola Szymanowskiego. Kompozytor nawiązywał w nich świadomie do Chopina, o którego muzyce pisał: Fryderyk Chopin jest wieczystym przykładem, czym może być muzyka polska, a także jednym z największych symboli zeuropeizowanej Polski – nie tracącej nic ze swych rasowych odrębności, a stojącej na najwyższym poziomie kultury europejskiej (źródłoma69134db38e72927_0000000000005źródło).

R1O0U6KGDykVO1
Utwór muzyczny: K. Szymanowski – „1 Preludium” op. 1. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Takie rozumienie dzieła Chopina zaprowadziło ostatecznie Szymanowskiego do stworzenia stylu narodowego opartego na folklorze podhalańskim. Henryk Swolkień tak pisze o ewolucji stylu Szymanowskiego: W początkowych utworach świadomie nawiązał do Chopina. Przebrnął zwycięsko przez wpływy Ryszarda Straussa, Skriabina i francuskich impresjonistów z Debussym na czele, zachwycił się muzyką Strawińskiego, nie pozostał nieczuły na specyficzny stosunek Bartóka do folkloru. Od początku jednak muzyka Szymanowskiego pełna była śmiałych własnych poszukiwań, a każdy z etapów znaczył się szeregiem wybitnych utworów. Każdy utwór Szymanowskiego jaśnieje blaskiem doskonałości technicznej, wypływającej z mistrzowskiego opanowania rzemiosła kompozytorskiego (źródłoma69134db38e72927_0000000000005źródło).

RneXNKgosEMye
Utwór muzyczny: Karol Szymanowski, II Symfonia cz. 1. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1GOMKsYparL8
Utwór muzyczny: Karol Szymanowski, II Symfonia cz. 2. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Po okresie nawiązania do neoromantyzmu (II Symfonia, II Sonata fortepianowa), pod wpływem pobytu we Francji, podróży do Włoch, na Sycylię oraz do Afryki Północnej, w twórczości Szymanowskiego zaznaczają się silnie wpływy impresjonizmu. Powstają w tym czasie takie dzieła jak Maski op. 34, Mity op. 30 na skrzypce i fortepian i III Symfonia Pieśń o nocy do tekstu perskiego poety z XIII wieku, Jalal'ad‑Din Rumiego, w polskim tłumaczeniu Tadeusza Micińskiego. Istotnym przemianom uległ język muzyczny kompozytora. Szymanowski zrezygnował z systemu dur‑moll, który zastąpił skalą dwunastodźwiękową, pentatoniką i skalą całotonową, eksponował trytony i sekundy małe. W cyklu Mity stworzył niezwykłe efekty brzmieniowe. W pierwszej części cyklu, zatytułowanej Źródło Aretuzy, stworzył efekt quasi‑improwizacyjności za sprawą częstej zmienności metrum, giętkości linii melodycznej, bogatej ornamentyki i różnorodności artykulacyjnej (tremola i flażolety w partii skrzypiec). Czynniki te wpłynęły na powstanie efektownych plam barwnych i spowodowały stworzenie nowoczesnej faktury o ekstatycznej, bardzo emocjonalnej ekspresji.

RS7xTnq090iZc1
Utwór muzyczny: K. Szymanowski – „Źródło Aretuzy”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Ostatni okres twórczości Szymanowskiego, określany jako narodowy, rozpoczął się około 1923 r. Zainteresowanie folklorem podhalańskim i fascynacja tatrzańską przyrodą, obecne w kulturze polskiej przełomu XIX i XX w., w literaturze, malarstwie i muzyce, uformowało ostatecznie stylistykę muzyki Szymanowskiego. Kompozytorowi udało się połączyć folklor góralski, specyfikę kształtowania linii melodycznej opartej na skalach góralskich, brzmienie kapeli oraz rytmikę tańców góralskich z bogatymi środkami jego warsztatu kompozytorskiego. W tym okresie powstały m. in.: balet‑pantomima Harnasie, 20 Mazurków op. 50, II Koncert skrzypcowy oraz IV Symfonia koncertująca.

