Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rl33BMT3JFSPT1

Cechy i ewolucja stylu narodowego na przykładzie muzyki polskiej XVIII i XIX w.

Ważne daty

1810‑1849 – lata życia Fryderyka Chopina

1814‑1890 – lata życia Oskara Kolberga

1819‑1872 – lata życia Stanisława Moniuszki

1837‑1921 – lata życia Władysława Żeleńskiego

1846‑1909 – lata życia Zygmunta Noskowskiego

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R18kZXNh7aUg21
Scenariusz zajęć do pobrania.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

7. Romantyzm. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę romantyczną w kontekście estetyki epoki:

d) dostrzega wątki narodowe w muzyce,

2) omawia cechy wybranych form muzycznych:

a) wielkie (sonata, symfonia, opera, dramat muzyczny, poemat symfoniczny, koncert),

b) małe (liryka instrumentalna: pieśń bez słów, scherzo, nokturn, preludium, etiuda, bagatela, impromptu, moment musical, rapsodia, fantazja, ballada i in.), pieśń, rondo klasyczne a rondo romantyczne;

5) charakteryzuje polską muzykę romantyczną i jej reprezentantów (Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Stanisław Moniuszko, Ignacy Jan Paderewski, Władysław Żeleński, Zygmunt Noskowski);

6) zna pojęcia: kantylena, tempo rubato, transkrypcja fortepianowa, wirtuoz, uwertura koncertowa, muzyka programowa, leitmotiv, szkoła narodowa, instrumentacja.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.

Nauczysz się

przedstawiać nurt muzyki narodowej w twórczości kompozytorów europejskich;

omawiać cechy polskiej muzyki narodowej na przykładzie twórczości F. Chopina, S. Moniuszki, Z. Noskowskiego i W. Żeleńskiego;

przedstawiać źródła inspiracji kompozytorów;

przedstawiać postać i dorobek Oskara Kolberga.

Odrębności narodowe

Świadomość odmienności narodowej przejawiała się już we wcześniejszych epokach, pojęcie narodowości zostało jednak zdefiniowane na przełomie wieku XVIII i XIX. W czasie tym szkoły narodoweSzkoły narodoweszkoły narodowe rozwijały się z największą siłą w krajach walczących o niepodległość, podczas walk narodowo‑wyzwoleńczych.

R1HPjSapznwJc1
Mapa Europy w XIX w., online skills, CC BY 3.0

Do XIX w. muzyka była sztuką bardziej uniwersalną, a kompozytorzy twórcami międzynarodowymi i ponadnarodowymi (np. Haendel, Gluck, Mozart czy Beethoven). W muzyce romantycznej natomiast coraz mocniej zaczęły uwypuklać się różnice narodowościowe. Przejawiało się to akcentowaniem odrębności narodowych, zarówno w treści, tematyce utworów, jak i w wykorzystanych środkach muzycznych. Wymienić tu można kult pieśni ludowej, wykorzystanie tańców narodowych, odwoływanie się do wątków historii ojczystej, literatury narodowej, czy obrazowanie rodzimych pejzaży. Wśród szkół narodowych działających w XIX w. znaczenie zyskała także muzyka polska z twórczością Fryderyka Chopina na czele.

Twórcy związani z nurtem muzyki narodowej

R5cohNWleFUpd1
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Louisa-Auguste Bissona a na niej postać Fryderyka Chopina. Mężczyzna ma długie ciemne włosy, ubrany jest w ciemny płaszcz spod, którego wystaje białą koszula. Mężczyzna spogląda w lewo. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Polski styl muzyczny w okresie romantyzmu stworzył Fryderyk Chopin. Kompozytor nie wprowadzał bezpośrednich cytatów z melodii ludowych, lecz czerpał z niezwykłego bogactwa harmonicznego, fakturalnego czy formalnego muzyki ludowej, dzięki czemu dzieła, choć nasycone są polskim charakterem, pozostają uniwersalne i są rozumiane na całym świecie.
Louis-Auguste Bisson (fot.), Fryderyk Chopin, 1849, wikipedia.org, domena publiczna
R1HxVxW8WNt7s1
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie Oskara Kolberga. Starszy mężczyzna z wyraźnymi zmarszczkami w okolicach nosa. Mężczyzna nosi okulary i ma siwą brodę. Ubrany jest w białą koszulę i szary płaszcz. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Oskar Kolberg początkowo wiązał swoją przyszłość z karierą kompozytorską, jednak jego debiut przeszedł bez echa. Pod koniec lat 30. XIX w. zaczął przejawiać zainteresowanie folklorem co zaowocowało badaniami i publikacjami dotyczącymi folkloru. Kolberg jest autorem zbiorów takich jak: Pieśni ludu polskiego oraz Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce, które do dzisiaj inspirują twórców.
Aleksander Regulski, Franciszek Tegazzo (autorzy), Oskar Kolberg, 1867, [w:] Widacka, „Katalog portretów”, poz. 2273 , polona.pl, domena publiczna
R1YOPL880ma5x1
Fotografia autorstwa Tytusa Maleszewskiego przedstawia portret Stanisława Moniuszki - mężczyzny w średnim wieku, o jasnych i krótkich włosach. Moniuszko ma na nosie okrągłe okulary, czarny płaszcz oraz białą koszulę, spogląda się w prawą stronę i pozuje na siedząco. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Twórczość Moniuszki wtapia się w nurt twórczości artystów polskich tworzących „ku pokrzepieniu serc”. W swoich utworach nawiązywał do środowiska polskiego, które reprezentowali bohaterowie z różnych warstw społecznych. Kompozytor wykorzystywał rytmikę tańców narodowych, w szczególności poloneza, mazura, krakowiaka, wprowadzał także cytaty melodii ludowych.
Tytus Maleszewski, Stanisław Moniuszko 1865, Muzeum Narodowe w Warszawie, wikimedia.org, domena publiczna
RP5IXBkK1nEs11
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło, na którym został namalowany Władysław Żeleński. Starszy mężczyzna z siwymi włosami i pożółkniętym wąsem. Ubrany jest w białą koszulę i czarny płaszcz, gra na instrumencie. Za mężczyzną znajduje się piękna, młoda kobieta, która w ręce trzyma wianek z niebieskich kwiatów. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Jeden z głównych przedstawicieli neoromantyzmu w muzyce polskiej i najwybitniejszy po Stanisławie Moniuszce twórca oper i pieśni. Główną dziedziną jego twórczości była muzyka wokalna, a głównymi uprawianymi gatunkami pieśń solowa, w których wykorzystywał teksty polskich poetów (Konrad Wallenrod, Goplana, Stara Baśń). Żeleński uprawiał też muzykę instrumentalną, w której łączył tradycje muzyki klasycznej z elementami polskiego folkloru.
Jacek Malczewski, „Portret Władysława Żeleńskiego”, 1908, Muzeum Narodowe w Warszawie, wikimedia.org, domena publiczna
Rgv0E4v9GTbPj1
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Zygmunta Noskowskiego. Starszy mężczyzna w okularach i zarostem. Ubrany jest w białą koszulę, krawat i czarną marynarkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Kompozytor, pedagog, dyrygent i publicysta. Zygmunt Noskowski w praktyce koncertowej pozostaje przede wszystkim twórcą muzyki symfonicznej, kontynuatorem linii Stanisława Moniuszki i Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Noskowski jest twórcą pierwszego polskiego poematu symfonicznego. Step powstały w 1896 r. wykorzystuje dwa kontrastujące tematy oparte na motywach zaczerpniętych z folkloru polskiego i ukraińskiego.
Jan Mieczkowski, Zygmunt Noskowski, 1882, Biblioteka Narodowa, Warszawa, polona.pl, domena publiczna

Fryderyk Chopin 1810–1849

RQZZUAzHVFHiq1
Ary Scheffer, Portret Fryderyka Chopina, 1847, Muzeum Narodowe w Warszawie, wydarzenia.o.pl, CC BY 3.0

Fryderyk Chopin stworzył w okresie romantyzmuRomantyzmromantyzmu polski styl muzyczny, w którym odwoływał się do polskiego folkloruFolklorfolkloru.
Muzyka ludowa nie była jednak dla Chopina źródłem, z którego czerpał bezpośrednie cytaty. Poza krakowiakiem, kolędą w Scherzu i melodiami kilku mazurków, próżno szukać dosłownych nawiązań. Elementami mającymi wpływ na twórczość kompozytora, były kształty melodii, postacie współbrzmień i ich wiązania, również zarys budowy, szkice formy. Twórca czerpał zatem z niezwykłego bogactwa harmonicznego, fakturalnego czy formalnego muzyki ludowej. Najpełniej przedstawione jest to w mazurkach, które Chopin komponował przez całe życie.
Wysłuchajmy jednego z mazurków najwybitniejszego polskiego kompozytora.

R1cn7oZQKnJyQ1
Utwór muzyczny: Fryderyk Chopin, Mazurek B-dur op. 7 nr 1. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Fryderyk Chopin czerpiąc z pełnego bogactwa muzyki ludowej i łącząc jej elementy z różnorodnymi inspiracjami oraz uniwersalnym językiem muzycznym, stworzył nową jakość muzyczną docenianą i rozumianą w całej Europie. Kontynuatorem tradycji chopinowskiej był Stanisław Moniuszko.

Stanisław Moniuszko 1819–1872

Rhbxb6caY1Q2I1
Stanisław Moniuszko, cyfrowe.mnw.art.pl, CC BY 3.0

Twórczość Moniuszki jest jednolita stylistycznie, choć można w niej wyróżnić dwa okresy: wileński (do 1858 r.) i warszawski (1858–1871). W obu kompozytor preferował pieśń, muzykę sceniczną i religijną. To w tych utworach patriotyczny charakter twórczości Moniuszki jest najbardziej widoczny wtapiając się tym samym w nurt twórczości artystów polskich tworzących ku pokrzepieniu serc.

Sam Moniuszko wyraźnie ukazywał swą rolę jako krzewiciela kultury narodowej:

…to, co jest narodowe, krajowe, miejscowe, co jest echem dziecinnych naszych przypomnień, nigdy mieszkańcom ziemi, na której się urodzili i wzrośli, podobać się nie przestanie.

Do cech narodowych jakie odnaleźć można w operach Moniuszki należą: umiejscowienie akcji w środowisku polskim reprezentowanym przez bohaterów z określonych warstw społecznych (zwłaszcza szlachty i ludu) czy prezentowanie szczegółów obyczajowych, konfliktów społecznych. Moniuszko odwoływał się także do rytmiki tańców narodowych, w szczególności poloneza, mazura, krakowiaka, wykorzystywał też cytaty melodii ludowych, np. w Hrabinie – piosenka myśliwska Pojedziemy na łów, w Strasznym dworze – piosenka myśliwska Siedzi sobie zając.
Folklor był przez Stanisława Moniuszkę traktowany jako źródło inspiracji, historyzm zaś, sprowadzony był jedynie do przypominania nieodległej przeszłości, pełnił rolę aluzji, a nie polegał na bezpośrednim czerpaniu tematów z historii. Ważną postacią muzyki i kultury polskiej XIX w. był także Oskar Kolberg.

Oskar Kolberg 1814–1890

Rc4NO7uBl7Ewt1
Oskar Kolberg, opoczno.zhp.pl, CC BY 3.0

Oskar Kolberg był dziewiętnastowiecznym etnografem, folklorystą i kompozytorem. Urodzony w Przysusze, twórca przeniósł się wraz z rodziną do Warszawy do oficyny Pałacu Kazimierzowskiego, gdzie jego sąsiadem był m.in. Fryderyk Chopin.
Od najmłodszych lat Kolberg łączył swoją karierę z muzyką. Jako 16‑latek podjął pracę księgowego w kantorze bankowym Samuela Fraenkla i jednocześnie kontynuował studia muzyczne pod kierunkiem Józefa Elsnera, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, a później także Karla Friedricha Girschnera i Karla Friedricha Rungenhagena w Berlinie.

Początkowo wiązał swoją przyszłość z karierą kompozytorską, jednak jego debiut w 1836 r. przeszedł bez echa. Pod koniec lat 30. zaczął przejawiać zainteresowanie folklorem. Podczas wypraw w gronie przyjaciół notował pieśni i melodie ludowe, które opublikował w zbiorze Pieśni ludu polskiego.
Od 1845 r. przez 12 lat pracował jako urzędnik w zarządzie kolei żelaznej warszawsko‑wiedeńskiej. Jednocześnie podjął systematyczne badania terenowe, początkowo na Mazowszu, z czasem objął nimi cały obszar dawnej Rzeczpospolitej.

W 1865 r. ukazał się I tom dzieła pt. Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce. Seria I. Sandomierskie. Odtąd realizował tę nową koncepcję poprzez cykle monografii regionalnych, tworzących obraz XIX‑wiecznej kultury ludowej.
Oskar Kolberg jako pierwszy badacz zebrał i usystematyzował kulturę ludową, dzieląc ją według regionów. Jego badania i publikacje etnograficzne przyczyniły się do rozwoju tej dziedziny nauki i zainspirowania młodych twórców kulturą ludową ojczyzny. Nurt muzyki narodowej był także kontynuowany przez kompozytorów młodszego pokolenia, m.in. Władysława Żeleńskiego czy Zygmunta Noskowskiego.

R14IwnApAHfRk1
Etnograficzna mapa Polski, naludowo.pl, CC BY 3.0

Władysław Żeleński 1837–1921

RhaD2fseypDNT1
Jacek Malczewski, „Portret Władysława Żeleńskiego”, 1908, Muzeum Narodowe w Warszawie, wikimedia.org, domena publiczna

Jeden z głównych przedstawicieli neoromantyzmu w muzyce polskiej i najwybitniejszy po Stanisławie Moniuszce twórca oper i pieśni.
Studiował w Krakowie u Franciszka Mireckiego (kompozycja), w Pradze u Alexandra Dreyschocka (fortepian) i J. Krejčiego (organy, kontrapunkt), a także w Paryżu u Bertholda Damckego i Napoleona‑Henriego Rebera (kompozycja).

Główną dziedziną jego twórczości była muzyka wokalna, a głównymi uprawianymi gatunkami pieśń solowa (ponad 100), pieśń chóralna i opera (Konrad Wallenrod, Goplana, Stara Baśń). Opery Żeleńskiego mają charakter liryczny, podobnie jak jego pieśni solowe, w których nawiązywał do tradycji Moniuszki. Żeleński uprawiał też muzykę instrumentalną, w której łączył tradycje muzyki klasycznej z elementami polskiego folkloru. Jest także autorem 2 symfonii, uwertur (W Tatrach, Echa leśne) czy Suity tańców polskich.

Zygmunt Noskowski 1846–1909

RjpIsLbKvzC9K
Jan Mieczkowski, Zygmunt Noskowski, 1882, Biblioteka Narodowa, Warszawa, polona.pl, domena publiczna

Kompozytor, pedagog, dyrygent i publicysta.
Kształcił się początkowo u Jana Hornziela (skrzypce), następnie w latach 1864–1867 w Instytucie Muzycznym w Warszawie u Apolinarego Kątskiego (skrzypce), Stanisława Moniuszki (harmonia) i Franciszka Ciaffeiego (śpiew). W latach 1872–1875 kontynuował naukę u Fryderyka Kiela (kompozycja) i Richarda Wüersta (instrumentacja) w Berlinie.

Mimo że Zygmunt Noskowski zostawił po sobie pokaźną spuściznę, w praktyce koncertowej pozostaje przede wszystkim twórcą muzyki symfonicznej, kontynuatorem linii Stanisława Moniuszki (którego był studentem) i Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Idąc śladami swoich poprzedników, kładł szczególny nacisk na eksponowanie w swojej twórczości przede wszystkim melodii. Pisał melodie piękne, chwytające za serce i wpadające w ucho.

Noskowski jest twórcą pierwszego polskiego poematu symfonicznego, formy wynalezionej przez Liszta, który doceniał twórczość polskiego kompozytora. Step powstały w 1896 r. to pod względem budowy tradycyjne allegro sonatowe z dwoma kontrastującymi tematami opartymi na motywach zaczerpniętych z folkloru polskiego i ukraińskiego.  Dzięki kompozytorom polskim działającym w XIX w. polska kultura miała szansę przetrwać i rozwinąć się, jednocześnie kompozytorzy natchnęli młodsze pokolenia twórców do spojrzenia na muzykę ludową w nowy, oryginalny sposób.

Zadania

R1XfYShfEN7Mi
Ćwiczenie 1
Wybierz nazwisko kompozytora, który jest określany jako największy kontynuator tradycji chopinowskiej w XIX w. Możliwe odpowiedzi: 1. Karol Szymanowski, 2. Mieczysław Karłowicz, 3. Stanisław Moniuszko.
R1GeE5F1fzlwl1
Utwór muzyczny: Michał Kleofas Ogiński „Pożegnanie ojczyzny”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R12c3nSVQBBnO
Ćwiczenie 2
Wysłuchaj nagranie. Do którego z tańców polskich nawiązał kompozytor? Możliwe odpowiedzi: 1. Mazura, 2. Kujawiaka, 3. Poloneza
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie folklor.

RcVDpZrRZ9mlk
Ćwiczenie 3
Wybierz nazwiska kompozytorów tworzących w nurcie muzyki narodowej XIX w. Możliwe odpowiedzi: 1. Wojciech Kilar. 2. Eugeniusz Rudnik. 3. Zygmunt Noskowski. 4. Stanisław Moniuszko.
RcYpRkkSKH17M
Ćwiczenie 4
Wybierz tytuły utworów napisanych w nurcie muzyki narodowej XIX w. Możliwe odpowiedzi: 1. Requiem Polskie, 2. Straszny dwór, 3. W Tatrach.
R1VLrbVOn9gsT
Ćwiczenie 5
Który z utworów oparty jest na folklorze Polski oraz Ukrainy? Możliwe odpowiedzi: 1. Goplana, 2. Step, 3. W Tatrach
RnsjhUn69CCEw
Ćwiczenie 6
Wybierz czynniki, które miały wpływ na powstanie szkół narodowych. Możliwe odpowiedzi: 1. Chęć stworzenia czegoś nowego. 2. Walka o niepodległość. 3. Chęć podkreślenia różnic narodowych.
R1D5uGndz0qgh1
Utwór muzyczny: Fryderyk Chopin „Nokturn cis-moll op. Posth.” Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RYetuT2ioC8rk1
Utwór muzyczny: Fryderyk Chopin „Preludium c–moll op. 28 nr 20”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
RnFOjks9rbKgY1
Utwór muzyczny: Fryderyk Chopin „Mazurek cis-moll op. 6 nr 2”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1XNUVI14FbOt
Ćwiczenie 7
Wysłuchaj trzech fragmentów. Zaznacz, w którym z nich usłyszeć można odwołania do polskiej muzyki ludowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Chopin – Mazurek cis-moll op. 6 nr 2, 2. Fryderyk Chopin – Nokturn cis-moll op. posth., 3. Fryderyk Chopin – Preludium c–moll op. 28 nr 20
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie szkoły narodowe.

Polecenie 1

Wybierz jeden z mazurków Fryderyka Chopina i na podstawie odpowiednich fragmentów przedstaw, w jaki sposób kompozytor wykorzystał elementy charakterystyczne dla muzyki ludowej.

RrwJHng6q475o
Wykonaj zgodnie z poleceniem.

Słownik pojeć

Folklor
Folklor

termin wprowadzony przez brytyjskiego pisarza Williama Thomsa w 1846 r., określający najstarsze składniki kultury, takie jak: pradawne zwyczaje, obyczaje, obrzędy, zabobony, ballady, przysłowia itp.

Mitologia
Mitologia

zbiór mitów opowiadanych w danej społeczności lub literacko uporządkowany zbiór opowieści o bóstwach i istotach nadprzyrodzonych.

Romantyzm
Romantyzm

epoka w historii sztuki i historii literatury trwająca od lat 90. XVIII w. do lat 40. XIX w. Romantyzm był ruchem ideowym, literackim i artystycznym, który rozwinął się początkowo w Europie i wyrażał się w poezji, malarstwie i muzyce.

Szkoły narodowe
Szkoły narodowe

grupy kompozytorów powstające w połowie XIX w. w wielu krajach europejskich i tworzące pod wpływem rosnącego poczucia odrębności narodowej; w utworach kompozytorzy nawiązywali do rodzimego folkloru, tradycji muzycznych oraz tematyki historycznej.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

R1cn7oZQKnJyQ1
R1D5uGndz0qgh1
RYetuT2ioC8rk1
RnFOjks9rbKgY1
R1GeE5F1fzlwl1
Przewiń
Głośność

    Galeria dzieł sztuki