Chemiczna budowa organizmów
Wszystkie istoty żyjące na naszej planecie mają zdumiewająco wiele wspólnego, składają się bowiem niemal z tych samych cząsteczek chemicznych, które w ich organizmach podlegają bardzo podobnym przemianom. Pierwiastki budujące te cząsteczki pochodzą ze skorupy i z atmosfery ziemskiej. Do dziś pozostaje zagadką, jak z substancji nieorganicznych powstał pierwszy na Ziemi żywy organizm.
materia jest zbudowana z różnych substancji, np. wody, soli, żelaza;
substancje składają się z drobin, które nadają im charakterystyczne właściwości;
organizmy pobierają substancje z otoczenia i je przetwarzają.
wymieniać przykłady pierwiastków budujących organizmy;
wyjaśniać, dlaczego węgiel i woda są tak ważne dla życia;
wykazywać związek między budową chemiczną i właściwościami węglowodanów, białek, tłuszczów i kwasów nukleinowych a ich funkcją biologiczną.
1. Pierwiastki budujące organizmy
Wszystkie substancje zbudowane są z atomów. Jeśli substancja składa się z jednakowych atomówatomów, które nie są ze sobą trwale połączone, nosi nazwę pierwiastkapierwiastka.
Prześledźmy zawartość niektórych pierwiastków w organizmie człowieka. Przeciętnie kilogram jego ciała zawiera 650 g tlenu, 180 g węgla, 100 g wodoru, 30 g azotu. Te cztery pierwiastki to podstawowe składniki budujące żywą materię. Gdy dodamy do nich jeszcze kolejne pierwiastki: fosfor (10 g) i siarkę (3 g) – otrzymamy grupę tzw. pierwiastków biogennychpierwiastków biogennych. Bez nich nie istniałoby życie na Ziemi.
Kolejne pierwiastki w analizowanej próbce to 15 g wapnia, 4 g potasu, 2 g sodu, 1 g magnezu i 1 g chloru. Wraz z pierwiastkami biogennymi nazywane są makroelementamimakroelementami, gdyż ich ilość w organizmach jest na tyle duża, że łatwo da się ją określić wagowo. Pozostałe pierwiastki to tzw. mikroelementymikroelementy, czyli pierwiastki występujące w ilościach śladowych, z których każdy stanowi mniej niż 0,01% suchej masysuchej masy. Są one równie ważne w rozwoju i funkcjonowaniu organizmów jak makroelementy. Należą do nich między innymi: żelazo, jod, miedź, cynk, fluor i krzem.
Nazwa i symbol chemiczny pierwiastka | Znaczenie biologiczne | |
MAKROELEMENTY | ||
PIERWIASTKI BIOGENNE | węgiel C | podstawowy składnik wszystkich związków organicznych |
warunkuje życie na Ziemi | ||
wodór H | wchodzi w skład wszystkich związków organicznychzwiązków organicznych | |
składnik wody | ||
tlen O | wchodzi w skład wszystkich związków organicznych (z wyjątkiem węglowodorówwęglowodorów) | |
jeden ze składników atmosfery ziemskiej | ||
niezbędny do oddychania dla większości organizmów | ||
azot N | składnik białek i kwasów nukleinowych | |
siarka S | wchodzi w skład wielu białek i niektórych węglowodanów | |
bierze udział w procesach oddechowych w komórce | ||
fosfor P | składnik kwasów nukleinowych | |
buduje kości i zęby | ||
składnik płynów wypełniających wnętrze organizmów | ||
wapń Ca | składnik kości, muszli mięczaków, ścian komórkowych roślin | |
niezbędny w procesie krzepnięcia krwi i skurczu komórek mięśniowych | ||
potas K i sód Na | odpowiadają za uwodnienie komórek | |
biorą udział w przewodzeniu impulsów nerwowych | ||
magnez Mg | reguluje pracę układu nerwowego | |
niezbędny w procesach fotosyntezy i oddychania | ||
składnik zielonego barwnika roślin – chlorofilu | ||
chlor Cl | tworzy kwas solny – składnik soku żołądkowego | |
MIKROELEMENTY | ||
żelazo Fe | składnik hemoglobiny – czerwonego barwnika krwi | |
miedź Cu | bierze udział w oddychaniu komórkowym | |
składnik enzymów biorących udział w tworzeniu chlorofilu i hemoglobiny | ||
cynk Zn | niezbędny do wzrostu i rozwoju roślin | |
bierze udział w gojeniu się ran | ||
fluor F | składnik szkliwa zębów i kości |
Jaki wpływ na rozwój rzeżuchy mają pierwiastki zawarte w wodzie mineralnej?
Zasilanie rzeżuchy wodą mineralną powoduje szybki wzrost roślin.
nasiona rzeżuchy,
2 talerzyki,
wata,
woda mineralna o znanym składzie pierwiastkowym,
woda destylowana (demineralizowana).
Ułóż w talerzykach grubą warstwę waty zwilżonej wodą destylowaną (Próba 1) i wodą mineralną (Próba 2).
Wysiej na talerzykach po 30 nasion i ustaw je w nasłonecznionym miejscu o stałej temperaturze około 20°C.
W razie potrzeby podlewaj hodowlę wodą destylowaną (Próba 1) i mineralną (Próba 2).
Przez 14 dni codziennie dokonuj pomiarów i porównuj wysokość wykiełkowanych roślin.
Pobierz załącznik. Zapisz wyniki doświadczenia i wniosek.
R1LqlVcpkc83M1
Jeśli rzeżucha podlewana wodą mineralną rośnie lepiej niż rzeżucha zaopatrywana tylko w wodę destylowaną, to znaczy, że pierwiastki zawarte w wodzie mineralnej prawdopodobnie sprzyjają jej szybszemu rozwojowi.
Na czystym talerzyku o ciemnej barwie umieść kroplę wody destylowanej, a obok niej kroplę wody mineralnej. Poczekaj, aż woda wyschnie. Wyjaśnij, dlaczego na talerzyku pozostał ślad tylko po jednej kropli.
Czym jest białawy osad pozostawiony na talerzyku? Czy skład chemiczny wody destylowanej i wody mineralnej jest taki sam?
Istnieje grupa pierwiastków, które oddziałują niekorzystnie na organizmy. Są to metale ciężkie, do których należą: ołów, glin, rtęć, arsen, kadm. Nagromadzone w zanieczyszczonym środowisku wnikają do organizmów, powodując zaburzenia procesów życiowych.
2. Związki chemiczne występujące w organizmach
Organizmy zbudowane są z tych samych podstawowych związków chemicznychzwiązków chemicznych, występujących jednak w różnych proporcjach. Ciało człowieka składa się przeciętnie w 65% z wody i w 2% z innych związków nieorganicznychzwiązków nieorganicznych. Resztę, czyli około 33%, stanowią cząsteczki związków organicznych zbudowanych z licznych pierwiastków, z których najważniejszy jest węgiel. Węgiel wyróżnia się zdolnością do tworzenia długich łańcuchów o zróżnicowanych kształtach. Stanowią one „szkielet”, do którego mogą dołączać inne pierwiastki. W ten sposób powstają złożone cząsteczki związków takich, jak białkabiałka, węglowodanywęglowodany, tłuszczetłuszcze i kwasy nukleinowekwasy nukleinowe. Budują one ciała organizmów, są źródłem energii dla ich funkcjonowania oraz regulują procesy w nich zachodzące. Do związków organicznych należą także witaminy odpowiedzialne za prawidłowy przebieg procesów życiowych.
Składniki | Rośliny | Zwierzęta |
Woda | 75 | 60 |
Związki mineralne | 2 | 4 |
Węglowodany | 18 | 5,8 |
Tłuszcze | 0,5 | 11 |
Białka | 4 | 19 |
Kwasy nukleinowe | 0,5 | 0,2 |
Alkaloidy są związkami organicznymi gromadzonymi w nasionach, łodygach, liściach czy korzeniach roślin. Wykazują zwykle silnie odurzające, czasem trujące działanie na organizmy. Najbardziej znane substancje tego rodzaju to: chinina, morfina, nikotyna, kokaina, kofeina. Silnie trującym alkaloidem jest kurara stosowana przez Indian południowoamerykańskich do zatruwania grotów strzał używanych podczas polowań na zwierzęta.
3. Biologiczna funkcja wody
WodaWoda jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych substancji na Ziemi. Bez niej nie istniałoby życie. Znajduje się w komórkach i płynach tkankowych wypełniających przestrzenie międzykomórkowe oraz w płynach ustrojowych (np. we krwi) zwierząt. Występuje także w tkankach i organach roślin. Średnia zawartość wody w organizmach nie jest jednakowa, zależy od gatunku i środowiska życia, od wieku i stanu organizmu, a także od rodzaju narządu lub organu. Budowa chemiczna cząsteczki wody decyduje o jej właściwościach fizycznych, te zaś wpływają na jej funkcje biologiczne. Woda jest środowiskiem, w którym przebiega większość procesów życiowych, i rozpuszczalnikiem dla wielu związków chemicznych. Ponadto umożliwia regulację temperatury ciała oraz ma wpływ na wymiary i kształt komórek. Zarodki zwierząt rozwijają się w środowisku wodnym, które zapewnia im stałą temperaturę i wilgotność.
Wyjaśnij, które fizyczne właściwości wody umożliwiają funkcjonowanie twojego organizmu.
Oznaczenie zawartości wody w liściach.
kilka świeżych liści różnych roślin,
palnik lub świeczka,
probówki żaroodporne,
uchwyt do probówki,
waga laboratoryjna.
Zważ osobno wszystkie liście.
Każdy liść włóż do innej probówki i ogrzewaj je nad palnikiem tak długo, aż woda całkowicie odparuje.
Zważ wysuszone liście.
Oblicz procentową zawartość wody w każdym z liści.
Otwórz i wypełnij załącznik.
Do obliczenia procentowej zawartości wody w liściach użyj wzoru:
R1YfoI66NrxQu1
Liście roślin różnią się zawartością wody.
Zdecyduj, czy na podstawie wyników obserwacji 1. można sformułować wniosek: „Zawartość wody w liściach zależy od gatunku rośliny”. Uzasadnij odpowiedź.
Czy można sformułować wniosek, porównując wyniki dotyczące pojedynczych liści różnych roślin? Czy porównaliście dane liczbowe ustalone przez poszczególne grupy?
4. Węglowodany
Węglowodany, nazywane także cukrami, to bardzo rozpowszechnione w przyrodzie organiczne związki chemiczne zbudowane z atomów węgla, wodoru i tlenu. Należą do nich jednocząsteczkowe cukry proste, dwucukry i cukry o długich łańcuchach utworzonych z wielu cząsteczek cukrów prostych, tzw. wielocukry. Cukry o małych cząsteczkach łatwo rozpuszczają się w wodzie, a te o długich – słabo. Te pierwsze są słodkie, pozostałe nie mają smaku. Węglowodany stanowią dla wszystkich istot źródło energii, są także materiałem budulcowym i zapasowym. W przyrodzie duże znaczenie mają takie cukry proste, jak glukozaglukoza i fruktoza, będące materiałem energetycznym dla komórek, oraz ryboza i deoksyryboza – składniki kwasów nukleinowych. Do dwucukrów należą: sacharoza – używana na przykład do słodzenia herbaty, laktoza – cukier zawarty w mleku, maltoza – obecna w kiełkujących ziarnach zbóż, w nektarze i pyłku kwiatowym. Wielocukry powstają najczęściej z kilku tysięcy połączonych ze sobą cząsteczek glukozy. Należą do nich: skrobiaskrobia, glikogenglikogen, celulozaceluloza i chitynachityna.
Wyjaśnij, dlaczego glikogen jest gromadzony w mięśniach.
Jaką funkcję pełnią mięśnie?
Obserwacja kształtu ziaren skrobi.
surowy ziemniak,
nożyk,
przybory do mikroskopowania,
mikroskop.
Przekrój ziemniak, zbierz nożykiem płyn, który pojawił się w miejscu cięcia.
Odrobinę płynu umieść na szkiełku podstawowym i dodaj kroplę wody. Przykryj preparat szkiełkiem nakrywkowym.
Obejrzyj preparat pod mikroskopem.
Wykonaj rysunek.
RQuiLmpC7iFzo1 RALGPeTwdeKrz1
Ziarna skrobi ziemniaka są owalne.
Celuloza zawarta w roślinach nie jest trawiona przez większość ssaków. Zwierzęta roślinożerne mogą wykorzystywać celulozę jako pokarm dzięki zamieszkującym ich przewód pokarmowy drobnoustrojom, które są zdolne do rozkładania celulozy.
5. Tłuszcze
Tłuszcze są zbudowane z węgla, tlenu i wodoru. Związki te stanowią doskonały materiał zapasowy, który jest bogatym źródłem energii dla procesów zachodzących w komórkach. U roślin tłuszcze są gromadzone w postaci oleju, głównie w nasionach i niektórych owocach. Tłuszcze zwierzęce mają formę stałą. Magazynowane są najczęściej w podskórnej tkance tłuszczowej, a także na nerkach, wątrobie, sercu – narządach ważnych dla życia. Pełnią tam funkcje osłaniające i podporowe. Gruba warstwa tkanki podskórnej ochrania zwierzęta przed urazami mechanicznymi. Zabezpiecza również przed niską temperaturą otoczenia, będąc doskonałym materiałem termoizolacyjnym. Pochodne tłuszczów, zwane fosfolipidami, są bardzo ważnymi składnikami budującymi błony komórkowe wszystkich istot żywych.
Tłuszcze są magazynowane przez rośliny głównie w nasionach. Podaj przykłady roślin, które zawierają najwięcej tłuszczów.
Jakie oleje spożywcze można najczęściej spotkać w sprzedaży?
6. Białka
Białka to związki organiczne, w skład których wchodzą pierwiastki takie, jak węgiel, wodór, tlen oraz azot i siarka. Białka są złożone z aminokwasów połączonych ze sobą w długie łańcuchy. W przyrodzie istnieje zaledwie dwadzieścia aminokwasów, ale są dziesiątki tysięcy białek. Każdy aminokwas występuje w białku wielokrotnie. Kolejność aminokwasów w łańcuchu białka decyduje o olbrzymiej różnorodności tych związków, a co za tym idzie – o różnych funkcjach białek. Białka budulcowe są składnikiem wszystkich organizmów, wchodzą m.in. w skład błon komórkowych. Białka enzymatyczne decydują o przebiegu wszystkich reakcji biochemicznych w organizmach. Białka odpornościowe, czyli przeciwciała, walczą z ciałami obcymi, które wnikają do organizmu i mogą wywołać infekcję lub uczulenie. Hormon wzrostu i insulina są przykładami białek regulujących funkcjonowanie organizmu. Są też białka umożliwiające skurcz mięśni. Z kolei białka transportujące przenoszą różne substancje między komórkami. U roślin mogą stanowić materiał zapasowy. Szczególnie bogate w białka są nasiona grochu, fasoli, bobu, soi i soczewicy. Zdarza się często, że omawiane związki mogą być wykorzystane jako źródło energii. Właściwości białek zależą od ich złożonej struktury przestrzennej.
Wyjaśnij, dlaczego:
skala termometru do mierzenia temperatury ciała kończy się na 41°C;
długotrwała i wysoka gorączka jest niebezpieczna dla zdrowia i należy ją obniżać.
Co dzieje się z białkiem jaja kurzego pod wpływem wysokiej temperatury?
7. Kwasy nukleinowe
Kwasy nukleinowe – występujące we wszystkich organizmach i w wirusach – to związki organiczne, w których zapisana jest informacja genetyczna, czyli „przepis na organizm”. Mimo że zawartość kwasów nukleinowych w komórkach wynosi tylko około 1%, ich rola w życiu organizmów jest niezwykle ważna. Każdy osobnik danego gatunku ma charakterystyczny, niepowtarzalny materiał genetyczny, od którego w znacznym stopniu zależą jego wygląd, rozwój i funkcjonowanie.
Cząsteczki kwasów nukleinowych przyjmują postać łańcuchów składających się z tysięcy powtarzających się w różnym układzie czterech podstawowych jednostek – nukleotydów. Ich kolejność, podobnie jak kolejność liter w zdaniu, stanowi treść „przepisu na organizm”. Kwas deoksyrybonukleinowy (DNA) tworzą dwie skręcone wokół siebie nici.
Wyjaśnij, czy kwasy nukleinowe mogą być źródłem energii dla organizmu. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Kwasy nukleinowe wyizolowano po raz pierwszy z jąder komórkowych (łac. nucleus), dlatego nazwano je nukleiną. Później odkryto, że związki te mają charakter kwasowy, wprowadzono więc nazwę kwasy nukleinowe.
Podsumowanie
Wśród pierwiastków budujących organizmy wyróżnia się makroelementy i mikroelementy.
Pierwiastkami, bez których nie istniałoby życie, są węgiel, wodór, azot, tlen, fosfor i siarka.
Węgiel stanowi podstawowy składnik związków organicznych.
Szczególne właściwości wody sprawiają, że jest ona niezbędnym składnikiem wszystkich organizmów.
Białka, tłuszcze, węglowodany, kwasy nukleinowe to podstawowe związki organiczne wchodzące w skład organizmów.
Glukoza jest głównym źródłem energii w komórkach.
Wielocukry pełnią funkcje budulcowe i zapasowe.
Białka są podstawowym materiałem budulcowym komórek, regulują ponadto przebieg procesów życiowych organizmów.
Tłuszcze są źródłem energii i materiałem zapasowym dla roślin i zwierząt.
DNA jest nośnikiem informacji genetycznej.
1. Woda pełni funkcję transportową – przenosi na przykład cukry. Wymień właściwości fizyczne wody, dzięki którym jest to możliwe.
2. Wyjaśnij, jakie znaczenie ma woda jako środowisko zewnętrzne ryby i substancja znajdująca się w komórce jej ciała.
Słowniczek
najmniejsza, niepodzielna część pierwiastka
wielkocząsteczkowe związki organiczne zbudowane z aminokwasów; występują we wszystkich organizmach; pełnią funkcje budulcowe, enzymatyczne, transportujące, odpornościowe i regulacyjne
wielocukier nierozpuszczalny w wodzie; buduje ściany komórkowe roślin
wielocukier nierozpuszczalny w wodzie; buduje ściany komórkowe grzybów i szkielety zewnętrzne owadów
cukier prosty; podstawowe źródło energii dla organizmów
wielocukier; stanowi materiał zapasowy u zwierząt (występuje głównie w ich wątrobie i mięśniach)
organiczne związki chemiczne; przechowują informację genetyczną organizmu i pośredniczą w produkcji białek; znane są dwa podstawowe typy naturalnych kwasów nukleinowych: kwasy deoksyrybonukleinowe (DNA) i kwasy rybonukleinowe (RNA)
pierwiastki, z których każdy stanowi nie mniej niż 0,01% suchej masy organizmu; oprócz pierwiastków biogennych należą do nich: magnez (Mg), wapń (Ca), potas (K), sód (Na) i chlor (Cl); są niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmów
pierwiastki, których ilość nie przekracza 0,01% suchej masy organizmu; są niezbędne do prawidłowego rozwoju organizmu, a ich brak lub niedobór może powodować zaburzenia funkcjonowania i choroby; należą do nich m.in. żelazo (Fe), jod (I), miedź (Cu), cynk (Zn), fluor (F), krzem (Si)
substancja złożona z jednakowych atomów
pierwiastki stanowiące podstawowy składnik związków organicznych; są to: węgiel (C), wodór (H), tlen (O), siarka (S), azot (N), fosfor (P)
wielocukier zbudowany z cząsteczek glukozy, nierozpuszczalny w wodzie; materiał zapasowy roślin
masa substancji po odparowaniu z niej wody
związki organiczne; stanowią substancje zapasowe roślin i zwierząt oraz materiał ochronny i termoizolacyjny u zwierząt
inaczej cukry; organiczne związki chemiczne złożone z atomów węgla oraz wodoru i tlenu; ze względu na budowę dzielone na cukry proste, dwucukry i wielocukry; jedna z podstawowych grup związków chemicznych wytwarzanych przez organizmy
organiczne związki węgla i wodoru występujące w ropie naftowej
jedna z najczęściej spotykanych substancji na Ziemi; stanowi średnio 2/3 masy organizmów; doskonały rozpuszczalnik związków organicznych; uczestniczy w przebiegu większości reakcji chemicznych w komórkach; transportuje produkty przemiany materii, substancje odżywcze, enzymy; reguluje temperaturę organizmów; stanowi płynne środowisko wielu reakcji biochemicznych
jednorodna substancja złożona z wybranych atomów trwale połączonych w cząsteczki
związek, który nie zawiera atomów węgla; wyjątkiem są zawierające węgiel tlenki węgla, kwas węglowy i węglany
związek chemiczny, w skład którego wchodzą atomy węgla, często tworzące długie łańcuchy, a także atomy innych pierwiastków; wyjątkiem są zawierające węgiel tlenki węgla, kwas węglowy i węglany; związki organiczne powstają głównie w organizmach
Zadania
Przyporządkuj nazwy pierwiastków do właściwej kategorii.
cynk, miedź, chlor, magnez, azot, wodór, żelazo, tlen
makroelementy | |
---|---|
mikroelementy |
Przyporządkuj nazwy węglowodanów do właściwej kategorii.
glikogen, glukoza, skrobia, chityna, celuloza
materiał energetyczny | |
---|---|
materiał budulcowy |
Połącz w pary nazwy rodzajów białek i opisy ich funkcji.
wpływają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, wchodzą w skład błon biologicznych, decydują o przebiegu reakcji biochemicznych w organizmach, niszczą ciała obce atakujące organizmy, wspomagają przenoszenie substancji między komórkami
białka budulcowe | |
białka enzymatyczne | |
białka transportujące | |
białka odpornościowe | |
białka regulujące |