1801‑1830 – kształtuje się krąg zainteresowań romantycznych
1830‑1850 – na scenie muzycznej pojawiają się właściwi romantycy
1850‑1880 – styl muzyczny i proces przemian wyznacza generacja wielkich indywidualności
1880‑1910 – osiągnięcia Ryszarda Wagnera i Franciszka Liszta przejmuje nowe pokolenie twórców, określanych jako generacja Tristana
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R2p7skyjo9EFJ1
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka. 7. Romantyzm. Uczeń: 1) charakteryzuje muzykę romantyczną w kontekście estetyki epoki; 2) omawia cechy wybranych form muzycznych; 3) zna pojęcia: kantylena, tempo rubato, transkrypcja fortepianowa, wirtuoz, uwertura koncertowa, muzyka programowa, leitmotiv, szkoła narodowa, instrumentacja. II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń: 1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych; III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń: 1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.
Nauczysz się
charakteryzować główne wątki tematyczne obecne w XIX wiecznych dziełach muzycznych;
wykazywać przyczyny szczególnego znaczenia muzyki instrumentalnej,
wyjaśniać w jaki sposób historyzm oddziałowywał na muzykę
Indywidualizm postaw
Romantyzm w muzyce nazwać można epoką kontrastów… Współistnieją obok siebie m.in. muzyka absolutna i programowaProgramowość, muzyka programowaprogramowa, gatunki muzyki wokalnej i instrumentalnej, dzieła monumentalne i skameralizowane, skupienie i wirtuozeria, styl uniwersalny i podkreślający wartości lokalne… Jest to też epoka indywidualistów – znacznie częściej mówić można o twórczości poszczególnych kompozytorów niż ogólnych cechach reprezentatywnych dla całych grup artystycznych.
RuchMnU2tePx4
Beethoven, kompozytor, który był dla romantyków wzorem, pozostał twórcą wolnym. Nie tylko nie wiązała go tego typu umowa, ale i panująca muzyczna moda. Wychodząc od stylu klasycznego przezwyciężał Beethoven jego ograniczenia, otwierając drogę indywidualnym poszukiwaniom.
R2yRxT2r5dk2w
Tematyka XIX‑wiecznych dzieł
Kompozytorzy romantyczni, podobnie jak ich rówieśnicy reprezentujący inne dziedziny sztuki, sięgali po przeróżne wątki tematyczne.
R1SXlb9b5Iy02
Ra6281BQ9UkuC
Innym, często obecnym w muzyce romantyzmu tematem, był twórczy indywidualizm, nawiązujący do wątku faustowskiego.
R1BwS5iVjQUMY
R15RQdWdAATJk
Inspiracją wielu kompozycji były też przeżycia twórców, stąd niektóre utwory odczytywać można jako odzwierciedlenie ich wrażliwej natury i romantycznej wyobraźni. O autobiograficznych kontekstach dzieł muzycznych dowiadywać się można studiując dołączone do utworów programy czy komentarze, choć niekiedy twórcy próbowali ukryć przed słuchaczami okoliczności wpływające na powstanie utworów i ich określony klimat emocjonalny, dzieląc się intymnymi uwagami wyłącznie z przyjaciółmi (dzisiaj wnikliwi słuchacze, studiując korespondencję kompozytorów, odkrywać mogą te okoliczności).
Jedną z autobiograficznych XIX‑wiecznych kompozycji jest Symfonia fantastyczna Hektora Berlioza, z podtytułem Epizod z życia artysty, którą twórca opatrzył następującym komentarzem niejako pełniącym funkcję librettaLibrettolibretta operowego:
I część – Marzenia, namiętności. Autor przyjmuje, że młody muzyk w owym stanie duszy, który słynny pisarz Chateaubriand określa tak trafnie jako „fale namiętności”, spostrzega po raz pierwszy kobietę, łączącą w sobie wszystkie uroki wyśnione w marzeniach o idealnej istocie. Zakochuje się do szaleństwa. Kaprys losu sprawia, że obraz ukochanej ukazuje mu się wraz z muzyczną myślą, taką idée fixe. […]
II część – Bal. Artysta, otoczony gwarem zabawy, podziwia wspaniałości natury. Ale wszędzie ściga go obraz ukochanej i odbiera mu spokój.
III część – Scena na wsi. Wieczorem na wsi słyszy z oddali głosy dwóch pasterzy. Okolica, poszum drzew, złudne nadzieje wzajemnej miłości – wszystko splata się razem, dając jego sercu nadzwyczajny spokój, a myśl kierując ku radości. Spodziewa się, że wkrótce nie będzie już sam. Ale jeśli umiłowana go zawiedzie? Nadzieję i lęk, radosne oczekiwanie i posępne przeczucia wyraża Adagio.
IV część – Marsz na stracenie. Ponieważ artysta przekonał się, że ta, którą uwielbia, nie odwzajemnia jego miłości, nie potrafi go zrozumieć, a nawet jest go niegodna, truje się zażywając opium. Zbyt słaba dawka narkotyku nie zabija go, lecz pogrąża w ciężkim śnie. Artysta śni, że zamordował ukochaną i został skazany na śmierć. Prowadzony jest na miejsce stracenia, stając się świadkiem własnej egzekucji.
V część – Sabat czarownic. Młody muzyk widzi się pośród zgrai dziwnych postaci, które zebrały się na jego pogrzebie. Wybranka serca także przybywa na ten sabat, witana okrzykami radości. Rozpoczyna się ceremonia.
R1NRFv0buE9AZ1
RYX9QKr8aljZs
Noc jako odzwierciedlenie emocji
Jako że jedną z chętnie wykorzystywanych przez romantyków scenerii jest noc, pozwala ona na odzwierciedlenie nietypowych stanów emocjonalnych i przeżyć. Noc sprzyja próbom przeniesienia na scenę sytuacji somnambulicznych (opera Vincenzo Belliniego Lunatyczka), scen obłędu (scena obłędu Lady Makbet z opery Makbeth Giuseppe Verdiego, scena obłąkania Łucji z opery Gaetano Donizettiego Łucja z Lammermoore), które to stają się dla romantyków fragmentami pozwalającymi na zerwanie z rozmaitymi schematami arii. Zachowania i wypowiedzi osoby obłąkanej nie da się już pomieścić w skostniałej formie arii da capo, z tego też względu pojawienie się szeregowanej, montowanej wypowiedzi solowej realizuje jeden z postulatów stylu romantycznego – zrywanie ze schematami formalnymi.
R1esGLsQsRA5g
R1ByQpt9QgUh3
Z kategorią nocy wiąże się także powstanie nowego gatunku muzyki instrumentalnej – nokturnu (twórca gatunku: John Field), który do mistrzostwa wypracował Fryderyk Chopin.
Polecenie 1
Obejrzyj scenę w Wilczym Jarze z opery Wolny strzelec K. M. von Webera i odpowiedz, dlaczego fragment ten uznaje się za modelowy przykład romantyzmu w muzyce.
RKROBiHh0cQgl
Nieszczęśliwa miłość
Tematem XIX‑wiecznych pieśni (także łączonych w zbiory i cykle) była często nieszczęśliwa miłość, pełna cierpienia, bólu i tęsknoty. Miejscem rozmyślań podmiotu lirycznego bywała przyroda, ale – jak już zaznaczono – często posępna, nieprzyjazna, wzmagająca poczucie osamotnienia i zagubienia. Kompozytorzy często wybierali wiersze łącząc je w większe całości o charakterze cyklu, uzyskując niemal fabularyzowane opowieści przedstawiające proces przemian emocjonalnych (rezygnacja, rozpacz, okrutne cierpienie, pragnienie śmierci).
R1aAtiUieyKHf1
R1P8p5VBMcofw1
R1Ld5xUtD1s11
Kult muzyki instrumentalnej
Ze względu na zmianę kryteriów wartościowania wytworów artystycznych, w XIX w. muzyka stała się najważniejszą ze sztuk. Przemawiała bowiem najbardziej subiektywnym, nieokreślonym i wieloznacznym językiem, pozwalającym na indywidualne interpretacje. Z tego względu, w szczególny sposób cenić zaczęto gatunki muzyki instrumentalnej, nieuwikłanej w sferę języka.
Z ostrą krytyką spotkały się tym samym pierwsze kompozycje z kręgu muzyki programowej, opatrzone tytułami i komentarzami – swoistymi receptami wskazującymi odbiorcom dzieł, jak słuchać muzyki i jakich treści bądź stanów emocjonalnych doszukiwać się w kolejnych następstwach dźwięków.
Romantyczne utwory przeznaczone na składy instrumentalne (utwory solowe, kameralne i orkiestrowe), czerpały wzory z modeli formalnych wypracowanych przez klasyków wiedeńskich, ale zgodnie z założeniami romantycznymi przezwyciężali schematy formalne, reinterpretując je w sposób indywidualny. Pisano symfonie (także symfonie wokalno‑instrumentalne), koncerty, muzykę kameralną (kwartety smyczkoweKwartet smyczkowykwartety smyczkowe, kwintety fortepianowe, tria etc.) oraz solową.
Wyjątkową popularnością cieszyli się wirtuozi, o których krążyły legendarne opowieści (np. wybitnego skrzypka, Niccola Paganiniego, posądzano o zaprzedanie duszy diabłu).
R1WcH09UnJsTN1
RHBrU6pgWoGZQ1
Zainteresowanie folklorem i charakterem narodowym
Zapoczątkowany w XVIII w. proces kształtowania się poczucia narodowego i świadomości narodowej uwypuklił znaczenie tradycyjnej kultury, m.in. dla budowania postaw patriotycznych. XVIII‑wieczne idee głoszone przez Johanna Gottfrieda Herdera oraz Jeana Jaquesa Rousseau znalazły swój rezonans w romantycznym sięgnięciu po kulturę tradycyjną, w której – jak twierdził Herder – tkwi duch narodu.
Zainteresowanie tradycyjną kulturą wpłynęło na organizowanie szeregu spontanicznych wypraw na wieś, podczas których przedstawiciele rozmaitych dziedzin sztuki szukali inspiracji dla własnej twórczości. Tego typu wycieczki ostatecznie przyczyniły się do utrwalania różnych form folkloru. W odniesieniu do polskiej kultury muzycznej najczęściej wskazuje się nazwiska:
Oskara Kolberga, prekursora antropologii kultury, który początkową działalność kompozytorską, zogniskowaną wokół stylizowanych tańców, przekształcił w działalność dokumentującą przejawy tradycyjnej kultury;
Fryderyka Chopina, tego, który „wyniósł ludowe do Ludzkości”, sublimując w mistrzowski sposób elementy polskiego folkloru muzycznego. Pomimo tego, iż w twórczości Chopina nie odnajdziemy dzieła operowego, a w tamtym czasie to opera uchodziła za gatunek najwyżej realizujący ideę sztuki narodowej, to właśnie ten kompozytor uznawany jest za twórcę stylu narodowego w muzyce polskiej.
Rq6VYm02t1ITY1
Sytuacja społeczno‑polityczna w XIX w., kształtowanie się świadomości narodowej oraz filozoficzno‑estetyczne przesłanki kierujące uwagę na kulturę najniższych warstw społecznych w celu dostrzeżenia narodowej odrębności, doprowadziły do pojawienia się na muzycznej mapie Europy ośrodków, które dotąd nie odgrywały szczególnie istotnej roli (Rosja, Czechy, Polska, Skandynawia, Hiszpania…). Kompozytorzy sięgnęli po narodowe wątki literackie, odwoływali się do chlubnych wydarzeń historycznych czy wprowadzali do swych utworów elementy folkloru muzycznego.
REtFiwfDwOd891
RLoe1MWg7KeC3
Moda na Orient
Obok fascynacji kulturą tradycyjną własnego narodu, w XIX w. niezwykle chętnie sięgano też po wątki orientalne. Zainteresowanie Orientem uwidoczniło się już w poprzednim stuleciu, kiedy uwaga artystów skierowana została na Turcję (powstały m.in. Marsz turecki czy Uprowadzenie z seraju Wolfganga Amadeusza Mozarta). O ile w klasycyzmie egzotyka wyrażała się w uwypukleniu brzmienia perkusji czy fortepianowej stylizacji brzmienia kapeli janczarskiej, a w operze umiejscowieniu akcji w atrakcyjnej lokalizacji pozwalającej odziać aktorów w egzotyczne stroje, w romantyzmie – za sprawą upowszechnienia informacji o wschodnich cywilizacjach oraz przekładów na języki europejskie literatury orientalnej – podkreślono odmienny, tajemniczy, bajkowy koloryt, próbując także nadać „obce” rysy muzyce.
OrientalizmOrientalizmOrientalizm w szczególny sposób zaznaczył się w muzyce na przełomie XIX i XX w., kiedy za sprawą wystaw światowych europejscy kompozytorzy bezpośrednio zetknęli się z egzotycznym instrumentarium i usłyszeli wykonywaną na żywo muzykę pozaeuropejską.
RuIjmTNJT8yS21
Paradygmat korespondencji sztuk
Wraz z pojawieniem się programowości w muzyce, kompozytorzy rozpoczęli poszukiwania inspiracji w innych dziedzinach sztuki. Powstanie utworu muzycznego mogło być powiązane z fascynacją twórcy kategoriami filozoficznymi, religijnymi, transcendentalnymi, inspiracją mogło stać się dzieło malarskie, literackie…, np. Tako rzecze Zarathustra Ryszarda Straussa na podstawie traktatu filozoficznego Fryderyka Nietschego, Preludia Franciszka Liszta inspirowane były Medytacjami Lamartine’a, Bitwa Hunów (niekiedy tłumaczona jako Rzeź Hunów) Franciszka Liszta powstała pod wrażeniem obrazu Wilhelma von Kaulbacha, Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego skomponowane zostały po obejrzeniu pośmiertnej wystawy prac Wiktora Hartmanna…
Ro4Y4JODUmhX21
RpROWIKArS7gR
Forma muzyczna takich utworów kształtowana była w sposób swobodny, by jak najwierniej oddać za pomocą dźwięków rzeczywistość pozamuzyczną; twórcy reinterpretowali często klasyczny model formy sonatowejSonatasonatowej.
Szczególny rodzaj korespondencji sztuk, w postaci syntezy, obserwować można na gruncie opery. W tej dziedzinie idea totalnego dzieła sztuki (Gesamtkunstwerk) Ryszarda Wagnera przedstawia idee romantyzmu oraz swoistej tęsknoty za zespoleniem w otoczeniu muzyki innych dziedzin sztuki – literatury, malarstwa, rzeźby, gry świateł etc.
Początek świadomości historycznej w muzyce
O ile przez setki lat w życiu koncertowym istniała tylko muzyka „nowa”, współcześnie komponowana, odkrycie w XIX w., sto lat po pierwszym wykonaniu Pasji wg św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha, zwróciło uwagę na muzykę epok wcześniejszych, przywracając ją słuchaczom, „ożywiając” jednocześnie utwory powstałe w epokach poprzednich.
Odkrycie Mendelssohna
RN2oIzhawFTX21
R1eitE6ihOEpH1
R18UlaNUa9l6a1
R1IJeDLNtqKKn1
Fascynacja kulturą i stylem muzycznym epok wcześniejszych przyczyniła się do pojawienia się prac monograficznych poświęconych muzyce dawnej, ale także skierowała uwagę kompozytorów na dawne formy i gatunki muzyczne. Po formę wariacji ostinatowych sięgnął np. Johannes Brahms, kształtując w oparciu o jej zasady finał swej IV Symfonii e‑moll. Nieustannie powtarzana linia basu oraz stały schemat harmoniczny stanowią podstawę opracowań wariacyjnych kolejnych segmentów tego finału. Posłuchajmcie tematu passacaglii (oryginalnie skomponowanego na wielką orkiestrę symfoniczną) wykonanego na organach…
RiF72JPd0Hj8n1
Znaczenie romantyzmu muzycznego
Zmiany w zakresie estetycznym, a następnie w samej materii muzycznej, jakie zachodziły w XIX wieku okazały się być niezwykle inspirujące dla późniejszych kompozytorów. Stopniowe przezwyciężanie klasycznego języka muzycznego w pierwszych dekadach stulecia przyczyniło się do wypracowania środków wyrazu pozwalających za pomocą muzyki scharakteryzować całą skalę różnorodnych emocji. Okazało się jednak, że już w latach sześćdziesiątych nowy, romantyczny język muzyczny stał się dla twórców niewystarczający. „Najodważniejsi” z kompozytorów (Ryszard Wagner i Franciszek Liszt) zapoczątkowali proces przemian, który znalazł swą kontynuację w muzyce XX wieku. Ich propozycje stały się inspirujące dla kolejnych pokoleń twórców (już w pierwszych dziesięcioleciach XX stulecia), kontynuatorów stylu romantycznego.
Zadania
R13w1VZciuLil1
Ćwiczenie 1
R164Sl2Vzj5AY1
Ćwiczenie 2
R1P8p5VBMcofw1
ReSiBn4CuEEkx1
Ćwiczenie 3
Rbn97qETlG3YS1
Ćwiczenie 4
Dopasuj tytuły utworów do nazwisk ich twórców. Franciszek Liszt Możliwe odpowiedzi: 1. Francesca da Rimini, 2. Symfonia Faustowska, 3. Mefistofeles, 4. Polonez A-dur, 5. La campanella, 6. Symfonia fantastyczna Sergiusz Rachmaninow Możliwe odpowiedzi: 1. Francesca da Rimini, 2. Symfonia Faustowska, 3. Mefistofeles, 4. Polonez A-dur, 5. La campanella, 6. Symfonia fantastyczna Fryderyk Chopin Możliwe odpowiedzi: 1. Francesca da Rimini, 2. Symfonia Faustowska, 3. Mefistofeles, 4. Polonez A-dur, 5. La campanella, 6. Symfonia fantastyczna Niccolò Paganini Możliwe odpowiedzi: 1. Francesca da Rimini, 2. Symfonia Faustowska, 3. Mefistofeles, 4. Polonez A-dur, 5. La campanella, 6. Symfonia fantastyczna Arrigo Boito Możliwe odpowiedzi: 1. Francesca da Rimini, 2. Symfonia Faustowska, 3. Mefistofeles, 4. Polonez A-dur, 5. La campanella, 6. Symfonia fantastyczna Hektor Berlioz Możliwe odpowiedzi: 1. Francesca da Rimini, 2. Symfonia Faustowska, 3. Mefistofeles, 4. Polonez A-dur, 5. La campanella, 6. Symfonia fantastyczna
Dopasuj tytuły utworów do nazwisk ich twórców. Franciszek Liszt Możliwe odpowiedzi: 1. Francesca da Rimini, 2. Symfonia Faustowska, 3. Mefistofeles, 4. Polonez A-dur, 5. La campanella, 6. Symfonia fantastyczna Sergiusz Rachmaninow Możliwe odpowiedzi: 1. Francesca da Rimini, 2. Symfonia Faustowska, 3. Mefistofeles, 4. Polonez A-dur, 5. La campanella, 6. Symfonia fantastyczna Fryderyk Chopin Możliwe odpowiedzi: 1. Francesca da Rimini, 2. Symfonia Faustowska, 3. Mefistofeles, 4. Polonez A-dur, 5. La campanella, 6. Symfonia fantastyczna Niccolò Paganini Możliwe odpowiedzi: 1. Francesca da Rimini, 2. Symfonia Faustowska, 3. Mefistofeles, 4. Polonez A-dur, 5. La campanella, 6. Symfonia fantastyczna Arrigo Boito Możliwe odpowiedzi: 1. Francesca da Rimini, 2. Symfonia Faustowska, 3. Mefistofeles, 4. Polonez A-dur, 5. La campanella, 6. Symfonia fantastyczna Hektor Berlioz Możliwe odpowiedzi: 1. Francesca da Rimini, 2. Symfonia Faustowska, 3. Mefistofeles, 4. Polonez A-dur, 5. La campanella, 6. Symfonia fantastyczna
grupa kompozytorów uważanych za twórców dojrzałego stylu klasycznego: Joseph Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Beethoven.
Koncert
Koncert
gatunek muzyczny, którego istota zasadza się na współgraniu i współzawodniczeniu solisty (grupy solistów) i orkiestry; w dojrzałym baroku przyjął postać trzyczęściową o układzie temp: szybka‑wolna‑szybka.
Kwartet smyczkowy
Kwartet smyczkowy
oparty na czteroczęściowym cyklu sonatowym gatunek muzyczny przeznaczony do wykonania przez dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę.
Libretto
Libretto
tekst będący podstawą muzycznych dzieł scenicznych.
Opera
Opera
sceniczne dzieło wokalno‑instrumentalne, w którym muzyka współgra z librettem.
Orientalizm
Orientalizm
kierunek w literaturze i sztuce polegający wprowadzeniu do wytworów sztuki elementów kultur egzotycznych.
Poemat symfoniczny
Poemat symfoniczny
powstały w XIX w. gatunek muzyczny o swobodnej budowie formalnej, uzależnionej od programu pozamuzycznego (treści literackiej, dzieła plastycznego etc.).
Programowość, muzyka programowa
Programowość, muzyka programowa
fenomen XIX w. – muzyka związana z treściami pozamuzycznymi (poezją, malarstwem, dziełem filozoficznym etc.), która poprzez znaczące tytuły bądź dodane programy kieruje uwagę słuchaczy w stronę odpowiednich skojarzeń.
Sonata
Sonata
utwór instrumentalny (w przeciwieństwie do wokalnej kantaty); w klasycyzmie przyjął budowę czteroczęściową stając się wzorcem cyklu sonatowego (podstawa symfonii, kwartetu smyczkowego, koncertu): cz. I – szybka (forma sonatowa), cz. II – wolna (forma pieśni, wariacje), cz. III – taneczna (menuet, zastąpiony przez Beethovena scherzem), cz. IV – szybka (forma sonatowa, rondo).
Symfonia
Symfonia
orkiestrowy odpowiednik sonaty, jako samodzielny gatunek muzyczny przeznaczony do wykonania przez największy instrumentalny skład wykonawczy wypracowany w klasycyzmie; od czasów „IX Symfonii” Beethovena powstawać zaczęły także symfonie wokalno‑instrumentalne.
Transkrypcja
Transkrypcja
opracowanie utworu na inne medium wykonawcze (odmienne od pierwotnego przeznaczenia).
Żródło: www.encyklopedia.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
R18TMX8yDldHS1
RrSMcEDP7Gi631
RdCl67PqbruGx1
R1E5pPDKDJEWL1
R1NRFv0buE9AZ1
R1aAtiUieyKHf1
R1WcH09UnJsTN1
Ro4Y4JODUmhX21
Biblioteka muzyczna
R1P8p5VBMcofw1
Utwór muzyczny: Robert Schumann "Ich grolle nicht" z cyklu "Dichterliebe". Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głos męski z akompaniamentem fortepianu. Cechuje ją dramatyczny, emocjonalny, a zarazem bardzo śpiewny charakter.
RHBrU6pgWoGZQ1
Utwór muzyczny: Niccolo Paganini La Campanella z Koncertu skrzypcowego (transkrypcja na skrzypce i fortepian). Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją wirtuozowska partia skrzypiec, żywiołowy charakter.
Rq6VYm02t1ITY1
Utwór muzyczny: Fryderyk Chopin "Polonez A-dur" op. 40 nr 1. Kompozycja jest wykonywana na fortepianie i ma umiarkowane tempo. Cechuje ją patetyczny, radosny i poniekąd taneczny charakter.
RiF72JPd0Hj8n1
Utwór muzyczny: "Passacaglia" z "IV Symfonii e-moll" (transkrypcja na organy tematu passacaglii). Temat ma wolne tempo. Cechuje go monumentalny, harmoniczny charakter.
Ra6281BQ9UkuC
Utwór muzyczny: Fantazja symfoniczna "Francesca da Rimini" op. 32 autorstwa Piotra Czajkowskiego. Wykonawca: Orchestre de la Suisse Romande, pod batutą Silvio Varviso. Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją poruszający, dynamiczny charakter.
R15RQdWdAATJk
Utwór muzyczny: Symfonia Fausta (Chorus Mysticus) autorstwa Franciszka Liszta. Wykonawca: Chocago Symphony Orchestra and Chorus pod dyrekcją sir Georga Solti. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Cechuje ją tajemniczy, dramatyczny charakter. Wykonywany jest przez orkiestrę, chór oraz solistę.
RYX9QKr8aljZs
Utwór muzyczny: Symfonia fantastyczna Un bal, autorstwa Hectora Berlioza. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Cechuje ją radosny, taneczny, żywiołowy charakter.
R1ByQpt9QgUh3
Utwór muzyczny: Wilczy Jar z opery Wolny strzelec autorstwa Karola Marii Webera. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez orkiestrę i chóry . Cechuje ją tajemniczy, dramatyczny, złowrogi charakter.
R1Ld5xUtD1s11
Utwór muzyczny: Gute Nacht z Winterreise autorstwa Franza Schuberta. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głos męski z akompaniamentem fortepianu. Cechuje ją smutny, melancholijny charakter.
RLoe1MWg7KeC3
Utwór muzyczny: Obrazki z wystawy, Wielka brama w Kijowie autorstwa Modesta Musorgskiego. Wykonawca: Orkiestra Filharmonii Narodowej, pod batutą Jacka Kasprzyka. Utwór został zarejestrowany podczas wykonania w Filharmonii Narodowej w Warszawie w dniu 21 lutego 2016 roku. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Cechuje ją bardzo uroczysty, patetyczny charakter.
RpROWIKArS7gR
Utwór muzyczny: Bitwa Hunów autorstwa Franciszka Liszta. Wykonawca: London Philharmonic Orchestra, pod dyrekcją Bernarda Haitinka. Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją dynamizm i niepokój,