Chemia jako nauka przyrodnicza
Chemia jako nauka przyrodnicza
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Poznanie definicji chemii i różnic między niektórymi z jej działów.
b) Umiejętności
Określanie cech, które klasyfikują chemię jako naukę przyrodniczą oraz scharakteryzowanie poszczególnych działów chemii
Porównywanie poszczególnych działów chemii.
2. Metoda i forma organizacji pracy
Pogadanka, praca zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności
Nawiązanie do tematu lekcji – pogadanka na temat: Czy chemia jest nauką przyrodniczą?
b) Faza realizacyjna
Tworzenie przez uczniów definicji chemii jako nauki.
Wprowadzenie pojęcia chemii jako nauki przyrodniczej:
Chemia – nauka przyrodnicza zajmująca się badaniem własności, składu i budowy substancji oraz ich przemianami i czynnikami wpływającymi na te przemiany.
Podawanie przez uczniów znanych im działów chemii i definiowanie ich. Notowanie w zeszytach informacji o działach chemii:
Wybrane działy chemii:
Chemia analityczna – zajmuje się opracowywaniem i formułowaniem zależności, kryteriami i metodami umożliwiającymi ustalenie jakościowego i ilościowego składu materiałów.
Chemia nieorganiczna – zajmuje się własnościami i przemianami wszystkich pierwiastków chemicznych oprócz związków węgla, które są przedmiotem zainteresowania chemii organicznej.
Chemia organiczna zajmuje się naturalnymi i syntetycznymi związkami węgla oprócz węglanów, tlenków węgla, węglików, cyjanków.
Chemia kwantowa opisuje układy chemiczne w oparciu o mechanikę kwantową.
Chemia fizyczna zajmuje się poznaniem zjawisk fizycznych występujących w trakcie i na skutek reakcji chemicznych. Chemia fizyczna zajmuje się także własnościami fizycznymi związków chemicznych wynikającymi bezpośrednio z ich struktury chemicznej.
Chemia radiacyjna zajmuje się badaniem reakcji chemicznych zachodzących pod wpływem promieniowania jonizującego.
Biochemia zajmuje się substancjami organicznymi o dużym znaczeniu biologicznym, takimi jak białka, węglowodany, lipidy, kwasy nukleinowe i aminokwasy oraz przemianami chemicznymi zachodzącymi wewnątrz żywych komórek.
Kosmochemia zajmuje się rozpowszechnianiem pierwiastków i cząsteczek chemicznych we wszechświecie, składem izotopowym materii kosmicznej oraz powstawaniem pierwiastków chemicznych.
Geochemia zajmuje się historią naturalną Ziemi z chemicznego punktu widzenia.
Elektrochemia zajmuje się badaniem elektrycznych aspektów reakcji chemicznych, a także w mniejszym stopniu własnościami elektrycznymi związków chemicznych.
Chemia jądrowa zajmuje się wykorzystywaniem energii jądrowej oraz problemami chemicznymi związanymi z właściwościami jądrowymi substancji.
c) Faza podsumowująca
Powtórzenie poznanych na lekcji definicji.
5. Bibliografia
Z. Kluz, M. M. Pomniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.
6. Załączniki
Praca domowa
Zastanów się, czym jest pierwiastek chemiczny i jak go dzielimy.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak