Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Renata Mączniewska

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa I

2. Przedmiot

religia

3. Temat zajęć

Chcę pomagać.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Omawiany temat jest zgodny z nową podstawą programową dla pierwszej klasy szkoły podstawowej (Wydawnictwo Jedność).

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Chodzi o to aby uczniowie lepiej przyswoili sobie wiedzę. A wybrana technologia informacyjno komunikacyjna pozwoliła w ciekawy sposób przedstawić nowy temat.

7. Cel ogólny zajęć

Budzenie w dziecku wrażliwości i postawy miłosierdzia na potrzeby innych.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń pamięta i umie opowiedzieć Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie.

  2. Uczeń wie co to jest miłosierdzie i potrafi podać przykłady.

  3. Uczeń rozróżnia uczynki, które dotyczą sfery materialnej i duchowej.

9. Metody i formy pracy

-rozmowa kierowana

-oglądanie i słuchanie fragmentu Pisma Świetego (Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie)

-kolorowanie

-łączenie obrazków

-praca z komputerem

-przyporządkowanie symboli

-pisanie po kropkach

10. Środki dydaktyczne

Szkielet lekcji zawarty jest w Padlet:

https://padlet.com/reniam/gqpnzvskxs1p5rj6

Do niego podpiety jest również Genailly do wykonania w domu:

https://view.genial.ly/602d3689a144db0d87bea6dc/horizontal-infographic-timeline-chce-pomagac

A w Genially jest również Mentimeter -do zrobienia Ankieta dotycząca oceny Lekcji:

https://www.menti.com/4uv1vg8pwz

Ponadto został użyty film połączony z piosenką na YouTube :

https://www.youtube.com/watch?t=10&v=xv5zQU_6dO8&feature=youtu.be

Treść Przypowieści z Biblia Audio Kids

Film na Youtubie:

https://www.youtube.com/watch?v=tNa82Sj_30U

Piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=Cd8fDu03gf0

https://www.youtube.com/watch?v=rRK_VQQonrU

11. Wymagania w zakresie technologii

komputer z dostępem do internetu

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Przywitanie dzieci i wspólna Modlitwa

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Na początku lekcji nauczyciel wita się z uczniami i wspólnie się modlimy Modlitwą „Ojcze nasz”.

  • Aktywność 2

    • Temat: Realizacja wybranego tematu

    • Czas trwania: 30 minut

    • Opis aktywności:

      Po Modlitwie następuje krótka rozmowa kierowana na temat pomagania. Przykładowe pytania znajdują się w pierwszej kolumnie w Padlecie. Nauczyciel rozdaje każdemu z dzieci po dwa kartoniki. Pierwszy z narysowanym sercem, drugi z narysowaną monetą.

      W 2 kolumnie w Padlecie znajdują się różne zdania dotyczące pomocy. Po przeczytaniu na głos zdania dzieci podnoszą do góry odpowiedni kartonik w zależności czy jest to pomoc duchowa czy materialna.

      Następnie dzieci wysłuchują Przypowieści o Miłosiernym Samarytaninie z Biblii Audio Kids, która znajduje się w 3 kolumnie w Padlecie. Po wysłuchaniu dzieci odpowiadają na pytania znajdujące się w 3 kolumnie.

      Następnie dzieci oglądają przypowieść w formie piosenki z Youtuba (4 kolumna) zwracając uwagę, jaką pomoc udzielił Samarytanin (duchową czy materialną).

      W 5 kolumnie znajdują się zdania opisujące co zrobił Miłosierny Samarytanin. Dzieci po odczytaniu zdania podnoszą do góry kartonik (moneta/serce) w zależności jakiej pomocy udzielił Dobry Samarytanin.

      W kolejnej kolumnie znajduje się zdjęcie serca z promieniami i zastanawiamy się z dziećmi jak możemy wykonać polecenie Jezusa aby „Iść i czynić podobnie”.  Dzieci podają przykłady kiedy, komu i jak mogą pomagać.

      W 7 kolumnie znajduje się zdjęcie z Podręcznika, nauczyciel wyjaśnia co trzeba zrobić w Podręczniku. Dzieci rozpoczynają ćwiczenia w klasie a kończą w domu.

  • Aktywność 3

    • Temat: Podsumowanie i zakończenie

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel nagradza aktywne dzieci w czasie lekcji (naklejka/ocena).

      Informuje również, że prześle linka rodzicom na maila. Pokazuje ostatni slajd w Padlecie, który jest zrobiony w Genially i wyjaśnia co dzieci i jak mają zrobić w domu.

      Na koniec dzieci podnoszą kciuka do góry jeśli Im się lekcja podobała, w dół jeśli nie.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Pod koniec lekcji dzieci podnoszą kcuka do góry jeśli lekcja się Im podobała, jeśli nie to kciuka w dół a Ankieta w Mentimeter do wykonania w domu

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Polecam zakupić Bliblia Audio Kids Superprodukcja i Teczkę Pomocy „Poznaję Boży Świat” klasa I z Wydawnictwa Jedność.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna