Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Charakterystyka tkanek zwierzęcych – tkanka mięśniowa, tkanka łączna stała i krew

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcia: miofibryle, erytrocyty, trombocyty, leukocyty, fibrynogen,

  • rozróżnia pod mikroskopem wskazane tkanki zwierzęce,

  • nazywa struktury, które budują wskazane tkanki zwierzęce.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • naszkicować schemat budowy omawianych tkanek,

  • zlokalizować miejsca występowania poszczególnych tkanek (na przykładzie organizmu człowieka),

  • scharakteryzować tkankę mięśniową, łączną stałą i krew.

2. Metoda i forma pracy

Pierwszą metodą zastosowaną na tej lekcji jest wykład, podczas którego następuje nawiązanie do poprzedniej lekcji, na której rozpoczęto omawianie tkanek zwierzęcych. Później rozpoczynamy dyskusję, dzięki której uczniowie powtarzają posiadane wiadomości (nauczyciel stymuluje dyskusję poprzez odpowiednio formułowane pytania problemowe). Następnie przechodzimy do pracy z mikroskopami w dwuosobowych zespołach. Do dyspozycji uczniowie mają także plansze dydaktyczne.

3. Środki dydaktyczne

  • Mikroskopy

  • Plansze dydaktyczne

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Krótkie nawiązanie do poprzedniej lekcji, uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące tkanki nabłonkowej i tkanki nerwowej. Nauczyciel przypomina uczniom, jak należy korzystać z mikroskopów.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel charakteryzuje poszczególne tkanki. Wyjaśnia, z jakich elementów jest zbudowana dana tkanka, gdzie się znajduje, jakie jest jej znaczenie dla organizmu, jego prawidłowego funkcjonowania. Nauczyciel, omawiając poszczególne tkanki, wykorzystuje plansze dydaktyczne.

  2. Następnie nauczyciel dyktuje notatkę.

  3. Uczniowie zaczynają pracę z mikroskopami, które zostały przygotowane przed lekcją. Każdy dwuosobowy zespół ma cztery preparaty, które musi obejrzeć, a następnie wykonać w zeszycie schematyczne rysunki. Na rysunkach zaznacza i opisuje struktury budujące daną tkankę.

c) Faza podsumowująca

Krótkie podsumowanie zajęć i podanie zadania domowego.

5. Bibliografia

  1. Grzegorek J., Biologia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, wyd. drugie, WSiP, Warszawa 2002, s. 11‑14.

  2. Hoser P., Fizjologia organizmów z elementami anatomii człowieka, wyd. pierwsze, WSiP, Warszawa 1996, s. 203‑209, 364‑384.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Wyjaśnij różnicę w budowie erytrocytów człowieka i żaby.

  2. Podaj przykłady narządów, w których występuje tkanka łączna i mięśniowa.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy I, poziom podstawowy.

Sala powinna być wyposażona w mikroskopy, uczniowie posiadają umiejętność obsługi mikroskopu.

R1MzMsd25tY37

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.59 KB w języku polskim
RcU4vshCQ2WUp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim