Challenge - ćwiczenia w mówieniu
Challenge – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia, poprzez zachęcenie uczniów do refleksji nad stojącymi przed nimi wyzwaniami życiowymi oraz poszerzenie słownictwa związanego z zawodami.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
strategie rozwiązywania typowych ćwiczeń maturalnych (opis zdjęć),
słownictwo związane z zawodami.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się słownictwem związanym z zawodami,
ćwiczy sprawność słuchania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń, werbalizując stojące przed nim wyzwania życiowe,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować swoich opinii na temat zawodów i opowiadać o stojących przed nim wyzwaniach życiowych.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, gra dydaktyczna
Forma: praca w parach i zespole
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, zdjęcia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie mówić o zawodach i wyzwaniach życiowych, które przed wami stoją oraz opisywać związane z tematem zdjęcia. Będziecie wykonywać typowe ćwiczenia egzaminacyjne tak, aby przygotować się do ustnego egzaminu maturalnego”. Nauczyciel sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia przestawiające różne zawody, prace, stojące przed ludźmi wyzwania. Prosi uczniów o opis zdjęć. Uczniowie podają odpowiedzi, a nauczyciel zapisuje zawody, których nie ma w podręczniku, na tablicy. Uzupełnia wiedzę uczniów, podając dodatkowe informacje.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 33. i opisują widoczne tam zdjęcia. Nauczyciel poprawia błędy i komentuje ich wypowiedzi.
Uczniowie zapoznają się z treścią ćwiczenia 2. i ćwiczą wymowę podanych wyrazów. Nauczyciel wskazuje uczniów do odpowiedzi i prosi o podanie dodatkowych, znanych uczniom nazw zawodów, które zapisuje na tablicy.
Gra językowa. Uczniowie po kolei wychodzą na środek klasy i pokazują wybrany zawód (zakaz komunikacji werbalnej). Reszta klasy odgaduje, jaki zawód pokazuje kolega.
Uczniowie czytają treść ćwiczenia 1. i 3. oraz przygotowują w parach odpowiedzi na zawarte tam pytania wraz z krótkim uzasadnieniem. Następnie prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.
Gra językowa – ćwiczenie 4/33. Uczniowie w parach ćwiczą sprawność mówienia. Pierwszy uczeń wybiera sobie zawód, ale nie mówi jaki. Drugi zadaje pytania, ale w odpowiedzi może usłyszeć tylko „tak” lub „nie”. Próbuje zgadnąć, o jaki zawód chodzi. Kiedy zgadnie, uczniowie zamieniają się rolami.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Opisz, jakie wyzwania są dla ciebie ważne, przed jakimi wyzwaniami stoisz,.
Znajdź zdjęcie przedstawiające konkretny zawód lub wyzwanie i opisz je.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy położyć nacisk na opis zdjęć oraz rozmowę o zawodach i wyzwaniach życiowych. Dobrze jest przed lekcją przygotować kilka zdjęć (przynajmniej po jednym dla każdej pary), związanych z tematem i przynieść je na lekcję. Po lekcji uczeń powinien znać słowa związane z zawodami i wyzwaniami życiowymi (challenge, difficult, physical disability, face, chef, surgeon, etc.) oraz typowe zadania egzaminacyjne na mówienie (opis zdjęć, odpowiedzi na pytania do zdjęć) i strategie ich rozwiązywania (test wyboru).