Ceramika – tradycja i współczesność, część II
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
5) charakteryzuje pozostałe środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, faktura; wykorzystuje wskazane środki w działaniach plastycznych (kompozycjach z wyobraźni i transpozycji natury).
rozpoznawać dziedziny sztuk plastycznych;
rozróżniać sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin;
interpretować obserwowane zjawiska, przedmioty, motywy;
charakteryzować środki wyrazu artystycznego, takie jak: bryła, faktura, kompozycja, barwa;
rozpoznawać twórczość artystów.
Współczesne metody wytwarzania ceramiki
Współcześni artyści tworzący ceramikęceramikę odwołują się do tradycyjnych metod. Do wyrobów ceramicznych z gliny stosują podstawowe techniki: lepienie ręczne, toczenie na kole garncarskimkole garncarskim i wytłaczanie z form gipsowych. Jednocześnie twórcy poszukują nowych pomysłów łączenia materiałów, ich formowania i dodawania elementów wzbogacających ich pracę, np. pod względem koloru lub fakturyfaktury.

Współczesne rodzaje ceramiki
Artyści wytwarzają wyroby ceramiczne zróżnicowane pod względem wyglądu i przeznaczenia. Przyjrzyj się poniżej zamieszczonym przykładom ilustrującym naczynia, biżuterię czy płytki ceramiczne stanowiące wyposażenie wnętrz.
Wykonywanie przedmiotów z płatów gliny
Najedź na punkt, a dowiesz się więcej o technice ręcznego lepienia z zastosowaniem płatów z gliny.
Modelowanie przedmiotów z wałeczków gliny
Najedź na punkt, a poznasz technikę ręcznego lepienia z zastosowaniem wałeczków
Tworzenie struktury porowatej
Najedź na punkt, a poznasz sposoby tworzenia zróżnicowanych, chropowatych struktur ceramicznych.
Dekorowanie poprzez nakładki i odciskanie ornamentów
Najedź na punkt, a dowiesz się więcej o technikach zdobienia.
Wykorzystanie gotowych form oraz cylindrów do modelowania naczyń
Najedź na punkt, a dowiesz się więcej o zastosowaniu techniki modelowania za pomocą gotowych form.
Dekorowanie
Najedź na punkt, a dowiesz się więcej o technice barwienia i szkliwienia.
Zadania
Technika lepienia ręcznego wyrobów ceramicznych z wałeczków gliny polega na łączeniu:
- wałeczków o tej samej średnicy
- wałeczków o zróżnicowanej grubości
- płatów gliny odcinanych struną garncarską
Szkliwo ceramiczne można nakładać na powierzchnie za pomocą:
- pędzla
- pistoletu natryskowego
- szpachli
Aby stworzyć chropowatą, porową strukturę naczynia, można do masy z gliny dodać:
- kawałki papieru
- kulki styropianu
- drewniane wióry
- skruszone szkło
Przeczytaj opis materiału, a następnie zapisz jego nazwę.
Powłoka wykonana ze szklanej masy, która nadaje przedmiotom barwę, połysk, a także zapewnia odporność na przenikanie wody. Łączy się ściśle z powierzchnią wyrobu ceramicznego w procesie wypalania.
Odpowiedź: ....................................
Jakiego pojęcia dotyczy poniższy opis?
charakterystyczna powierzchnia dzieła malarskiego, graficznego, rzeźbiarskiego, obiektu rzemiosła artystycznego itp., zależna od charakteru tworzywa, techniki i indywidualnego stylu artysty
- Faktura
- Relief
- Gradient
Wskaż autora i tytuł poniższej pracy.
- Aleksander Paskal, „000013”
- Aleksander Moskal, „000013”
- Aleksander Paskal, „Studium kory drzewnej”

Zapisz autora poniższej pracy.

Słownik pojęć
artystyczne ukształtowane i zdobione wyroby garncarskie, fajansowe, kamionkowe i porcelanowe.
charakterystyczna powierzchnia dzieła malarskiego, graficznego, rzeźbiarskiego, obiektu rzemiosła artystycznego itp., zależna od charakteru tworzywa, techniki i indywidualnego stylu artysty
urządzenie służące do tworzenia wyrobów ceramicznych z gliny techniką toczenia. Zbudowane jest z poziomych tarcz, zamontowanych na wspólnej, pionowej osi i umieszczonych na stojaku.
powłoka wykonana ze szklanej masy, która nadaje przedmiotom barwę, połysk, a także zapewnia odporność na przenikanie wody. Łączy się ściśle z powierzchnią wyrobu ceramicznego w procesie wypalania.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl