Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RuqA5vinWHbJB1

Charles Ives - muzyka a moralność

Claude Monet , „Impresja, wschód słońca”, 1872, Musée Marmottan Monet, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna

Ważne daty

20.10.1874 – data urodzin Charlesa Ivesa w miejscowości Danbury (stan Connecticut, Stany Zjednoczone)

1893 – zmiana miejsca zamieszkania na New Haven i rozpoczęcie edukacji w Hopkins School

1894 – początek studiów Charlesa Ivesa na Yale University

1898 – ukończenie studiów Charlesa Ivesa na Yale University

19.05.1954 – śmierć Charlesa Ivesa w Nowym Jorku

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RNQxTQj9uQRA81
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, cc0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:

3) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów: Claude Debussy, Maurice Ravel, Aleksander Skriabin, Arnold Schönberg, Siergiej Prokofiew, Igor Strawiński, Béla Bartók, Siergiej Rachmaninow, Dymitr Szostakowicz, Manuel de Falla, George Gershwin, John Cage, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, Karheinz Stockhausen, Steve Reich, Gerard Grisey, Kaija Saariaho, Thomas Adès i in.;

5) zna pojęcia: skala całotonowa, atonalność, technika dwunastotonowa (dodekafonia), seria, polirytmia, polimetria, politonalność, klaster.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

c) cechy stylów muzycznych,

d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,

e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in.;

5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.

Nauczysz się

definiować pojęcie impresjonizmu muzycznego;

przedstawiać najważniejszych twórców impresjonistycznych;

przytaczać biografię Charlesa Ivesa;

przedstawiać twórczość kompozytora Charlesa Ivesa oraz jego wpływ na muzykę współczesną.

m23e38c10228e9007_0000000000039

Przełom XIX i XX wieku w muzyce

Przełom XIX i XX wieku był dla muzyki szczególnie istotny, gdyż był to jednocześnie czas późnego, dojrzałego romantyzmu, jak i dwóch nowych nurtów: impresjonizmuImpresjonizmimpresjonizmu oraz ekspresjonizmuEkspresjonizmekspresjonizmu. Część historyków umieszcza również początek nurtu modernistycznego w tym okresie. Co istotne, był to czas, kiedy do głosu zaczęli dochodzić także kompozytorzy amerykańscy. Wcześniej to Europa była głównym ośrodkiem muzyki i sztuki - reszta świata mogła co najwyżej starać się za nią nadążyć. Na przełomie wieków w Stanach Zjednoczonych pojawili się młodzi, zupełnie nowi kompozytorzy, często określani jako modernistyczni - dziś określani jako American FiveAmerican FiveAmerican Five z uwagi na pochodzenie oraz liczbę (five w języku angielskim oznacza liczbę pięć). W skład grupy wlicza się Henry'ego Cowella, Carla Rugglesa, Wallingforda Riegera i Johna Beckera. Jej najważniejszym przedstawicielem był jednak Charles Ives, którego rewolucyjne pomysły były dla jego współczesnych niezrozumiałe. Podczas, kiedy komponował on na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych, w Europie działała trzecia już generacja twórców romantyzmu, a we Francji formował się zupełnie nowy nurt - impresjonizm.

RenBB9N6ryc491
Charles Ives na znaczku pocztowym, 1997, stereosociety.com, CC BY 3.0
m23e38c10228e9007_0000000000048

Impresjonizm w muzyce

Nazwa impresjonizmu wywodzi się od tytułu obrazu Claude'a Moneta Impresja - wschód słońca. Podczas wystawy w Paryżu w 1874 roku jeden z krytyków bardzo negatywnie odniósł się do nowego nurtu w sztuce i po obejrzeniu obrazu dał wyraz temu okrzykiem „Impresjoniści!”, po czym opuścił galerię. Zgromadzonym malarzom to określenie przypadło do gustu, więc postanowili wykorzystać je jako nazwę kierunku w sztuce, który stworzyli. Sam termin impresja oznacza „ulotne wrażenie” a jednym z głównych założeń nowego kierunku było odwzorowanie osobistego, najczęściej chwilowego odbioru przedmiotu, pejzażu lub innego zjawiska.

