Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Charakterystyka tkanek zwierzęcych – tkanka nabłonkowa i tkanka nerwowa

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcia: tkanka, neuron, synapsa,

  • nazywa tkanki budujące organizm zwierzęcy,

  • rozróżnia pod mikroskopem wskazane tkanki zwierzęce,

  • nazywa struktury, które budują wskazane tkanki zwierzęce.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • naszkicować schemat budowy wskazanych tkanek,

  • zlokalizować miejsca występowania poszczególnych tkanek (na przykładzie organizmu człowieka),

  • scharakteryzować tkanki zwierzęce.

2. Metoda i forma pracy

Pierwszą metodą zastosowaną na tej lekcji jest wykład, podczas którego podany zostaje cel zajęć, ich przebieg, a także podstawowe informacje na temat tkanek zwierzęcych. Następnie przechodzimy do pracy z mikroskopami w dwuosobowych zespołach. Do dyspozycji uczniowie mają także plansze dydaktyczne.

3. Środki dydaktyczne

  • Mikroskopy

  • Plansze dydaktyczne

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Krótkie wprowadzenie informujące uczniów, czego dotyczą zajęcia i jaki będą miały przebieg. Następnie nauczyciel przypomina uczniom, jak należy korzystać z mikroskopów.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel nawiązuje do pojęcia komórki jako podstawowej jednostki budującej organizmy. Podaje definicję tkanki, wymienia wszystkie tkanki zwierzęce. Najpierw charakteryzuje tkankę nabłonkową i tkankę nerwową. Wyjaśnia, gdzie znajduje się dana tkanka, jakie jest jej znaczenie dla organizmu, jego prawidłowego funkcjonowania. Nazywa struktury budujące daną tkankę. Nauczyciel, omawiając poszczególne tkanki, wykorzystuje plansze dydaktyczne.

  2. Nauczyciel dyktuje notatkę.

  3. Uczniowie zaczynają pracę z mikroskopami, które zostały przygotowane przed lekcją. Każdy dwuosobowy zespół ma dwa preparaty, które musi obejrzeć, a następnie wykonać w zeszycie schematyczne rysunki. Na rysunkach uczniowie zaznaczają i opisują struktury budujące daną tkankę.

c) Faza podsumowująca

Krótkie podsumowanie zajęć, utrwalenie nowych pojęć, wskazany uczeń odczytuje z zeszytu, jakie struktury budują tkankę nerwową, a jakie nabłonkową. Nauczyciel podaje treść zadania domowego.

5. Bibliografia

  1. Grzegorek J., Biologia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, wyd. drugie, WSiP, Warszawa 2002, s. 10‑18.

  2. Hoser P., Fizjologia organizmów z elementami anatomii człowieka, wyd. pierwsze, WSiP, Warszawa 1996, s. 326‑336, 385‑389.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Podaj przykłady narządów, w których występuje tkanka nabłonkowa i nerwowa.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy I, poziom podstawowy.

Sala powinna być wyposażona w mikroskopy, uczniowie posiadają umiejętność obsługi mikroskopu.

R1DhE8DaxWEf8

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.47 KB w języku polskim
R1XcUEkDkkwyZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.50 KB w języku polskim