Charakterystyka tkanek zwierzęcych – tkanka nabłonkowa i tkanka nerwowa
Charakterystyka tkanek zwierzęcych – tkanka nabłonkowa i tkanka nerwowa
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcia: tkanka, neuron, synapsa,
nazywa tkanki budujące organizm zwierzęcy,
rozróżnia pod mikroskopem wskazane tkanki zwierzęce,
nazywa struktury, które budują wskazane tkanki zwierzęce.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
naszkicować schemat budowy wskazanych tkanek,
zlokalizować miejsca występowania poszczególnych tkanek (na przykładzie organizmu człowieka),
scharakteryzować tkanki zwierzęce.
2. Metoda i forma pracy
Pierwszą metodą zastosowaną na tej lekcji jest wykład, podczas którego podany zostaje cel zajęć, ich przebieg, a także podstawowe informacje na temat tkanek zwierzęcych. Następnie przechodzimy do pracy z mikroskopami w dwuosobowych zespołach. Do dyspozycji uczniowie mają także plansze dydaktyczne.
3. Środki dydaktyczne
Mikroskopy
Plansze dydaktyczne
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Krótkie wprowadzenie informujące uczniów, czego dotyczą zajęcia i jaki będą miały przebieg. Następnie nauczyciel przypomina uczniom, jak należy korzystać z mikroskopów.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel nawiązuje do pojęcia komórki jako podstawowej jednostki budującej organizmy. Podaje definicję tkanki, wymienia wszystkie tkanki zwierzęce. Najpierw charakteryzuje tkankę nabłonkową i tkankę nerwową. Wyjaśnia, gdzie znajduje się dana tkanka, jakie jest jej znaczenie dla organizmu, jego prawidłowego funkcjonowania. Nazywa struktury budujące daną tkankę. Nauczyciel, omawiając poszczególne tkanki, wykorzystuje plansze dydaktyczne.
Nauczyciel dyktuje notatkę.
Uczniowie zaczynają pracę z mikroskopami, które zostały przygotowane przed lekcją. Każdy dwuosobowy zespół ma dwa preparaty, które musi obejrzeć, a następnie wykonać w zeszycie schematyczne rysunki. Na rysunkach uczniowie zaznaczają i opisują struktury budujące daną tkankę.
c) Faza podsumowująca
Krótkie podsumowanie zajęć, utrwalenie nowych pojęć, wskazany uczeń odczytuje z zeszytu, jakie struktury budują tkankę nerwową, a jakie nabłonkową. Nauczyciel podaje treść zadania domowego.
5. Bibliografia
Grzegorek J., Biologia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, wyd. drugie, WSiP, Warszawa 2002, s. 10‑18.
Hoser P., Fizjologia organizmów z elementami anatomii człowieka, wyd. pierwsze, WSiP, Warszawa 1996, s. 326‑336, 385‑389.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Podaj przykłady narządów, w których występuje tkanka nabłonkowa i nerwowa.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy I, poziom podstawowy.
Sala powinna być wyposażona w mikroskopy, uczniowie posiadają umiejętność obsługi mikroskopu.