Za prekursora stylu impresjonistycznego w muzyce uważany jest Claude Debussy. Ramy czasowe impresjonizmu najczęściej określa się jako początek XX wieku. Pierwsze utwory zaliczane do tego nurtu miały premierę jeszcze pod koniec XIX wieku (Popołudnie fauna Claude Debussy'ego w 1894 roku i Uczeń czarnoksiężnika Paula Dukasa w 1897 roku). Malarskie umiłowanie do kolorów zostało przeniesione na grunt muzyczny poprzez operowanie plamami dźwiękowymi i przeniesienie na pierwszy plan brzmienia, określanego jako migotliwe. Spowodowało to powstanie zupełnie innej melodykiMelodykamelodyki, która stała się podrzędna wobec harmonikiHarmonikaharmoniki. Pomimo pewnej popularności, impresjonizm nie stał się nigdy nurtem wiodącym, ponieważ wkrótce pojawił się o wiele bardziej radykalny gatunek - ekspresjonizm, i to ku niemu zwróciła się uwaga większości kompozytorów.

RuqA5vinWHbJB
Claude Monet , „Impresja, wschód słońca”, 1872, Musée Marmottan Monet, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
R5ScLeafwZVhZ
Utwór muzyczny: Claude Debussy, „Clair de lune”, trzecia część „Suity Bergamasque”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
m23e38c10228e9007_0000000000054

Charles Ives - młodość w Danbury

Charles Ives przyszedł na świat w Stanach Zjednoczonych, w Danbury w stanie Connecticut 29 października 1874 roku. Jego ojciec był znanym w okolicy kapelmistrzem, który brał udział w amerykańskiej wojnie secesyjnej. Poza prowadzeniem zespołów zajmował się eksperymentalną akustyką, tworzeniem nowych instrumentów oraz nauczaniem muzyki. Wywarł wyjątkowo mocny wpływ na swojego syna - nie tylko uczył go gry na różnych instrumentach (skrzypcach, fortepianie i kornecie) ale zapisał go także na lekcje perkusji. Jego bardzo otwarte podejście do teorii muzyki oraz umiłowanie do używania ćwierćtonów i politonalnościPolitonalnośćpolitonalności ukazały młodemu Charlesowi niestandardowe brzmienie oraz techniki, których później używał w okresie swojej twórczości. Innym doświadczeniem, które na zawsze zmieniło myślenie Ivesa było wydarzenie z jego młodości, kiedy to słuchał dwóch orkiestr marszowych grających po przeciwnych stronach ulicy.

W późniejszym czasie Charles Ives skoncentrował swoją uwagę na organach, by w wieku czternastu zostać organistą w kościele, komponującym pierwsze utwory. Oprócz muzyki jego pasją stał się sport, a szczególnie baseball. Zdarzało się, że tego samego dnia grał mecz baseballowy i dawał recital jako organista.

RJ2LAJd9nJGVF1
Charles Ives, wikipedia.org, domena publiczna
m23e38c10228e9007_0000000000061

Charles Ives - okres nauki

W 1893 roku Charles przeniósł się do New Haven (również w stanie Connecticut), by rozpocząć naukę w Hopkins School, gdzie stał się kapitanem szkolnej drużyny baseballowej. Rok później rozpoczął studia na Uniwersytecie Yale, gdzie jego mentorem był Horatio Parkerm23e38c10228e9007_0000000000009Horatio Parker. Pod koniec 1894 roku zmarł jego ojciec, co było dla niego mocnym przeżyciem, jednak wyzwolone emocje skierowały go ku dalszym poszukiwaniom brzmienia, pomysłów oraz harmonii poza standardowymi, utartymi schematami. Podczas studiów na uniwersytecie był jednak zmuszony tworzyć utwory podobne do tych, jakie lubił jego nauczyciel. Jego nietypowa kreatywność oraz rewolucyjne idee nie przypadły jednak do gustu Parkerowi. Jeszcze będąc na uniwersytecie ukończył swoją I Symfonię, utrzymaną w XIX‑wiecznym stylu symfonicznym. Studia ukończył w 1898 roku, a następnie zajął się zawodowo sprzedażą ubezpieczeń (pracował w tym zawodzie do emerytury, zmieniając firmy i ostatecznie zakładając własną). Do 1902 roku pracował jako organista kościelny.

REcC3QnT4aBeT1
Charles Ives (po lewej stronie), 1894, wikimedia.org, domena publiczna
m23e38c10228e9007_0000000000009
m23e38c10228e9007_0000000000069

Charles Ives - dalsze życie

W 1907 roku miał miejsce jeden z pierwszych incydentów zdrowotnych (które według rodziny stanowiły ataki serca, na podłożu nerwowym). Rok później wziął ślub z Harmony Twichell, która mocno wierzyła w jego twórczość i mocno go wspierała. Kolejne dziesięciolecie to okres bardzo kreatywny, który zakończył się w 1918 roku kolejnym atakiem serca. Od tego momentu komponował coraz mniej, a ostatni utwór stworzył w 1926 roku. Znana jest anegdota o Charlsie, który w 1927 roku skarżył się żonie ze łzami w oczach, że wszystko co tworzy nie brzmi dobrze. Jego problemy zdrowotne zmusiły go do przejścia na emeryturę w 1930 roku. Resztę życia poświęcił muzyce, jednak nadal nie był w stanie stworzyć nic nowego. Z tego względu opracowywał, edytował i wydawał swoje wcześniejsze utwory. Ostatecznie zmarł w 1954 roku w Nowym Jorku a jego żona piętnaście lat później. W testamencie zadysponowała, by tantiemy z kompozycji Ivesa zostały wykorzystane do stworzenia nagród i stypendiów imienia Charlesa Ivesa.

RebsjT2Xn7CUz1
Charles Ives, instantencore.com, CC BY 3.0
RyNObBsxEOseS
Utwór muzyczny: Charles Ives, „The Unanswered Question”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
m23e38c10228e9007_0000000000078

Charles Ives - twórczość

Twórczość Charlesa Ivesa jest bardzo mocno związana z amerykańską kulturą. Można w nich odnaleźć wiele wyraźnych lub ukrytych cytatów z popularnych utworów, hymnów, piosenek czy tańców. Oprócz tego odnosił się do europejskiej muzyki klasycznej - lubił korzystać z nowoczesnych technik, takich jak klasteryKlasterklastery, mikrotonowość czy dowolność wykonania (zależna od muzyka). Wierzył, że każdy istniejący dźwięk ma potencjał do bycia muzyką. Wykorzystywał politonalność i atonalność, dysonanse, ćwierćtony i mikrotony oraz polirytmięPolirytmiapolirytmię oraz asymetrię rytmiczną. Dziś często wskazuje się, iż eksperymenty muzyczne Ivesa wyprzedziły Debussy’ego, Strawinskiego czy Schönberga.

Do jego najważniejszych dzieł należą cztery symfonie (najbardziej znana jest IV Symfonia), kwartety smyczkowe, tria i kwintety fortepianowe i inne utwory kameralne oraz pieśni solowe z towarzyszeniem fortepianu. Z utworów orkiestrowych należy wyróżnić The Unanswered Question, który programowo dotyczy pytania o sens egzystencji człowieka (podobnie jak IV Symfonia). Innym znanym utworem jest Central Park in the Dark, ilustracyjne dzieło, w którym Ives użył instrumentów w celu stworzenia obrazu odgłosów natury i człowieka w upalny letni wieczór w nowojorskim parku.

Rz7JZCKWYIJr01
Charles Ives, thefamouspeople.com, CC BY 3.0
R7JQAgA9hCE1c
Utwór muzyczny: Charles Ives, „They Are There!” w wykonaniu własnym. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
m23e38c10228e9007_0000000000087

Charles Ives – znaczenie twórczości i jej wpływ

Co ciekawe, Ives jako aktywny kompozytor nie był znany ani ceniony. Jego dzieła zaczęto odkrywać dopiero wtedy, kiedy przestał komponować, a największą popularność zyskał dopiero po śmierci. Jego utwory były najczęściej źle oceniane z uwagi na atonalność i politonalność oraz polirytmiczność. Pomimo upływu wielu lat nadal stanowią duże wyzwanie dla wykonawców. O trudnościach w wykonaniu może świadczyć fakt, iż pierwsze wykonanie jego III Symfonii miało miejsce w 1946 roku, natomiast IV Symfonii w 1965 roku - ponad dziesięć lat od jej utworzenia i pięćdziesiąt od skomponowania. Trzech z najwcześniejszych fanów twórczości Ivesa to Henry Cowell, Elliott Carter i Aaron Copland, kompozytorzy amerykańscy.

Charles Ives miał nie tylko muzyczny wpływ na wielu kompozytorów - wspierał wielu z nich finansowo, pod warunkiem, że utrzymają to w tajemnicy. Nicolas Slonimsky, który wykonywał wiele jego utworów, utrzymywał, iż udało mu się rozpocząć karierę tylko dzięki pomocy Ivesa.

R13qE2rSXDZRH1
Nicolas Slonimsky, wikipedia.org, domena publiczna
RU34xwXmQJeEO
Utwór muzyczny: Charles Ives, „Halloween” na kwartet smyczkowy i fortepian. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
m23e38c10228e9007_0000000000103

American Five

R1eaWN8hdWD4I1
Ilustracja interaktywna przedstawia Charlesa Ivesa – amerykańskiego kompozytora, który tworzył pod koniec XIX i na początku XX wieku. Przez całe swe twórcze życie łączył komponowanie z pracą w firmie ubezpieczeniowej. Starszy mężczyzna z siwą brodą i wąsem. Siedzi pod ścianą, na głowie ma jasny kapelusz. Ubrany w szarą koszulę i marynarkę. W kieszeni od marynarki znajdują się okulary. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Charles Ives był najbardziej znanym przedstawicielem grupy określanej przez krytyków jako American Five. Jest czasem nazywany najwybitniejszym kompozytorem amerykańskim; pomimo tego, zrozumienie jego twórczości zajęło wiele lat, a pełne uznanie nastąpiło dopiero po jego śmierci. Jest znany z licznych eksperymentów tonalnych i rytmicznych, a wśród jego dzieł należy wyróżnić przede wszystkim cztery symfonie.
Charles Ives, charlesives.org, CC BY 3.0
RQuGXhYPfAqWS1
Ilustracja interaktywna przedstawia Henry Cowella – amerykańskiego kompozytora, pianistę, muzykologa, pisarza, publicystę i organizatora życia koncertowego; obok Ch. Ivesa jeden z największych innowatorów w historii XX-wiecznej muzyki amerykańskiej. Mężczyzna siedzi przy stole w białej koszuli. W dłoni ma długopis i kartkę z nutami. Na stole przy dłoniach kompozytora śpi zwinięty kot. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Henry Cowell to kolejny kompozytor z awangardowej grupy. Jest rozpoznawalny przede wszystkim z uwagi na autorstwo terminu klaster oraz jego podbudowy teoretycznej. Wśród najbardziej znanych dzieł znajdują się kompozycje fortepianowe, w których korzystał z niekonwencjonalnych i nowatorskich metod, takich jak preparacja czy gra bezpośrednio na strunach instrumentu. Stworzył też instrument znany jako rhythmicon, który jest uważany za pierwszy automat perkusyjny.
Henry Cowell , bbc.co.uk, CC BY 3.0
RzZ2ooSoNnIoV1
Ilustracja interaktywna przedstawia Johna Beckera - amerykańskiego kompozytora współczesnej muzyki klasycznej, pianistę, dyrygenta, pisarza muzycznego. Starszy, łysiejący mężczyzna w okularach. Ubrany elegancko w białą koszulę i szary garnitur. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. John Becker jest znany nie tylko poprzez swoje kompozycje, ale także jako wieloletni pedagog i teoretyk. Był też bardzo aktywny jako dyrygent - poprowadził wiele orkiestr i filharmonii podczas premier utworów innych muzyków z grupy American Five, przede wszystkim Charlesa Ivesa, ale także Carla Rugglesa oraz Wallingforda Cowella.
John Becker, jstor.org, CC BY 3.0
R1IcKfvDuyn5E1
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Carla Rugglesa - amerykańskiego kompozytora. Młody, łysiejący mężczyzna. Wyraz twarzy ma spokojny, przyjazny. Ubrany w białą koszulę i szarą marynarkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Carl Ruggler był kojarzony przede wszystkim z uwagi na swoją technikę dysonansowego kontrapunktu; ten termin został stworzony specjalnie przez Charlesa Seegera, amerykańskiego muzykologa, w celu opisania muzyki Rugglera. Zajmował się także malarstwem, co tworzyło pewnego rodzaju dysonans w jego twórczości - pisanie muzyki zajmowało mu wyjątkowo sporo czasu, przez co stworzył zaledwie kilkanaście dzieł; malował jednak bardzo szybko i w czasie swojego życia sprzedał kilkaset obrazów.
Carl Ruggles, Wikipedia, domena publiczna
RndmxvVh3tFd21
Ilustracja interaktywna przedstawia Wallinfforda Rieggera - amerykański kompozytor muzyczny, znany z orkiestrowych i współczesnych utworów tanecznych oraz filmowych. Starszy, łysiejący mężczyzna w okularach. Riegger siedzi przy fortepianie, pali fajkę. Ubrany elegancko, w białą koszulę i garnitur. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Wallingford Riegger to pierwszy z grona kompozytorów amerykańskich, który używał techniki dwunastotonowej (dodekafonicznej). Większość życia spędził w Nowym Jorku, gdzie komponował przede wszystkim muzykę orkiestrową i filmową oraz tańce nowoczesne. Był również uznanym pedagogiem i wiolonczelistą.
Wallinfford Riegger, Wikipedia, domena publiczna
m23e38c10228e9007_0000000000106

Prezentacja 3D pt. Rythmicon

RJhDDcIpEl47u1
nie jest dostępna dla wszystkich uczniów
Źródło: online skills.
m23e38c10228e9007_0000000000207

Zadania

RWbj1exODTE9H
Ćwiczenie 1
Wyjaśnij pojęcie polirytmia.
RXMfRDCxMuh23
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj definicję do terminu. Klaster. Możliwe odpowiedzi: 1. Współbrzmienie wielu dźwięków o małych interwałach, które nie jest uznawane za akord. 2. Nurt w sztuce, którego głównym celem było oddanie subiektywnego, zmysłowego obrazu danego przedmiotu, pejzażu, chwili. 3. Użycie naraz kilku tonacji w tym samym czasie. 4. Użycie różnych podziałów rytmicznych w tym samym momencie w utworze muzycznym. Politonalność. Możliwe odpowiedzi: 1. Współbrzmienie wielu dźwięków o małych interwałach, które nie jest uznawane za akord. 2. Nurt w sztuce, którego głównym celem było oddanie subiektywnego, zmysłowego obrazu danego przedmiotu, pejzażu, chwili. 3. Użycie naraz kilku tonacji w tym samym czasie. 4. Użycie różnych podziałów rytmicznych w tym samym momencie w utworze muzycznym. Polirytmia. Możliwe odpowiedzi: 1. Współbrzmienie wielu dźwięków o małych interwałach, które nie jest uznawane za akord. 2. Nurt w sztuce, którego głównym celem było oddanie subiektywnego, zmysłowego obrazu danego przedmiotu, pejzażu, chwili. 3. Użycie naraz kilku tonacji w tym samym czasie. 4. Użycie różnych podziałów rytmicznych w tym samym momencie w utworze muzycznym.5. Impresjonizm Możliwe odpowiedzi: 1. Współbrzmienie wielu dźwięków o małych interwałach, które nie jest uznawane za akord. 2. Nurt w sztuce, którego głównym celem było oddanie subiektywnego, zmysłowego obrazu danego przedmiotu, pejzażu, chwili. 3. Użycie naraz kilku tonacji w tym samym czasie. 4. Użycie różnych podziałów rytmicznych w tym samym momencie w utworze muzycznym.
RKdHzedVKfkmh
Ćwiczenie 3
Uzupełnij luki w tekście. Za prekursora stylu impresjonistycznego w muzyce uważany jest Tu uzupełnij. Ramy czasowe impresjonizmu najczęściej określa się jako początek Tu uzupełnij wieku. Pierwsze utwory zaliczane do tego nurtu miały premierę jeszcze pod koniec XIX wieku (Popołudnie fauna Claude Debussy'ego w 1894 roku i Uczeń czarnoksiężnika Paula Dukasa w 1897 roku). Malarskie umiłowanie do kolorów zostało przeniesione na grunt muzyczny poprzez operowanie plamami dźwiękowymi i przeniesienie na pierwszy plan brzmienia, określanego jako migotliwe. Spowodowało to powstanie zupełnie innej melodyki, która stała się podrzędna wobec harmoniki. Pomimo pewnej popularności, impresjonizm nie stał się nigdy nurtem wiodącym, ponieważ wkrótce pojawił się o wiele bardziej radykalny gatunek - Tu uzupełnij, i to ku niemu zwróciła się uwaga większości kompozytorów.
RV8AuLmPzoN9a
Ćwiczenie 4
Wyjaśnij pojęcie harmonika.
R1TZvRTXW1uW7
Ćwiczenie 5
RXGY3kG9w2T4m
Ćwiczenie 6
R1bRK0gJxZjRg
Ćwiczenie 7
m23e38c10228e9007_0000000000234

Słownik pojęć

American Five
American Five

nazwa nadana przez krytyków grupie pięciu kompozytorów amerykańskich przełomu XIX i XX wieku.

Ekspresjonizm
Ekspresjonizm

dążeniem ekspresjonistycznym w muzyce było odzwierciedlenie muzycznymi środkami subiektywnych, podświadomych przeżyć wewnętrznych, często patologicznych, nastrojów pesymistycznych i stanów ekstatycznych; w muzyce ekspresjonizm nie oznaczał jednolitego stylu czy określonego rodzaju środków technicznych, lecz pewną postawę twórczą i wiązał się z różnymi technikami i kierunkami, które powstały po upadku systemu dur‑moll (atonalność, neoklasycyzm, dodekafonia); tendencje ekspresjonistyczne wykazują dzieła A. Schönberga (Erwartung, Die glückliche Hand), P. Hindemitha (Mörder, Hoffnung der Frauen, Das Nusch‑Nuschi; Sancta Susanna), częściowo też Wozzeck A. Berga, Zamek Sinobrodego B. Bartóka, Poemat ekstazy A. Skriabina i in.

Harmonika
Harmonika

muz. całokształt problemów związanych z konstrukcją współbrzmień (harmonią) w utworach danej epoki, danego kompozytora itp.

Impresjonizm
Impresjonizm

nurt w sztuce, którego głównym celem było oddanie subiektywnego, zmysłowego obrazu danego przedmiotu, pejzażu, chwili.

Klaster
Klaster

współbrzmienie wielu dźwięków o małych interwałach, które nie jest uznawane za akord.

Melodyka
Melodyka

ogół cech melodycznych, charakterystycznych dla określonego utworu, twórczości kompozytora, epoki.

Polirytmia
Polirytmia

użycie różnych podziałów rytmicznych w tym samym momencie w utworze muzycznym.

Politonalność
Politonalność

użycie naraz kilku tonacji w tym samym czasie.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

m23e38c10228e9007_0000000000238

Galeria dzieł sztuki

RuqA5vinWHbJB1
Claude Monet , „Impresja, wschód słońca”, 1872, Musée Marmottan Monet, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
m23e38c10228e9007_0000000000251

Biblioteka muzyczna