Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Chemia jako nauka przyrodnicza

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Poznanie definicji chemii i różnic między niektórymi z jej działów.

b) Umiejętności

Określanie cech, które klasyfikują chemię jako naukę przyrodniczą oraz scharakteryzowanie poszczególnych działów chemii

Porównywanie poszczególnych działów chemii.

2. Metoda i forma organizacji pracy

Pogadanka, praca zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie listy obecności

  2. Nawiązanie do tematu lekcji – pogadanka na temat: Czy chemia jest nauką przyrodniczą?

b) Faza realizacyjna

  1. Tworzenie przez uczniów definicji chemii jako nauki.

  2. Wprowadzenie pojęcia chemii jako nauki przyrodniczej:

Chemia – nauka przyrodnicza zajmująca się badaniem własności, składu i budowy substancji oraz ich przemianami i czynnikami wpływającymi na te przemiany.

  1. Podawanie przez uczniów znanych im działów chemii i definiowanie ich. Notowanie w zeszytach informacji o działach chemii:

Wybrane działy chemii:

  1. Chemia analityczna – zajmuje się opracowywaniem i formułowaniem zależności, kryteriami i metodami umożliwiającymi ustalenie jakościowego i ilościowego składu materiałów.

  2. Chemia nieorganiczna – zajmuje się własnościami i przemianami wszystkich pierwiastków chemicznych oprócz związków węgla, które są przedmiotem zainteresowania chemii organicznej.

  3. Chemia organiczna zajmuje się naturalnymi i syntetycznymi związkami węgla oprócz węglanów, tlenków węgla, węglików, cyjanków.

  4. Chemia kwantowa opisuje układy chemiczne w oparciu o mechanikę kwantową.

  5. Chemia fizyczna zajmuje się poznaniem zjawisk fizycznych występujących w trakcie i na skutek reakcji chemicznych. Chemia fizyczna zajmuje się także własnościami fizycznymi związków chemicznych wynikającymi bezpośrednio z ich struktury chemicznej.

  6. Chemia radiacyjna zajmuje się badaniem reakcji chemicznych zachodzących pod wpływem promieniowania jonizującego.

  7. Biochemia zajmuje się substancjami organicznymi o dużym znaczeniu biologicznym, takimi jak białka, węglowodany, lipidy, kwasy nukleinowe i aminokwasy oraz przemianami chemicznymi zachodzącymi wewnątrz żywych komórek.

  8. Kosmochemia zajmuje się rozpowszechnianiem pierwiastków i cząsteczek chemicznych we wszechświecie, składem izotopowym materii kosmicznej oraz powstawaniem pierwiastków chemicznych.

  9. Geochemia zajmuje się historią naturalną Ziemi z chemicznego punktu widzenia.

  10. Elektrochemia zajmuje się badaniem elektrycznych aspektów reakcji chemicznych, a także w mniejszym stopniu własnościami elektrycznymi związków chemicznych.

  11. Chemia jądrowa zajmuje się wykorzystywaniem energii jądrowej oraz problemami chemicznymi związanymi z właściwościami jądrowymi substancji.

c) Faza podsumowująca

Powtórzenie poznanych na lekcji definicji.

5. Bibliografia

Z. Kluz, M. M. Pomniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.

6. Załączniki

Praca domowa

Zastanów się, czym jest pierwiastek chemiczny i jak go dzielimy.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R11DnupstHiFw

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 118.48 KB w języku polskim
R1LkmCUc5MlOn

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim