Charakterystyka tkanek zwierzęcych – tkanka mięśniowa, tkanka łączna stała i krew
Charakterystyka tkanek zwierzęcych – tkanka mięśniowa, tkanka łączna stała i krew
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia: miofibryle, erytrocyty, trombocyty, leukocyty, fibrynogen,
rozróżnia pod mikroskopem wskazane tkanki zwierzęce,
nazywa struktury, które budują wskazane tkanki zwierzęce.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
naszkicować schemat budowy omawianych tkanek,
zlokalizować miejsca występowania poszczególnych tkanek (na przykładzie organizmu człowieka),
scharakteryzować tkankę mięśniową, łączną stałą i krew.
2. Metoda i forma pracy
Pierwszą metodą zastosowaną na tej lekcji jest wykład, podczas którego następuje nawiązanie do poprzedniej lekcji, na której rozpoczęto omawianie tkanek zwierzęcych. Później rozpoczynamy dyskusję, dzięki której uczniowie powtarzają posiadane wiadomości (nauczyciel stymuluje dyskusję poprzez odpowiednio formułowane pytania problemowe). Następnie przechodzimy do pracy z mikroskopami w dwuosobowych zespołach. Do dyspozycji uczniowie mają także plansze dydaktyczne.
3. Środki dydaktyczne
Mikroskopy
Plansze dydaktyczne
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Krótkie nawiązanie do poprzedniej lekcji, uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące tkanki nabłonkowej i tkanki nerwowej. Nauczyciel przypomina uczniom, jak należy korzystać z mikroskopów.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel charakteryzuje poszczególne tkanki. Wyjaśnia, z jakich elementów jest zbudowana dana tkanka, gdzie się znajduje, jakie jest jej znaczenie dla organizmu, jego prawidłowego funkcjonowania. Nauczyciel, omawiając poszczególne tkanki, wykorzystuje plansze dydaktyczne.
Następnie nauczyciel dyktuje notatkę.
Uczniowie zaczynają pracę z mikroskopami, które zostały przygotowane przed lekcją. Każdy dwuosobowy zespół ma cztery preparaty, które musi obejrzeć, a następnie wykonać w zeszycie schematyczne rysunki. Na rysunkach zaznacza i opisuje struktury budujące daną tkankę.
c) Faza podsumowująca
Krótkie podsumowanie zajęć i podanie zadania domowego.
5. Bibliografia
Grzegorek J., Biologia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, wyd. drugie, WSiP, Warszawa 2002, s. 11‑14.
Hoser P., Fizjologia organizmów z elementami anatomii człowieka, wyd. pierwsze, WSiP, Warszawa 1996, s. 203‑209, 364‑384.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wyjaśnij różnicę w budowie erytrocytów człowieka i żaby.
Podaj przykłady narządów, w których występuje tkanka łączna i mięśniowa.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy I, poziom podstawowy.
Sala powinna być wyposażona w mikroskopy, uczniowie posiadają umiejętność obsługi mikroskopu.