I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
7. Romantyzm. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę romantyczną w kontekście estetyki epoki:
d) dostrzega wątki narodowe w muzyce,
2) omawia cechy wybranych form muzycznych:
a) wielkie (sonata, symfonia, opera, dramat muzyczny, poemat symfoniczny, koncert),
b) małe (liryka instrumentalna: pieśń bez słów, scherzo, nokturn, preludium, etiuda, bagatela, impromptu, moment musical, rapsodia, fantazja, ballada i in.), pieśń, rondo klasyczne a rondo romantyczne;
5) charakteryzuje polską muzykę romantyczną i jej reprezentantów (Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Stanisław Moniuszko, Ignacy Jan Paderewski, Władysław Żeleński, Zygmunt Noskowski);
6) zna pojęcia: kantylena, tempo rubato, transkrypcja fortepianowa, wirtuoz, uwertura koncertowa, muzyka programowa, leitmotiv, szkoła narodowa, instrumentacja.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.
Nauczysz się
przedstawiać nurt muzyki narodowej w twórczości kompozytorów europejskich;
omawiać cechy polskiej muzyki narodowej na przykładzie twórczości F. Chopina, S. Moniuszki, Z. Noskowskiego i W. Żeleńskiego;
przedstawiać źródła inspiracji kompozytorów;
przedstawiać postać i dorobek Oskara Kolberga.
Odrębności narodowe
Świadomość odmienności narodowej przejawiała się już we wcześniejszych epokach, pojęcie narodowości zostało jednak zdefiniowane na przełomie wieku XVIII i XIX. W czasie tym szkoły narodoweSzkoły narodoweszkoły narodowe rozwijały się z największą siłą w krajach walczących o niepodległość, podczas walk narodowo‑wyzwoleńczych.
R1HPjSapznwJc1
Do XIX w. muzyka była sztuką bardziej uniwersalną, a kompozytorzy twórcami międzynarodowymi i ponadnarodowymi (np. Haendel, Gluck, Mozart czy Beethoven). W muzyce romantycznej natomiast coraz mocniej zaczęły uwypuklać się różnice narodowościowe. Przejawiało się to akcentowaniem odrębności narodowych, zarówno w treści, tematyce utworów, jak i w wykorzystanych środkach muzycznych. Wymienić tu można kult pieśni ludowej, wykorzystanie tańców narodowych, odwoływanie się do wątków historii ojczystej, literatury narodowej, czy obrazowanie rodzimych pejzaży. Wśród szkół narodowych działających w XIX w. znaczenie zyskała także muzyka polska z twórczością Fryderyka Chopina na czele.
Twórcy związani z nurtem muzyki narodowej
R5cohNWleFUpd1
R1HxVxW8WNt7s1
R1YOPL880ma5x1
RP5IXBkK1nEs11
Rgv0E4v9GTbPj1
Fryderyk Chopin 1810–1849
RQZZUAzHVFHiq1
Fryderyk Chopin stworzył w okresie romantyzmuRomantyzmromantyzmu polski styl muzyczny, w którym odwoływał się do polskiego folkloruFolklorfolkloru. Muzyka ludowa nie była jednak dla Chopina źródłem, z którego czerpał bezpośrednie cytaty. Poza krakowiakiem, kolędą w Scherzu i melodiami kilku mazurków, próżno szukać dosłownych nawiązań. Elementami mającymi wpływ na twórczość kompozytora, były kształty melodii, postacie współbrzmień i ich wiązania, również zarys budowy, szkice formy. Twórca czerpał zatem z niezwykłego bogactwa harmonicznego, fakturalnego czy formalnego muzyki ludowej. Najpełniej przedstawione jest to w mazurkach, które Chopin komponował przez całe życie. Wysłuchajmy jednego z mazurków najwybitniejszego polskiego kompozytora.
R1cn7oZQKnJyQ1
Fryderyk Chopin czerpiąc z pełnego bogactwa muzyki ludowej i łącząc jej elementy z różnorodnymi inspiracjami oraz uniwersalnym językiem muzycznym, stworzył nową jakość muzyczną docenianą i rozumianą w całej Europie. Kontynuatorem tradycji chopinowskiej był Stanisław Moniuszko.
Stanisław Moniuszko 1819–1872
Rhbxb6caY1Q2I1
Twórczość Moniuszki jest jednolita stylistycznie, choć można w niej wyróżnić dwa okresy: wileński (do 1858 r.) i warszawski (1858–1871). W obu kompozytor preferował pieśń, muzykę sceniczną i religijną. To w tych utworach patriotyczny charakter twórczości Moniuszki jest najbardziej widoczny wtapiając się tym samym w nurt twórczości artystów polskich tworzących ku pokrzepieniu serc.
Sam Moniuszko wyraźnie ukazywał swą rolę jako krzewiciela kultury narodowej:
…to, co jest narodowe, krajowe, miejscowe, co jest echem dziecinnych naszych przypomnień, nigdy mieszkańcom ziemi, na której się urodzili i wzrośli, podobać się nie przestanie.
Do cech narodowych jakie odnaleźć można w operach Moniuszki należą: umiejscowienie akcji w środowisku polskim reprezentowanym przez bohaterów z określonych warstw społecznych (zwłaszcza szlachty i ludu) czy prezentowanie szczegółów obyczajowych, konfliktów społecznych. Moniuszko odwoływał się także do rytmiki tańców narodowych, w szczególności poloneza, mazura, krakowiaka, wykorzystywał też cytaty melodii ludowych, np. w Hrabinie – piosenka myśliwska Pojedziemy na łów, w Strasznym dworze – piosenka myśliwska Siedzi sobie zając. Folklor był przez Stanisława Moniuszkę traktowany jako źródło inspiracji, historyzm zaś, sprowadzony był jedynie do przypominania nieodległej przeszłości, pełnił rolę aluzji, a nie polegał na bezpośrednim czerpaniu tematów z historii. Ważną postacią muzyki i kultury polskiej XIX w. był także Oskar Kolberg.
Oskar Kolberg 1814–1890
Rc4NO7uBl7Ewt1
Oskar Kolberg był dziewiętnastowiecznym etnografem, folklorystą i kompozytorem. Urodzony w Przysusze, twórca przeniósł się wraz z rodziną do Warszawy do oficyny Pałacu Kazimierzowskiego, gdzie jego sąsiadem był m.in. Fryderyk Chopin. Od najmłodszych lat Kolberg łączył swoją karierę z muzyką. Jako 16‑latek podjął pracę księgowego w kantorze bankowym Samuela Fraenkla i jednocześnie kontynuował studia muzyczne pod kierunkiem Józefa Elsnera, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, a później także Karla Friedricha Girschnera i Karla Friedricha Rungenhagena w Berlinie.
Początkowo wiązał swoją przyszłość z karierą kompozytorską, jednak jego debiut w 1836 r. przeszedł bez echa. Pod koniec lat 30. zaczął przejawiać zainteresowanie folklorem. Podczas wypraw w gronie przyjaciół notował pieśni i melodie ludowe, które opublikował w zbiorze Pieśni ludu polskiego. Od 1845 r. przez 12 lat pracował jako urzędnik w zarządzie kolei żelaznej warszawsko‑wiedeńskiej. Jednocześnie podjął systematyczne badania terenowe, początkowo na Mazowszu, z czasem objął nimi cały obszar dawnej Rzeczpospolitej.
W 1865 r. ukazał się I tom dzieła pt. Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce. Seria I. Sandomierskie. Odtąd realizował tę nową koncepcję poprzez cykle monografii regionalnych, tworzących obraz XIX‑wiecznej kultury ludowej. Oskar Kolberg jako pierwszy badacz zebrał i usystematyzował kulturę ludową, dzieląc ją według regionów. Jego badania i publikacje etnograficzne przyczyniły się do rozwoju tej dziedziny nauki i zainspirowania młodych twórców kulturą ludową ojczyzny. Nurt muzyki narodowej był także kontynuowany przez kompozytorów młodszego pokolenia, m.in. Władysława Żeleńskiego czy Zygmunta Noskowskiego.
R14IwnApAHfRk1
Władysław Żeleński 1837–1921
RhaD2fseypDNT1
Jeden z głównych przedstawicieli neoromantyzmu w muzyce polskiej i najwybitniejszy po Stanisławie Moniuszce twórca oper i pieśni. Studiował w Krakowie u Franciszka Mireckiego (kompozycja), w Pradze u Alexandra Dreyschocka (fortepian) i J. Krejčiego (organy, kontrapunkt), a także w Paryżu u Bertholda Damckego i Napoleona‑Henriego Rebera (kompozycja).
Główną dziedziną jego twórczości była muzyka wokalna, a głównymi uprawianymi gatunkami pieśń solowa (ponad 100), pieśń chóralna i opera (Konrad Wallenrod, Goplana, Stara Baśń). Opery Żeleńskiego mają charakter liryczny, podobnie jak jego pieśni solowe, w których nawiązywał do tradycji Moniuszki. Żeleński uprawiał też muzykę instrumentalną, w której łączył tradycje muzyki klasycznej z elementami polskiego folkloru. Jest także autorem 2 symfonii, uwertur (W Tatrach, Echa leśne) czy Suity tańców polskich.
Zygmunt Noskowski 1846–1909
RjpIsLbKvzC9K
Kompozytor, pedagog, dyrygent i publicysta. Kształcił się początkowo u Jana Hornziela (skrzypce), następnie w latach 1864–1867 w Instytucie Muzycznym w Warszawie u Apolinarego Kątskiego (skrzypce), Stanisława Moniuszki (harmonia) i Franciszka Ciaffeiego (śpiew). W latach 1872–1875 kontynuował naukę u Fryderyka Kiela (kompozycja) i Richarda Wüersta (instrumentacja) w Berlinie.
Mimo że Zygmunt Noskowski zostawił po sobie pokaźną spuściznę, w praktyce koncertowej pozostaje przede wszystkim twórcą muzyki symfonicznej, kontynuatorem linii Stanisława Moniuszki (którego był studentem) i Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Idąc śladami swoich poprzedników, kładł szczególny nacisk na eksponowanie w swojej twórczości przede wszystkim melodii. Pisał melodie piękne, chwytające za serce i wpadające w ucho.
Noskowski jest twórcą pierwszego polskiego poematu symfonicznego, formy wynalezionej przez Liszta, który doceniał twórczość polskiego kompozytora. Step powstały w 1896 r. to pod względem budowy tradycyjne allegro sonatowe z dwoma kontrastującymi tematami opartymi na motywach zaczerpniętych z folkloru polskiego i ukraińskiego. Dzięki kompozytorom polskim działającym w XIX w. polska kultura miała szansę przetrwać i rozwinąć się, jednocześnie kompozytorzy natchnęli młodsze pokolenia twórców do spojrzenia na muzykę ludową w nowy, oryginalny sposób.
Zadania
R1XfYShfEN7Mi
Ćwiczenie 1
R1GeE5F1fzlwl1
R12c3nSVQBBnO
Ćwiczenie 2
Inna wersja zadania
Wyjaśnij pojęcie folklor.
RcVDpZrRZ9mlk
Ćwiczenie 3
RcYpRkkSKH17M
Ćwiczenie 4
R1VLrbVOn9gsT
Ćwiczenie 5
RnsjhUn69CCEw
Ćwiczenie 6
R1D5uGndz0qgh1
RYetuT2ioC8rk1
RnFOjks9rbKgY1
R1XNUVI14FbOt
Ćwiczenie 7
Inna wersja zadania
Wyjaśnij pojęcie szkoły narodowe.
Polecenie 1
Wybierz jeden z mazurków Fryderyka Chopina i na podstawie odpowiednich fragmentów przedstaw, w jaki sposób kompozytor wykorzystał elementy charakterystyczne dla muzyki ludowej.
RrwJHng6q475o
Słownik pojeć
Folklor
Folklor
termin wprowadzony przez brytyjskiego pisarza Williama Thomsa w 1846 r., określający najstarsze składniki kultury, takie jak: pradawne zwyczaje, obyczaje, obrzędy, zabobony, ballady, przysłowia itp.
Mitologia
Mitologia
zbiór mitów opowiadanych w danej społeczności lub literacko uporządkowany zbiór opowieści o bóstwach i istotach nadprzyrodzonych.
Romantyzm
Romantyzm
epoka w historii sztuki i historii literatury trwająca od lat 90. XVIII w. do lat 40. XIX w. Romantyzm był ruchem ideowym, literackim i artystycznym, który rozwinął się początkowo w Europie i wyrażał się w poezji, malarstwie i muzyce.
Szkoły narodowe
Szkoły narodowe
grupy kompozytorów powstające w połowie XIX w. w wielu krajach europejskich i tworzące pod wpływem rosnącego poczucia odrębności narodowej; w utworach kompozytorzy nawiązywali do rodzimego folkloru, tradycji muzycznych oraz tematyki historycznej.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
R1cn7oZQKnJyQ1
Utwór muzyczny: Fryderyk Chopin, Mazurek B-dur op. 7 nr 1. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R1D5uGndz0qgh1
Utwór muzyczny: Fryderyk Chopin „Nokturn cis-moll op. Posth.” Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RYetuT2ioC8rk1
Utwór muzyczny: Fryderyk Chopin „Preludium c–moll op. 28 nr 20”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
RnFOjks9rbKgY1
Utwór muzyczny: Fryderyk Chopin „Mazurek cis-moll op. 6 nr 2”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1GeE5F1fzlwl1
Utwór muzyczny: Michał Kleofas Ogiński „Pożegnanie ojczyzny”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.