Ludomir Różycki zasłynął jako kompozytor poematów symfonicznych (Stańczyk, Bolesław Śmiały, Pan Twardowski, Anhelli, Mona Lisa Gioconda). Sięgał w nich do tematyki pozamuzycznej związanej z historią Polski. Był również twórcą oper, niezwykle popularnych w okresie międzywojennym (Eros i Psyche, Casanova, Beatrix Cenci). Fitelberg natomiast skomponował dwie symfonie, koncert skrzypcowy, sonaty. Był jednak przede wszystkim dyrygentem, promował utwory Karłowicza i Szymanowskiego, prowadził najlepsze orkiestry w kraju: orkiestrę Filharmonii Warszawskiej, Orkiestrę Polskiego Radia. Apolinary Szeluto wycofał się z działalności artystycznej; był również prawnikiem. W swojej twórczości nie wyszedł poza środki techniczne XIX w. Trwalsze znaczenie zachowały jedynie jego pieśni i utwory fortepianowe.

Na przełomie XIX i XX w. wszechstronną działalność muzyczną rozwinął Ignacy Jan Paderewski (1860–1941). Za sprawą swej sztuki stał się ambasadorem niepodległości Polski na całym świecie. W 1910 r. ufundował Pomnik Grunwaldzki w Krakowie, a podczas pierwszej wojny światowej prowadził intensywną działalność patriotyczno‑społeczną. W 1919 r. został premierem i ministrem spraw zagranicznych pierwszego rządu polskiego. 12 uniwersytetów w Europie i Ameryce nadało mu doktoraty honoris causa. Jego twórczość koncentrowała się głównie na utworach fortepianowych. Jako jeden z pierwszych kompozytorów zainteresował się muzyką góralską. Latem w 1883 i w 1884 r. przebywał w Zakopanem, dzięki czemu powstał Album Tatrzański op. 12, zbiór kompozycji fortepianowych. Najbardziej znanymi utworami Paderewskiego są miniatury fortepianowe o charakterze tanecznym – słynny Menuet G‑dur w stylu Mozarta oraz Krakowiak fantastyczny (obie miniatury pochodzą z cyklu Humoresek op. 14). Paderewski skomponował również wielkie formy instrumentalne i wokalno‑instrumentalne: Symfonię h‑moll, Fantazję polską oraz operę Manru według Chaty za wsią Józefa I. Kraszewskiego.

Rkg3zvBIM4i97
Utwór muzyczny: Menuet G-dur op. 14, gra sam Paderewski. Wykonawca: I. J. Paderewski. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Robd1nmJTQ47t1
Ignacy Jan Paderewski, ipsb.nina.gov.pl, CC BY 3.0
R1JLjhUJySVhE1
Utwór muzyczny: Ignacy J. Paderewski – „Krakowiak fantastyczny”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Ożywienie życia muzycznego i twórczości kompozytorskiej na przełomie XIX i XX w. wpłynęło na rozwój polskiej muzyki w I połowie XX w. Zaznaczyły się wówczas dwa nurty: konserwatywny, kontynuujący tradycje neoromantyczne, oraz postępowy, związany z ideami Karolami Szymanowskiego, stylem neoklasycznym i działalnością Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków w Paryżu.

ma69134db38e72927_0000000000005
ma69134db38e72927_0000000000005
ma69134db38e72927_0000000000005

Zadania

Reznrk7RsnCO0
Ćwiczenie 1
Ro2uvkGnDIU8Y
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj poszczególnym utworom właściwą dla nich nazwę gatunku. Bajka Stanisława Moniuszki Możliwe odpowiedzi: 1. poemat symfoniczny, 2. balet-pantomima, 3. miniatura fortepianowa, 4. uwertura fantastyczna, 5. opera Menuet G-dur Ignacego J. Paderewskiego Możliwe odpowiedzi: 1. poemat symfoniczny, 2. balet-pantomima, 3. miniatura fortepianowa, 4. uwertura fantastyczna, 5. opera Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza Możliwe odpowiedzi: 1. poemat symfoniczny, 2. balet-pantomima, 3. miniatura fortepianowa, 4. uwertura fantastyczna, 5. opera Harnasie Karola Szymanowskiego Możliwe odpowiedzi: 1. poemat symfoniczny, 2. balet-pantomima, 3. miniatura fortepianowa, 4. uwertura fantastyczna, 5. opera Manru Ignacego J. Paderewskiego Możliwe odpowiedzi: 1. poemat symfoniczny, 2. balet-pantomima, 3. miniatura fortepianowa, 4. uwertura fantastyczna, 5. opera
RlRq9alaCoDWy
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj nazwiska twórców do ich kompozycji. Mieczysław Karłowicz Możliwe odpowiedzi: 1. Stanisław i Anna Oświecimowie, 2. W Tatrach, 3. III Symfonia Pieśń o nocy, 4. Stańczyk, 5. Album Tatrzańskie Karol Szymanowski Możliwe odpowiedzi: 1. Stanisław i Anna Oświecimowie, 2. W Tatrach, 3. III Symfonia Pieśń o nocy, 4. Stańczyk, 5. Album Tatrzańskie Władysław Żeleński Możliwe odpowiedzi: 1. Stanisław i Anna Oświecimowie, 2. W Tatrach, 3. III Symfonia Pieśń o nocy, 4. Stańczyk, 5. Album Tatrzańskie Ludomir Różycki Możliwe odpowiedzi: 1. Stanisław i Anna Oświecimowie, 2. W Tatrach, 3. III Symfonia Pieśń o nocy, 4. Stańczyk, 5. Album Tatrzańskie Ignacy Jan Paderewski Możliwe odpowiedzi: 1. Stanisław i Anna Oświecimowie, 2. W Tatrach, 3. III Symfonia Pieśń o nocy, 4. Stańczyk, 5. Album Tatrzańskie
R1Ku8xxAPPQs8
Ćwiczenie 4
R1aPaX3xFTGIR
Ćwiczenie 5
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. poemat symfoniczny. Możliwe odpowiedzi: 1. Kierunek w malarstwie i w muzyce na przełomie XIX i XX w. Głównymi reprezentantami kierunku byli Claude Debussy i Maurice Ravel. 2. Swobodna forma muzyczna, której budowa uzależniona jest od idei pozamuzycznej. 3. Kierunek powstały w niemieckiej muzyce II połowy XIX i początkach XX w., będący ostatnią fazą romantyzmu. Do tego kierunku zalicza się m. n. twórczość F. Liszta, R. Wagnera. 4. Muzyka instrumentalna związana z treścią literacką, historyczną, faktami autobiograficznymi, inspirowana dziełem malarskim lub zjawiskami przyrody. muzyka programowa. Możliwe odpowiedzi: 1. Kierunek w malarstwie i w muzyce na przełomie XIX i XX w. Głównymi reprezentantami kierunku byli Claude Debussy i Maurice Ravel. 2. Swobodna forma muzyczna, której budowa uzależniona jest od idei pozamuzycznej. 3. Kierunek powstały w niemieckiej muzyce II połowy XIX i początkach XX w., będący ostatnią fazą romantyzmu. Do tego kierunku zalicza się m. n. twórczość F. Liszta, R. Wagnera. 4. Muzyka instrumentalna związana z treścią literacką, historyczną, faktami autobiograficznymi, inspirowana dziełem malarskim lub zjawiskami przyrody. Impresjonizm. Możliwe odpowiedzi: 1. Kierunek w malarstwie i w muzyce na przełomie XIX i XX w. Głównymi reprezentantami kierunku byli Claude Debussy i Maurice Ravel. 2. Swobodna forma muzyczna, której budowa uzależniona jest od idei pozamuzycznej. 3. Kierunek powstały w niemieckiej muzyce II połowy XIX i początkach XX w., będący ostatnią fazą romantyzmu. Do tego kierunku zalicza się m. n. twórczość F. Liszta, R. Wagnera. 4. Muzyka instrumentalna związana z treścią literacką, historyczną, faktami autobiograficznymi, inspirowana dziełem malarskim lub zjawiskami przyrody. Neoromantyzm. Możliwe odpowiedzi: 1. Kierunek w malarstwie i w muzyce na przełomie XIX i XX w. Głównymi reprezentantami kierunku byli Claude Debussy i Maurice Ravel. 2. Swobodna forma muzyczna, której budowa uzależniona jest od idei pozamuzycznej. 3. Kierunek powstały w niemieckiej muzyce II połowy XIX i początkach XX w., będący ostatnią fazą romantyzmu. Do tego kierunku zalicza się m. n. twórczość F. Liszta, R. Wagnera. 4. Muzyka instrumentalna związana z treścią literacką, historyczną, faktami autobiograficznymi, inspirowana dziełem malarskim lub zjawiskami przyrody.
Ro1u5v9d73fvj
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij pojęcie impresjonizm.
R1canNEkXZ2Ol
Ćwiczenie 7
Połącz daty i wydarzenia. 1882. Możliwe odpowiedzi: 1. tragiczna śmierć Mieczysława Karłowicza w Tatrach pod śnieżną lawiną, 2. Zygmunt Noskowski skomponował pierwszy polski poemat symfoniczny Step, 3. odbył się koncert inauguracyjny w nowo otwartej warszawskiej Filharmonii Narodowej, 4. powstała Spółka Nakładowa Młodych Kompozytorów Polskich z siedzibą w Berlinie, 5. urodził się Karol Szymanowski, 6. I.J. Paderewski ufundował Pomnik Grunwaldzki w Krakowie. 1896. Możliwe odpowiedzi: 1. tragiczna śmierć Mieczysława Karłowicza w Tatrach pod śnieżną lawiną, 2. Zygmunt Noskowski skomponował pierwszy polski poemat symfoniczny Step, 3. odbył się koncert inauguracyjny w nowo otwartej warszawskiej Filharmonii Narodowej, 4. powstała Spółka Nakładowa Młodych Kompozytorów Polskich z siedzibą w Berlinie, 5. urodził się Karol Szymanowski, 6. I.J. Paderewski ufundował Pomnik Grunwaldzki w Krakowie. 1901. Możliwe odpowiedzi: 1. tragiczna śmierć Mieczysława Karłowicza w Tatrach pod śnieżną lawiną, 2. Zygmunt Noskowski skomponował pierwszy polski poemat symfoniczny Step, 3. odbył się koncert inauguracyjny w nowo otwartej warszawskiej Filharmonii Narodowej, 4. powstała Spółka Nakładowa Młodych Kompozytorów Polskich z siedzibą w Berlinie, 5. urodził się Karol Szymanowski, 6. I.J. Paderewski ufundował Pomnik Grunwaldzki w Krakowie. 1905. Możliwe odpowiedzi: 1. tragiczna śmierć Mieczysława Karłowicza w Tatrach pod śnieżną lawiną, 2. Zygmunt Noskowski skomponował pierwszy polski poemat symfoniczny Step, 3. odbył się koncert inauguracyjny w nowo otwartej warszawskiej Filharmonii Narodowej, 4. powstała Spółka Nakładowa Młodych Kompozytorów Polskich z siedzibą w Berlinie, 5. urodził się Karol Szymanowski, 6. I.J. Paderewski ufundował Pomnik Grunwaldzki w Krakowie. 1909. Możliwe odpowiedzi: 1. tragiczna śmierć Mieczysława Karłowicza w Tatrach pod śnieżną lawiną, 2. Zygmunt Noskowski skomponował pierwszy polski poemat symfoniczny Step, 3. odbył się koncert inauguracyjny w nowo otwartej warszawskiej Filharmonii Narodowej, 4. powstała Spółka Nakładowa Młodych Kompozytorów Polskich z siedzibą w Berlinie, 5. urodził się Karol Szymanowski, 6. I.J. Paderewski ufundował Pomnik Grunwaldzki w Krakowie. 1910. Możliwe odpowiedzi: 1. tragiczna śmierć Mieczysława Karłowicza w Tatrach pod śnieżną lawiną, 2. Zygmunt Noskowski skomponował pierwszy polski poemat symfoniczny Step, 3. odbył się koncert inauguracyjny w nowo otwartej warszawskiej Filharmonii Narodowej, 4. powstała Spółka Nakładowa Młodych Kompozytorów Polskich z siedzibą w Berlinie, 5. urodził się Karol Szymanowski, 6. I.J. Paderewski ufundował Pomnik Grunwaldzki w Krakowie.
Polecenie 1

Po wysłuchaniu I części poematu symfonicznego pt. Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza opisz utwór uwzględniając inspirację oraz jego cechy stylistyczne. Zwróć uwagę na elementy konstrukcyjne, instrumentację oraz ekspresję utworu. Poprawnie zastosuj terminologię muzyczną.

Podczas pisania pracy wykorzystaj opis wrażeń Karłowicza z wędrówek po Tatrach, który stał się inspiracją dla Odwiecznych pieśni: I gdy znajdę się na stromym wierzchołku, sam, mając jedynie lazurową kopułę nieba nad sobą, a naokoło zatopione w morzu równin zakrzepłe bałwany szczytów – wówczas zaczynam rozpływać się w otaczającym przestworze, przestaję się czuć wyosobnioną jednostką, owiewa mnie potężny, wiekuisty oddech wszechbytu. (…) Godziny przebyte w tej półświadomości są jakby chwilowym powrotem do niebytu: dają one spokój wobec życia i śmierci, mówią o wiecznej pogodzie roztopienia się we wszechistnieniu.

R1eZGNti8U01U

Słownik pojęć

Impresjonizm
Impresjonizm

kierunek w malarstwie i muzyce na przełomie XIX i XX w. Głównymi reprezentantami kierunku byli Claude Debussy i Maurice Ravel. Cechuje go szczególne wyczulenie na barwę. W związku z tym występuje znaczne zróżnicowanie efektów dynamicznych, wykonawczych, harmonicznych (struktury całotonowe, kwartowo‑kwintowe). Forma polega na szeregowaniu odcinków.

Neoromantyzm
Neoromantyzm

kierunek powstały w niemieckiej muzyce II połowy XIX i początkach XX w., będący ostatnią faza romantyzmu. Do tego kierunku zalicza się m. in. twórczość F. Liszta, R. Wagnera, H. Wolfa, A. Brucknera, G. Mahlera, R. Straussa. Istotą neoromantyzmu jest więź muzyki z innymi rodzajami sztuki, szczególnie z literaturą. Główne gatunki tego okresu to poemat symfoniczny (Liszt) i dramat muzyczny (Wagner). Cechuje się monumentalizacją faktury, rozbudowaną obsadą wykonawczą, chromatyką, licznymi modulacjami, wykorzystaniem wszystkich 12‑dźwięków skali.

Poemat symfoniczny
Poemat symfoniczny

swobodna forma muzyczna, której budowa uzależniona jest od idei pozamuzycznej - tzw. programu.

Programowa muzyka
Programowa muzyka

muzyka instrumentalna związana z treścią literacką, historyczną, faktami autobiograficznymi lub inspirowana dziełem malarskim lub zjawiskami przyrody. W utworach tego typu całość ma odzwierciedlać rozwój fabuły, a tematy mają charakter ilustracyjny. Właściwym skojarzeniom słuchacza służy tytuł dzieła, motto słowne lub streszczenie fabuły literackiej.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

Bibliografia

D. Gwizdalanka, Historia muzyki, t. 3, PWM, Kraków 2009

H. Swolkień, Od Chopina do Szymanowskiego, [w:] Dzieje muzyki polskiej zarysie, red. Tadeusz Ochlewski, Wyd. II, Wydawnictwo Interpress, Warszawa 1983

Przewodnik koncertowy, red. Teresa Chylińska, Stanisław Haraschin, Bogusław Schaeffer, PWM, Kraków 1991